mijn werkverslag HH

Toevallig heb ik ook motoren met 4 mm assen en schroefassen van 5 mm. Zelf dubbele kruiskoppelingen samengesteld. En in de video kun je horen hoe dat loopt. Gr. Klaas.

 
Laatst bewerkt:
Toevallig heb ik ook motoren met 4 mm assen en schroefassen van 5 mm. Zelf dubbele kruiskoppelingen samengesteld. En in de video kun je horen hoe dat loopt. Gr. Klaas.

zo zie je maar weer mijn probleem is al jaren geleden opgelost. lang leven het forum :)
 
Martin, Koop dan 2 van deze en stel ze zelf samen. Zaag, of dremel een stukje van je schroefas af en gebruik dat tussen de kruiskoppelingen. Gr. Klaas.
Wat ik dáár dan nog weer bovenop doe (want ik houd van "belts and braces" ofwel "broekriem én bretels", het spul moet oneindig meegaan) is daar een dunwandige strak passende siliconenslang omheen schuiven, die gaat eventueel rammelen en of ratelen tegen, EN dat schijt ik dan ook nog eens vol met vet. Houdt de boel gesmeerd EN het vet slingert niet weg.

Hoef je er echt NOOIT meer naar om te kijken.
 
Mijn ervaring is dat onder belasting het rammelen wel meevalt. Hangt ook van het soort motor af en de schakelfrequentie van de regelaar. Al mijn cardankoppelingen lopen "droog" en dat al vele jaren. Maar een ieder moet het doen op een manier waarbij hij of zij een goed gevoel heeft. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik dáár dan nog weer bovenop doe (want ik houd van "belts and braces" ofwel "broekriem én bretels", het spul moet oneindig meegaan) is daar een dunwandige strak passende siliconenslang omheen schuiven, die gaat eventueel rammelen en of ratelen tegen, EN dat schijt ik dan ook nog eens vol met vet. Houdt de boel gesmeerd EN het vet slingert niet weg.

Hoef je er echt NOOIT meer naar om te kijken.
Brutus wat versta jij onder dunwandig silicone slang en waar koop je het?
zet je de slang ook vast?

gr.Martin
 
versta jij onder dunwandig
1 mm wanddikte.
Ik koop dat meestal bij www.technirub.nl.


Maar als je het speciaal daarvoor aan moet schaffen, is het nogal een uitgave want de minimum lengte is geloof ik 5 meter.
Als je me de gewenste maat geeft, kijk ik wel effe wat ik nog heb liggen.
 
goed plan moet 5mm naar 4mm ( mot-as) opzoeken
bedankt Klaas
Zelf heb ik mijn motoren en de as uitgelijnd met de starre koppeling en daar komen nu 2 flex koppelingen voor terug.
ro1446.jpeg
 
Martin, Je kunt de onderdelen los kopen en zo de koppeling samen stellen. zie link. Heb er geen ervaring mee. Lijkt me minder flexibel dan een cardankoppeling. Gr. Klaas.
Klaas ik heb het motorschot er al uit om ruimte te geven aan de nieuwe kardan zo’n dubbele is langer dus vandaar, Om later geen probleem te krijgen heb ik dus het sleepdek verwijderd en kan ik ook bij de motoren, ook het servodek eruit en opnieuw installeren nu met de juiste stand van de stangen.
IMG_1985.jpeg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    309,2 KB · Weergaven: 18
  • Like
Reactions: k-k
Vindt je dit beter dan cardankoppeling?
Gr. Martin
Geen idee eigenlijk, maar omdat ze al in lijn liggen en ik verwacht dat dit minder lawaai geeft, had ik zoiets van ik het probeer het gewoon eerst, dubbele cardan kan altijd nog, andersom wordt lastig, omdat de assen dan te kort zijn geworden.
 
Vindt je dit beter dan cardankoppeling?
Gr. Martin
Ter lering en vermaak:

Een cardan (of flex) koppeling die niet in lijn staat, vraagt onnodig vermogen, en de koppeling slijt enigszins. Soms gaan ze ook onaangenaam veel geluid maken.
Dus éérst een motor in lijn zetten met een starre koppeling, en dan je motorbevestiging vast zetten, zorgt er voor dat de assen zo goed mogelijk in lijn staan.
Afhankelijk van de motorbevestiging, lukt dit in lijn zetten beter of minder zuiver. Een cardan of flex koppeling vangt dan de allerlaatste kleine uitlijnfoutjes op.

Dus ja, zuiver vanuit een technisch oogpunt, is dit beter.

