1:12 stock regelement MACH indoor

Welke combi van regelaar motor en accu voor 2010/11

• 10,5 Regelaar vrij accu vrij

Votes: 3 6,4%
  • 10,5 Regelaar vrij Lipo

Votes: 13 27,7%
  • 10,5 Regelaar zonder vertiming accu vrij

Votes: 5 10,6%
  • 10,5 regelaar zonder vertiming Lipo

Votes: 22 46,8%
  • 13,5 regelaar vrij en accu vrij

Votes: 4 8,5%

• Total voters
    47
Niels , ik moet nog spullen kopen dus is het voor mij wel belangrijk wat we gaan doen. kijk dat gesodemieter met die 3,7 volt en boosters is voor mij nog moeilijk met 2 schakelaars toemaar. dus dan rij ik liever cellen die ik dan moet gaan bestellen. En ook mocht het lipo worden mag je dan mod rijden?? Met de EPS hebben ze alleen lipo heb ik gelezen. Wordt dan afwachten dus of kunnen we nu al het reglement gewoon geldig verklaren?? Vorig jaar ging het toch ook goed?? Nog een jaar cellen toestaan?? 3 cellen nimh zit niet lekker in de auto, die heeft namelijk 4 slots voor 4 cellen, hoe doe je dat dan?? Vorig jaar ging Niels met zijn lipo snoeihard dus waar hebben we het over die 4 cellen is gewoon gelijkwaardig aan de lipo zeker met die 60c 1s lipo!s die nu op de markt zijn , ik denk niet dat deze langzamer dan cellen zullen zijn, zeker met 0 graden niet.

Greetz JW

Laatst bewerkt door een moderator:
JW... Ik moet ook alles nog kopen maar ik ga gewoon voor lipo en een vertimebare ESC. Die kan je altijd weer terug zetten naar een 0 stand dus... Geloof me, ik heb alleen de ontvanger nog maar in huis. De rest moet ik ook aanschaffen...

En ik heb ook wel eens met twee schakelaars op de auto gereden. Geen punt hoor, is niet heel veel werk een schakelaartje omzetten... Ik zou zeggen, ga rijden wat de meeste rijden... Lipo en een 10.5 met booster of ontvangerpack. Dan zit je voor nu goed en voor de toekomst ook...

Hoe uiteindelijk het regelement gaat worden maakt niet uit maar ik zou nu geen nieuwe cellen (NiMh) meer gaan kopen want het is zeker dat die er gewoon uit gaan. Er zijn nog maar een paar rijders die nog cellen rijden en ook die zullen uiteindelijk overgaan op lipo als er geen goede cellen meer te koop zijn.

Mocht je vragen hebben over spullen of wat dan ook dan kan je me altijd even een PM sturen JW...

Het wel of niet vertimen van regelaars is lastiger. Welke (oude) regelaars gaan we toestaan? Is bijvoorbeeld de LRP SPX toegestaan? Deze heeft wel een vorm van dynamische vertiming maar kan niet aan de pc gehangen worden.
Groeten Niels

Elke "oude" brushless regelaar heeft dynamische vertiming, het voordeel van de Tekin/Hobbywing regelaar is dat je deze zelf naar je eigen hand/rijstijl kan zetten, dit is echt geen hogere wiskunde of electrotechniek.. Zelf het eerste jaar electro voor mij, die regelaar was echt geen probleem om in te stellen, meer een uitdaging.

PS. op de buitenbaan van de mach zijn veel mensen tegen de vertimebare regelaars, te snel, te duur, gaat snel stuk, moeilijk in te stellen, je moet een laptop mee... enz.

Resultaat na 1 jaar....
12 van de 16 rijders vinden het een topklasse, volgend jaar zeker 4 nieuwe rijders die de spullen gekocht hebben of aan het bestellen zijn, totaal 1 motor stuk in een jaar, allemaal precies even hard qua top, infield naar wens.., gezellig buurten voor de settings, 25% heeft maar een laptop mee, toch heeft iedereen zijn eigen instellingen en zo`n Hobbywing regelaar kost maar 85 euro..

Toch valt te concluderen dat het zeker geen stock meer moet heten, ondanks dat de rondetijden nagenoeg hetzelfde zijn (het verschil zit echt in dat rare ronde wieltje op die "speciale zenders" en zelf vermoed ik dat het ook weleens in dat hendeltje kan zitten...). Die vertimebare regelaar is de toekomst, afschaffen is voor de techneuten een drama... Het enige zinvolle argument wat ik kan bedenken om zo`n vertimebare regelaar af te schaffen, is dat je meer moet nadenken...
(zie het eerste kopje)

Groet,

Roy

Laatst bewerkt:
Vorig jaar ging Niels met zijn lipo snoeihard dus waar hebben we het over die 4 cellen is gewoon gelijkwaardig aan de lipo zeker met die 60c 1s lipo!s die nu op de markt zijn , ik denk niet dat deze langzamer dan cellen zullen zijn, zeker met 0 graden niet.

