1/12 Lavochkin La-7(ABS)

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door mig 3, 5 sep 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Meer van dit soort software in het algemeen. En de printer ook. On-the-fly veranderen van resolutie.
     
  2. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Bedankt Ron.

    Ik denk dat ik de software aanpassingen de aankomende jaren automatisch ontdek.
    Nu nog niet zo mee bezig eerlijk gezegd.
    3B6488A4-03DC-43B0-8B53-85949433F119.jpeg
    Wel bezig met het handmatig kopieëren van de balsa stukkies.
    En terwijl ik daarmee bezig denk ik ondertussen aan Sjoechov.
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Sjoechov
    9D5B221E-ACBF-406F-A8FA-DDEE1B5152C1.jpeg
    En ook aan de Eifeltoren in Parijs.:D

    Ooh,wat verlang ik naar het Carbon filament die verkeerd was afgeleverd.
    Ook wacht ik nog op de harde printerkop voor mijn Up mini met een 120/120 mm werkoppervlak.

    Zal dan ook met zwaluwverbindingen de vleugelopbouw realiseren.
    En rekening moeten houden met de printrichting van de individuele werkstukjes die de V-stellings krachten van de vleugel moeten gaan dragen.

    Groet:Robin
     
  3. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Goedendag:)

    Heb afgelopen week de P-47N van 3D LabPrint gedownload.
    E6D2754D-BE7D-40A2-8918-D302F8A5FC28.jpeg
    De motorkap van de P-47(80%)in PLA uitgeprint zodat het inwendige van deze kap en andere rompdelen als voorbeeld kunnen gaan dienen voor de La-7.

    11CD3745-B4B6-4094-90CA-EADC8E241456.jpeg
    Groet:Robin
     
  4. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Woensdag 8 november.

    Voor de verandering had ik deze keer in de tweede week van de maand met Tim op het lab afgesproken.
    AFDCA8D1-FCF4-4BF2-AC4C-8BFA40894E36.png
    76E82BA2-DAE1-462D-BB5D-ADBBB8F328B4.png FC02B38C-F3BF-4437-860D-48D885637EF1.png
    Ik had voor Tim ook 3D geprinte delen meegenomen.En wat vloog de tijd enorm snel voorbij als wij het over het ontwerp van de La-7 spraken.

    Het volgende segment word op dit moment van schrijven geprint.
    En zal de komende dagen weer wat foto’s plaatsen van de delen + de samengestelde(uit één stuk) delen die met ondersteuning meer dan 7 uur tijd nodig heeft.
    Het grote 7-uurs stuk ga ik morgen printen.

    Volgende week krijg ik via Tim de derde timelapse van zijn tekenwerk die gelukkig ook via Solid Works(na)bewerkt kan worden.

    Groet:Robin
     
    coen_l en Unusual RC vinden dit leuk.
  5. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Echt een mooi project Robin! Ook de Timelapse filmpjes zijn geweldig

    Misschien een stomme vraag maar is het de bedoeling dat het een vliegend model wordt?

    Succes en ik blijf je volgen
     
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Bedankt Coen!

    Ja,een vliegend model,dat is waar wij voor willen gaan.....

    Tim deed afgelopen week voorzichtig een voorspelling dat de huid van de romp met 3 maandjes ingetekend zou kunnen zijn.
    Wij hebben een mondelinge afspraak gemaakt dat wij 12 maanden met elkaar samenwerken.
    Ik kan de toekomst niet voorspellen.Als de 12 maanden voorbij zijn moeten Tim en ik maar eens om de tafel gaan zitten.

    MIJN TWEEDEHANDS UP MINI PRINTER IS NAAR DE PRINTER HEMEL.:(

    Hierbij de laatste foto van de geprinte onderdelen.
    4922EBBE-AC44-4277-850B-A74A9939DFDA.jpeg
    De oude Up mini liep al enige tijd op haar laatste benen.En afgelopen vrijdagavond was het klip en klaar voor mij dat er een nieuwe printer moet komen.
    Ik heb gekozen voor de Up mini 2.
    Weer een 3D printer met een dichte kast.
    Dit keer met wifi,automatische bed leveling,filter etc,etc.......
    Morgen(maandag) zal ik de Up mini 2 ophalen bij een fysieke winkel in Enschede.

    Mijn oude Up mini zal ik niet weggooien.

    Gedurende het jaar zal ik onderdelen voor die oude Up bestellen zodat er op een gegeven moment weer een nieuwe printer is “opgestaan”.
    Doordat ik die onderdelen dan heb vervangen zal ik iets beter een idee hebben hoe een 3D printer eigenlijk is opgebouwd.
    Ik denk er over om te beginnen met een geheel nieuw moederbord.......

