.
Tijdens zo`n certificeringstest kan je natuurlijk niet achteraf de gehele constructie en gebruikte materialen bekijken.
Trouwens, tijdens zo`n certificeringstest zoals bij deze Saab uitgevoerd is, wordt de zijdelingse belasting op een kielvlak blijkbaar niet gemeten?
Ook is duidelijk dat statische belasting iets heel anders is dan dynamische belasting, hoe wil je dynamische belasting testen zonder te vliegen?
.
Je kunt metingen ook aanvullen met berekeningen, dat doen fabrikanten van 1:1 vliegtuigen ook. Dit is natuurlijk lastig en complex, maar ,nu blijkt, wel noodzakelijk. Als je van tevoren exakt weet welke krachten er op een constructie komen kun je de bouw / het ontwerp hierop aanpassen en de krachten gelijkmatig over de constructie verdelen.
Een model bouwen, meten, testen en certificeren blijkt niet voldoende.
Ik hoop dat de bouwer van de Saab Grippen dat zich ook realiseert. Het kielvlak verstevigen heeft weinig zin, dan breekt de constructie de volgende keer op een andere plaats.
Een compleet nieuw ontwerp van de constructie is mijsinziens de enig juiste oplossing.
Je kunt valide de vraag stellen of het überhaupt nog wel verstandig is om dit soort grote modellen hobbymatig te bouwen.
Ik vind het fantastisch om te zien, maar het moet wel veilig blijven.
Mvrgrt,
Arnoud.