Hallo, ik vrees dat er in de "gevraagd"-rubriek zeer weinig gekeken zal worden door de lijnbesturingsjongens, dus daarom hier mijn vraag. Ik ben op zoek naar een (of 2?) 1.5cc dieseltje(s). Mijn voorkeur gaat uit naar de fora-diesel maar ik sta open voor elk voorstel, zolang ik er een combattertje maar vlotjes mee rond krijg. Het is niet mijn bedoeling om competities te gaan vliegen meer een beetje vlot recreatief vliegen moet wel kunnen. Bestaan er eigenlijk 1.5cc diesels met demper? Mvg, Jo
Ja, ze zijn er wel. In de jaren '60/'70 waren er verschillende Engelse merken waarvoor je een demper kon krijgen, en ook voor de Duitse Webra's waren dempertjes te krijgen, maar ik heb ze nog nooit iemand zien gebruiken. Voor de nieuwe serie Oliver Tiger Cubs van Tom Ridley kun je volgens mij ook dempertjes krijgen. Voor de 2,5cc Olivers in ieder geval wel. Meestal wordt daar de achterkant van afgezaagd en worden ze alleen gebruikt om te voorkomen dat er bij een crash zand in de cilinder komt. De beste optie voor een diesel met demper is de nog altijd verkrijgbare Engelse PAW. Dat zijn bovendien prima sportmotortjes, dus ook goed bruikbaar voor je combatje. Je kunt ze krijgen als glijlager motor, met één en met dubbele kogellagers. Het hangt er van af wat je wilt besteden. Hoe meer kogellagers, hoe duurder, maar ook hoe krachtiger en duurzamer. Rechtstreeks bij PAW (Progress Aero Works - Precision Engineering - Home of Eifflaender's PAW diesel engines) kosten ze respectievelijk 50, 59 en 70 pond (exclusief verzendkosten), ongeveer 60, 70 en 84 euro. De demper (zelfde demper als voor de 2,5 en 3,5cc) kost 17 pond (ongeveer 20 euro). Het kan zijn dat je voor het monteren enkele van de onderste koelribben moet verwijderen. Wie weet, als je het lief mailt, willen de Eifflaenders (de mensen achter PAW) dat ook wel voor je doen. Voordelen van het redelijk effectieve PAW dempertje, is dat je het in elke gewenste richting rond kunt draaien. Bij een combatje wil je niet dat de demper onder het model hangt, want anders kan het bij een landing met te hoge snelheid kapot gaan. Je kunt het dempertje zo monteren dat de demper achter de cilinder zit en naar beneden blaast. Daarvoor moet het model wel wat verder van de voorlijst zitten, maar voor een beginner/herintreder is dat misschien niet eens zo onverstandig, want doordat het zwaartepunt dan wat verder naar voren komt te liggen zal het model niet zo zenuwachtig, maar een stuk stabieler vliegen. PAW was zelf niet de goedkoopste met zijn eigen motoren (de wederverkopers moeten omzet kunnen maken), maar ik weet niet waar je ze momenteel elders zou kunnen kopen.
Kijk eens bij Repliky : MP JET s.r.o., výroba p maar die is in chechisch! Anders hier PAF-Flugmodelle Hier had ik mijn 0,6 cc diesel gekocht, week later in huis gr kees
@waa01: MPJet heeft geen geschikte 1,5cc diesel. De 1cc BB is leuk, maar te klein, de 1,8 en 2,5 zijn oude langeslag ontwerpen, geweldig voor vrije vlucht oldtimer sportmodellen, maar niet bruikbaar voor een combatje. NB: ik heb nog een aantal 0,6 classic dieseltjes van MPJet, geweldig voor een Tomboy of Cardinal, 55 euro per stuk.