Greetz JW

Alleen praten uit ervaring JW... Bovenstaand is nl niet waar. Lees dit draadje even goed door.

Toch valt te concluderen dat het zeker geen stock meer moet heten, ondanks dat de rondetijden nagenoeg hetzelfde zijn. Die vertimebare regelaar is de toekomst, afschaffen is voor de techneuten een drama... Het enige zinvolle argument wat ik kan bedenken om zo`n vertimebare regelaar af te schaffen, is dat je meer moet nadenken...
(zie het eerste kopje)

Groet,

Roy

Daarom hebben ze in het buitenland veelal een beginnersklasse van 17,5T om de snelheden in toom te houden, icm een vertimebare regelaar is dit goed hanteerbaar. Ze noemen de 10,5T klasse Pro-Stock, maar de laatste tijd zijn daar de inschrijvingen lager doordat de Mod klasse net zo snel is en wat goedkoper (regelaar)

Met die Hobbywing (is dus de SpeedPassion regelaar) van 85 euro kan je naast de vertimebare stock software ook de mod software inladen hoor, dus ja..

Mod heeft ongeveer 3x maal het vermogen van de 13.5 stock, het startkoppel is vele malen hoger waardoor veel meer slijtage in die dure aandrijflijn zit. (heb het wel even offtopic over de touring klasse)

Gaan we nu weer vallen over hoe het wel of niet zou moeten/mogen heten??? Sorry hoor maar dat maakt toch echt niks uit? Iedereen weet zo langzamerhand toch wel dat Stock 10.5 eigenlijk geen stock meer is? Lekker belangrijk hoe het heet. Het beestje moet een naampje hebben en of dat nu Stock, Pro-Stock of 10.5 is... De spullen blijven hetzelfde toch? Al noem je het:

1/12stockdateigenlijkgeenstockisensuperstockofprostockzoumoetenhetenomdathetveeltehardgaatvoorstockmaardatdoenwelekkernietomdatstocklekkerindemondligt klasse.

Dat past alleen zo moeilijk in de inschrijf vakjes en voor de wedstrijdleiding ook een hele toer om uit te spreken...

Als alle neuzen maar in de zelfde richting staan in dezelfde klasse... Dan maakt de naam niet uit...

;)

Daar sla je de spijker op de kop zeg, Joost.
Zo komen we er, probeerde alleen aan te geven dat er vaak non argumenten of geen opbouwend commentaar gegeven wordt mbt. de regelaars

Klopt... Meestal komt het commentaar van mensen die er niet mee rijden en op een of andere reden zich dan benadeeld voelen ook al hebben ze er niks mee te maken... Aard van het beestje denk ik...

Alleen praten uit ervaring JW... Bovenstaand is nl niet waar. Lees dit draadje even goed door.

pieter, kun je het niet gewoon even zeggen, ben nieuwsgierig wat jou mening is , immers jij hebt de ervaring , zeg op.

greetz JW

Simpel zat... Dat 4cell harder loopt dan 1s lipo met dezelfde spullen... Dat is al meerdere malen gebleken en onderbouwd door de betere/meer ervaren rijders...

Lees maar eens op de Engelse 1/12 forum(s). Daar hebben ze het afgelopen jaar genoeg geprobeerd en in de 10.5 klasse is lipo ongeveer twee ronden per 8 minuten langzamer dan NiMh.

pieter, kun je het niet gewoon even zeggen, ben nieuwsgierig wat jou mening is , immers jij hebt de ervaring , zeg op.

greetz JW

Ok, even heel kort dan :)
Het spanningsverschil tussen een Lipo 1S en 4 cellen NiMH. Je kan met een Lipo harder de bochten door, doordat het lichter is. Op koppel (lees punch) ga je het verliezen. Dus een wagen met NiMH is sneller weg en sneller op top...

Nog even een puntje onder de aandacht brengen voor de regelementen om over na te denken. Ik hoor vaak dat Mod te snel gaat voor minder ervaren rijders, en daarnaast te hoge slijtage heeft. Even een feit: Het verschil tussen 10,5T en Mod is 0,1sec op de indoorbaan MACH. Juist hierdoor zie je bij bijna alle buitenlandse races 17,5T, erger nog ... steeds meer toppers (Fisher, Yli, Groskamp) rijden daarom geen 10,5T meer maar Mod.

1/12stockdateigenlijkgeenstockisensuperstockofprosto ckzoumoetenhetenomdathetveeltehardgaatvoorstockmaa rdatdoenwelekkernietomdatstocklekkerindemondligt klasse.

