1:12 stock regelement MACH indoor

Welke combi van regelaar motor en accu voor 2010/11

  • 10,5 Regelaar vrij accu vrij

    Votes: 3 6,4%
  • 10,5 Regelaar vrij Lipo

    Votes: 13 27,7%
  • 10,5 Regelaar zonder vertiming accu vrij

    Votes: 5 10,6%
  • 10,5 regelaar zonder vertiming Lipo

    Votes: 22 46,8%
  • 13,5 regelaar vrij en accu vrij

    Votes: 4 8,5%

  • Total voters
    47
Dat de oude regelaars geen dynamische timing kennen betekent namelijk niet dat ze 0 graden timing zijn!

Inderdaad, daar heb ik me dan in vergist.

Maar wat is dan het voordeel tov. zo`n regelaar/motor combo in vergelijk met de oude brushed setup, alleen het gemis van de slijtage van de borstels?

Techniek is toch vooruitgang?
 
Dat wil ik dan wel even weten als het 13.5 gaat worden want die moet ik dan even gaan bestellen... Geen probleem op zich maar wil het wel even weten...
 
Het is niet alleen de snelheid op top of onderuit: doordat de auto's met een 1S lipo accu een stuk lichter zijn kunnen de auto's harder door de bocht. Doordat de bochtensnelheid hoger wordt, wordt de reactietijd steeds kleiner. Dat geeft voor de meeste rijders die met een 1:12 rijden al genoeg problemen.

Om bv het verschil tussen 4 cell NIMH en 1S lipo een beetje tegen te gaan zou je het moeten zoeken in de baan lay-out. Een lay out met 180 grdn bochten en veel accelereren maakt dat het verschil alleen maar groter wordt. Nadeel van een lay out met veel bochten combinatie's is dat je de ruimte moet hebben om dat neer te kunnen leggen.

Voor bij Mach indoor zou voor 1:12 stock het mooist zijn als de baan iets langzamer zou worden met 180 grdn bochten en een korter recht eind.
Mini klasse zou hiermee ook interessanter kunnen worden. Nadeel is natuurlijk dat het om toerwagen te rijden moeilijker wordt.
 
Mja.... dat ze het niet kunnen winnen zal je nooit horen. In iedere racer zit toch de need for speed?

Scheer jij even heel de hobby over één kam..... :mrgreen:

We kunnen dus volgens mij 'bijna' concluderen dat we er met de 'oude' regelaars niet uit gaan komen en nieuwe regelaars zijn niet goed te controleren (en het duurt te lang tijdens de wedstrijden).

Regeltechnisch is het dus het meest wenselijk (om discussies tijdens wedstrijden te voorkomen) om de regelaar vrij te geven en iedereen te laten werken met dynamische vertiming.

Het argument dat dit met een 10.5 te hard gaat kan ik inkomen. Dan kunnen we de motor aanpassen aan of een 13.5 of een 17.5. Een 13.5 hebben de meeste rijders wel liggen denk ik? en een 17.5 moeten de meesten nog aanschaffen.

Dan komen we, denk ik, uit op een 13.5 met een regelaar naar keuze op 1S lipo. De snelheden zullen vergelijkbaar zijn met de 10.5 stock van vorig jaar?

Groet Niels

Het idee van een 13,5T is zo gek nog niet, nadeel is dat er dus al wel mensen zijn die de motoren besteld hebben, maar het zij zo.
Ook jammer is, dat het afwijkend is van de EPS/MoF en zul je zien dat deze races misschien minder bezocht zullen worden door de Hollanders, maar ook dat kan ik nog wel begrijpen.... En hoe zit het met de temperaturen van deze motoren? Mijn 10,5T werd vorig jaar al snel 65 graden? Als we naar een lager aantal wikkelingen gaan, is de kans groter dat je meer gaat vragen van je motor, door je regelaar verder "open" te zetten.

Wat ik alleen niet snap is, waarom wil je iedereen controleren. Bij ons op de club is er al het hele jaar geen technische controle geweest (iets met vrijwilligers ofzo...) En voor zo ver ik weet speelt er niemand vals. Er is gewoon sociale controle.

Dus ik vraag me af, waarom zou je alle auto's willen controleren. Het is een clubwedstrijd waar je vooral voor je plezier staat lijkt me zo? Als er dan echt één of meerdere auto's opvallen door hun snelheid kun je toch gewoon heel normaal vragen (als wedstrijdleider, of rijder) om even te mogen kijken naar zijn software of hij hem wel op 0gr heeft staan?

Naast de vraag die ik al eerder aankaarte, hoe groot is de kans dat er daad werkelijk iemand een bijna niet te ontdekken "knipperende ledjes" systeem kan ontwikkelen in zo'n klein kastje waar al nauwelijks ruimte is....

Inderdaad, daar heb ik me dan in vergist.

