....Als het kan houd ik de onderste rand van de waterlijn aan. Want daar lag ze op.
Die breedte komt niet van mij, overigens.
Zo is die bij het origineel erop gezet bij de bouw....
Oké, dan kun je ook andersom werken:
1) Leg de romp in het water en vul het met lood / boutjes / moertjes / accu's, wat je maar wil, totdat zij op de door jou gewenste waterlijn ligt.
2) Romp uit het water halen en alle 'ballast' die je er in hebt gelegd, wegen. Die waarde noteren.
3) Vervolgens weeg je al je RC-apparatuur die er nog in moet. Die waarde ook noteren.
4) Het gewicht van je RC trek je af van het gewicht van je ballast.
5) Dan hou je over: een bepaald gewicht wat je nog mag toevoegen.
Dat is dus al je plastic van de opbouw.
Het is moeilijk om dat plastic te wegen, want dat zit allemaal nog aan de gietbomen.
Het is oud model, dus die gietbomen zullen wel behoorlijk dik zijn; dan kun je een verhouding nemen van 40/60. 40% van het gewicht is gietboom (komt dus niet op het schip) 60% is daadwerkelijk scheepsonderdeel.
En als ik kijk naar jouw foto is die 60% misschien wel aan de optimistische kant...
Een simpel rekenvoorbeeld:
Hoeveelheid ballast die nodig is om het model op de waterlijn te krijgen:
540 gram
Gewicht RC-apparatuur:
360 gram
Max laadvermogen aan plastic: 540 - 360 =
180 gram.
Daadwerkelijk gewicht plastic aan de gietbomen: 240 gram. 40% van 240 =
96 gram.
Die 96 gram is het gewicht wat je aan plastic nog op het model mag bouwen.
(Disclaimer: deze gewicht zijn los uit mijn mouw gerold en hebben geen relatie tot de werkelijke gewichten)
Als je gewicht aan plastic onder die 96 gram komt: Hoezee!

Trek de champagne open en neem een slok.
Komt je gewicht aan plastic boven die 96 gram: Oké... Waar kan ik gewicht besparen? Liefst ergens bovenin...
Zwembaden leeg laten lopen? Yanks met obesitas weigeren als passagier?
(Sowieso zou ik tegenwoordig ernstig overwegen om géén Yanks mee te nemen op een cruise, zeker als ze Republikein zijn en rooie MAGA-petjes dragen...)
Of toch wat 'sjoemelen' met de waterlijn?
Kijk, als het model in het water ligt zul je de waterlijn op meer dan een meter nauwelijks meer zien.
Dan kun je het schip iets zwaarder maken. Scheelt misschien 50 gram (ik noem maar wat) maar da's wel 50 gram die je kunt besteden aan bijv een ander accuutje.
Staat het model even later op de kast., boeit het ook niet.
Opmerking:
Je hebt nu al een aantal delen van je RC-installatie ingebouwd: je roerservo, aansturing van je roer, wellicht nog wat andere dingetjes...:
Dat maakt niet uit; dat spul zit al in je rompgewicht verwerkt! Daar hoef je dus verder geen rekening mee te houden of een aparte berekening op los te laten.
Héhé... wat een verhaal weer....