mijn werkverslag HH

Nog een ongevraagd advies, Martin: verbeter de steuntjes waar je schroefaskoker nu op rust. Die dunne stukkies plastic zijn te weinig op den duur om je schroefaskokers strak op z'n plek te houden. Zo te zien zijn ze al in enige staat van ontbinding...
Een houten keg er onder die de hoek van de schroefaskoker exact volgt, goed in de romp gelijmd en met de schroefaskoker er goed op vastgezet... Op die manier haal je alle trillingen er uit.
Bekijk bijlage 618501
ga ik doen tnx
Martin
 
Een heel erg makkelijke manier om je schroefas goed en deugdelijk af te steunen, is door twee stukjes hout (rondhout of vierkant, dat maakt niet uit) in een driehoek onder de as te zetten.

Een beetje zoals op deze foto:
1747657830822.png

Het op maat maken van de steuntjes is niet heel erg moeilijk en zeker in een kunststof romp geeft het je de mogelijkheid, binnen grenzen, de as nog wat te "richten" door de steuntjes iets verder naar voren of naar achteren te zetten.
Gewoon vastzetten met een dotje Epoxylijm, PolyUrethaanlijm of StabilitExpres o.i.d.
Uiteraard kun je NA het verlijmen niet meer narichten, maar MOCHT het nodig zijn, is het ook relatief makkelijk te verwijderen en overnieuw te doen.

Deze methode stelt veel minder eisen aan de vaardigheid om iets "precies pas" te maken, geeft zoals gezegd, wat mogelijkheid tot richten en voldoet volledig zolang de gebruikte houten balkjes om en na in dezelfde dikte zijn als de schroefastunnel.

Voor een beginnende bouwer, zou ik dit willen aanraden boven de methode van een pas gemaakte houten keg.
 
Dank... Maar hij komt van mijn bank... Niet draaibank maar bankrekening (ik heb hem niet zelf gemaakt, wel zelf uit China besteld...)
 
Een heel erg makkelijke manier om je schroefas goed en deugdelijk af te steunen, is door twee stukjes hout (rondhout of vierkant, dat maakt niet uit) in een driehoek onder de as te zetten.

Een beetje zoals op deze foto: Bekijk bijlage 618502
Het op maat maken van de steuntjes is niet heel erg moeilijk en zeker in een kunststof romp geeft het je de mogelijkheid, binnen grenzen, de as nog wat te "richten" door de steuntjes iets verder naar voren of naar achteren te zetten.
Gewoon vastzetten met een dotje Epoxylijm, PolyUrethaanlijm of StabilitExpres o.i.d.
Uiteraard kun je NA het verlijmen niet meer narichten, maar MOCHT het nodig zijn, is het ook relatief makkelijk te verwijderen en overnieuw te doen.

Deze methode stelt veel minder eisen aan de vaardigheid om iets "precies pas" te maken, geeft zoals gezegd, wat mogelijkheid tot richten en voldoet volledig zolang de gebruikte houten balkjes om en na in dezelfde dikte zijn als de schroefastunnel.

Voor een beginnende bouwer, zou ik dit willen aanraden boven de methode van een pas gemaakte houten keg.
werkt zo iets dan ?
 

Bijlagen

  • keg.jpeg
    keg.jpeg
    247,8 KB · Weergaven: 17
Dat werkt absoluut, alleen min of meer ZONDER de mogelijkheid om nog wat te richten/uit te lijnen voordat je lijmt.
Doordatbij zo'n keg de hoek vastligt, kun je de as niet meer hoger of lager zetten, zonder dat je ook die hoek moet aanpassen.

Maar ALS je as op deze manier goed staat, dan werkt dat 100%. Dat is verder het probleem niet.
 
Zou er nog een U-vormig klampje overheen zetten. Dan kan de koker nergens meer naar toe en loopt de aandrijftrien geruisloos. Op het eind bij de stelring heb ik er nog twee plastic doppen overheen gezet. Mocht er dan wat vettigheid wegslingeren dan vangt die dop dat op. Gr. Klaas.
 
