1/16 Chris Craft 40' Sport Fisherman

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door reinaart, 28 apr 2018.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt maar weer voor de uitgebreide respons Jan ! Ik had vanmiddag na het fotograferen een ongelukje, de boot waaide namelijk van de tafel af en landde op de tegels :(. Eén van de gevolgen was dat het motorspant is losgekomen. Het voordeel hiervan is dat ik nu net zo goed losse aluminium mounts voor de brushless motortjes kan maken en dan hoef ik de assen ook niet om te draaien. Ik heb deze 30A regelaars voor de motortjes :

    https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-30a-boat-esc-3a-ubec.html

    De startup van de motortjes is mooi soepel bij weinig toeren en dat is precies wat ik wil. Ik wil de twee regelaars op 1 kanaal zetten en heb daarom een y- ontvanger kabel aangeschaft. Als ik het goed begrijp moet ik de rode ontvanger draad van 1 regelaar onderbreken ? Verder wil ik beide regelaars/motortjes op 1 lipo zetten, ik neem aan dat dat geen probleem is ?

    Groet,

    Arjan
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    Zo zie je maar weer; 'elk nadeel heb z'n voordeel'...
    Ik zou inderdaad het lipje van de stekker optillen en de rode draad eruit trekken en vast tapen op de kabel, kun je 'm ooit nog weer eens terug steken, mocht dat nodig zijn.

    Het maakt de regelaars niks uit waar de stroom vandaan komt, vooropgesteld dat de lipo de beide motoren kan voeden, zonder dat de spanning onder last inkakt.

    Groeten, Jan.
     
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gaarne uitleg;
    Wat is het voordeel van twee regelaars op één kanaal met ieder zijn eigen offset, t.o.v. twee motoren op één regelaar.
    De huidige regelaars zijn minimaal geschikt voor >100A. zowel brushless als brushed.
    Volgens mij heb je bij twee motoren op één regelaar, iedere motor met zijn offset, minder kans op ongelijkheid in vermogen/toerental.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2018
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Stoompomp,

    Bij borstelmotoren kun je twee motoren op één regelaar zetten.
    Bij borstelloos is dat een ander verhaal, met veel mazzel zullen beide motoren starten op één regelaar, maar meestal gaat dit niet goed.
    Daarom bij borstelloos over het algemeen één motor op één regelaar, die dan wél door één ontvangerkanaal aangestuurd kunnen worden.

    Heb je een zender met mix mogelijkheden, dan kun je spelen met het onafhankelijk van elkaar aansturen van de motoren.

    Groeten, Jan.
     
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Prima tip Jan, bedankt !

    Groet,

    Arjan
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Brushless motortjes en regelaars zijn inmiddels geïnstalleerd en op het droge getest :

    [​IMG]

    Verder heb ik op de vloer van de kuip mahonie latjes gelijmd :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik ga nu eerst de romp en het dek spuiten voor ik verder ga met het interieur van de stuurhut.

    Arjan
     
    bad65 vindt dit leuk.
  7. bad65

    bad65

    Lid geworden:
    7 aug 2016
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Haelen
    nice!!!
     
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank voor je reactie Bad. Weer een paar plaatjes van mijn vorderingen, er is nog veel werk aan. Ga op een later tijdstip wel aan het interieur van de kajuit beginnen, eerst maar eens even alle beslag etc. aanbrengen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    De strip, waarop de motoren staan gemonteerd, lijkt me een beetje iel. Geeft ruimte om te vibreren en dan gaan je schroefassen zwabberen. Krijg je herrie en slijtage. Met die enkele kruiskoppelingen is het belangrijk om de zaak optimaal uit te lijnen en vast te zetten. Ook de voorste einden van de schroefaskokers. Zal best vooruit willen met die buitenlopers. Zit een hoop kracht in en belast gedraagt het zich heel anders dan onbelast. Vandaar dat je alles goed vast moet zetten. Wordt een mooi schip. Gr. Klaas.
     
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Klaas, bedankt voor je reactie. Ik zag vanavond dat ons vaarwater verrassend genoeg vrij is van waterplanten dus ik hoop morgen een proefvaart te kunnen maken. Ik heb de motortjes zo goed als mogelijk uitgelijnd en de stukjes alu profiel waarop ze geschroefd zijn zitten vastgeschroefd op een styreen strip van 2 mm dik. Er zit ook nog een verticale versteviging (verlijmd met de bodem) in het midden van de styreen strip. Maar de werkelijkheid is nu eenmaal vaak weerbarstig :) dus je zou gelijk kunnen krijgen dat het geheel steviger moet worden.