    Als iemand nog een goede onderdelen site weet voor die oude Up mini.....?

    Groet:Robin
     
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Gelukkig nieuwjaar allemaal! o_O

    C78FDB08-0DDA-4C02-8C45-AC0484E26139.jpeg
    Pfff,dat voelt al een héél stuk beter......
    Kan nu ook met dikte 0.15 printen in plaats van 0.2 laagdikte.
    Ook heb ik zwarte ABS+ van Tiertime aangeschaft,niet goedkoop,maar ja,het is toch al feest:beer:

    Het ABS+ werkstukje had ik licht opgeschuurd met een klein vijltje vandaar de afwijkende kleur.
    Ben op dit moment het motorkap gedeelte aan het printen(4uur) met het zelfde ABS+ en de nozzle belachelijk laag op het werkstuk.(spannend)
    Ik zal morgen een foto maken van die ongeschuurde kap met in mijn gedachten de foto van post 26 er bij.

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2017
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    The day after.:rolleyes: (Denkend aan de foto van post 26)

    Tiertime ABS+. (C-23-02)
    74057CA1-3C4F-4D30-A41A-7F9FD1FE142C.jpeg
    Het ABS+ heeft een zodanige chemische samenstelling dat het veel meer glanst dan het gewone ABS.
    Hoe de mechanische eigenschappen zijn weet ik nog niet.Vind ik op dit moment nog niet zo heel erg belangrijk aangezien wij nog niet eens een aan elkander verbonden romp hebben.

    Gewoon nu met de nieuwe Up mini 2 flink ABS+ gaan printen.En om de paar dagen weer opnieuw calibreren om te kijken hoe de printer zich gedraagt.
    Ook schaf ik eind deze maand een volledige nieuwe printerkop voor de Up mini 2 aan met een hardstalen nozzle zodat ik niet al te veel moeite moet doen om elke keer de kop op te warmen om de nozzles te veranderen.

    Ik had stiekem al op mijn oude Up een klein printje gedraaid van fila met Carbon d’r in.
    Ik denk/hoop dat de nieuwe printer dit nieuwe jaar mooie La-7 carbon rompjes gaat uitprinten.

    Groet:Robin

    Waar is mijn grondverf.......!?:rofl:
     
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Een prachtig product die Tiertime Mini 2.
    Maar ik lees slechts een bouwvolume van 120x120x120mm. Is dat niet wat weinig voor de vliegtuigonderdelen?

    En maakt het Tiertime ABS op de mini echt verschil met ABS filament van andere aanbieders?
     
  10. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Een klein bouwvolume heeft dan wel weer het voordeel dat er dan relatief veel warmte aanwezig is,die zo ontzettend belangrijk is voor ABS.

    De romp en vleugel onderdelen blijven binnen de 120 mm omdat niet iedereen een grote printer tot zijn beschikking heeft.De vleugeldelen zullen we anders moeten ontwerpen(dan 3D labprint)voor die 120 mm.
    Ik zit dan te denken aan zwaluwverbindingen op/in de vleugelliggers.
    Misschien ook nog gelaagd met het Carbon filament.

    Ja,verschil is er in principe altijd,soms ook met het zelfde product en merk.
    Nu ik de nieuwe printer heb,zal ik eerst even blijven genieten van het ABS+ onder het mom van;never change a winning filament.
    Met de oude Up heb ik best al wat verschillende types en merken filament geprint.Daarover totaal geen klachten hoor.
    Alleen,ik merk al wel verschil in kwaliteit in sterkte van het printstuk en accuraatheid nu ik de nieuwe printer in gebruik heb.

    Ik hoop dan dat de nieuwe Up2 lang genoeg meegaat,zodat ik in de tussentijd kan leren hoe een ABS printer met een groter bouwvolume opgebouwd
    dient te worden.En nee......Ik wil dan niet de haarfohn van mijn vriendin kapen.:)

    Groet:Robin
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  11. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoi Robin,

    Wat is de reden dat je zo aan ABS gehecht bent? Tevens denk ik dat er meer mensen met een groter bouwvolume dan 120*120*120 zijn dan met een gesloten printer, wat eigenlijk wel fijn / een must is met ABS. Zeker met de vleugels.

    Toen 3Dlabprint met de eerste toestellen kwam heb ik tot in den treuren ABS geprobeerd. Zonder goed resultaat.

