Servo's op 7,4V en/of step-down

Ervaringsdeskundigen,

Zelf vlieg ik tot nu toe met 4,8V Sub-C's
Nu ben ik een nieuwe heli aan het samenstellen en heb ook een nieuwe ontvanger nodig.
De nieuwe Spektrum 7100R heeft een ingebouwde regulator:
"Internal 5.2V 2A regulator for rudder and Aux 2 (for Gyro)"

Dus ik kan er rechtstreeks een 2S lipo aanhangen:
"EVORX 4340 2S"

Nu heb ik geen ervaring hierin dus mijn vraag aan jullie:
Kan dit zo maar?
Kan ik de BLS541 swash servo's dan gewoon aan de ontvanger hangen en op 7,4V laten werken?
De specificaties gaan maar tot 6V namelijk
 
Nee, de servo's moeten dan ook echt 2s lipo ondersteunen. Dymond DS9900 kan dat wel :) Ook erg leuke servo's. Je kan ook 2s A123 gebruiken dat zit je op 6.5 belast en dat trekken de meeste 6V servo's zonder problemen.
 
Met de JR DS 8915 kan het wel, BLS451 gebruik ik zelf op 6V.
Wacht anders volgende week even af, ik krijg nl vrijdag (eindelijk) de 700N en die ga ik opbouwen met:

7100R
Evo RX 4340
JR DS8915 op cyclic
Spartan / BLS 251 op tail
BLS 451 op gas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel plezier met je 8915 op 7,4! Ik hoop niet dat er één uitstapt als je heli net naar jou vliegt! Een 8915 is niet gemaakt voor 7,4!!! (zie verhaal in BLS thread) Een vol 2S pack geeft 8,4 volt!!! Daar kan die servo echt NIET!!! tegen! Maar je mag het natuurlijk altijd proberen. En geloof me, je heli gaat er echt niet beter van vliegen hoor! Je merkt het wel uiteraard maar of je het op dit moment in je vlieg carriére al kan uitbuiten is de vraag. (niet lullig bedoeld maar ik zie je nog niet bij D3D) Ik zou dus nooit dit risico aangaan want je gebruikt je servo's echt buiten specs. Iets wat je bij zo'n belangrijk onderdeel nooit moet doen want het kan je letterlijk en figuurlijk de kop kosten!

Greetz,

Michiel.
 
Veel plezier met je 8915 op 7,4! Ik hoop niet dat er één uitstapt als je heli net naar jou vliegt! Een 8915 is niet gemaakt voor 7,4!!! (zie verhaal in BLS thread) Een vol 2S pack geeft 8,4 volt!!! Daar kan die servo echt NIET!!! tegen! Maar je mag het natuurlijk altijd proberen. En geloof me, je heli gaat er echt niet beter van vliegen hoor! Je merkt het wel uiteraard maar of je het op dit moment in je vlieg carriére al kan uitbuiten is de vraag. (niet lullig bedoeld maar ik zie je nog niet bij D3D) Ik zou dus nooit dit risico aangaan want je gebruikt je servo's echt buiten specs. Iets wat je bij zo'n belangrijk onderdeel nooit moet doen want het kan je letterlijk en figuurlijk de kop kosten!

Greetz,

Michiel.

Kijk maar effe op HF of RR, legios die het zo doen en al vanaf vorig jaar en nog geen enkel probleem gerapporteerd. Ik kies hiervoor omdat een regelaar ook weer een extra schakel is in de ketting en deze heb ik het liefste zo kort mogelijk en dat wordt hij ook zo :)
 
Zoals ik al zei, het zal wel werken natuurlijk, de motor en de rest van de electronica stookt alles wel naar het alu huis toe, dat zal lekker warm worden. Als je het zeker wil weten zou ik een een mailtje naar Horizon of JR sturen, dan weet je het zeker. Maar ik weet het antwoord nu al, niet doen het is gewoon buiten spec.

