1:1 radio bestuurd SPT maken

Met een knikbesturing en 4 proportionele ventielen voor de wielen heb je alles zelf in de hand.
Dan kan je aan de hand van je knikhoek de binnenste wielen langzamer laten draaien.

Bijkomend voordeel van een knikbesturing is een heel korte draaicircel.

Handrem heb je ook niet nodig, geen olie door de motoren is gewoon stilstand

De wielen zullen hier nergens op de bodem schuiven en zo de bodem kapot maken....
Bij mijn voorstel ook niet:

full

Max.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die Ackermann .... dat is een slimme gast geweest zeg !!:yes: Mooi principe.

Wat betreft de knikbesturing. Als ik rechtuit wil rijden vanuit een bocht en de wielen worden opgelijnd , dan gaat dat toch schuiven-wrijven over de grond tijdens het oplijnen!

Aan de voorkant komen er relatief zware machines aan te hangen, motor wil ik daarom achterop plaatsen. Een stang naar voren voor de aftakas naar het apparaat .... dat gaat denk ik niet met de knikbesturing. Tenzij ik dat ook met een hydraulische motor ga doen *idee* :rolleyes:

Ik zie het sturen nog steeds als een probleem met dat knikken , en geen voordeel met mijn idee , of het idee van meneer Ackermann moet ik eigenlijk zeggen en dan dubbel uitgevoerd.
Maar ik laat me graag overtuigen.
Cor

Zie het ook niet als DE oplossing, maar als idee.
Aandrijving door een knikbesturing is vrij normaal, aandrijfas door het center van
je kink heen en voila. (dus het hart van de kruiskoppeling in het hart van de knik)
Aftakas aansturen met een hydromotor is vrij tricky, gezien het toerental (540) en het vermogen wat je over het algemeen moet leveren zou ik dat wel rechtstreeks vanaf de motor doen met een vertraging.
Zolang je rijdt en stuurt zal er niets wringen, maar dat geldt voor elke besturing op de wielen.
De Ackermann besturing is geniaal, maar wel een hoop bewegende slijtage delen.

Je kan een hoop beinvloeden door je knikpunt naar achteren of voren te verleggen.
Ik zou, als ik jou was, eerst eens wat schetsen in 2D maken om erachter te komen wat werkbaar voor jou is.

Laatst bewerkt:
Je kunt gerust vier van die hydromotoren naast elkaar parallel aansluiten, gezamenlijk aan laten sturen door een proportionele solenoid, en de boel zelf de toerentallen laten verdelen in een bocht, zolang je maar iedere hydromotor voorziet van een flowlimiter, die voorkomt dat de motor van het wiel dat tractie verliest op hol slaat. Bij lage snelheden en doorslaand wiel moet je dan licht "gas" bijgeven om weer kracht op de overige wielen te krijgen, maar het zou wel moeten gaan. Beter nog is om alle vier de wielen apart te voorzien van proportionele flow/pressure controllers, en dan mogen die controllers gerust allevier vanaf één signaal aangestuurd worden.

FraMö, een fabrikant van hydraulisch aangedreven ladingpompen gebruikt bijvoorbeeld zo'n ding: die regelt enerzijds de druk om daarmee het koppel van de hydromotor te kunnen regelen, en limiteert anderzijds de flow zodra die te hoog wordt (bijvoorbeeld als een tank leeg komt) zodat de pomp niet op hol slaat.

Zoiets zou in jouw toepassing toelaten dat alle vier de wielen bij gelijk aandrijfkoppel toch verschillende toerentallen draaien, en het zou voorkomen dat zodra één wiel tractie verliest, dat wiel ongelimiteerd opspint en de overige wielen hun aandrijfkracht verliezen.

Voor zover ik weet gebruikt FraMö tegenwoordig electronisch aangestuurde spullen van Rexroth, dus het moet ook apart leverbaar zijn. (ben niet helemaal zeker, werk al een hele tijd niet meer met FraMö).

Groet, Bert

@ Nak; heb het wat meer gevisualiseerd en idd die knikbesturing ziet er toch wel interessant uit, en het wrijven zal meevallen,het wordt op verdeeld over de 4 wielen en het is een relatief kleine verplaatsing. Daarnaast de besturing wordt wel heel simpel zo.

De aftakas; Ik heb al redelijk wat machines gezien die hydraulisch vanaf de aftakas worden aangedreven. Ik ga er even vanuit dat de knik in het midden komt en de motor achterop. Dat gaat voor de as van motor naar voren een serieuze knik worden..... lijkt met niet optimaal.

Tekenen ga ik doen als ik meer info heb en een beter idee hoe ik hem moet bouwen ..... ontwerp ( in m'n hoofd) is nu al heel erg veranderd :rolleyes:

@Brutus; Tof dat je ook in de discussie mengt :-)
Hoe je het uitlegt klinkt het optimaal en dat zou een hoop reken en regelwerk schelen. Ik kan erg weinig vinden van deze flow/pressure controllers,kan je meer info geven..... is dit er eentje? maar hoe wordt die dan aangestuurd?
http://www.boschrexroth-us.com/coun..._standard_valves/a_downloads/re27551_0603.pdf

Jij zegt dat als ik een signaal geef om een bepaalde snelheid te rijden in een bocht, dat automatisch de snelheid van de 4 wielen geregeld wordt, ook op gladde ondergrond (vochtig gras bijvoorbeeld) en steile helling (dus gewichtsverdeling over de 4 wielen zal niet constant en gelijk zijn (hobbels).

