1/4 sopwith camel mick reeves

:nooo: (die moet maar even wachten )

Er staat ook nog een 1:3,6 Strutter op de bouwtafel...:yes:

Neem aan dat die voorrang krijgt :p :rolleyes:

Ralf

(edit: gelijktijdig gepost)
 
Vind dit echt mooie toestellen om te zien vliegen.

Het verbaast mij enigzinds dat zij nog steeds de nodige vliegproblemen hebben.
Niet grof bedoeld hoor, maar heb in 1981 de Fokker D VII gebouwd, was een Amerikaanse bouwdoos, vraag mij de naam niet meer! Na de maiden paste deze terug in de bouwdoos, 8 m had hij gevlogen.
Geef de schuld nu niet bepaald aan het toestel, mogelijk was ik nog niet rijp genoeg voor dergelijk toestel.
1983, De Pfalz, nr?, Duitse firma.
Na een paar rondjes met steeds corigeren slechte landing bij de maiden, terug passend in bouwdoos.
Heb bewondering voor diegenen die nu met deze toestellen vliegen, maar merk soms dat ze er af en toe ook een probleem mee hebben.
Maar niet tegenstaand, veel succes verder, je hebt er altijd beziens mee, Zelf waag ik mij niet meer aan deze toestellen.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
hoe heb jij je vleugels demonteerbaar gemaakt? en de spankabels en struts? als ik vragen mag?

groeten

hoi chris ,

de vleugels zijn deelbaar , de spandraden blijven aan de vleugels vast , worden met een boutje aan de romp vast gezet bij opbouw
de struts zitten los tussen de vleugels ( een pin van 1,5 mm in boven en onderkant fixeert de strut)en worden er gewoon tussen geklemt door de spandraad


groet jack
 
Sommigen zal het niet ontgaan zijn dat ik deze Prachtige Camel heb mogen overnemen :D.
Vandaag de re-maiden beleefd na grondige checks.
Alles was prima in orde, zelfs het weer was prachtig met nauwelijks wind.
Tja, waar wacht je dan nog op? :rolleyes:

19mei2012maiden0.jpg


Op uw plaatsen...

19mei2012maiden01.jpg


Hij rolt mooi.

19mei2012maiden03.jpg


And airborne she is!

19mei2012maiden04.jpg


19mei2012maiden05.jpg


19mei2012maiden06.jpg


Het inzetten van de landing, kist laat zich eenvoudig zakken.
Tailskid is losgekomen (thuis borgen met M3 niloc moertje)

19mei2012maiden07.jpg


Zachtjes binnenkomen.

19mei2012maiden08.jpg



De Saito 182 twin loopt nu goed, deze diende eerst wat rijker gezet te worden (wellicht andere brandstof).
De 'open' pijpjes in plaats van dempers maken eerlijk gezegd een teringherrie :rolleyes:.
Ga deze ook vervangen door de originele Saito dempers.
Geluidsmeting gaf 85dB aan, ff te veel ook.

Heb 1 vlucht kunnen maken vanwege de te repareren tailsid.
Moest even wennen aan de uitslagen van de kist.
Heb altijd wat rudder meegemixd met de ailerons voor mooiere bochten.
Ik diende heel veel rudder bij te geven wilde hij uberhaubt de bocht omgaan!
Was wennen dus, later ging het al iets beter.

Wil ook wat gaan experimenteren met andere props, met de huidige 20x6" Scheepers prop is het vermogen mijns inziens niet optimaal.
Moest veelal volgas houden, en er stond niet eens wind.
Wellicht doet een 18x8" het beter.

Al met al heel tevreden met deze prachtkist!
Bewondering alom op het veld voor je bouwkunsten Jacques!

Heb zelf een transport rek gemaakt voor de vleugels en de piloot (van Jim Reeves) geiinstalleerd. Tevens wat ballast toegevoegd hierom in de neus.
Zal het zwaartepunt nogmaals controleren en het definitieve gewicht nog meten

edit: dank voor het maken van de foto's!

Groeten, Ralf
 
Gefeliciteerd met de remaiden en wat een fantastische foto's! Schitterend model!

Vele happy landings toegewenst :)
 
@Jonkje, dank je wel!
Foto's zijn gemaakt door een clubgenoot met mijn eigen camera.
Ze zijn idd prachtig! :yes:Thanks nog hiervoor :yes:(sorry, je naam is me ontschoten :oops:)

@Frank, ja het blijft een fraaie kist toch?
Bovendien zeggen ze dat de grootte er niet toe doet..... :rolleyes:
Ben er zelf erg blij mee

Groeten, Ralf
 
camel

hoi ralf

ziet er goed uit , ben blij dat je er tevreden mee bent :)
maar als ik het zo zie vind ik het :cry:
het skid is foutje van mij
een 18/8 prop moet zal wel goed zijn , had ik er bij de me35 er ook altijd op

en de volgende kisten hebben nu ook een ander baasje
IMG_1997_1_1.jpg


010_1-2.jpg


504k.jpg


IMG_1341_1.jpg


is jammer maar bij mij staan ze ook alleen maar stof te happen

heb er nog wel enkele over


groet jacques
 
Arghh, wat een zonde, al die prachtige kisten!
1 van de bovenste 3 had in ieder geval dit jaar nog mee moeten vliegen op de Dawn Patrol.

