1/3.5 schaal Fokker D-VIII

• Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ga je ook een D-VII of D-VIII bouwen Jan

Nee (voorlopig niet . . .)

Ik dacht, misschien vindt iemand hem wel leuk. :p

Heb er destijds een stuk of zes gewonnen (verschillende typen Fokker).

jan.

Laatst bewerkt:
Dat zijn mooie platen Jan :D

Daar moet je een mooie muur voor uitzoeken en ze daar ophangen. Heb je een hele mooie Fokker galery :cool:

Had ik me daar bijna de ballenbak in gegaan............

Van de week alles aan het nalopen en checken waaronder het zwaartepunt............

Klopte dus van geen kant :confused:

Vorig jaar toen ik hem tegen het dak aan hing was het goed, maar nu moet er in 1 keer 1150gram lood bij :confused:

Heb het wel 10 keer gechecked maar het is nu eenmaal zo en het lood zit er al in, wat het totaalgewicht op nagenoeg 15Kg brengt.

Om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik kan verwachten met dit gewicht.

Verder vanmiddag aan het proefdraaien geweest, en met succes :D

Nu rest de maiden................. Waarneer? Had morgen in de pen maar mijn vliegbuddy die er bij MOET zijn is onverwachts vertrokken naar Zwitserland voor een weekeindje :bad-words:

Het kan dus nog wel ff duren daar ikzelf nu twee maanden in dagdienst ga en zodoende niet meer doordeweeks kan invliegen wat ik wel wil. Lekker rustig zonder pottekijkers de eerste keer.

Gr. Teus

Hee da's naar bericht Teus :(

Heb je hem de vorige keer misschien aan de vleugelbuis gebalanceerd ipv op het zwaartepunt?

Die 15 kg zal hij wel trekken denk ik, vleugelbelasting wordt wel hoog

Groeten, Ralf

een klein vraagje: ik ben ook begonnen aan een fokker d8 maar op de tekeningen van is is de vleugel aan de onderkant hol en ik zie bij deze fokker dat de onderkant plat is. wat neem ik het best gewoon plat laten of de holling van mijn tekeningen gebruiken

een klein vraagje: ik ben ook begonnen aan een fokker d8 maar op de tekeningen van is is de vleugel aan de onderkant hol en ik zie bij deze fokker dat de onderkant plat is. wat neem ik het best gewoon plat laten of de holling van mijn tekeningen gebruiken

Het wortelprofiel is een Gottingen 386 welke vlak is, het tip profiel is een Gottingen 388, deze is hol.
Er is dus sprake van een 'traploze' overgang van vlak naar hol,

gr.

Frank

een klein vraagje: ik ben ook begonnen aan een fokker d8

Korneel,

We zijn hier uiteraard nieuwsgierig naar, schaal? spanwijdte? motorizering? enz. :mrgreen:

En een Bouwverslag................. :mrgreen:

En Frank bedankt voor het snelle antwoord. Dat je een vlak gedeelte ziet is waarschijnlijk het middenstuk wat geheel uit het wortelprofiel bestaat zoals Frank omschrijft. De vleugel gaat pas hol lopen vanaf de struts zeg maar.

Gr. Teus

Hij Vliegt

:banana: :banana: :banana:

HIJ VLIEGT!

Afgelopen middag de maiden gedaan. Ze gaven zulk mooi weer op dus gelijk een snipper gepland om de maiden te kunnen doen.

Uiteraard met knikkende knieen, maar dat bleek achteraf overbodig :cool:

Nog geen beeldmateriaal, dat komt er aan. Geen foto's maar Willem heeft een mooie video gemaakt die hij eerst moet processen.

Start ging volgens het boekje, staart los en lekker lang laten rijden om snelheid om te bouwen (motor pakte niet echt lekker op :mad: ) aan het eind van het veld lostrekken en genieten voor zover dat kon de eerste vlucht. Hoefde nagenoeg niets te trimmen. Zwaartepunt lijkt dik in orde en je merkt niets van dat hij toch 15 kg weegt. Paar rondjes gevlogen en de landing ingezet omdat de motor niet echt lekker oppakte (is inmiddels verholpen)

Ging ook volgens het boekje tot hij toch een beetje begon te zwabberen toen hij bijna stilstond en waarschijnlijk wat teveel roer door mij gegeven om te corrigeren plus een beetje crosswind en dus een tip tegen de grond.

Helaas is de tip gescheurd maar gemakkelijk te repareren, en de schaats is afgebroken, die moet er dus nieuw onder. Viel gelukkig mee. Betekende wel dat ik maar 1 vlucht kon maken.

Ondanks dat er nagenoeg geen wind stond was hij gemakkelijk binnen te brengen en ging de snelheid er mooi uit. Ik denk mede dat mijn elastieken van het landingsgestel wat te slap staan afgesteld en hij te gemakkelijk doorveert naar 1 zijde, deze worden dus ook strakker gezet omdat dit denk ik de hoofdoorzaak van het zwabberen was. Komt wel goed allemaal.

Ik ben een gelukkig mens momenteel :mrgreen:

Zodra de film on-line staat komt hier de link.

Gr. Teus

Ha die Teus.

Dat is een feest zeg.
Vaalt altijd toch wel mee he zo'n eerste vlucht.

congratulations-ballonnen-16500-l.jpg

Groeten Han.

hoi teus,

gefeliciteerd met je eerste vlucht :proost:
en nu maar hopen dat hij langer meegaat dan mijn d6
hier wordt al weer aan gewerkt en het gaat nog lukken ook hoop ik :confused:

gr. jacques

van harte teus
mooi dat alles goed is verlopen
mijn eerste vlucht met de exstra stond voor komende zondag geplant
dus afgelopen maandag alles naar buiten voor proefdraaien en alstellen
ja niet dus
een hoge pieptoon was alles wat de onsteking deed stuk geen vonk
word wel vervangen op garacie maar ja duurt weer eve
en of ik de hurigane op 30 april mee kan nemen naar pegasus om te vliegen word ook nog de vraag maar daar doe ik men uiterste best voor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back