Joost for President!!!!! Deze klasse for the win! :mrgreen:

Groet Robert

Laatst bewerkt:
Elke "oude" brushless regelaar heeft dynamische vertiming,

Huh?

De Sphere en de TC Spec (om maar even twee willekeurige voorbeelden te noemen) zijn oude regelaars die geen "dynamische vertiming hebben....

Resultaat na 1 jaar....
12 van de 16 rijders vinden het een topklasse, volgend jaar zeker 4 nieuwe rijders die de spullen gekocht hebben of aan het bestellen zijn, totaal 1 motor stuk in een jaar, allemaal precies even hard qua top, infield naar wens.., gezellig buurten voor de settings, 25% heeft maar een laptop mee, toch heeft iedereen zijn eigen instellingen en zo`n Hobbywing regelaar kost maar 85 euro..

Beetje appart als iemand aan het begin van het seizoen op de mach op één dag twee Speed Passion motoren uitbrand.
Ik heb ook andere berichten gehoord van de Mach leden, mensen die liever Pro-Ten gaan rijden omdat het minder gezeik is, of liever de "stock" gaan rijden....

Bij ons op de club is de Toerwagen Super Stock ook helemaal leeg gelopen omdat mensen liever stock of mini gaan rijden, gewoon weg omdat het te hard gaat, te snel slijt, niet leuk meer is, enz enz....

Groet Robert

Bij ons op de club is de Toerwagen Super Stock ook helemaal leeg gelopen omdat mensen liever stock of mini gaan rijden, gewoon weg omdat het te hard gaat, te snel slijt, niet leuk meer is, enz enz....

Groet Robert

Mja.... dat ze het niet kunnen winnen zal je nooit horen. In iedere racer zit toch de need for speed?

Even een feit: Het verschil tussen 10,5T en Mod is 0,1sec op de indoorbaan MACH. Juist hierdoor zie je bij bijna alle buitenlandse races 17,5T, erger nog ... steeds meer toppers (Fisher, Yli, Groskamp) rijden daarom geen 10,5T meer maar Mod.

En nu eens kijken wat het verschil is tussen mod en 10.5 bij een "normale rijder"....
Laten we wel op het netvlies houden dat we indoor over het algemeen wedstrijden rijden met een breed scala aan rijderskwaliteiten. Een 10.5 is prima rijdbaar voor de gemiddelde rijder afhankelijk van de regelaar instelling. Mod is altijd waanzinnig snel, en wordt al heel gauw een balk tot balk ervaring...

Dat 10.5 met vertimende regelaars ook erg hard gaat is waar en daarom mijn wens voor 0 graden timing. Ben persoonlijk niet zo bang voor de doemscenario's dat er mensen gaan proberen lampjes te laten knipperen via speciale software. Lastiger is te bepalen welke conventionele regelaars voldoen.... Dat de oude regelaars geen dynamische timing kennen betekent namelijk niet dat ze 0 graden timing zijn!

Dat 10.5 met vertimende regelaars ook erg hard gaat is waar en daarom mijn wens voor 0 graden timing. Ben persoonlijk niet zo bang voor de doemscenario's dat er mensen gaan proberen lampjes te laten knipperen via speciale software. Lastiger is te bepalen welke conventionele regelaars voldoen.... Dat de oude regelaars geen dynamische timing kennen betekent namelijk niet dat ze 0 graden timing zijn!

Dat is niet helemaal zo Julius. Afgelopen jaar een aantal nieuwe rijders gezien / geholpen (op de club en M-auto), die hadden de grootste moeite om een 10,5T op de baan te houden. Dat was ook veelal van balk naar balk...

Die 0-graden heeft vanuit ons daarom ook de voorkeur. Tja, die conventionele regelaars is een belangrijk puntje. Je zal moeten plussen / minnen.

We kunnen dus volgens mij 'bijna' concluderen dat we er met de 'oude' regelaars niet uit gaan komen en nieuwe regelaars zijn niet goed te controleren (en het duurt te lang tijdens de wedstrijden).

Regeltechnisch is het dus het meest wenselijk (om discussies tijdens wedstrijden te voorkomen) om de regelaar vrij te geven en iedereen te laten werken met dynamische vertiming.

Het argument dat dit met een 10.5 te hard gaat kan ik inkomen. Dan kunnen we de motor aanpassen aan of een 13.5 of een 17.5. Een 13.5 hebben de meeste rijders wel liggen denk ik? en een 17.5 moeten de meesten nog aanschaffen.

Dan komen we, denk ik, uit op een 13.5 met een regelaar naar keuze op 1S lipo. De snelheden zullen vergelijkbaar zijn met de 10.5 stock van vorig jaar?

Groet Niels

Back