Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat de oude regelaars geen dynamische timing kennen betekent namelijk niet dat ze 0 graden timing zijn!
Dan komen we, denk ik, uit op een 13.5 met een regelaar naar keuze op 1S lipo. De snelheden zullen vergelijkbaar zijn met de 10.5 stock van vorig jaar?
Groet Niels
Mja.... dat ze het niet kunnen winnen zal je nooit horen. In iedere racer zit toch de need for speed?
We kunnen dus volgens mij 'bijna' concluderen dat we er met de 'oude' regelaars niet uit gaan komen en nieuwe regelaars zijn niet goed te controleren (en het duurt te lang tijdens de wedstrijden).
Regeltechnisch is het dus het meest wenselijk (om discussies tijdens wedstrijden te voorkomen) om de regelaar vrij te geven en iedereen te laten werken met dynamische vertiming.
Het argument dat dit met een 10.5 te hard gaat kan ik inkomen. Dan kunnen we de motor aanpassen aan of een 13.5 of een 17.5. Een 13.5 hebben de meeste rijders wel liggen denk ik? en een 17.5 moeten de meesten nog aanschaffen.
Dan komen we, denk ik, uit op een 13.5 met een regelaar naar keuze op 1S lipo. De snelheden zullen vergelijkbaar zijn met de 10.5 stock van vorig jaar?
Groet Niels
Inderdaad, daar heb ik me dan in vergist.
Maar wat is dan het voordeel tov. zo`n regelaar/motor combo in vergelijk met de oude brushed setup, alleen het gemis van de slijtage van de borstels?
Techniek is toch vooruitgang?
Het is niet alleen de snelheid op top of onderuit: doordat de auto's met een 1S lipo accu een stuk lichter zijn kunnen de auto's harder door de bocht. Doordat de bochtensnelheid hoger wordt, wordt de reactietijd steeds kleiner. Dat geeft voor de meeste rijders die met een 1:12 rijden al genoeg problemen.
Om bv het verschil tussen 4 cell NIMH en 1S lipo een beetje tegen te gaan zou je het moeten zoeken in de baan lay-out. Een lay out met 180 grdn bochten en veel accelereren maakt dat het verschil alleen maar groter wordt. Nadeel van een lay out met veel bochten combinatie's is dat je de ruimte moet hebben om dat neer te kunnen leggen.
Voor bij Mach indoor zou voor 1:12 stock het mooist zijn als de baan iets langzamer zou worden met 180 grdn bochten en een korter recht eind.
Mini klasse zou hiermee ook interessanter kunnen worden. Nadeel is natuurlijk dat het om toerwagen te rijden moeilijker wordt.
Het idee van een 13,5T is zo gek nog niet, nadeel is dat er dus al wel mensen zijn die de motoren besteld hebben, maar het zij zo.
Ook jammer is, dat het afwijkend is van de EPS/MoF en zul je zien dat deze races misschien minder bezocht zullen worden door de Hollanders, maar ook dat kan ik nog wel begrijpen.... En hoe zit het met de temperaturen van deze motoren? Mijn 10,5T werd vorig jaar al snel 65 graden? Als we naar een lager aantal wikkelingen gaan, is de kans groter dat je meer gaat vragen van je motor, door je regelaar verder "open" te zetten.
Ga lekker rijden....................................
het is toch nog niet open ? ;-)
Scheer jij even heel de hobby over één kam.....![]()
Het idee van een 13,5T is zo gek nog niet, nadeel is dat er dus al wel mensen zijn die de motoren besteld hebben, maar het zij zo.
Ook jammer is, dat het afwijkend is van de EPS/MoF en zul je zien dat deze races misschien minder bezocht zullen worden door de Hollanders, maar ook dat kan ik nog wel begrijpen.... En hoe zit het met de temperaturen van deze motoren? Mijn 10,5T werd vorig jaar al snel 65 graden? Als we naar een lager aantal wikkelingen gaan, is de kans groter dat je meer gaat vragen van je motor, door je regelaar verder "open" te zetten.
Wat ik alleen niet snap is, waarom wil je iedereen controleren. Bij ons op de club is er al het hele jaar geen technische controle geweest (iets met vrijwilligers ofzo...) En voor zo ver ik weet speelt er niemand vals. Er is gewoon sociale controle.
Dus ik vraag me af, waarom zou je alle auto's willen controleren. Het is een clubwedstrijd waar je vooral voor je plezier staat lijkt me zo? Als er dan echt één of meerdere auto's opvallen door hun snelheid kun je toch gewoon heel normaal vragen (als wedstrijdleider, of rijder) om even te mogen kijken naar zijn software of hij hem wel op 0gr heeft staan?
Naast de vraag die ik al eerder aankaarte, hoe groot is de kans dat er daad werkelijk iemand een bijna niet te ontdekken "knipperende ledjes" systeem kan ontwikkelen in zo'n klein kastje waar al nauwelijks ruimte is....
Vraag ik me toch af waarom een heleboel van die "oude" regelaars gewoon op de Roar Sportsman List staan, wat inhoud dat ze onder de toegestane 0gr regelaars vallen?
Groet Robert
We kunnen dus volgens mij 'bijna' concluderen dat we er met de 'oude' regelaars niet uit gaan komen en nieuwe regelaars zijn niet goed te controleren (en het duurt te lang tijdens de wedstrijden).
Regeltechnisch is het dus het meest wenselijk (om discussies tijdens wedstrijden te voorkomen) om de regelaar vrij te geven en iedereen te laten werken met dynamische vertiming.
Het argument dat dit met een 10.5 te hard gaat kan ik inkomen. Dan kunnen we de motor aanpassen aan of een 13.5 of een 17.5. Een 13.5 hebben de meeste rijders wel liggen denk ik? en een 17.5 moeten de meesten nog aanschaffen.
Groet Niels
Als het goed is wordt er na het weekend een beslissing genomen en die "vast" gezet...