Hoi Yeti,
Zo'n koelvin schijnt wel iets, maar niet heel veel, de levensduur van de hoofdmotor te verlengen (gelezen op engelstalige forums).
Wat ik zelf doe, is max. 3 minuten achter elkaar vliegen en dan de boel een paar minuten laten afkoelen. Dit kan je dus 3 keer doen, daarna je lipo weer laden.
Mijn ervaring (zie elders in dit draadje) is dat je staartmotor eerder de geest geeft dan je hoofdmotor. Dit heeft puur te maken met slijtage van de sleepcontacten (zijn geen echte koolbortstels) en niet met de koeling van dit staartmotortje; het ding wordt nauwelijks mee dan handwarm.
Die hoofdmotor heeft ook sleepcontacten. Ook hier is imo slijtage de grootste boosdoener voor de levensduur van de motor. Echter de hoofdmotor wordt wel veel heter en het gevaar van een te hete motor is, dat de sleepcontacten verbranden, vandaar dat ik max. 3 minuten aan 1 stuk vlieg.
Danny heeft zijn kapje iets weggeknipt voor een betere koeling, ga ik ook doen. Als ik jou was zou ik dat ook doen; de vin kan alleen aan de voorkant van de motor geplaatst worden en zit dan dus volledig onder de kap, waardoor er nauwelijks lucht langs stroomt.
Als je het zo doet, ben ik wel benieuwd naar de gevoelstemperatuur van de motor, met of zonder vin. Mijn motor wordt denk ik zo'n 60 a 70 graden (niet gemeten, maar geschat met mijn vingers) als ik tot 3 min. vlieg en ik denk dat er dan van verbranding van de sleepcontacten nog geen sprake is, dus alleen "normale" slijtage door het draaien van de motor.
Paul