Plus en min, mannetje vrouwtje, rood en zwart.

Ik heb mezelf aangewend om altijd maar één accu bij mijn modellen te hebben en ook maar één accu bij mijn lader. De rest zit in de koffer. Dan kan ik in ieder geval niet nóg een keer twee accu's op elkaar aansluiten (Hezik, you're not alone :-) ).
 
jawel! tamiya stekkers zijn foolproof. Maar ook stroom resistent. ;)
Stroom resistent, ja. Foolproof?, helaas, zelfs die stekkers zijn dat niet.
Een avondje elektrovliegen alweer een tijd geleden. Ik had een Vartafly met daarbij twee accu´s met die beroemde Tamiya stekkers eraan. Helaas vergeten m´n lader mee te nemen dus accu´s leeg = niet meer vliegen.
Gelukkig kon ik m´n accu´s laden met de lader van een collega vlieger alleen hij had andere stekkers. Dat was zo opgelost met een paar snoertjes met krokodillen klemmetjes. De laadstroom was vrij laag dus dat moest wel kunnen. De krokodillen klemmetjes met veel gefrut in de Tamiya stekker weten te krijgen en zo de accu laden.
Dat ging prima tot iemand tegen de lader stote en de krokodillenklemmetjes verschoven. Je raad al wat er gebeurde .... kortsluiting! Niemand had het eerst in de gaten tot er een rookpluimpje opsteeg. De krokodillen klemmetjes waren zo ongeveer aan elkaar gelast en de kabel naar de accu stond bijna roodgloeiend. Ook de accu was te heet om aan te pakken. Met een schop tegen de stekker kreeg ik de krokodillen klemmetjes los en was de kortsluiting over. Helaas was de accu naar de maan, hij heeft nog zowat een uur na liggen te roken. ;)
 
Als je je accu verkeerd-om op je regelaar aansluit is het einde regelaar...
Electronica in het algemeen kan niet tegen verkeerd om aansluiten van plus en min (behalve als er een beveiliging tegen ompolen op zit, meestal zit die wel op acculaders aan de auto-accu kant). Plus en min van servo verwisselen om hem andersom te laten draaien, kost je een servo.
 
hallo

ik zie het probleem niet eigenlijk zo op het eerste gezicht

wat ik uit de postings opkan maken is dat
1 de draden rood/zwart verkeert omzitten aan de nieuwe accu
2 het probleem met de stekker er geen is als je het paket juist maakt zoals het eerste

pennetje aan de rode draad wordt bij ons algemeen in de club gebruikt
het op zich zelf aansluiten van de accu is gewoon dom en onoplettendheid

in mijn duikboot zitten drie accu pakken
twee voor de motoren en eentje voor de elektronica
drie spanings stabilisatoren om de vele electro te voeden
ga mij nu eens vertellen hoe ik drie paketten moet gaan aansluiten zonder een massa sluiting te kunnen maken?????

gewoon kopje er bij houden en rubberen stopjes op de pluspolen zetten helpt mij heel veel
de massa's liggen allemaal bij elkaar de stroom draden zijn voor elke motor en stabilisatoren gescheiden
eerst sluit ik alle massa draden aan en daarna een voor een de stroom draden
bij de elketronica staat de duikboot ook meteen aan en is bedrijfs klaar

nog nooit problemen gehad met het zo te doen
wel eens een starter accu van mijn vliegtuig bij mijn sleutels in mijn broekzal gestoken
en da werdt wel heel eventje heel warm maar dat heeft niet te maken met het verkeert aansluiten van de accu

groetjes raf
 
De standaard is om aan accuzijde de plus (=rode draad) aan het mannetje te zetten.

Het ietwat platte ezelsbruggetje 'pikkie=plus'.

nou, nieuwe club, nieuwe regels...

bij ons is het bruggetje, de bus de plus, de pin de min.

maar dan gezien op de regelaar, bij ons heeft het gros de pin aan de plus op de accu zoals hezik zegt.

(alleen de brug aan de andere kant zeg maar hahaha)

ik persoonlijk zou het liever andersom doen, zet liever met een verdwaalde accustekker een min op het chassis, dat hangt vaak toch al aan de min (praat over helies met veel carbon)

maar ik heb het toch andersom, puur, dat je dan eens een accu kan lenen ofzo voor te testen of wat dan ook.

mijn tip, doe zoals je vliegmaten !!! ;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top