Een zeer nare ervaring!

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door prol, 12 okt 2010.

  1. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    Misschien is het verstandig om een vast topic met veiligheidsadviesen te maken.
    Iedereen (ook ervaren piloten) maken weleens fouten en zeker voor beginners is het handig om een overzicht te hebben van bepaalde zaken waar ze rekening mee moeten houden. En het zou zelfs goed zijn om gelijk wat fotos van de gevolgen erin te zetten zodat de mensen beseffen hoe gevaarlijk heli's zijn.
    Hierin is ook een hoop te vinden Helicopter Safety - HeliFreak

    Het is goed dat de TS er mee naar voren is gekomen, hopelijk leren anderen hiervan.
    Bij mij thuis zijn de sporen in de muur te zien doordat ik als beginner per ongeluk idle up aan had gezet in de huiskamer. En zo ken ik nog wel wat mensen die zulke fouten hebben gemaakt. Of bijvoorbeeld een nitro heli starten terwijl de heli uit staat en de carburateur dus in een willekeurige positie staat.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2010
  2. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    oei, ja, ik kan me helemaal voorstellen dat je zeer geschrokken bent. Je collega heeft, relatief, veel geluk gehad.
    Sterkte ! Laat het bezinken en probeer de hobby toch weer op te pakken.

    Bas
     
  3. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Als eerste wil ik beginnen te zeggen dat het heel moedig is om deze ervaring hier te delen. En jou en je collega veel sterkte toe te wensen, het is niet niks wat er gebeurt is.

    Ten 2de deze hobby hoeft helemaal niet gevaarlijk te zijn, als je het potentiele gevaar maar niet onderschat!!!!! Door onkunde kan het erg gevaarlijk zijn maar dat ligt niet aan de hobby zelf!!! ( zelfs breien kan door onkunde gevaarlijk zijn)

    Ik neem altijd de nodige maatregelen ivm veiligheid. Zorg dat de heli in orde is, doe elke vlucht een pre flight check, toeschouwers op gepaste afstand ACHTER de piloot. Op openbare velden niet en nooit over mensen heen vliegen. En zeker niet binnen in te kleine ruimtes aan de gang!!

    Je mag van geluk spreken dat het ´slechts´ met 12 hechtingen is afgelopen, de energie in rotordisk van een 500 met carbon bladen en een rpm van meer als 2500 toeren is potentieel dodelijk. Ik ben nog steeds onder de indruk als ik mijn 450 optoer met 3000 plus rpm.

    Nogmaals sterkte en laat dit ook voor anderen een wijze les zijn!
     
  4. Aaalie

    Aaalie Guest

    Oeps...

    Je collega is er (relatief gezien) goed afgekomen, dat is het belangrijkste. Het kan dus héél anders, en zelfs op het vliegveld:
    VdeyQaQNckA[/media] - RC helicopter Accident - ATV

    Maar ook ik ben het met Ron eens, zoek niet een lokatie waar "onwetende" mensen zijn, die ook zelf niet kunnen inschatten welke gevaren het met zich meebrengt.
    Zelfs naast m'n huis is een park, mogelijk net groot genoeg voor een klein vliegtuigje, toch zijn er altijd mensen die part nog deel uitmaken van mijn rc hobby. Ze kunnen het niet weten dus ben je zelf de verstandige en vlieg je met 300 gram max, of gewoon niet! Zeker niet met snelle modellen, of een grote heli!

    Weer oppakken is aan jezelf. Of je er nog een goed gevoel aan over kan houden, is idd de vraag. Ik denk dat dit mede afhangt van hoe je collega dit achteraf ervaren heeft, en de band met je collega.


    Sterkte,

    vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Men zegt wel dat een grotere heli voordelen heeft als: meer stabiliteit, minder last van de wind, beter te zien is, gemakkelijker sleutelt en daarom wellicht ook de betere keuze is voor een beginner
    t-rex-450-vs-500-a
    set-up-trex-500-600-a
    Dus de keuze voor een trex 500 is op zich niet vreemd, hoewel het gevaar van die machines volgens mij niet vaak wordt besproken zal toch het optoeren van zo'n heli bij de meeste mensen wel een signaal geven dat het gevaarlijk kan zijn.
    Als je wel meteen voor een 'grote' heli gaat en er hulp bij krijgt in de zin van (iemand op een club) die er naast staat zonder extra besturing dan kan diegene nog niet ingrijpen bij situaties als de ts beschrijft.. Echt les nemen met iemand die wel de besturing kan overnemen lijkt me wel erg zinvol.