Maar wat is dan het voordeel tov. zo`n regelaar/motor combo in vergelijk met de oude brushed setup, alleen het gemis van de slijtage van de borstels?

Techniek is toch vooruitgang?


Vraag ik me toch af waarom een heleboel van die "oude" regelaars gewoon op de Roar Sportsman List staan, wat inhoud dat ze onder de toegestane 0gr regelaars vallen?

Groet Robert
 
Het is niet alleen de snelheid op top of onderuit: doordat de auto's met een 1S lipo accu een stuk lichter zijn kunnen de auto's harder door de bocht. Doordat de bochtensnelheid hoger wordt, wordt de reactietijd steeds kleiner. Dat geeft voor de meeste rijders die met een 1:12 rijden al genoeg problemen.

Om bv het verschil tussen 4 cell NIMH en 1S lipo een beetje tegen te gaan zou je het moeten zoeken in de baan lay-out. Een lay out met 180 grdn bochten en veel accelereren maakt dat het verschil alleen maar groter wordt. Nadeel van een lay out met veel bochten combinatie's is dat je de ruimte moet hebben om dat neer te kunnen leggen.

Voor bij Mach indoor zou voor 1:12 stock het mooist zijn als de baan iets langzamer zou worden met 180 grdn bochten en een korter recht eind.
Mini klasse zou hiermee ook interessanter kunnen worden. Nadeel is natuurlijk dat het om toerwagen te rijden moeilijker wordt.

Goed idee:D
 
Speed controllers eligible for Sportsman class racing must be capable of providing zero timing advance along with disabling advanced motor control functions. When the sportsman profile is enabled, it shall be indicated by a blinking LED while the ESC is armed and in neutral position.

ROAR Approved Sportsman ESC’s ROAR Racing

Als ik zo naar de lijst kijk lijkt mij "de oude regelaar" een non-issue.
 
Het idee van een 13,5T is zo gek nog niet, nadeel is dat er dus al wel mensen zijn die de motoren besteld hebben, maar het zij zo.
Ook jammer is, dat het afwijkend is van de EPS/MoF en zul je zien dat deze races misschien minder bezocht zullen worden door de Hollanders, maar ook dat kan ik nog wel begrijpen.... En hoe zit het met de temperaturen van deze motoren? Mijn 10,5T werd vorig jaar al snel 65 graden? Als we naar een lager aantal wikkelingen gaan, is de kans groter dat je meer gaat vragen van je motor, door je regelaar verder "open" te zetten.



13.5t in mijn 200mm pancar was maar 35-45 graden na 7-8 minuten hard poken op de indoorbaan(wel op 2s).

Zelfs de 10.5t in mijn pro10 zit op de mach buitencircuit op ca. 55 graden. Op Rucphen zat mijn motor op ca. 65 graden toen het 30 graden buiten was met iets van 60 graden asfalttemperatuur. Dit is zonder gebruik te maken van een ventilatoren en heatsink op de motor. Over snelheid heb ik echt helemaal niet te klagen en ben ik zelfs super tevreden over! ;)

We reden op Rucphen als een slangetje over het circuit, snelheden waren vrij gelijk met allemaal verschillende regelaars en verplaatsingen.

Als je verstandig omgaat met alle variabelen zoals buitentemperatuur, grote van het circuit en het bepalen van de verplaatsing zijn hete of afgefakkelde motoren helemaal niet nodig met de hudige regelaars.

Zolang je in 7 -8 minuten rijden nog 1 of 2 keer van de baan geraakt is nog hogere snelheid vrij zinloos. Maar goed, dat is een geheel andere discussie.
 
Scheer jij even heel de hobby over één kam..... :mrgreen:

Het idee van een 13,5T is zo gek nog niet, nadeel is dat er dus al wel mensen zijn die de motoren besteld hebben, maar het zij zo.
Ook jammer is, dat het afwijkend is van de EPS/MoF en zul je zien dat deze races misschien minder bezocht zullen worden door de Hollanders, maar ook dat kan ik nog wel begrijpen.... En hoe zit het met de temperaturen van deze motoren? Mijn 10,5T werd vorig jaar al snel 65 graden? Als we naar een lager aantal wikkelingen gaan, is de kans groter dat je meer gaat vragen van je motor, door je regelaar verder "open" te zetten.

Wat ik alleen niet snap is, waarom wil je iedereen controleren. Bij ons op de club is er al het hele jaar geen technische controle geweest (iets met vrijwilligers ofzo...) En voor zo ver ik weet speelt er niemand vals. Er is gewoon sociale controle.

Dus ik vraag me af, waarom zou je alle auto's willen controleren. Het is een clubwedstrijd waar je vooral voor je plezier staat lijkt me zo? Als er dan echt één of meerdere auto's opvallen door hun snelheid kun je toch gewoon heel normaal vragen (als wedstrijdleider, of rijder) om even te mogen kijken naar zijn software of hij hem wel op 0gr heeft staan?