Levensduur berekenen van componenten is in de techniek iets dat zeer moeilijk is. Ga je nu opzettelijk iets buiten spec gebruiken dan zal de levensduur korter worden, alleen hoe kort....

Maar ik vind het fijn dat je het uit probeert, kunnen wij er weer van leren :-)

Greetz,
 
Zoals ik al zei, het zal wel werken natuurlijk, de motor en de rest van de electronica stookt alles wel naar het alu huis toe, dat zal lekker warm worden. Als je het zeker wil weten zou ik een een mailtje naar Horizon of JR sturen, dan weet je het zeker. Maar ik weet het antwoord nu al, niet doen het is gewoon buiten spec.

Levensduur berekenen van componenten is in de techniek iets dat zeer moeilijk is. Ga je nu opzettelijk iets buiten spec gebruiken dan zal de levensduur korter worden, alleen hoe kort....

Maar ik vind het fijn dat je het uit probeert, kunnen wij er weer van leren :-)

Greetz,

JT / Horizon geven er idd geen garantie op zo, dat weet ik. Wat enigzins wel "raar" is omdat de setup AR7100(R) ism DS8717 door hun zelf is bedacht en tevens wordt gebruikt bij team piloten.
 
Die combi wil niet niet zeggen dat het ook op 2s lipo kan. Bij 5 cellen Nixx heb je ook al en stepdown nodig.
 
Die combi wil niet niet zeggen dat het ook op 2s lipo kan. Bij 5 cellen Nixx heb je ook al en stepdown nodig.

Ik bedoel dan natuurlijk wel die combi ism een 2cell LiPo.
Afin, ik ga deze setup dus maandag a.s. in elkaar zetten op mijn 700N en dan volgt er wel een bouw en later vliegverslag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voor een gaat het worden? Een T700 misschien?
Gr, Roy

Yep :yes:
Zoals ik in een ander draadje al aan gaf wil ik een andere heli proberen.
Nu heb ik deze wens al heel lang.
De eeuwige vraag: "zou ik beter vliegen met een andere/duurdere heli?"
Maar het alternatief in een Vibe of een Synergy was gewoonweg niet verstandig voor mij om twee redenen:
- Ze zijn duur
- Onderdelen zijn lastiger te krijgen.

Ik heb besloten voor een TREX700 omdat ik hoop dat de onderdelen naar verloop van tijd bijna net zo makkelijk verkrijgbaar zijn als van mijn Raptors.
Daarnaast hou ik mijn 2 Raptor 90'ers gewoon.
Hoewel ze oud zijn (qua model en design) performen ze nog erg goed.
Nr3 in de Experts class was BV een R90.
Nu is mijn niveau nog LANG niet zo hoog waardoor ik er van overtuigd ben dat de R90 voor mij persoonlijk nog niet zijn limiet heeft bereikt.

Even terug naar de draad.
Ik wou tot nu toe nooit aan de LIPO omdat ik het aantal electronische schakels wil beperken. Nu ga ik dit nog steeds niet doen.
Ik ga gewoon weer op 4 Sub-c cellen de BLS451'ers gebruiken.
Ik ga er geen extra regulator tussen zetten.

De start van mijn draadje heeft ook wat mee te maken met mijn skills.
Je wordt geen betere piloot door duur spul.
De trend is al snel het duurste en het beste ergens in te zetten en dan het potentieel niet eens kunnen gebruiken.
Ik mis geen snelheid of servopower op 4,8V, dus ik ga niet hoger.
Ik denk dat 3% beter sturen meer effect heeft dan 30% snellere servo's.
 
