1/2A TEXACO en SINGLE CHANNEL modellen

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Ton van Munsteren, 25 dec 2020.

Tags:
  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Met de A1 zwever al lekker op weg, ook deze topic weer eens oppakken.

    De start post even gefikst alle plaatjes waren weg staan nu weer wat nieuw.

    Misschien een keer kijken of hieruit een leuk model te halen is voor single channel sturen.
     
    Bruno van Hoek en wie1963 vinden dit leuk.
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    leuk, ik heb een texaco cox klaar liggen ,dus ik doe mee :)
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Zeg het maar gewoon je vind het wel leuk spul , electro, cox of diesel alles kan

     
    janhein en jef vinden dit leuk.
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Met alles wat een beetje op een tomboy lijkt kun je al Texaco vliegen . Coxje hebben de meeste van ons wel liggen. Tankje brandstof is wel te sponsoren .En met een paar ringetjes onder de gloeikop en een grotere prop er op heb je een Texaco klasse motortje.

    Ik blij het een enorm leuk concept vinden.

    voor de gene met weinig tijd om te bouwen

    https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=13291


    aan een laser setje wordt gewerkt :)
     
    Ton van Munsteren en Harry van Melick vinden dit leuk.
  5. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Uden
    Je hebt dan niet een speciale Texaco Cox nodig?
    En de grotere gloeiplug/cilinderkop voor meer koeling?
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Een Texaco motortje heeft eigenlijk alleen een grotere koelkop. En als je de uitvoering neemt met die grijze snorkel aan de achterkant, krijg je ook iets meer weer weerstand bij het aanzuigen van de brandstof en loopt hij nog iets zuiniger .

    Weinig nitro in de brandstof en druk een beetje verlagen werkt ook goed . Motortje wordt wel iets heter. Na ombouw opnieuw inlaten lopen en na een paar tankjes is er bijna geen verschil meer .

    Als je een passende adapter kunt vinden werken deze pluggen perfect .

    https://www.mg-modellbau.de/V-Motor...---051-Head-Adapter-3--5-Fins-Medium-Hot.html

    of gewoon deze bestellen ben je in een keer klaar .

    https://www.mg-modellbau.de/V-Motoren--Zubehoer/Cox/Cox-049-Engine-Texaco-II.html
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2022
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Maar dat valt nog mee die prijzen en zit wel beauties bij in de verschillende cox uitvoeringen
     
  8. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Uden
    Valt idd mee qua prijzen.
    JanHein; bedankt voor de uitleg over de Texaco Cox
    Groet, Sjaak
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ton...je zei een paar posten terug:

    Zeg het maar gewoon je vind het wel leuk spul , electro, cox of diesel alles kan


    Het summum voor 1/2 Texaco is natuurlijk een aangepaste 0,8 cc Cox met een 5,1 cc tank. Maar...om het op gang te krijgen ( bv op OHA met de Mayfly)..een ieder die een 5 cc tank op zijn kissie zet ( ongeacht de motor soort /inhoud) mag een gooi doen naar de titel wereldkampioen van de lage landen?????

    Dan zet ik een 5 cc tank op mijn KK Outlaw met zijn 1 cc DC en dan kan ik voor de fun meedoen...een "echt" 1/2 A motor/kist komt dan nog wel..ben nu ff te druk met andere zaken.. En...ik heb nog geen 0,8 cc Cox...
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    :beer:
    Klopt helemaal het is voor de fun en of het een Cox, Diesel of Electro is maakt niet uit, als het maar een beetje het formaat van een Tomboy heeft.
    Gezellig met zijn alle, model tanken of accu laden en starten met een stijgvlucht op de motor, met daarna een zweefvlucht.
    De piloot die met model het langste in de lucht weet te houden krijg een schouderklopje :worship::yes:
    Na dat schouderklopje snel weer tanken , accu laden of wisselen en hoppa weer een vluchtje maken met die vintage beauties.:banana::banana::yes:
     
    Bruno van Hoek en Harry van Melick vinden dit leuk.
  11. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoelang loopt zo'n Coxje ongeveer op die 5.1cc jongens.
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Hangt er een beetje vanaf hoe goed je bent in aanpassen. maar 5 minuten is goed te doen.
     
  13. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nou, das best nog ff.
    Wat voor toerental en propeller draai je dan?
     
  14. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Amsterdam
    Poe 5 minuten, dan is ie uit zicht denk ik.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Nog even op het Cox forum gekeken er is zelfs 7min uit te halen door de expert , met een shim onder de kop , geen nitro en een electro-prop die 4000rpm draait.
    Lache toch omdat zo uit te dokteren.