Je hebt nu wel weer wat ruimte voor je nieuwe projekt, de 1:2,5 Nieuport 11 :p

Zullen wel wat emoties los gekomen zijn de afgelopen 2 weken :neutral:

Groeten en dank, Ralf
 
Ralf ,

Gefeliciteerd met de remaiden van de camel , ziet er weer netjes uit de camel gevlogen zoals we dat alleen van jou mogen verwachten.
past goed bij je en het lijkt me inderdaad een stuk handzamer dan zn grote broer.

Een vraag die natuurlijk niet kan achterblijven, gaat ie mee naar vught?

groetjes pascal
 
Hee Pascal, dank je!

Voor Vucht heb ik er 3 gereed:
Camel, Strutter en Tiger Moth
Beetje afhankelijk van de wind beslis ik welke meegaat.
Maar dat wou je niet horen natuurlijk ;)

Kreeg vanmiddag bericht dat mijn oude 1/3 Camel behoorlijk onderhanden is genomen door de nieuwe eigenaar :p

Hallo Ralf,

habe jetzt vier Flüge gemacht, jeweils 15 Minuten.
> Ik schreef hem: Rollen hatte ich noch nicht probiert, looping wohl 1x.
Doch - das ganze Programm: mit full speed über den Platz und drei Rolle hintereinander, Aufschwung, Abschwung, Loop und sogar ein bißchen Messerflug, wobei sie dabei ziemlich schiebt und an Fahrt verliert.
Ich habe sie jedenfalls richtig "rangenommen" :-)
Werde jetzt erst mal etwa 100 Gramm Blei entfernen. Ich glaube, sie ist kopflastig, weil ich HOCH trimmen mußte für Geradeausflug bei Halbgas, und weil sie ruhig etwas agiler aufs Höhenruder kommen könnte.
Beides spricht für kopflastig.

Blijkbaar had ik toch een sterk kistje gemaakt :rolleyes:
Gelukkig is hij in goede handen :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Aangezien ik niet tevreden was met de power van de Saito 182 in deze kist ben ik een hele tijd op zoek geweest naar een sterkere krachtbron.
Eigenlijk toch wel vreemd want de motor zit aan de bovengrens van wat Mick voorschrijft voor de kist.
Wellicht heeft dit te maken met de massa aan lood wat hij extra mee moest zeulen om het zwaarteput goed te krijgen (totaal bijna 1,4kg!)

Deze zoektocht viel niet mee, het motorspant zit erg kort in de neus en de brandstoftank moet er direct achter -wederom- i.v.m. het zwaartepunt :evil:
Door de korte inbouwlengte vielen er vele motoren af.
Ik heb zelfs een electrische aandrijving overwogen, deze zou erg mooi passen.
Onbekendheid van die materie (grootte), en het laden op het veld lieten me hiervan af zien.

Na veel speurwerk bleek de OS FT240 40cc viertakt boxer op papier zowaar redelijk te gaan passen! :D
Korte inbouwlengte, bijna 2kg (op de juiste plaats ;)) en een boxer dus een rustige trillingsvrije loop, en een prachtig geluid!
Door de -voor mij- gunstige locatie van de inlaatpijpjes zou deze zowaar kunnen paan passen!
Prop is ook groter, 20x8", altijd meegenomen, komt weer meer in de richting van de schaal 24" :p

Deze motor is uit de productie genomen maar ik heb nog een exemplaar op de duitse ebay gevonden.

Tja, dan moet je gaan hakken en breken in een prachtige kist :mad:...

P1010021_zps512acbf5.jpg


P1010023_zps50a9c987.jpg


P1010025_zps64910bc1.jpg


P1010030_zps5ee2bcfa.jpg


Uiteraard hoop ik spoedig de motor te kunnen testen.
Eerst moet ik een passende demper maken uit bendy pipe.
De huidige uitlaatpijpjes wil ik vervangen door nieuwe (iemand toevallig nog een setje liggen :rolleyes:?)

Keep you posted...

Groeten, Ralf
 
Ralf,
waarom de uitlaatpijpjes vervangen?
Zijn deze kapot?
Als het alleen met de bruine aanslag te maken heeft kan je dat denk ik toch wel schoonmaken.

Mvgr Hans
 
Hallo Hans,

Bij 1 van de 2 pijpjes is het gefelste/omgezette randje waarmee de moer hem in de cilinderkop klemt niet OK.
De bovenste op de foto.
Ik heb niet de middelen om dit zelf knap te repareren vrees ik

P1010053_zps8be49301.jpg


Het bruin krijg ik wel schoon wil ik er aan hardsolderen dat lijkt me niet zo'n punt.

Het liefst zou ik zelf nieuwe 10mm pijpjes maken met een randje erop, dan tevens wat langer met een doorgaande bocht naar boven toe.

iemand nog een adresje in nederland voor 10mm inwendig RVS bendy pipe?
4 stukjes van ca.25cm
Ik kan hier evt. ook nog bij Mick Reeves voor terecht.

Groeten, Ralf
 
Ralf,
ik zie wat je bedoelt!
Is het niet mogenlijk om op dat velsrandje met wat zilversoldeer weer gelijk te laten vloeien en dan met een dremeltje bij te werken zodat het velsrandje weer gelijkmatig is en goed aansluit(ik weet het,het is een geduldwerkje).

Mvgr Hans
 
Back
Top