Beste Fox Inderdaad, die 0,6cc heb ik voor de Tomboy aangeschaft. Ik heb nog geen ervaring met diesel, dus elk advies is welkom, Voor brandstof gebruik ik 40% ether,40%wonderolie(caster oil)en 20% kerosine(Jet-A1) zonder verdere toevoegingen(als nitraten,2takt mineraal,etc) zoals dat is aangegeven in de meegeleverde gebruiksaanwijzing, dit voor de eerste 10 minuten inlopen! Gaat dit werken? Zit op dit moment te wachten op een 7x4 propje. Success nog met jullie combatjes, lijn besturing zie je ook niet zoveel meer! Ik doe dan aan vintage/oldtimer modellen, is er in het modelbouwforum ook een speciale afdeling voor deze category? Ik bedoel niet de oude vliegtuigen! Oude modellen! van voor 1950. Dit volgens de SAM(Society Antic Models) Jammer dat de groep in nederland niet meer actief is, of toch ergens? Dus nog bedankt voor het aanbod, maar kun je mij nog wat vertellen waar ik straks op moet gaan letten als ik de eerste zwiepers aan dat propje ga geven? Groetjes, Kees
Bij de maandelijkse Tacu ruilbeurs staat af en toe iemand met lijnbesturings dingen en oude dieseltjes.
Probeer eerst eens wat de motor doet met een drupje brandstof tegen de zuiger. Als je problemen ondervind hoor ik het graag. Bedenk dat het een licht motortje is, dus niets te hard aandraaien, niet te hard slaan etc. Het is ook geen prestatiemotor, dus ga niet voor maximaal vermogen. Als het ding überhaupt loopt is het meestal al voldoende voor een Tomboy. Vaak is het eerder een prestatie om het ding niet te veel vermogen te laten ontwikkelen dan om dat wel te doen, want als hij te hard draait gaat je Tomboy er vandoor. Ga je de Tomboy radiobesturen? Ik vlieg ze vrije vlucht. Dat betekent een motorloop van 15-20 seconden gevolgd door een even lange zweefvlucht, ophalen, volgend vluchtje enz. Ik ben een van een handjevol mensen die dat nog doen. Met de standaard (ondoorzichtige aluminium) tank is het lastig om de Classic niet te lang te laten lopen. Flitehook verkoopt doorzichtige plastic tankjes die je voor de alu in de plaats kunt schroeven. Ze kosten meen ik 2 pond. Ik heb er desgewenst nog wel een voor je. SAM is in Nederland nooit van de grond gekomen. Niet voldoende interesse in.
Niet om mijn eigen te koop topic aan te prijzen, maar vanwege de vraag van classicracer heb ik overwogen om ze maar weg te doen, en dus aangemaakt zodat hij ze kon zien (classicracer heeft de eerste keus).. misschien hebben anderen er nog plezier aan, ik ben klaar met brandstof: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > Ik heb er geen persoonlijk belang bij, de opbrengst gaat in de clubkas voor een nieuwe kolomboormachine in de bouwruimte.
@FOX35 is jouw aanbod voor een MPjet 0.40 diesel nog steeds geldig? Ik probeer te vergeefs via de webwinkel van PAF een motor te kopen maar deze blijft niet meer voorradig! Of kan er iemand een link bezorgen waar die nog te koop zijn? Ik wil namelijk een type Tomboy motoriseren. Alvast bedankt voor de info.
Hier staan ze nog, Canada, opletten met invoer BTW! http://www.icare-rc.com/diesel.htm In de US, ook veel belasting! http://www.freeflightmodels.com/pages/carlsonengines/old_timer_and_sport_engines.htm En uit Australie; http://modelenginenews.org/oea/pricelist_2011-06.pdf Maar die heeft denk ik geen stock meer. Hij staat nog wel in de catalogus van MPjet (laatste pagina!) http://www.mpjet.info/news/en-pdf-katalog-online. Die van mij in de Tomboy loopt nog steeds als een zonnetje De 2,5 cc Letmo zit in de Simplex; http://www.modelbouwforum.nl/threads/sam-simplex-60.199809/page-4 Zie ook het YouTube filmpje! Ik ga alleen nog voor de 1,8cc een vliegtuig maken! Succes, de Tomboy is een leuk vliegtuig Help........m'n bouwdraadje van de Tomboy weg? Gr Kees