SS Oriana (Revell) RC

Kan het die ene Volt teveel zijn geweest?
Maar de BEC geeft toch 5V af?
Dat is ruim onder die grens van 6V.
Hoe dan ook.
Nieuw motortje halen en nog een keer, maar dan met een 1S batterij.
De ontvanger en regelaar werken er op.
Dat heb ik al geprobeerd.

Hij zal @#€& varen!!!

Het wordt nu een erekwestie.
 
Heb maar één conclusie Menno. Spanning te hoog voor het motortje. Wordt heet en de isolatielak op de windingen brandt door. Of de draad is zo heet dat de soldeerverbinding met de collector het begeeft. Als de regelaar te heet wordt loopt er te veel stroom. Nu is de motor ter ziele, maar pak eens een ander motortje en meet de weerstand eens. Zeg dat die weerstand 10 Ohm is en je zet er 7,4 Volt op. Dan zou er om aan te lopen maar 0,74 Amp. lopen. Vaak draaien deze motortje veel te veel toeren. In principe moet zo'n motortje wel opnieuw te wikkelen zijn. Maar dan moet je wel draad hebben natuurlijk. Hier ligt nog wel een 12 Volt Bühler motortje. Qua afmeting gelijk aan de 4.5 Volt uitvoering.
Intussen loopt je volgende posting binnen en dan rijzen bij mij een paar vragen.
Op hoeveel volt draaide het motortje rechtstreeks op de batterij? 7,4 V? Voor even houdt een 6 V motortje dat onbelast wel vol.
Welke regelaar gebruik je? Je schrijft dat de motor op het BEC voltage loopt?
Zie je kans om te aansluiting te tekenen, of anders een foto van het geheel te nemen?
Op 1 S zal denk ik niet lukken want je ontvanger heeft 4 Volt nodig en dan zou je weer een ontvangeraccu nodig hebben.
Zie wel waarmee je komt.
Gr. Klaas.
 
Jemig, het wordt er allemaal niet makkelijker op....

Nou, de wijsheid van die BEC heb ik van hier.
Het is die regelaar die jij aanraadde.
In het begin fikte de boel uit omdat ik de ontvanger én de regelaar van stroom voorzag en bleek dat de regelaar BEC was.
Vandaar mijn conclusie.

Maar misschien is die 5V van de BEC alleen voor de ontvanger en krijgt de motor gewoon volle porrie?

Rechtstreeks op de batterij was 7,4V inderdaad.

Opnieuw wikkelen pieker ik niet over, hoor.
Voor €2,05 per motortje (incl vzk) ga ik daar niet aan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Nieuw motortje.
6V.
Perfect uitgelijnd middels voorgaande instructies.
Aangesloten op de vaarregelaar.
Gas geven.
Gaat even rond (zonder geslinger, dat dan weer wel)
Spuugt een rookwolkje uit en stopt ermee.
Regelaar gloeiend heet.
Nog wel heel.
Dat wel.
Heb je gegevens van dat motortje? Als het ding 2000 kV is, wil ie 12000 toeren gaan draaien, redt ie niet, gaat ie roken, wat je ook doet.

Kijk eens wat dat motortje onbelast doet (dus ZONDER de schroefas er bij aan? Als hij het dan uitgilt, tsja...

Overigens, het is een uitermate simpel ding, heeft geeneens koolborstels, slechts gewoon twee koperen slepers. Mischien willen die ook wel graag eerst even inlopen?
 
Er staat niet veel bij Bert.
5000-10.000 rpm.
6V.

Dus als de regelaar gewoon die 7,2V doorgeeft ipv van de 5V BEC is er gewoon iets doorgebrand.
Hij gierde wel, inderdaad.
 
Regelaar Borstelmotor.jpg


Menno, Hierboven een plaatje van een regelaar van Ali. De BEC voorziening levert via de rode en zwarte draad 5 Volt aan de ontvanger. Diezelfde 5 Volt wordt ook doorgezet naar de servo('s). De witte draad geeft van de ontvanger de regelpuls naar de motorregelaar en de servo's. Accu en motoraansluiting is denk ik duidelijk genoeg. De regelaar zet de spanning uit de accu pulserend op de uitgang naar de motor.
Er zijn nog kleinere regelaartjes (zonder BEC) die uit de ontvanger-accu worden gevoed. Dan sluit je de ontvanger aan op de accu (max 6 Volt) en via loopt via de rode en zwarte draad naar de regelaar. De regelpuls loopt via de witte draad. Hieronder een plaatje van zo'n ding.
kan je aangeven om welke regelaar het ging? Gr. Klaas.
Microregelaar.jpg
 
De pest met die kleine motortjes is dat ze teveel toeren maken. I.p.v. een 6V, zou je een 12V motortje kunnen nemen en kijken wat die doet. En met de regelaar maar weinig gas geven. Gr. Klaas.
 