Zou er nog een U-vormig klampje overheen zetten. Dan kan de koker nergens meer naar toe en loopt de aandrijftrien geruisloos. Op het eind bij de stelring heb ik er nog twee plastic doppen overheen gezet. Mocht er dan wat vettigheid wegslingeren dan vangt die dop dat op. Gr. Klaas.
dat lampje is gemaakt en logisch, de plastic doppen begrijp ik niet helemaal.
gr. Martin
 
nieuwe vraag:
Op de tekening staat de waterlijn ( CWL ) maar als je dit zo ziet is het achterschip vrij hoog boven het water, klopt dit of moet het iets aangepast worden?
CWL 2.jpeg
CWL 1.jpeg
 
En daar gaat hij weer als ik de regelaars op de ontvanger aansluit dan zijn het twee verschillende kanalen, rechter en linker joystick
kan je ook indien nodig met een schakelaar deze samenvoegen zodat je met 1 stick de motoren bedien.
ik heb een Carson reflex stick multi pro 14 ch zender.
gr. Martin
 
de plastic doppen begrijp ik niet helemaal.
Neem een plastic dop van een colafles o.i.d., boor er een gat in wat klemmend om de buis van de schroefas past.
Schuif dat om de buis, met de "open kant" richting motor, en na afmonteren van de as (stelring) schuif je die dop terug, helemaal naar het uiteinde van de buis. Dan heb je een soort van "spatscherm" precies waar de as uit de koker komt.
Eventueel vet en/of water wordt dan opgevangen en het vet blijft wel zitten, het water druppelt naar onderen in plaats van dat vet en water in het rond geslingerd worden en de hele boot van binnen vet en vies maken.
maar als je dit zo ziet is het achterschip vrij hoog boven het water, klopt dit of moet het iets aangepast worden?
In principe klopt dat, maar je kunt de boot zonder problemen wat dieper achterover liggen als jij dat mooier vind.
kan je ook indien nodig met een schakelaar deze samenvoegen zodat je met 1 stick de motoren bedien.
ik heb een Carson reflex stick multi pro 14 ch zender.
Dat zou in het boekje van je zender moeten staan. Als je zender dat niet kan, kun je met een Y kabel beide regelaars op hetzelfde kanaal aansluiten, maar dán vervalt de mogelijkheid om de motoren apart te bedienen.
 
Ja Martin, Je staat versteld van al die vragen. De CWL (constructie water lijn) staat voor en achter op 4,4 meter. Dat klopt volgens mij wel. En dan de vraag m.b.t. motorbediening. Geen idee of jouw zender een ingebouwde mixer heeft, maarmee je de motoren kunt koppelen. Er is wel een schema om dit zelf te maken, maar dan moet je wel weten om welke draden het in de zender gaat. Gr. Klaas.

Mixer Robbe futaba.jpg
 
Ja Martin, Je staat versteld van al die vragen. De CWL (constructie water lijn) staat voor en achter op 4,4 meter. Dat klopt volgens mij wel. En dan de vraag m.b.t. motorbediening. Geen idee of jouw zender een ingebouwde mixer heeft, maarmee je de motoren kunt koppelen. Er is wel een schema om dit zelf te maken, maar dan moet je wel weten om welke draden het in de zender gaat. Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 618641
Dankjewel Klaas, ik ben nog geen mixer schakelaar tegen gekomen maar ga verder spitten.
Gr. Martin
 
Even in de manual gekeken, maar kan geen mixerfunctie vinden Martin. Gr. Klaas.
 
Op termijn gewoon uitproberen Martin. Een Y-kzabeltje kost niet veel en dan zie en voel je het verschil. Gr. Klaas.
 
Er bestaan printjes die je zowel aan de gas als roer aansturing koppeld en dat beide regelaars dan aanstuurd.
of ome Ali heeft zelfs een dubbele regelaar waar je zowel gas als roer aan koppeld en de 2 motoren.
ik zoek het even op en post alsnog de links :)
 
Wat ik dáár dan nog weer bovenop doe (want ik houd van "belts and braces" ofwel "broekriem én bretels", het spul moet oneindig meegaan) is daar een dunwandige strak passende siliconenslang omheen schuiven, die gaat eventueel rammelen en of ratelen tegen, EN dat schijt ik dan ook nog eens vol met vet. Houdt de boel gesmeerd EN het vet slingert niet weg.

Hoef je er echt NOOIT meer naar om te kijken.
Brutus ik heb mijn dubbele koppelingen binnen , ze hebben diameter 11,8 mm en zijn 53mm lang.
zou jij kunnen kijken of je hier slang voor hebt, hoeft niet voor niets hoor.
gr. Martin
 
Back
Top