Je moet dat zo zien: Stel, je monteert middels een uit metaal of kunststof gedraaide, en dus zuiver in lijn staande motordrager de motor rechtsstreeks op de schroefaskoker. Dat levert een zuivere uitlijning op. Je kunt nu met een volledig starre koppeling toe, en de verliezen zijn minimaal, als het goed is het geluid ook. Hoef je verder niks meer aan te doen.

Maar als die methode niet kan, als de motor om wat voor reden dan ook, in de romp bevestigd wordt, dan kan de uitijning nooit zo zuiver zijn, want, om maar wat te noemen, je assen en motor zijn van metaal, maar je romp is van kunststof of hout. Temperatuurverschillen, of verschillen in luchtvochtigheid (in geval van hout), verschillen in flexibiliteit (metaal geeft minder mee dan kunststof of hout) gaan nu met vrij grote zekerheid minime verschillen in uitlijning veroorzaken. Meestal valt het voldoende mee, maar het kan wrijving in de lagers veroorzaken als zo'n starre koppeling de as opzij probeert te duwen omdat door die minieme verschillen de motor zich wat verplaatst t.o.v. de as.
Dan kun je daar een flex (voor compensatie van kleine verschillen) of een cardan tussen zetten.

Maar je moet er ook weer geen halszaak van maken. Vaak is "ongeveer goed" ruimschoots goed genoeg.
 
Goedemorgen Brutus, duidelijk verhaal. Ik kwam er achter, na nogmaals meten dat de Assen niet geheel op het midden van de motor uit kwam vandaar dat ik het moterschot weer helemaal verwijderd heb. Dus opnieuw gestart.
Het zelfde gold voor de servomotor dezelfde stond ook niet echt lekker. Alle adviezen opgenomen en met frisse moed opnieuw begonnen.
Gr. Martin
 
Niet opgeven,Martin! Vooral als het je eerste boot is, ga je een hoop van dit soort "uithuilen en overnieuw beginnen" situaties meemaken.
Daar is één voordeel aan, meestal maak je zulke fouten NIET nog een keer. Iedere boot die je hierna bouwt (en hopelijk vind je de hobby leuk genoeg dat er dat nog vele zullen zijn), gaat steeds een beetje beter. Dat compenseer je dan weer (wet van behoud van ellende) door steeds moeilijker of uitdagender boten te bouwen.

Vandaar ook de uitleg: hoe meer je begrijpt, hoe makkelijker het op den duur wordt om zélf, ook bij dingen die je nog niet eerder bij de hand gehad hebt, de juiste keuzes te maken.

Onthoudt: het gaat om het plezier van "iets in je handen zien groeien", EN de uitdaging van "hoe lossen we DIT nu weer op???" Dat laatste verloopt meestal zo: :confused: :eek: :oops: :rolleyes: :yes::goal met soms nog wat :frustie: en :hammer:er tussendoor....
 
Niet opgeven,Martin! Vooral als het je eerste boot is, ga je een hoop van dit soort "uithuilen en overnieuw beginnen" situaties meemaken.
Daar is één voordeel aan, meestal maak je zulke fouten NIET nog een keer. Iedere boot die je hierna bouwt (en hopelijk vind je de hobby leuk genoeg dat er dat nog vele zullen zijn), gaat steeds een beetje beter. Dat compenseer je dan weer (wet van behoud van ellende) door steeds moeilijker of uitdagender boten te bouwen.

Vandaar ook de uitleg: hoe meer je begrijpt, hoe makkelijker het op den duur wordt om zélf, ook bij dingen die je nog niet eerder bij de hand gehad hebt, de juiste keuzes te maken.

Onthoudt: het gaat om het plezier van "iets in je handen zien groeien", EN de uitdaging van "hoe lossen we DIT nu weer op???" Dat laatste verloopt meestal zo: :confused: :eek: :oops: :rolleyes: :yes::goal met soms nog wat :frustie: en :hammer:er tussendoor....
en waarvoor ik jullie dankbaar ben.
in hey verleden al veel geleerd over de statische bouw maar varende modellen is andere koek:)
tnx Martin
 
Nog een ongevraagd advies, Martin: verbeter de steuntjes waar je schroefaskoker nu op rust. Die dunne stukkies plastic zijn te weinig op den duur om je schroefaskokers strak op z'n plek te houden. Zo te zien zijn ze al in enige staat van ontbinding...
Een houten keg er onder die de hoek van de schroefaskoker exact volgt, goed in de romp gelijmd en met de schroefaskoker er goed op vastgezet... Op die manier haal je alle trillingen er uit.
IMG_1985.jpeg
 
Back
Top