Hoeveel pech kun je hebben...
Menno ik ben in staat om in de auto te springen, mijn doos met 'joe never ken tel' onderdelen mee te nemen en je te helpen...
(Nou ja, niet meer op dit tijdstip, maar verdorie man... je zou er moede(r)loos van worden):frustie::frustie:o_O
 
Helaas woon ik nog verder weg, anders had ik een doos met onbegrepen stukken op de stoep gezet daar in gemeente Noordenveld. Gr. Klaas.
 
"Ik denk te hebben begrepen wat je zei, maar ik betwijfel of ik voldoende besef dat wat ik er van begrijp wellicht niet is wat je bedoelde.":cool:
Beetje uitgebreider dan:

Op 6 volt loopt dat motortje 5 tot 10K toeren.
Logica zegt, dat daarmee bedoeld wordt dat het ding geheel onbelast draaiend, 10K draait, en dat hij het kan verdragen als je hem tot 5K afremt (belast)
Dat betekent dat in practisch op zicht kV 10000/6=1666 moet zijn.
Nu laat jij hem op 7,2 Volt draaien. Dan gaat ie 12000 toeren draaien, EN meer stroom opnemen, ook onbelast.
Het ding kan maar een X hoeveelheid (mili)Ampere's hebben, daarboven gaat ie stinken.
Op 6 volt worden die Miliamperes bij "afremmen tot 5000 toeren" bereikt.
Maar aangezien jij er 7,2 volt op zet, gaat er onbelast al meer stroom lopen, en kan het ding ook nog eens veel MINDER afremming hebben voordat de stroomsterkte de ontoelaatbare waarde "X" heeft bereikt. Uitrekenen heb ik wat meer gegevens voor nodig, maar als ik het moet schatten, dan denk ik dat je bij rond de 8000 a 8500 al de kritische stroomsterkte bereikt. Gewoon de weerstand van de as zou best al wel eens voldoende kunnen zijn.

Dus ja, ik denk dat die te hoge spanning best wel veel effect heeft gehad.
Probeer eens een 12 volts motortje op 7,2 volt, dan heb je goed kans dat je die niet over de rooie krijgt.
 
Dat klopt, die heb ik er ook al op gehad, maar die paste er weer niet in.
Althans niet op de manier die ik wilde.

En die draaide ook best wel langzaam.
 
Goed.
Weer een soort van stapje verder.
Nieuw motortje. (3-6V, deze keer.)
1S LiPo.
Motortje rechtstreeks erop, draait prima .

Batterij aansluiten op ontvanger en ESC .

Controlelampje van ESC licht op.
Controlelampje van ontvanger licht op.
Servo doet het.
Gas geven: licht brommend geluid, maar motor draait niet.

ESC blijkt vanaf 4V te werken .
Kennelijk doet die 0,3 V er toe.

5V batterij?
Of ga ik AAA batterijen aan elkaar bakken?

Edit:
Dat laatste.
5V batterijen zijn óf niet oplaadbaar, óf heel groot (voor mij dan), óf van zo'n prijs dat ik Gekke Gerritje niet ben.

Ouderwetse oplaadbaar AAA's dus.
Voldoen al decennia dus doen ze dat nu nog.
 
Laatst bewerkt:
Menno, Er is nog een optie en dat is een Powerbank(je). Op te laden met een 5 Volt adapter, ingang als van een telefoon en er komt 5 Volt uit aan een USB poort. Heb er hier eentje van Varta, die op te laden is met 500 mA. Geeft 5 Volt 800 mA af. In wezen is het een 1 S Lipo accuutje (1.800 mA) met wat elektronica eromheen. Afmetingen van het ding hier 85x50x12 mm. Gewicht 66 gram. Geen idee waar ik deze opdeed, maar je ziet ze wel eens liggen bij de Kruidvat, of de Action. Om zo'n ding te gebruiken een USB snoertje voorzien van een servostekkertje. Maar dat is niet zo moeilijk. Gr. Klaas.
 
Dan zet je er toch een 4e batterijtje bij Menno? De ESC heeft "overspanning" nodig om 5 Volt voor de BEC te maken. Denk minimaal 6 Volt. Dat zou inhouden dat een Powerbanjke in deze configuratie ook niet werkt. In dat geval zou je zo'n klein regelaartje (onderste uit mijn foto) moeten nemen. Gr. Klaas.
 
Jemig de pemig.
Het wordt wel een project, zo.:cool:

Maar eerlijk, ik snap er zo langzamerhand geen bliksem meer van.
Volgens mij heb ik elk voltage O langzamerhand wel gehad.
Het gaat stuk of het doet het niet.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top