1/4 schaal electro Piper j3 afbouwverslag

... Het voltage van de condensatoren wat krap maar vanmiddag met een test werden ze geen eens lauw. ...
Temperatuur getest bij half en drie-kwart gas Bert? Want bij volgas hoeven de elco's niet hard te werken.

Je hebt nu de volle accu-spanning nogal open en bloot liggen, ik zou de vertinde draden afschermen, anders loop je kans je accu een keer fiks kort te sluiten :(
Zet de tie-wrap de aansluiting van de twee elco's ter linker- en rechter-zijde niet onder trek-spanning, het lijkt erop dat ze uit elkaar gebogen worden?

Hey Ron.
Ik wilde vandaag graag vliegen maar ik ga de draden nog afdekken met een printplaatje er boven.
Die maak ik dan iets langer dan kunnen daar de tie-wraps om.
Van vliegen is niets gekomen de zweefvliegpiloten vertrouwde het weer niet en hadden andere bezigheden.
Toen ben ik zelf maar gaan zweven.;)

Ja ik heb diverse standen tussen stationair en volgas een tijdje laten staan maar voelde niets

Vandaag even met de condensatoren verder gegaan.
De tin schoon geborsteld en er kit op gezet.
Dan een groter stukje printplaat op gelegd en netjes afgewerkt.
Als het droog is nog verder afwerken en kan hij makkelijker worden vast gezet.
[Hopelijk zijn we nu van het probleem van het jojoën af.

Laatst bewerkt:
Zo zit het nu.

Ben benieuwd of ik verschil merkt.

Laatst bewerkt:
Zoek het verschil Haha.

beech%20596.jpg

Gr Han.

Haha
Het lijkt er verdraaid veel op.
Net even met de motor aan het spelen geweest de regelaar werd aardig warm maar de condensatoren niet.
Op naar de volgende sleepmiddag.;)

Vanmiddag 160 ah uit de auto accu opgevlogen.
De regelaar geeft geen krimp meer heerlijk vliegen zo.
Nu het zo fijn werkt wil ik zaterdag als het mooi weer is op de club de vraag neer leggen om een sleepmeeting te organiseren.

Ik zit nog met het volgende probleem.
Als ik de sleeplijn losgooit blijft hij iedere keer achter de strutjes die tussen het stabilo en klielvlak zitten hangen.
Ik heb een isolatie buis om de sleeplijn gedaan, zou het wijs zijn om die er juist af te halen?

Ik heb die isobuis zo lang mogelijk gelaten. Dan word het stukje wat er over blijft kleiner, zodat ie minder om de strut kan slaan...

Tijd voor wat stuggers om je isolatiebuis Bert, zodat ie niet meer dubbelslaat. Of begin eens met je isolatiebuis met tape te omwikkelen, wordt ie ook stugger van..

Gerben

Ik denk dat het touwtje wat resterend is om de strut heen slaat... Als je die wat stugger maakt (met krimpkous bv) dan is het probleem ook over...

Tijd voor wat stuggers om je isolatiebuis Bert, zodat ie niet meer dubbelslaat. Of begin eens met je isolatiebuis met tape te omwikkelen, wordt ie ook stugger van..

Gerben

Ik ga tape proberen want ik zie op een filmpje dat de hele buis er om slaat.
Ik laat horen of het helpt.
Morgen is het geen sleepdag dus even geduld.

Hallo Bert,

Na aanleiding van de PB bij deze de foto's van mijn staartwiel. "Aangestuurd" door het richtingsroer en door de veren zelfcentrerend en eigenlijk vrijdraaiend. Sturen gaat perfect, zelfs met zeer weinig, lees vrijwel stilstaande taxisnelheid. De uitslag van het wiel kan tot haaks op de romp waardoor je het toestel met een stoot gas vrijwel om zijn as kan laten draaien. Zoals gezegt van Tony Clark en kost ongeveer € 25 euro uit mijn hoofd.

ty3u8ege.jpg

e7e7ynym.jpg

Ik heb bijna dezelfde constructie maar het heveltje op het roer is te klein bij mij.
Want bij jou is dat veel groter daarom stuurt hij dus bij mij slecht.
Bedankt voor de foto's

Wat ook meespeelt bij deze uitvoering is dat de veren niet al te stug zijn, door de druk die tijdens het taxiën op het wiel wordt uitgeoefend stuurt deze zeer soepel mee en staat het wiel ook met weinig moeite ondere een veel grotere hoek onder de romp. Ben er wel van overtuigd dat wanneer de aansluiting met het richtingsroer ontbreek en het een vast punt op de romp zou zijn, hij er niet minder om zal sturen.

Bij mij zit en ook met veren ik heb ze net deze week wat strakker gezet maar het wiel stuurt amper

Bij een echte Piper is de constructie namelijk veel kleiner maar is het principe met de veren identiek. Ziehier een detailfoto van een 1:1 ex KLu L-21 Piper van een kennis van ons:

useravyv.jpg

5ehuma5e.jpg

Een beetje manoeuvreerbaarheid met een sleepkist is inderdaad geen overbodige luxe :-)

Feit dat bij mijn piper het wiel wat verder naar achteren zit werkt wel in het voordeel, groter moment. En door het "bladveer" idee is de vering ook optimaal. Zoals te zien:

http://youtu.be/wzFrdnJDhak

Laatst bewerkt:
Vandaag tijdens de sleepmeeting stuurde de piper veel beter.
Dit kwam doordat de veertjes strakker stonden.

Gerben heeft ook even in de machine kamer gekeken.
Van hem maar ook andere heb ik diverse tips gekregen hoe de kabels te verplaatsen zodat ze korter kunnen worden.
Ook op de print van de telemetry moet ik de spoortjes van koper voorzien zodat die ook minder warm wordt.

Ik ben druk bezig met de kabels in te korten.
Door het anders in te richten zijn de kabels nu 35 cm korter.
De accu's zijn nu ook veel makkelijker te wisselen doordat er minder stekkers los moeten.

De printspoortjes heb ik voorzien van dik koperdraad.
Hij zal nu wel minder warm worden.
Zo was het.

De moertjes op de boutjes krijgen was wat lastig.
Maar als je die op je vinger lijmt met ca is het een fluitje van een cent.

Nu verder met de accu's.
Het plankje verf ik zwart dan is het weer netjes.
Ik ben erg benieuwd of ik verschil kan merken.

Laatst bewerkt:
Back