    Een 'kleine' 450 heli wordt wel eens ietwat als speelgoed gezien, maar ook dat formaat wil je zeker geen klappen van krijgen.. [URL=" - Trex 450 accident on face[/URL]

    Ik heb er wel respect voor dat Peter zijn verhaal hier heeft gedaan. Het lijkt me vooral ontzettend naar dat er iemand anders, of in zijn geval een collega, bij betrokken is geraakt; sterkte voor beide
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Wipeout

    Wipeout Guest

    Hallo Peter,

    sterkte voor jou en je collega!

    Michel
     
  7. prol

    prol Guest

    Een kleine update,

    Met mijn collega gaat het wel goed,
    wel erg geschrokken en een zeer pijnlijke arm.
    Maar verscheen wel op zijn werk vandaag,
    karakter noem ik dit.
    Maar de schrik zit er nog goed in...

    het had nog veeeel erger kunnen aflopen.


    bedankt voor de reacties en medeleven

    Brokkenpiloot, Peter
    en patient, Erik
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    het is gebeurt en je collega heeft gelukgehad.
    maar laat dit voor alle beginners een les zijn .
    met een sim kan je niet leren vliegen het is meer dat je weet hoe het werkt want in de praktijk is het toch anders.
    als je toch wild gaan vliegen doe dat dan met een leeraar leerling kabel en een piloot die ervaren is en je kist en je zelf en andere buiten gevaar houd.

    als je toch gaat vliegen heb dan ook de ballen je kist de grond in te booren en een ander te spaaren.
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2010
  9. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dapper inderdaad dat je het post.
    En daarvoor ook mijn dank.
    Ik krijg er ook altijd de kriebels van als ik iemand een filmpje zie posten of lees dat hij Bijv. zijn heli even heeft opgespinned in de woonkamer.

    Ik hoop dat je collega snel van zijn hechtingen af is.
    En dat iedereen hier lering uit trekt.
    Onze hobby is een hele mooie en leuke.
    Maar wel een serieuze hobby wanneer het neerkomt op techniek en veiligheid.
    Het is niet makkelijk en verreist erg veel oefening en overgave.
    Dus altijd je heli technisch 100%, nooit iets nieuws doen/testen in een afgeschermde ruimte, en echt pas in de nabijheid van mens of dier gaan vliegen (op daarvoor bestemde plekken!) als je het RC helivliegen behoorlijk goed onder de knie hebt.
    D.w.z. jij stuurt de heli, niet andersom.

    Ik zal eens kijken naar de tekst op helifreak en het overleggen.
    Inderdaad handig om een veiligheids topic te hebben.

    Groetjes,
    Eric

    Inmiddels vertaald en toestemming gekregen van de auteur om dit in een draadje te plaatsen.:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheid-en-rc-helikopters-regels-tips.121001
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. VEJ

    VEJ

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Twente
    Dit is wat een 450 in moment van onachtzaamheid kan doen met je been.

    [​IMG]

    En nee deze heb ik niet van het internet geplukt maar heb ik mezelf aangedaan. :(
     
  11. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    ziet er inderdaad vrij pijnlijk uit... maar dat kan ook niet anders. zoals al eerder gezegd worden de modelheli's onderschat wat ze aan schade aan kunnen richten. Nu is dit nog relatief goed afgelopen. Jammer is dan dat je hobby een enorme deuk op gelopen heeft qua vertrouwen en progressie.

    Ik hoop maar dat deze topic weer een extra waarschuwing is voor alle beginnende heli vliegers en hun veiligheid in acht nemen. niet alleen voor jezelf maar ook voor je omgeving.

    succes met het herstel!
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    @ VEJ, dat is gewoon een schrammetje :rolleyes:
    Als je een keer van de trapper schiet op de fiets heb je meer schade !

    Dus niet gaan overdrijven aub.
     
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    En dan neem ik aan dat je nog een stevige broek aan had?
     
  14. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    Peter,

    Dit is inderdaad even minder ik hoop dat het met je colleca verder goed gaat en dat jezelf van de schikt een beetje bekomen bent.

    En nogmaals dapper dat je het verhaal hier meld, laat dit dan een waarschuwing zijn voor de andere dat het geen speelgoed is en dat het behoorlijk mis kan gaan. Dan heeft dit ongeval tenminste nog een doel gehad om andere (beginners) te waarschuwen.

    Behandel elke heli met respect ook een 450 size op een verkeerde plek raken kan zeer naar uitpakken.

    Ik zou het even laten bezinken en een groot veld opzoeken (zonder omstanders) of ga evt op bezoek bij een club waar ze je kunnen helpen.
     