    Groet,
    Coen

    P.s. zet mij maar op de lijst ik kijk er naar uit om een La-7 te printen
     
  12. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Coen,u staat op mijn “lijst” om het prototype van het prototype te testen.Dat beloof ik,aangezien ik u al een tijdje heb gevolgd op het modelbouwforum.

    ABS (Lego) is wat mij betreft een richting die ik met een Up printer (dichte kast) op wil gaan.
    773B48D2-A2CD-4B01-AE6C-F3B134F2B4D0.png
    De schrijver geeft beknopt weer wat de voordelen zijn.(dan hoef ik het allemaal niet op te schrijven;))

    Ook kan ik b.v. Nylon(1% vochtopname) bouten,moeren en sterke vliegtuig onderdelen printen.

    Groet:Robin
     
    coen_l vindt dit leuk.
  13. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Hopla!
    01D0A40C-2420-4584-9A3D-F2AFC5855BEB.jpeg 14791E6E-C15E-46AF-8ACD-0D4A84DEE995.jpeg C9F40B6E-8134-4434-BE4A-D3D07B044623.jpeg 3CC7F655-1654-428D-B37F-05EB299D0C37.jpeg
    En over een tijdje is kijken hoe het oppervlakte van het ABS+ er uit ziet als ik de nieuwe delen behandel met Aceton.

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2017
  14. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Het volgende filmpje van Tim,die onlangs een wedstrijd heeft gewonnen met zijn team van oud klasgenoten.
    De prijsvraag ging er over om te laten zien door middel van animaties hoe een Alzheimer patiënt zich in het dagelijks leven zou kunnen voelen/gedragen.


    Prettig weekend:Robin
     
    Unusual RC en corvl vinden dit leuk.
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Leuke video , dat gaat goed vooruit dat tekenen . Als ik dat zo ziet , dan ziet het er bij mij maar uit als sukkelen als ik aan m'n Sbach teken :confused:.
    Welk programma is dat?

    Cor
     
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    3D studio max van Autodesk!

    Wel het laatste programma wat ik zelf zou gebruiken hiervoor, omdat het bedoelt is om computer animaties mee te maken, characters en content voor games. Zelf jaren modellen en animaties mee gemaakt t.b.v. de offshore industrie. Dus absoluut petje af dat jullie dit resultaat ermee weten te bereiken! Erg knap gedaan!

    Zelf zou ik eerder Rhinocerus (Rhino 3D), Inventor of SolidWorks aanraden. Dat zijn engineering programma's waar je echt maat correct mee kunt tekenen. Dat is heel wat lastiger met 3DS...
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ah , ok .... dan blijf ik toch doorsukkelen met Rhinoceros :oops:

    Cor
     
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Sorry als ik dit mooie topic wat ik zelf al tijden met plezier volg teveel "vervuil" met deze materie.
    Maar Rhino is idd. een van de betere keuzes als je volledige vormvrijheid wilt hebben wat betreft surface modelling.

    Echter de learning curve is een lastige. Een van de meest gehoorde klachten is dat je opnieuw moet beginnen als je ergens een fout in maakt. Iets wat ook in 3DS vaak het geval is.
    Oplossing is regelmatig Save As...(filenaam)_001 doornummeren. Zo kun je eenvoudig terug in de tijd ;)
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Goede tip :cool:
    Dat probleem ben ik ook al regelmatig tegen gekomen :confused:
     
    mig 3 en Unusual RC vinden dit leuk.
  20. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.051
    Locatie:
    BLUB
    Dag Cor....lang geleden zeg!:)

    Nee hoor Unusual RC.

    Zekers geen “vervuiling”......:)

    Ik ben het eens met jullie.Al gedacht aan deze optie met 3Ds max?

    Niet mijn foto,wel al geprint en gedeeltelijk geverfd.
    9CDB9DA9-03F6-4298-B7BF-7289B57CC554.jpeg

    https://www.myminifactory.com/object/rust-game-gun-17484

    De schrijver van het linkje(rechterkant) geeft aan waar het allemaal vandaan komt.

    Nog een optie.



    Om vervolgens af te sluiten met nog een optie voor 3Ds max.



    Ik wacht nog wel even een een paar jaartjes.;)

    Ook kijk ik ondertussen naar het maken van ABS 3D geprinte mallen met daarbij alle oplosmiddelen.
    En wil ik misschien ooit nog wat gaan doen met een 3D scanner.

    Groet:Robin

    Waar is mijn Aceton?:rofl:
     

Deel Deze Pagina