1/3.5 schaal Fokker D-VIII

• Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er mooi uit Teus. Is ook weer een FOKKER.
Jammer, dat al dat houtwerk straks onder de folie moet verdwijnen.

Wat heb jij trouwens een mooi opgeruimd "bouwhok".
Heb ik wel eens anders gezien. :oops:

Geabbonneerd!!!! :D :D

Gr. Jan Hamminga

Zo, weer een uurtje tijd gevonden, en eerst de Skid functioneel verend gemaakt.
Niet helemaal schaal, maar wel bijna. Ik ga soms voor meer functionaliteit dan volledig schaal. op meer als 2 meter zie je het verschil toch niet meer.
Fokker_skid.jpg

Verder een begin gemaakt met het achterste plywood Deck.
Fokker_turtle%20deck_1.jpg

Fokker_turtle%20deck_2.jpg

Tot zover maar weer eerst.

Ik ga soms voor meer functionaliteit dan volledig schaal. op meer als 2 meter zie je het verschil toch niet meer.
Hier heeft Jan zeker overheen gelezen ;-)

Maar wat een geweldige kist zeg, echt een draadje om in de gaten te houden, die oude fokkers zijn niet geheel mijn smaak, maar elk mooi modelvliegtuig is en blijft schitterend.

Ga zo door.

Hier heeft Jan zeker overheen gelezen
Klopt.

Maar voor het zover is, hebben we Teus denk ik wel op andere gedachten gebracht. :wink:

Overigens: het hangt er wel een beetje van af wat voor soort folie. :teacher:

jan.

Mogge Teus

Gaat lekker dat bouwen aan de Fokker!
Ga het natuurlijk volgen

Hoop alleen dat je voor de afwerking geen plasticfolie gaat gebruiken :(

4stroke zei:

Even een gerucht uit de wereld helpen v.w.b. folie erop!

Er komt geen folie op, maar gewoon linnen(structuur), oratex, or whatever. Waarschijnlijk wordt het de ProfiCover van Toni Clark. En idd, de opmerking van Jan was correct, oratex enz. kan je ook onder de folie's verstaan :lol:

En V.w.b. de niet helemaal schaalafwerking bedoel ik een beetje de constructie enz. Mijn bedoeling is wel om hem visueel "helemaal" schaal te krijgen.

Even een tussendoortje,

De stoel had ik in grote lijnen al gereed, maar toch maar even een paar foto's van gemaakt.

Het ontwerp is van gewoon rondhout van 3 en 5 mm op maat gemaakt. Daarna gaatjes erin voor de duvels voor de welbekende sateprikkers.

Fokker_Stoel_1.jpg

De boel in elkaar passen.

Fokker_Stoel_2.jpg

De zitting is gemaakt van 1,5mm balsa, en klaar om in het model te plaatsen.

Fokker_Stoel_3.jpg

Tot zover maar weer eerst.

4stroke zei:

Stom, stom, stom, hier had natuurlijk moeten staan "folie of ander bekledingsmateriaal".
Opmerking was bedoeld als compliment voor het bouwen van Teus.

"Folie" is natuurlijk een "vloek" onder de schaalbouwers, zeker onder die van WW1 kisten.
Dat had ik natuurlijk moeten weten. :oops: :oops:
Heb daarom het boetekleed om de schouders gedrapeerd.

Ik kijk naast het zuivere schaaleffect ook naar de functionaliteit, de kist moet bij mij tenslotte ook nog kunnen vliegen. Gebruik daarom SOLARTEX of ORATEX, lijkt van korte afstand exact op geweven bekledingsmateriaal en is ook folie.

Groetjes, Jan Hamminga.

Hallo Teus,

Prachtig project!
De Lozenge bekleding van Glenn Torrance is waanzinnig mooi, gebruik alleen wel zijn dope want met gewone spanlak schijnt het in te gaan zakken
Je moet de delingen van de bekleding ook stikken met naald en draad /naaimachine.
Het resultaat is wel bijonder authentiek zeker bij zo'n grote kist!

Hoe denk je met je zwaartepunt uit te komen?
Die korte neusjes moeten meestal vol ballast, probeer de staart zo licht mogelijk te bouwen!!

Weet je al hoe je de cabanes gaat opbouwen,
uit bekleed staaldraad of met de Toni Clark RVS profielen?
Laat je het vleugelmiddenstuk op de cabanes of maak je het afneembaar ivm transport?

Groet, Ralf

Ha die Teus.

Leuke site is dat zeg.
Denk daar zelf nog wel een bestellinkje teplaatsen.

Maar die bekleding is wel een beetje prijzig.
Ach "t is ook hobby wat zeur ik toch.

Maar verder leuk draadje.
Volg het met belangstelling.

Groeten Han.

strutter zei:
Weet je al hoe je de cabanes gaat opbouwen,
uit bekleed staaldraad of met de Toni Clark RVS profielen?
Laat je het vleugelmiddenstuk op de cabanes of maak je het afneembaar ivm transport?

De cabanes worden opgebouwd uit 6mm verenstaal en bekleed. Ik heb over profielen van Toni Clark nagedacht, maar vond ze toch wel wat duur (€ 18,00 de meter) en ik had toch wel een meter of 6 nodig.

Het vleugelmiddenstuk blijft gemonteerd op de romp (plusminus 80cm), er komen twee opsteekvleugels op. Dit vergemakkelijkt het transport en de montage op het veld aanzienlijk :lol: Ik hou wel van de "plug and play" insteek op het veld, vandaar mede de keuze van dit model zonder spandraden enz.

Hoi Teus,

m.b.t. het transport vroeg ik me af wat je gaat doen met de staart :?:
Moet het stabilo ook demontabel worden of kan 'ie fixed op de romp blijven, scheelt een hoop gesleutel op het veld?

groet,

Frank

Teus,

Buitengewoon indrukwekkend 8)
Kunnen we (ik) een hoop van leren!

Weer genoeg (nieuwe) modellen voor de volgende schaalmeeting :!:

Frank Hartog zei:
m.b.t. het transport vroeg ik me af wat je gaat doen met de staart :?:
Moet het stabilo ook demontabel worden of kan 'ie fixed op de romp blijven, scheelt een hoop gesleutel op het veld?

Ik wil proberen om de staart (vast) op het model te houden. Dit is een beetje afhangkelijk of hij dan in mijn auto past. Als het goed is moet het lukken. Maar hij wordt zowieso demontabel voor e.v.t. opslag en transport in andere auto.

Ik ben van het weekeinde tussendoor met de dummy begonnen uit te denken/werken. En hieronder de eerste aanzet.

PA154481.JPG

Later meer, Teus

Teus zei:
Ik ben van het weekeinde tussendoor met de dummy begonnen uit te denken/werken.

Teus,
weet niet of je de constructie van dummy motoren van Mick Reeves kent,
maar die werkt ook met pvc pijpen, en daaromheen plakt hij dan een geribbeld rubber, met een beetje verf ziet dat er verbazend goed uit.
Heb dat toegepast op m'n eigen pup;

romp%20032.jpg

maar ja waar je dat geribbelde rubber kan krijgen, misschien is het een goed idee, of anders misschien stofzuigerslang ofzo?

groet,

Frank

Hallo Frank en Teus.

Ze worden toch ook wel gemaakt van laagjes hout.
Zodat je mooi die ringen krijgt.

Ooit eens gezien weet alleen niet meer waar.

Han. Leuk voor de Beech!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back