Naast de vraag die ik al eerder aankaarte, hoe groot is de kans dat er daad werkelijk iemand een bijna niet te ontdekken "knipperende ledjes" systeem kan ontwikkelen in zo'n klein kastje waar al nauwelijks ruimte is....

Vraag ik me toch af waarom een heleboel van die "oude" regelaars gewoon op de Roar Sportsman List staan, wat inhoud dat ze onder de toegestane 0gr regelaars vallen?

Groet Robert

Het wijkt idd daarmee af van bijv. de EPS. Maar volgens mij geven de meeste aan dat 10.5 met lipo en regelaar naar keuze te snel gaat. Dus dat lijkt me duidelijk.

Temperatuur is bij alle stockklassen een issue. Daar moet je zelf goed mee om gaan. Dit is niet aan de wedstrijdleiding om hiervoor regels te maken.

Controleren van in ieder geval bijv. de snelste 3 is nu eenmaal noodzakelijk denk ik. Alleen al om discussies en geroddel te voorkomen.
Tsja, over de knipperende ledjes durf ik ook niet te zeggen hoe ver mensen willen gaan. Het lijkt mij het handigst om het gewoon uit te sluiten door een goede controle. Die controle kost helaas te veel tijd en is te omslachtig.

Onze circuitlayout is idd niet de aller moeilijkste voor de 1:12. Dit is, zoals Frans idd al aangeeft met de overige klassen in het achterhoofd en met name de toerwagens. De layout wordt wel wat gewijzigd maar niet zodanig dat het rechte stuk verdwijnt.

Het lijkt mij op dit moment nog steeds het beste om het motorvermogen te reduceren door een mildere motor te kiezen en van 10.5 naar 13.5 te gaan.

Groet Niels
 
Ik zie het wel zitten om naar 13.5 te gaan eigenlijk maar zoals ik al eerder zei. Dat wil ik dan wel even zeker weten want dan kan ik er een bestellen...
 
We kunnen dus volgens mij 'bijna' concluderen dat we er met de 'oude' regelaars niet uit gaan komen en nieuwe regelaars zijn niet goed te controleren (en het duurt te lang tijdens de wedstrijden).

Regeltechnisch is het dus het meest wenselijk (om discussies tijdens wedstrijden te voorkomen) om de regelaar vrij te geven en iedereen te laten werken met dynamische vertiming.

Het argument dat dit met een 10.5 te hard gaat kan ik inkomen. Dan kunnen we de motor aanpassen aan of een 13.5 of een 17.5. Een 13.5 hebben de meeste rijders wel liggen denk ik? en een 17.5 moeten de meesten nog aanschaffen.

Dan komen we, denk ik, uit op een 13.5 met een regelaar naar keuze op 1S lipo. De snelheden zullen vergelijkbaar zijn met de 10.5 stock van vorig jaar?

Groet Niels

Klinkt als een goed voorstel, wanneer is het reglement bevroren?

Gr,
Chris
 
Oorspronkelijk geplaatst door Niels de Zwijger
We kunnen dus volgens mij 'bijna' concluderen dat we er met de 'oude' regelaars niet uit gaan komen en nieuwe regelaars zijn niet goed te controleren (en het duurt te lang tijdens de wedstrijden).

Regeltechnisch is het dus het meest wenselijk (om discussies tijdens wedstrijden te voorkomen) om de regelaar vrij te geven en iedereen te laten werken met dynamische vertiming.

Het argument dat dit met een 10.5 te hard gaat kan ik inkomen. Dan kunnen we de motor aanpassen aan of een 13.5 of een 17.5. Een 13.5 hebben de meeste rijders wel liggen denk ik? en een 17.5 moeten de meesten nog aanschaffen.

Dan komen we, denk ik, uit op een 13.5 met een regelaar naar keuze op 1S lipo. De snelheden zullen vergelijkbaar zijn met de 10.5 stock van vorig jaar?

Groet Niels


Welke oude regelaars mis je dan nog in deze lijst?

ROAR Approved Sportsman ESC’s ROAR Racing
 
Als het goed is wordt er na het weekend een beslissing genomen en die "vast" gezet...

Denk nog even goed na over die 13.5! Niet alleen moeten velen aan een nieuwe motor, maar vooral aan nieuwe pinions en spurs!

Gemiddelde rollout voor 13.5 en vertimende regelaars is 75mm! daar hoort dan een 76T spur en pinions rond de 40T bij!!!!

De meesten onder ons hebben een aardig setje tandwielen voor de huidige rollouts rond 45mm (moet ook al naar 50 waarschijnlijk met 1s lipo). Die kunnen dan in de prullenbak!
 
Back
Top