Thanks,
Cor

onderin zie je de aandrijfas, met kruiskoppeling.

kan op zich een leuke hoek maken:
volvo-l50e.jpg

Op zich kun je hier alles mee doen wat je wilt, op een relatief simpele manier.
Alles apart gestuurd is natuurlijk prachtig.. wel meer uitzoekwerk :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Als je in voor of achter de knikbesturing ook nog een draaiplaat maakt, kan het
voorste deel t.o.v. het achterste deel torsen. Dan hou je met alle wielen kontakt met
de ondergrond.
Ik zou minimaal met 2 prop.ventielen gaan werken, en de wielen aan 1 zijde parallel.
In de bochten kan je de binnenwielen langzamer laten lopen en bij steile hellingen
kan je de wielen aan de lage zijde iets voor laten lopen om het glijdend effect tegen te gaan.

het apparaat in mijn voorgaande post heeft een schommelas aan de achterkant.
Zo vangt deze dus hoogteverschillen op.

Hoe je het uitlegt klinkt het optimaal en dat zou een hoop reken en regelwerk schelen. Ik kan erg weinig vinden van deze flow/pressure controllers,kan je meer info geven..... is dit er eentje? maar hoe wordt die dan aangestuurd?
http://www.boschrexroth-us.com/coun..._standard_valves/a_downloads/re27551_0603.pdf

Jij zegt dat als ik een signaal geef om een bepaalde snelheid te rijden in een bocht, dat automatisch de snelheid van de 4 wielen geregeld wordt, ook op gladde ondergrond (vochtig gras bijvoorbeeld) en steile helling (dus gewichtsverdeling over de 4 wielen zal niet constant en gelijk zijn (hobbels).

Thanks,
Cor

Helaas bestelden wij onze onderdelen altijd rechtsstreeks bij FraMo, en dat waren typespecifieke onderdelen (pasten alleen in die ene pomp). Ik kan je dus niet echt aan nummers o.i.d. helpen, maar het moet op zich los te krijgen zijn: ALLES is te krijgen, er zijn per slot van rekening zat apparaten met hydraulisch aangedreven wielen...

Maar ik realiseer me nu wel, dat ik een denkfout gemaakt heb, want het systeem werkt voornamelijk als regeling voor toerental en zal in eerste instantie (beneden de ingestelde maximaaldruk) proberen het toerental gelijk te houden, pas in tweede instantie als koppel begrenzer. Jij hebt precies andersom nodig....

Sorry voor de discussie verstoring.

Groet, Bert

Je hebt het gedaan Cor! Mij met een probleem opzadelen wat mij niet meer loslaat...........;)

Mijn laatste theorie:

full

1. uitgangspunt is het door mij eerder voorgestelde knikprincipe.

2. als het geheel eenmaal op een bepaalde draaicirkel rijdt kun je dat zonder verdere slip handhaven door de motoren aan iedere kant in serie te zetten. Hydromotoren zullen dan noodgedwongen op hetzelfde toerental draaien. Zie de lichtblauwe en de groene leidingen.

3. Het verschil in snelheid tussen beide kanten zal direct afhangen van de knikhoek die het chassis maakt. Ik heb daarom een koppeling getekend (de paarse stippelijn) tussen een hoek-opnemer en de beide regelbare pompen. Dit zou elektronisch kunnen, maar misschien ook wel mechanisch. De truuk is de juiste overbrengsverhouding te vinden.

4. Om het voertuig te sturen is er een hydraulische cylinder voorzien.

5. Tijdens de knikbeweging moeten de wielen in de binnenbocht naar elkaar toebewegen, en de wielen in de buitenbocht van elkaar af. Dit kan gebeuren door tijdens de knikbeweging de kleppen A en B open te zetten zodat er olie van links naar rechts kan stromen, of vice versa (de oranje leidingen). De pompen sturen dan gezamenlijk een bepaald volume door alle motoren, maar de verdeling tussen links en rechts is vrij, zowel voor als achter. Tussen voor en achter is de verdeling niet vrij, zodat je altijd tractie op de voor- of de achteras houdt.

6. Als de knikbeweging stopt moeten de kleppen A en B weer sluiten. Je hebt sowieso een terugkoppeling nodig tussen de hoekopnemer en je besturing, dus dat moet makkelijk te realiseren zijn. Het voertuig rijdt dan op een vaste draaicirkel, en je bent weer bij punt 2.

Natuurlijk is dit schema nog lang niet compleet. Je moet je voertuigsnelheid nog kunnen regelen, en een voor- en achteruit schakeling maken.

En je moet je niet vergissen in de complexiteit van een hydraulisch systeem, er komen nog allerlei dingen bij, zoals filters, koeling, oliereservoir, drukbeveiliging, olieaanvulregeling enz.

