1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

Hoi Johan.

Wou geen naam noemen omwille van discusies uit te lokken.
Maar jouw genoemd merk is ook een mijner favorieten, wat trekkracht betreft, bedoelde ik maar dat je moet kijken waar je de servo voor nodig hebt.
Heb het nog niet nagekeken, maar denk dat ik die raad ooit van jou heb gekregen aangaande richtingsroer met aansturing mede met het staartwieltje.

Johan.

Ik had in mijn husky 3001 zitten van futaba 5 kilo dat is meer dan genoeg.
Alleen voor de sleephaak heb je meer nodig.

Laatst bewerkt:
Je geeft zelf 2x een 200W lader aan.
Dan zal je ook een voeding van 500W nodig hebben.

Met 7,5 A kom je er niet , 40A heb je dan nodig .

Servo,s van 8kg zijn genoeg op een Piper , roer achter misschien een maatje sterker voor het slepen .
Belangrijker is dat je servo voor de sleep sterk genoeg is om altijd te kunnen uitklinken bij gevaar. ;)

Mvg Johan

Je kan de lader ook zachtjes zetten.

Laatst bewerkt:
Je heb een mooie Piper gekocht, ben benieuwd hoe die zal zijn als sleper.

Bij ons op de club zijn er nogal wat jongens die wat mindere ervaring hebben gehad met Turnigy motoren. Daarom heb ik er me nooit aan begeven, maar tot nog toe steeds met Axi motoren en Jeti Spin controllers gevlogen. Enkel voor mijn laatste sleper ben ik naar Plettenberg gestapt omdat Axi niks heeft wat zwaar genoeg is.

Ik weet niet genoeg details van je Piper, maar op mijn Pilatus Porter (9 kg, 2,72 m) gebruik ik de Axi 5345 HD/14 met een Spin200. Die draait op 12S1P 7350 rpm met een 23*8 Xoar prop. Deze combinatie sleept vlot tot ~ 12 kg, en heeft al 18 kg gesleept. Ook bij dat gewicht (en het was erg warm toen) werden de motor en regelaar nauwelijks warm. Ik weet niet of dit met Turnigy haalbaar zal zijn.

Verder heb ik (na ze zelf te hebben aangeschaft) uitgevlooid dat die zippy batterijen eigenlijk een vrij lage energiedichtheid hebben. Je hebt dus weinig capaciteit per gewicht bij met deze batterijen. Je vindt hier een excel met enkele batterijtypes die ik overweeg voor mijn Pawnee. Dit is wel 12S2P, maar je vindt er genoeg dat voor je Piper in denk ik.

Veel succes,
Bet

bedankt voor je info.

Bij ons op de club vliegt sinds 1 keer ook iemand met een rotomax.
Wat ik er van kan vinden op het internet is niet slecht.

Laatst bewerkt:
Ja dat zou leuk zijn maar alle spullen moeten nog besteld worden.
Waarschijnlijk gebeurd dat vanavond als het lukt.
Voor dat alles dan hier is en goed werkt duurt het nog wel even.
Ik wil 2 pakketten bestellen wat denk ik op 4 a 5 sleepjes gaat komen op een middag.
Als ik via mijn auto accu nog 1 pakket vol krijgt kunnen dat er 7 a 8 sleepjes worden.
De piper is ook meer bedoelt voor een paar sleepjes en wat lekker rond toeren.
Anders wordt me het te duur aan accu's en opladers.

Laatst bewerkt:
De spullen zijn vanavond besteld.
We kwamen er ook achter dat de fasst ontvangers tegenwoordig ook op 2 lipo's kunnen.
De u-bec is dan dus niet meer nodig.
Dat was mijn enige zorg nog.
We hebben een 9 kilo spul van onze Chinese vrienden tegoed.;)

We zijn voor 5000 mah accu's gegaan Met dank aan bet zijn excel bestandje.
Ik heb 1 houten prop een 22 x 12 besteld dan kijken we wat voor toeren en ampere hij trekt

Kun je hier iets uit halen Bert? De Piper van Philippe Gardemin, redacteur van Aufwind, tikje gedateerd qua accu's. Hij heeft er ook bij ons in Winssen mee gevlogen:
www.aufwind-magazin.de
-> Piper Super Cup 1:3 - Teil 1
gevolgd door
-> Piper Super Cup 1:3 - Teil 2

Philippe met Piper, vrouw en zoon, en nog iemand
00.jpg

Laatst bewerkt:
Hey Ron mede door die piper begon het idee om een grote electro piper/of husky te kaan bouwen.
Maar die een nog een stapje groter en om kisten als voorbeeld te laten dienen blijf ik lastig vinden.
De ene wil rustig vliegen de volgde snel een ander waaronder ik wil veel trekkracht.
Daarnaast mag het ook weer niet te duur zijn.
Je zit dan met zoveel variabele dat een vergelijk bijna niet te doen is.
Ik ga nu uit van mijn husky die ik destijds had.

