1.5cc dieseltje

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door classicracer, 15 mrt 2012.

  1. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Hallo,

    ik vrees dat er in de "gevraagd"-rubriek zeer weinig gekeken zal worden door de lijnbesturingsjongens, dus daarom hier mijn vraag. Ik ben op zoek naar een (of 2?) 1.5cc dieseltje(s). Mijn voorkeur gaat uit naar de fora-diesel maar ik sta open voor elk voorstel, zolang ik er een combattertje maar vlotjes mee rond krijg. Het is niet mijn bedoeling om competities te gaan vliegen meer een beetje vlot recreatief vliegen moet wel kunnen.
    Bestaan er eigenlijk 1.5cc diesels met demper?

    Mvg,

    Jo
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ja, ze zijn er wel. In de jaren '60/'70 waren er verschillende Engelse merken waarvoor je een demper kon krijgen, en ook voor de Duitse Webra's waren dempertjes te krijgen, maar ik heb ze nog nooit iemand zien gebruiken. Voor de nieuwe serie Oliver Tiger Cubs van Tom Ridley kun je volgens mij ook dempertjes krijgen. Voor de 2,5cc Olivers in ieder geval wel. Meestal wordt daar de achterkant van afgezaagd en worden ze alleen gebruikt om te voorkomen dat er bij een crash zand in de cilinder komt.

    De beste optie voor een diesel met demper is de nog altijd verkrijgbare Engelse PAW. Dat zijn bovendien prima sportmotortjes, dus ook goed bruikbaar voor je combatje. Je kunt ze krijgen als glijlager motor, met één en met dubbele kogellagers. Het hangt er van af wat je wilt besteden. Hoe meer kogellagers, hoe duurder, maar ook hoe krachtiger en duurzamer. Rechtstreeks bij PAW (Progress Aero Works - Precision Engineering - Home of Eifflaender's PAW diesel engines) kosten ze respectievelijk 50, 59 en 70 pond (exclusief verzendkosten), ongeveer 60, 70 en 84 euro. De demper (zelfde demper als voor de 2,5 en 3,5cc) kost 17 pond (ongeveer 20 euro). Het kan zijn dat je voor het monteren enkele van de onderste koelribben moet verwijderen. Wie weet, als je het lief mailt, willen de Eifflaenders (de mensen achter PAW) dat ook wel voor je doen.

    Voordelen van het redelijk effectieve PAW dempertje, is dat je het in elke gewenste richting rond kunt draaien. Bij een combatje wil je niet dat de demper onder het model hangt, want anders kan het bij een landing met te hoge snelheid kapot gaan. Je kunt het dempertje zo monteren dat de demper achter de cilinder zit en naar beneden blaast. Daarvoor moet het model wel wat verder van de voorlijst zitten, maar voor een beginner/herintreder is dat misschien niet eens zo onverstandig, want doordat het zwaartepunt dan wat verder naar voren komt te liggen zal het model niet zo zenuwachtig, maar een stuk stabieler vliegen.

    PAW was zelf niet de goedkoopste met zijn eigen motoren (de wederverkopers moeten omzet kunnen maken), maar ik weet niet waar je ze momenteel elders zou kunnen kopen.
     
  3. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
  4. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    @waa01: MPJet heeft geen geschikte 1,5cc diesel. De 1cc BB is leuk, maar te klein, de 1,8 en 2,5 zijn oude langeslag ontwerpen, geweldig voor vrije vlucht oldtimer sportmodellen, maar niet bruikbaar voor een combatje. NB: ik heb nog een aantal 0,6 classic dieseltjes van MPJet, geweldig voor een Tomboy of Cardinal, 55 euro per stuk.
     