Max.

Oh nee , nee ... Maar ben nu thuis en druk bezig met m'n CNC frees en keuken - woonkamer verder aan het afmaken tussen het sneeuwruimen door .

Zodra ik weer op m'n werk ben, is er tijd om deze dingen te gaan uitdenken ....

Volgende keer zal ik er wat dieper op in gaan en nog wat vragen stellen,alvast bedankt voor de tekening..

Ik denk wel dat ik uitga van een knik-besturing.

later meer,
Cor

Zo ... we hebben weer wat tijd om te brainstormen ( vragen stellen)

@Bert; niet je excuseren , hoe meer mensen meedenken , hoe beter!
@Maxz:

Ik heb lang naar je tekening gestaard, en ik vind hem erg goed.
Zeker je oplossing voor het verschil in draaisnelheid tijdens een bocht. Eenvoudig,maar doeltreffen denk ik.

Dan denk ik dat het tijd is voor het boodschappen lijstje voor de hydroliek

-hydrolische pomp.
-tank voor hydroliek vloeistof
-Filter
-koel- radiator.
Aandrijving:
-4x hydrolische motor.
-2x valve om links - recht / voor- achter te kunnen "koppelen/ ontkoppelen" (A &B)
-1x swash plate om de snelheid te kunnen regelen en van draairichting te kunnen veranderen.

Besturing:
-hydrolische cilinder voor het knikken/sturen.

Wat mis ik nog wat betreft hydroliek?

Cor

Wat mis ik nog wat betreft hydroliek?
Cor

Ik denk niet dat de swashplate-pompen omkeerbaar zijn, maar een onverwisselbare zuig en perskant hebben. Daarom lijkt het mij beter om in beide circuits een omkeerklep te plaatsen om achteruit te rijden, zie klep C in de tekening.

Let wel: ik heb geen ervaring met krachthydrauliek (wel met hydraulische systemen in de procesindustrie).

Verder zul je een (centrifugaal) pompje nodig hebben om de zuigkant van je SP pompen op druk te houden. Ook moet je de perskant van de SP pompen beschermen met een drukregelaar (klep PC) en een veiligheidsklep (klep RV)

full

Dit is dus maar het halve plaatje ;)

Groeten,
Max.

@ Nak, bedankt voor de link, zal ik zeker doen . Maar wil eerst een al een redelijke overview en schets hebben wat ik voor kan leggen .. kan moeilijk tegen zo'n beste man zeggen .... ik ga een machine bouwen , met 4 wielen en moeten onafhankelijk van elkaar kunnen draaien ..... Ben bang dat ik dan niet echt geholpen zal worden.

@ Max z: :
Ik had juist begrepen dat je met zo'n swash plate pomp de draairichting kan veranderen. Mijn sneeuwfrees heeft zo'n hydrostatische ding en die kan ik in ene keer van voor naar achteren yanken zonder dat het "kwaad" doet.
Hier een filmpje waarom ik me baseer:
variable displacement piston pump - YouTube

-Veiligheidsklep is duidelijk.
-SP pomp om de druk aan de zuigkant gelijk te houden , dat snap ik niet.
-De plaats van drukregelaar PC , waarom is die er ... dat doet in principe toch dat swashplate ding. En de overdruk gaat via de overdrukklep terug naar de tank.?
-Wat zijn in je tekening de rondjes in paars met pijl erdoorheen?

Eventjes in worden "geschetst":

-motor drijft hydrauliche pomp aan.
-deze drijft zo'n swashplate pomp aan waarmee ik de draairichting en snelheid kan veranderen. ( als het werkt zoals ik denk dat het werkt).
-dit gaat naar de 4 hydraulische motoren, 2 motoren worden in serie met elkaar aangesloten.
-tussen links en rechts zitten kleppen dat de wielen binnen en buiten op verschillende snelheden kan draaien ivm de bochten ( klep A &B).
-Voor links en recht komen overdruk kleppen die als er teveel druk is het rechtstreeks terugstuur naar de tank.

Cor

Zo'n swashplate is leuk, maar voor jouw toepassing moet je dan 2 van die pompen hebben. Prijstechnisch zijn die bekleed met diamantjes en heel erg gevoelig voor een ruwe omgeving.
Ik uitgaan (per zijde) van 1 proportioneel ventiel om de snelheid te regelen, daarachter een ventiel voor vooruit/achteruit.
De motoren per zijde in serie zetten en dan zou het moeten werken.
Daarnaast kan je achter het vooruit/achteruit ventiel nog een koppelventiel maken naar de andere zijde om rechtuit te rijden en de proportionele ventielen gelijk aan te sturen.
voor de terugkoppeling op je stuurcilinder zijn er standaard opnemers die de stand van de cilinder terugmelden, die kan je dan gebruiken om de binnenmotoren in een bocht langzamer te laten draaien.

Als je wat gegevens geeft, zijn de mannen van bosch echt niet beroerd om mee te denken. Vooral met kreten als prototype en de keuze voor bosch-rexroth doet wonderen.

Back