Dirk nee ik ben niet bang dat ik bij moet betalen, ik ga er namelijk gewoon van uit.(en we horen toch ook onze belasting te betalen?)
In DE hadden ze de spullen niet die ik wilde en als dat zo is betaal je het ook gewoon.
Ik heb het wel ik kleinere pakketten geprobeerd samen te stellen, maar dan werden de verzendkosten veel te hoog.

Ik kan nu alleen de sleephaak nog pas maken en de boel er omheen verstevigen dan is het grote wachten begonnen.

Bertus... hou er rekening mee, dat de servo's ook de hogere spanning aan moeten kunnen...
Als nieuwe Futaba's al opgewaardeerd zijn, is het geen probleem.
Oudere 3001 draaien op 4,8 volt?
Ik had het bij mijn 3150... Lipo voeding op de jeti, 2S geen probleem... vanwege de
4,8v Futaba's... UBEC... 5V... dat kunnen ze nog wel hebben... De MPX Profi Digi's die ook in die kist zitten kunnen 6V max aan...

Even in de groep...
Kracht die nodig is om het stangetje te lossen van de sleephaak?... ik ga dat toch eens testen..
6 pakken suiker (van 1 kilo) aan zo een stangetje van de sleephaak laten hangen... kleinste verzet van de arm...
De servo sleept niet... de haak... hoeveel kracht zou er nodig zijn het stangetje te laten verschuiven?
En bij gejengel (zweepslag)...

Dan... als je een kist van 6 kilo sleept... dan kunnen de reactie pieken op het asje wel een hoger zijn.. (denk aan het gejengel als je een auto op sleep hebt) maar ook lager...

Ben je eenmaal aan de rol bij de start, aan het versnellen naar de toestand van vlucht, dan zijn de trekkrachten, later de luchtweerstand geen 6 kilo... flink stukken minder...
Verder hoeft dat asje maar 1,5mm? te verschuiven... minder? Zou men via een overbrenging, een tussenhevel, het koppel van de servo vergroten?

Laatst bewerkt:
Het servo verhaal komt helemaal goed, als ook de sleephaak, tenminste daar ga ik van uit.;)

Laatst bewerkt:
Dingen die mis kunnen gaan, gaan een keer mis. Dit is een belangrijk artikel uit de wet van Murphey. Er komt een dag dat je even bent afgeleid en dan je maak een een mooie kortsluiting. Ik weet het, want ik spreek uit ervaring...

Op twee accupakketten gebruikte ik 4 mm goudstekkers Op een dag kans gezien om niet twee accu's te koppelen, maar een accu kort te sluiten. Als het kalf verdronken is dempt men de put, dus meteen de accukabels een paar centimeter achter de connectors met een krimpsok aan ekaar verbonden. Dit is de eenvoudigste oplossing. Kortsluiten van een accu is niet meer mogelijk. Daar zijn de draden na het stukje krimpsok te kort voor.

Toch heb ik, om elk risico's te vermijden, alle connectoren vervangen door XT-65 connectoren. Hierdoor is Murphey buiten de deur gezet. Fouten zijn hiermee onmogelijk!

Om twee pakketten te koppelen heb ik onderstaand hulpstukje gemaakt. Hou de bedrading hiervan kort. Veel lengte toevoegen vindt je ESC niet fijn.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor ik ga kortsluiten gooi ik het dus alvast in de groep.;)

Laatst bewerkt:
XT-60 connectoren zijn geschikt tot een stroom van ongeveer 60 ampère. Heb ze zelf tot ongeveer 50 ampère gebruikt. Geen enkel probleem.

Voordeel van een hogere spanning (meer cellen) is dat bij gelijkblijvend vermogen de stroom lager wordt. Dat vinden accu, ESC, motor en bekabeling fijn en belonen dat door minder warmteontwikkeling en de mogelijkheid tot het gebruik van dunnere en dus lichtere bekabeling. Als de stroom meer dan 65 ampère wordt bij 12 Li-Po cellen dat is het vermogen rond de 3000 watt. Dat is meer dan 4 PK. Heb je dat echt nodig om te slepen?

Laatst bewerkt:
Volgens mijn berekening heb ik max 85 amp nodig.
Alleen tijdens de start van het slepen.

6600 toeren met een 22 x 10 prop.
Hopelijk is dat genoeg anders moet ik naar een 22 x 12 prop dan ga ik naar de 95 amp.

Back