  6. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Beste Fox
    Inderdaad, die 0,6cc heb ik voor de Tomboy aangeschaft.
    Ik heb nog geen ervaring met diesel, dus elk advies is welkom,
    Voor brandstof gebruik ik 40% ether,40%wonderolie(caster oil)en 20% kerosine(Jet-A1) zonder verdere toevoegingen(als nitraten,2takt mineraal,etc) zoals dat is aangegeven in de meegeleverde gebruiksaanwijzing, dit voor de eerste 10 minuten inlopen!
    Gaat dit werken? Zit op dit moment te wachten op een 7x4 propje.
    Success nog met jullie combatjes, lijn besturing zie je ook niet zoveel meer!
    Ik doe dan aan vintage/oldtimer modellen, is er in het modelbouwforum ook een speciale afdeling voor deze category? Ik bedoel niet de oude vliegtuigen! Oude modellen! van voor 1950. Dit volgens de SAM(Society Antic Models) Jammer dat de groep in nederland niet meer actief is, of toch ergens?
    Dus nog bedankt voor het aanbod, maar kun je mij nog wat vertellen waar ik straks op moet gaan letten als ik de eerste zwiepers aan dat propje ga geven?
    Groetjes,
    Kees
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Bij de maandelijkse Tacu ruilbeurs staat af en toe iemand met lijnbesturings dingen en oude dieseltjes.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, zie hier.
     
  9. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Probeer eerst eens wat de motor doet met een drupje brandstof tegen de zuiger. Als je problemen ondervind hoor ik het graag. Bedenk dat het een licht motortje is, dus niets te hard aandraaien, niet te hard slaan etc. Het is ook geen prestatiemotor, dus ga niet voor maximaal vermogen. Als het ding überhaupt loopt is het meestal al voldoende voor een Tomboy. Vaak is het eerder een prestatie om het ding niet te veel vermogen te laten ontwikkelen dan om dat wel te doen, want als hij te hard draait gaat je Tomboy er vandoor.

    Ga je de Tomboy radiobesturen? Ik vlieg ze vrije vlucht. Dat betekent een motorloop van 15-20 seconden gevolgd door een even lange zweefvlucht, ophalen, volgend vluchtje enz.

    Ik ben een van een handjevol mensen die dat nog doen. Met de standaard (ondoorzichtige aluminium) tank is het lastig om de Classic niet te lang te laten lopen. Flitehook verkoopt doorzichtige plastic tankjes die je voor de alu in de plaats kunt schroeven. Ze kosten meen ik 2 pond. Ik heb er desgewenst nog wel een voor je.

    SAM is in Nederland nooit van de grond gekomen. Niet voldoende interesse in.
     
  10. Justinb81

    Justinb81

    Lid geworden:
    19 mrt 2010
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Zoetermeer
    Niet om mijn eigen te koop topic aan te prijzen, maar vanwege de vraag van classicracer heb ik overwogen om ze maar weg te doen, en dus aangemaakt zodat hij ze kon zien (classicracer heeft de eerste keus).. misschien hebben anderen er nog plezier aan, ik ben klaar met brandstof:

    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

    Ik heb er geen persoonlijk belang bij, de opbrengst gaat in de clubkas voor een nieuwe kolomboormachine in de bouwruimte.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  11. Dstocke

    Dstocke

    Lid geworden:
    23 dec 2007
    Berichten:
    3
    @FOX35 is jouw aanbod voor een MPjet 0.40 diesel nog steeds geldig? Ik probeer te vergeefs via de webwinkel van PAF een motor te kopen maar deze blijft niet meer voorradig! Of kan er iemand een link bezorgen waar die nog te koop zijn? Ik wil namelijk een type Tomboy motoriseren.
    Alvast bedankt voor de info.
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2016
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Geen dieseltje maar wel voldoende om een paolo rond te kunnen vliegen. Een Gilbert 1,nogwat

    Gilbert.jpg
     
  13. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Hier staan ze nog, Canada, opletten met invoer BTW!
    http://www.icare-rc.com/diesel.htm
    In de US, ook veel belasting!
    http://www.freeflightmodels.com/pages/carlsonengines/old_timer_and_sport_engines.htm
    En uit Australie;
    http://modelenginenews.org/oea/pricelist_2011-06.pdf
    Maar die heeft denk ik geen stock meer.
    Hij staat nog wel in de catalogus van MPjet (laatste pagina!)
    http://www.mpjet.info/news/en-pdf-katalog-online.

    Die van mij in de Tomboy loopt nog steeds als een zonnetje
    De 2,5 cc Letmo zit in de Simplex; http://www.modelbouwforum.nl/threads/sam-simplex-60.199809/page-4
    Zie ook het YouTube filmpje!

    Ik ga alleen nog voor de 1,8cc een vliegtuig maken!
    Succes, de Tomboy is een leuk vliegtuig
    Help........m'n bouwdraadje van de Tomboy weg?

    Gr
    Kees
     

Deel Deze Pagina