  15. fappie

    fappie

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    178
    Locatie:
    soest
    vlieg verantwoord of vlieg niet!! safety first!!! voor piloot en omstanders!!
    vooral de laatste kijk eens boven aan in dit forum, ericW heeft gisteren een zeer duidelijke topic gemaakt over veiligheid met heli's, zeker voor wildvliegers die denken dat het een speeltje is, zelfs een trex250 is een vliegende gehaktmolen
     
  16. Willem01

    Willem01

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    654
    Amen to that. Het toerental waarmee een 250 lekker begint te vliegen ligt belachelijk hoog.
    Overigens wordt er hier nu door sommigen gesuggereerd dat, wanneer iets dergelijks gebeurt, de vlieger zich niet bewust is van de gevaren die een heli in zich heeft. Dat is echter zeker niet altijd het geval. Ook technisch akn er iets mis gaan waardoor een ongeluk kan gebeuren. Dat kun je echt niet altijd voorkomen.
    Heb zelf eens indoor een heli hard linksaf zien gaan, waarschijnlijk omdat er ergens een storing was of zo. Ja ja, ik weet het... 35mHz... Maar toch...
    Willem
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Een beetje oplettendheid van omstanders is ook gewenst...

    Wij hadden laatst op het veld ook licht storing in de lucht zitten
    2 vliegtuigpiloten hadden die dag hun kist in de lucht gegooit,de checks gingen goed

    bij 1 sloeg de motor af, en kwam bijna niet te controleren omlaag, om dicht bij de pits te "landen"

    De ander steeg op, kreeg storing aan de andere kant van het veld (het model kwam los, en bleef even "hangen". Door de correctie draaide hij om, en de motor ging voluit. Daarna blijkbaar geen contact meer met het vliegtuig, want hij ging vol in het hek aan de rand van de pits

    En beide piloten waren door de wol geverfd, zeer zeker geen beginners..

    Hier viel gewoon erg weinig aan te doen, de techniek liet de piloten gewoon in de steek
    Maar hadden er veel toeschouwers gestaan, of hadden de modellen hoger gezeten had het heel anders af kunnen lopen

    Maar dat is met zoveel onveilige situaties
    Op het moment zegt iedereen: zohee, dat ging maar net goed, dat had stevig mis kunnen gaan
    Om dan een week later precies hetzelfde weer te doen
    Dat zie je eigenlijk overal, prive en op het werk

    Misschien iets om bij stil te staan?
    (ja, ik ben een tijd bezig geweest met hvk..)
     
  18. VEJ

    VEJ

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    362
    Locatie:
    Twente
    Ja gelukkig wel. Dit is nl. gebeurt toen de motor al uit stond.
    Heli begon met optoeren in Idle-up 2. Kwam omhoog. Hierdoor trok de accu los die ernaast lag.
    Heli kwam weer naar beneden en raakte mijn been.
    Schade:

    1. 2 carbon hoofd bladen
    2. Hoofdas krom
    3. Feathering as krom
    4. Flybar krom
    5. Hoofdtandwiel miste een paar tandje
    Dus "Rhelie" ik hoop dat jij nooit dit schrammetje krijgt.
    Schrammetje is nu nl. nog steeds niet geheeld. (Na 4 weken)
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Als je niks nuttigs weet te melden en niks van helivliegen weet zeg dan gewoon helemaal niks.. :mad:

    Inderdaad een heftige ervaring. Al vraag ik mij wel even af in wat voor omgeving je aan het vliegen was?

    Vaak hebben omstanders die niet bekend zijn met deze tak van de hobby geen idee van de potentiele gevaren die helivliegen met zich mee kan brengen.

    Ik vlieg zelf met een Trex 600 nitro, een heli met veeel vermogen t.o.v. mijn vorige heli: een raptor 30. Zorg ten alle tijden voor een veilige vliegomgeving en zorg ervoor dat je heli 100% technisch ok is als je gaat vliegen. Oftewel na elke dag vliegen de heli even op belangrijke punten controleren.

    Vlieg zelf al jaren met vliegtuigen maar ben voor de heli naar een lesschool gegaan. Veiligheid moet met een heli absoluut bovenaan je lijstje staan met op nr 2 zoals anderen al zeiden: Overschat jezelf en onderschat het destructieve vermogen van een heli niet! Weet waar je grenzen liggen.

    Hopelijk houd je collega hier niks blijvends aan over, behalve waarschijnlijk een afkeur voor modelheli's.

    Helaas een keiharde les :(

    En zoals anderen mij voor gingen: Dapper dat je dit incident met ons deelt.

    Sterkte!
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2010
  20. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ik sluit mij volkomen aan bij Jonkje
     

Deel Deze Pagina