    Maar zoals je al aangeeft Ed je bent voordat je het weet uitzicht met je model.
    Heb een Golden Bee op mijn Blazer met een iets grotere tank maar man dat motortje wilde maar niet stoppen.
    Ben maar gaan stunten met de verwachting dat het helemaal fout zou gaan, maar is gelukkig goed afgelopen.
    Heerlijk die cox motortjes het zijn echte tijgers als je lopen zijn ze niet te stoppen.

    Lijkt me geweldig ooit op OHA een hele vloot Sharkface modellen te zien en horen vliegen, met die knetterende Coxjes voorop
    IMG_9287.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2022
    janhein vindt dit leuk.
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik draai een 8*4 prop van APC, kosten ongeveer een euro bij hobby king.
    5% nitro in de brandstof en dan haal ik ruim 6 minuten .

    Doordat je motor een relatief laag toerental draait heb je een stuk minder vermogen en zal je kist ook minder snel stijgen. Een keer een korte bocht draaien en je zit gelijk een heel stuk lager . Devies is dus zo min mogelijk sturen en je model zijn eigen gang laten gaan. Helemaal het OHA idee dus :)
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Zo...de peiling staat in het topic Nieuwe Kits. Nu maar hopen dat er driftig met het rode potlood gewerkt gaat worden.


    Het summum voor een 1/2 A Texaco is natuurlijk een model met een 0,8 cc Cox en 5,1 cc tank. Maar...heb je dat niet dan is een 0,8 cc diesel ook ok...sterker nog... het gaat om de fun en om deze klasse wat in de schijwerpers te zetten (ook op de komende meetings). En een hele vrije vertaling van 1/2 A mag ook een andere motorinhoud zijn zolang je ten hoogste 5,1 cc brandstof aan boord hebt.


    Voor de E vliegers...we pakken de Tomboy formule voor de aandrijving tw:

    - max 450 mAh 3 S lipo....
    - directe aandrijving
    - vaste prop
    - de max 20 sec motorloop is dan niet van toepassing...en of je de accu in 1 run leeg trekt..of in meerdere runs...kijk maar eens hoe je de concurrentie voor blijft op jacht naar de Max van 15 minuten vliegtijd.


    Wat maakt een 1/2 A Texaco nu tot een potentiele winnaar...Tja..smaken verschillen en de ene houdt van een cabin model en de ander van een floater...

    Stel dat je motor op die 5 cc 6 minuten loopt..dan ben je met een wat grotere traag klimmende kist die na 6 minuten het plafond van 300 meter heeft bereikt...en optimaal zweeft in het voordeel tov een snelle wolken prikker die als een baksteen naar beneden komt zodra de motor stopt...

    Hoe dan ook..we zijn zeer benieuwd wat de peiling in het andere topic gaat brengen en Ton is de tekenplank al aan het afstoffen...en Sebas heeft 2 laser machines voor ons klaar staan..:D
     
  18. SvdBrug

    SvdBrug Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Uden
    Wat ik niet helemaal begrijp he, dat er over 5,1 cc brandstof gesproken wordt, echter de “originele” Cox Texaco een tank van 8 cc heeft, zoals de Golden Bee.
    Bij verschillende voorgestelde 1/2A toestellen en op het filmpje zie je ook die “grotere” tank voorbij komen.
    Hebben wij hier in Europa een verschillend SAM reglement, of is het een eigen interpretatie?
     
  19. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    standaard Coxtankje is 5,1 cc Golden Bee heeft een grotere tank .
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Uit het SAM rulebook 2020.

    1/2 A Texaco entries shall be Old Timer designs having a minimum 8 ounces per square foot of plan-form wing area;
    and powered by a .049 cubic inch Cox reed valve engine with a 5.1 cc integral fuel tank
    and a propeller limited to 8 inches maximum diameter.
    The engine shall be a stock Cox Texaco Jr. or Babe Bee. Other Cox reed valve engines,
    such as the Black Widow and the Golden Bee, are acceptable with a 5.1 cc capacity tank installed using a conversion kit such as the Cox #1596.
    The following modifications are allowed: moving the fuel pickup to the 17
    bottom of the tank, adding a muffler, adding a needle valve extension, and adding head gaskets.
    An RC engine cut-off is not required. The fuel tank may be filled by the contestant and topped off with the engine running.
    The models may be hand launched or ROG. The score is the sum of the best two of three 15 minute max flights.
     

Deel Deze Pagina