AMEN walter !!
helemaal met de gedachtegang eens . hoe ouder , hoe bling ongevoeliger je wordt he :] . moet eerlijkheidshalve wel zeggen , dat ik vanwege ruimtegebrek op mn nt een lipo en 8a reg moest monteren . eenmaal gemonteerd , ben ik zeer blij hiermee . ik heb de reg afgesteld op 5 volt en ze zijn gewoon super
aangezien ik geen dikke nicad paketten kan vinden , ga ik dit ook doen op mn mp.
daar zit nu een minh 3300 sanyo in , maar na t 2e vluchtje gaan de voltwatch lampjes inflight al in het rood en daar krijg ik de zenuwen van .
ik las laatst trouwens dat het 'amerikaans' probleem waarover mensen op rr het hadden mbt de bls451 servo's , vooral door gebrek aan voldoende stroom kwam .
dus wel een serieus punt met deze servos.
mvg ferry
 
Laatst bewerkt:
AMEN walter !!
Halleluja ;)

Tja, bij de MP heb je geloof ik bijna geen andere keus.
Ik had ook al een gevoel dat de stroomtoevoer een issue kon zijn.
Bij Spektrum was dit ookal een issue.

Dat is OOK een rede waarom ik huiverig ben voor een lipo/regulator setup.
Er zijn naar mijn mening moet je geluk hebben of ervaring voor de juiste setup hierin. Ik wou ook een 4400 lipo Thunderpower setup nemen ALS ik na een lipo setup zou gaan.
Maar ik wacht nog even.
 
ik heb een 8a reg . na grondig leeswerk en ook ronvragen hier was er niemand die problemen kende .
nwolsink heeft dezelfde als mij , ook met een zware setup . ikzelf heb mn nt op een 5a reg gehad , geen problemen en ook niet warm worden , dus 8a [50watt] moet genoeg zijn . voordeel is dat je hem dus terug kan draaien [zoals jy] naar 5 volt , of op kan draaien [zoals nwolsink] naar 6 of meer volt.
maargoed , welke ontvanger nicad had je in gedachte dan ? ik zie nergens meer nicad , aleen maar nimh . en daar ben ik huiverig voor , zie vorige post .
mvg ferry
 
ik heb een 8a reg . na grondig leeswerk en ook ronvragen hier was er niemand die problemen kende .
nwolsink heeft dezelfde als mij , ook met een zware setup . ikzelf heb mn nt op een 5a reg gehad , geen problemen en ook niet warm worden , dus 8a [50watt] moet genoeg zijn . voordeel is dat je hem dus terug kan draaien [zoals jy] naar 5 volt , of op kan draaien [zoals nwolsink] naar 6 of meer volt.
maargoed , welke ontvanger nicad had je in gedachte dan ? ik zie nergens meer nicad , aleen maar nimh . en daar ben ik huiverig voor , zie vorige post .
mvg ferry

Als je niet direct op de LiPo gaat vliegen neem dan iig wel een LiPo met regelaar, dit is echt zo'n enorm verschil met 4,8 V
Van 6 V naar 7,4V zal wel niet echt merkbaar zijn maar ik doet het omdat ik een installatie wil die zo clean mogelijk.

Maar Nimh op een 700N is echt zonde vd performance, zo krijg je nl niet die vette punch uit de heli, hij is dan gewoon niet zo crispy.

Daarnaast speel gewicht natuurlijk ook nog mee en een constante spanning is gewoon veel fijner dan een Nimh die relatief snel spanning en dus performance verliest, ik vond dit iig erg storend aan de Nimh destijds
 
Welke "Punch" wil je uit een servo halen dan?
De motor wordt er niet krachtiger door.
Het enige verschil is dat de servo's sneller zijn en meer kracht hebben.
Dat betekent dat je rol .e.d. sneller kan starten en stoppen.
Ze slaan ook niet verder uit.

Een echt verschil zie ik maar in twee moves:
- Pitch-jumps in tictocs of rainbows
- Crack(le) flight (dat shakey gebeuren)

Daarin maar de kracht en speed uit van een servo.
Ik zie niet zo snel moves waarin je anders die speed voordelig kan gebruiken.
Waarin merk jij concreet dan een voordeel?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top