    Groet,

    Arjan
     
  11. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Ziet er top uit !
     
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank Smaragd ! Proefvaart inmiddels naar tevredenheid verlopen. Heb eerst op een 2S lipo gevaren maar daarbij liet de topsnelheid te wensen over, met een 3S lipo leveren de motortjes wel ruim voldoende vermogen. Ook met een 3S lipo worden de motortjes en regelaars niet te warm dus waterkoeling lijkt gelukkig niet nodig te zijn. Het bootje is al met al wel zwaarder geworden dan ik hoopte en ik had de waterlijn misschien beter nog wat hoger kunnen aanbrengen. Er gaat namelijk ook nog best veel aan gewicht bij komen zeker als ik de outriggers (hoge vismasten) er ook nog eens op zet. Bij dit bootje is natuurlijk veel interieur zichtbaar en als je realistisch wilt bouwen ontkom je niet aan relatief veel extra gewicht. Om een voorbeeld te geven, de vloer van de kuip met de drie visstoelen weegt 100 gram. Ik kies er nu voor om een lichtere lipo aan te schaffen, dat gaat dan natuurlijk weer wel ten koste van de vaartijd. Maar ik heb nu eenmaal een hekel aan bootjes die onnatuurlijk diep in het water liggen.

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2018
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Er begint eindelijk schot in het bootje te komen, moet nu nog een interieur voor de kajuit maken en wat puntjes op de i zetten. Ik zal morgen eens zien hoe het bootje met de outriggers vaart, die dingen zijn sowieso kwetsbaar en ik denk dat ik ze in het vervolg alleen voor display ga gebruiken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een paar plaatjes van de vaardag te Axel, was prachtig weer vandaag en mooi vaarwater. Ben reuze tevreden met het bootje, setup is perfect en het ding vaart prima ook met de hoge visbomen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
  15. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Ziet er heel knap uit al zo.
    Zou er idd wel die outriggers op houden.
    Horen echt bij dat type
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hartelijk dank voor je reactie ! Clubgenoot Paul heeft vanmiddag nog een stel veel betere actie foto's gemaakt :

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Die Bruder figuurtjes zien er niet geweldig uit maar de scharnieren/gewrichten van die figuurtjes zijn enorm goed. De kapitein weet zich hier staande te houden met één hand aan het stuurwiel (geen lijm of iets dergelijks gebruikt) :

    [​IMG]


    De spray rails bewijzen overigens ook hun nut, vooral die aan de achterkant. Zonder die dingen zou de kuip ongetwijfeld niet droog blijven :).

    Groet,

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2018
  17. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Graag gedaan
    Mooi werk verdient dat ook.
    Enig nadeel vind ik dat het schip ver achterover leunt.
    Dwz je kan tot over de helft eronderdoor kijken.
    Misschien eens proberen met wat ballast voorin oid.
    Een paar trim platen zouden ook kunnen als due het ontwerp geen schade aandoen.
    Hoeft niet maar is een klein puntje van mijn kant.
     
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Merci Reneke, ik denk dat je gelijk hebt dat de boeg bij topsnelheid te ver uit het water komt. Ik had al maximaal gewicht naar voren geplaatst dus ik denk dat trimplaten inderdaad de oplossing zijn. Ik denk dat de houten CC Fishermen standaard niet uitgerust waren met trimplaten maar er zullen zeker eigenaars geweest zijn die er later toch platen opzetten. Ik heb deze foto's gevonden van een kleinere CC Fisherman (33 foot) :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb totaal geen verstand van trimplaten, zouden twee stukjes 1cm alu hoekprofiel volstaan of moet ik richting 1.5 of 2cm ?

    Groet,

    Arjan
     
  19. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Ik denk dat je beter groot kan beginnen
    Kleiner maken kan altijd nog.
    Ze zijn ook kant en klaar te koop voor speedboten
    Heb ze in Nederland en in Duitsland al wel eens besteld.
    Kosten 15/20 euro of zo.
     
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824

Deel Deze Pagina