1/28 j classe Enterprise

Hallo mijn naam is Wilco santana sanz en ben nieuw op het forum.

Ik ben van plan om de bouw van de RC-model van de Enterprise winnaar op Shamrock in 1930 na te bouwen.
Na lang zoeken en veel te lezen hier op het forum lijkt mij dit een goede en nog te vevoeren maat 2meter is heel mooi maar te groot voor mij .

De plan van deze meneer spreeken mij zeer aan.
De heer Claudio schrijft dit over het model.
Het model moest naar beneden worden bijgesteld als een 1 / 2 J-klasse, maar na enige toughts, heb ik besloten om te komen met een Lengt vergelijkbaar met een M klasse.
De kiel formulier is gewijzigd om de ballast voor een betere oprichtend moment lager is, is de Zeilplan verlaagd tot 90% van de reële geschaald naar 1 / 28
Eigenlijk is de karakteristieken zijn:

LOA 1315 mm
LWL 870 mm
Breedte 242 mm
Ontwerp van 200 mm (echte schaal 1 / 28 = 160mm)
Displ. 6167 g (echte schaal 1 / 28 = 5810g)
Ballast 3900 g
Ratio 63%
Mast 1660 mm
Sails 8130 cm ²

Hier is de plan van de Enterprise te vinden.
In bijlagen de basis tekeningen:

1/28 scale ENTERPRISE 1930

Ik hou jullie op de Hoogte van de bouw ik moet eerst mijn AREVA IACC120
verder af bouwen.

tot zover

leuk dat je ook een "J"gaat maken.
Maar houd er rekening mee dat hoe kleiner de schaal, hoe slechtere zeileigenschappen.
Dus zal bij een kleine schaal wel een hulpkiel nodig zijn.
Ik ga het volgen!!!!

Laatst bewerkt:
Tog 1:20

Na wat te hebben gespeeld met de gedachten ga ik tog maar voor de schaal
1:20 de spanten laten zich goed vergroten tot de schaal 1:20.
Nu moet ik op zoek naar het dekplan voor de Enterprise.
De maaten worden zo als .
Lengte: 197,5 cm
Breedte: 33,5 cm
Lengte op de waterlijn: 128 cm
Diepgang: 22,85 cm (te verhogen tot zo'n 25cm ivm stabiliteit)
Lengte mast: 232 cm (kan eenvoudig deelbaar gemaakt worden, voor eenvoudig transport)
zeiloppervlak: 1,75 m².
Ik ga verder met de voorbereiding van het plan.

update plan

Na het na berekenen van de Enterprise zijn
Volgens het orgineel de maten:

Real: Model 1:20
Loa = 36.83 m Loa = 184.15 cm
Lwl = 24.38 m Lwl = 121.9 cm
Beam = 6.70 m Beam = 33.5 cm
Draft = 440 cm Draft = 22 cm + 5cm
Dspl = 127.6 T Dspl = 6.38 Kg

Dus de lengte valt mij mee is voor mij goed te doen nu zit ik allen met de vraag hoeveel gewicht moet er nu onder in is daar een formule voor ik hoor het graag van jullie.

mvg

wilco

Hoe kom je aan die 6.38 kg?

Vollume is delen door derde macht van de schaal 20³ = 8000

127600 : 8000 = 15.95 KG

Dat is het totaal gewicht, dus bouw je boot zo licht mogelijk de rest kun je dan als ballast ggebruiken.
Dat licht bouwen kun je met de juiste materialen te gebruiken en RC en batterij ook zo licht mogelijk
Als je je plan dat je hebt invoerd in delftship kun je ook het S.G. en de dikte van je materialen in voeren, dan krijg je een tabel met het gewicht van de verschillende onderdelen.
Een schatting van mij, een goed gebouwde romp met mast en zeilen 6 kg
+ RC + batt de rest is ballast het min hiervoor 50 %.
Door je diepere kiel kun je mischien nog wat vollume winnen.

J-class 1:20

Beste Wilco,
Vergis je niet in je zeiloppervlak ! Het geplande oppervlak van 1.75 m2 is veeel te groot voor een boot met een waterverplaatsing van nog geen 16 kg.Bij windkracht 2-3 ga je zeker al plat .Een A-class Highlander van 23 kg vaart met 1 m2 rond.Mijn Jubilee uit 1968 (lengte 1.70 m) heeft een waterverplaatsing van nog geen 12-13 kg en heeft 0.75 m2. In de Modelbouwer jaargang 1966 (!) staat een interessant artikel over schaaleffecten in modelzeilschepen.Conclusie van dat artikel was dat een model nog redelijke zeilprestaties heeft als de verhouding wortel(zeiloppervlak in dm2)/3e machtswortel(waterverplaatsing in dm3) ca 3.5 is.Voor je J-class van 15.96 kg kom je dan op (3.5*(15.96)^.33 )^2= 76 dm2.Dus 0.76 m2 zeiloppervlak ipv 1.75 m2!! Dus maak niet dat J-tuig op schaal na maar geef het een slank torentuig als van bijv een 10-Rater (rond het oppervlak af op 0.8 m2) en je kan bij windkracht 4-5 nog lekker ongereefd varen.Het lijkt misschien dan niet meer op een J-class ,maar met 1.75 m2 kan je hooguit met een zuchtje wind het water op.

groetjes,

atarie

@ Atarie dat is waarheid , ofwel vaar je met een schaal model of met een goed varend modelschip :) als we naar de wedstrijd klassen kijken deze hebben gewoonlijk 3 verschillende tuigen om bij ieder weertype te kunnen varen en een buiten proporties diepe bulbkiel. Bij de J-class kunnen we het GZ best reefbaar maken en zonder de kluiver varen als er een beetje wind staat.

Laatst bewerkt:
Rene,
Ik zie regelmatig in deze 'draad' Delftship modellen van de J's.Heb jij enige ervaring met de strookmogelijkheden van de 'professional 'versie ?
Atarie

Atarie

De pro versie heb ik niet, gebruik de Gaus kleuren om strook fouten te ontdekken. Als je midden op een bol vlak een verkleuring krijgt weet je dat er daar iets fout zit. Aut stroken dat zal natuurlijk juister zijn en gemakkelijker, daarom werk ik altijd met zo weinig mogelijk punten :)

update Bouw ik ben begonen

Nou ik ben met de spanten begonen. zie de foto's.
nog een lange weg te gaan ben geen snele bouwer maar ja.
ik hou jullie op de hoogte.
full
full
full

mvg

Wilco

Laatst bewerkt door een moderator:
enterprise

Wilco,
Complimenten voor je durf om aan zo'n boot te beginnen.
Als ik jou was zou ik die grote kiel demontabel maken...maar dat vraagt wel wat meer 'engineering' .
atarie;)

Een kleine update

De spanten zijn nu zo ver als ze moeten zijn ik laat ze in de boot zitten
over de romp komt 3mm balsa aan de buiten kant 160gram glasvlies aan de binnenkant 49gram glasvlies. zie mijn foto's
full
full
full
full
full
full

ja het wordt wat nog veel te doen .

wilco

weer iets verder

Hallo ja ik ben weer iets verder met de bouw.moest op materiaal wachten maar het is binnen kan nu weer verder foto's zijn er weer.
full
full
full

nou ik ga weer verder het gaat all wat op een J-Classe lijken.
Wat een mooi lijn zit er in.

mvg wilco

Back