1/8 hydroplane. Atlas van Lines motorisering

Discussie in 'Speedboten' gestart door Mugen MRX-3, 10 aug 2020.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    655
    Locatie:
    st Willebrord
    Zoals de titel al verraad wil ik komende najaar een boot gaan bouwen, de keuze is gevallen op een hydroplane uit 1980 namelijk de Atlas van Lines.
    Eerlijk toegegeven wilde ik een jaren 70 mahoni bouwen maar heb wijselijk besloten eerst maar iets eenvoudiger te beginnen en nadien kan ik altijd nog een mahoni pareltje bouwen.
    De schaal word 1/8 en ik zal hem volledig van tekening gaan bouwen, voor de aandrijving wil ik een electro set-up toepassen omdat we bij de lokale vaarclub geen brandstof mogen varen.
    Het plan is om een 4S aandrijf set-up samen te stellen waarmee de boot een leuke snelheid zal behalen zonder extreem idioot te gaan :rolleyes: (dat komt later wel:D).

    Op boot gebied ben ik niet zo bekent en jullie hulp en input is hierin welkom qua schroefas, motor, regelaar, roer hardware.

    De boot zal gemaakt worden van 1,5mm triplex (1/16) en balsahout, n geeft de tekening aan 4mm (3/8) hard balsa, iemand een goed adres voor hard balsa en vooral de 1,5mm vliegtuigtriplex ?

    Zodra ik de materialen bij elkaar heb zal de bouw beginnen
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2020
    HeliKoper en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  2. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Klinkt als een mooi plan. :thumbsup:
    St Willebrord.... waar wil je gaan varen?
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  3. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    Klinkt als een over-ambitieus plan. Behalve dan het mahonie-deel, maar dat laat je juist achterwege. Is het een idee 1/16-schaal te gaan bouwen, op 3s met een leuk mahonie dek?
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    655
    Locatie:
    st Willebrord
    In Etten-Leur zit een clubje, daar ben ik pas geleden gaan kijken en is best een leuk clubje modelbouwers waar ik een goede sfeer proefde. Varen doen ze bij het strand bij de jachthaven
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    655
    Locatie:
    st Willebrord
    Waarom zou dit een over ambitieus plan zijn ??
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    Dit wordt de eerste (speed-)boot die je bouwt? Afgaand op je eerdere topics en je starttopic denk ik namelijk van wel. Velen zijn je voorgegaan in het volkomen onderschatten van wat er in een flinke speedboot aan motor, ESC en LiPo’s moet komen. Velen gaven ook bij voorbaat aan: “ach, het hoeft niet meteen idioot hard te gaan!”. Wat is je bouwbudget trouwens?
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    655
    Locatie:
    st Willebrord
    Met alle respect, maar afgaan op mijn topics geeft jou totaal geen inzicht in wat ik allemaal doe en bouw,
    Ik schrijf nooit geen bouwverslagen, ben meer een lezer, ruim 20 jaar geleden heb ik mijn eerste vliegtuig gebouwd, nu jaren later staan er zeker 12-13 vliegtuigen, en vergeet ik bijna te vermelden dat ik meer dan 25 jaar geleden onder andere al eens een smit rotterdam heb gebouwd.
    Daarnaast op arbeidsgebied van 1998 tot 2017 in de jachtbouw gewerkt (productie van casco’s in houtbouw als composiet, daarnaast pluggen en mallen maken en tevens reparatie en modificatie)...
    Beetje jammer om gelijk een oordeel te vellen over iemand die je totaal niet kent, maar ik vergeef het je...... het forum staat de laatste jaren bol van nieuwkomers die een wild idee hebben waar uiteindelijk niets van terecht komt
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2020
    HeliKoper en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  8. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    233
    Mooie speedboot,ik zag er laatst 1 op marktplaats te koop staan.
    Ik hou wel van die grote houten hydroplanes.
    Ik heb verder geen idee wat er voor motor en regelaar er in moet.
    Maar het zullen flinke jongens moeten zijn.
    Gezien het formaat boot.
    Ik ben erg benieuwd wat je er van gaat maken.
    Succes
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    Dank je Mugen :), maar ik oordeel niet, stel gewoon een aantal vragen aan je. Één redelijk cruciale heb je nog niet beantwoord... budget. Andere vraag. Aan welk formaat motor zit je te denken?

    Een veel gehoord antwoord is: “ik heb nog wel een Graupner 600 liggen”. Maar ik heb het vermoeden dat je me gaat verrassen:).
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2020
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Hé, dat wist ik niet. Als je er meer info over hebt: graag. Kan ook in PB. Het strandje ken ik. Mooie plek, maar nu beetje druk. En uit ervaring: pas op voor de palen in het water. :hammer:

    Wat worden de afmetingen van de boot en wat denk je dat het geheel gaat wegen? En een hydro hoort over het water te janken. Beetje rondvaren is voor slepers en blusboten.:D
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    655
    Locatie:
    st Willebrord
    ik stuur je zo een PB over dat clubje, ik ben er zelf ook nog maar net 1 keer geweest en dat beviel goed, straks in de winterperiode lekker bouwen tijdens clubavonden en dat kan ik wel waarderen van een club :rolleyes:

    Dat een Hydro geen toerbootje is dat is duidelijk :D er mag best een beetje gang in zitten, met extreem Idioot doel ik op snelheden dik boven de 100 km/h :eek:
    Wat het formaat van de motoren moet worden is me nog niet helder, vandaar ook mijn vraag om input, het zal iets moeten worden in de richting van 1200 KV op 8S met een 200A esc om een snelheid van zo'n 60-70 km/h te behalen, Budget: ik wil er fatsoenlijk spul in hebben die er niet zomaar uitfikt zonder over de top te gaan qua kosten....... zal vrij snel richting de 500-600 euro gaan vermoed ik..
    in eerste instantie had ik het plan de boot licht en daarom compleet van Balsa te maken, een ander plan die in mijn gedachten spelen is om nu een 3mm triplex spantenframe met 1,5mm triplex huid waarna ik het geheel na het spuiten ga mallen om er vervolgens een lichtgewicht Carbon/Aramide romp uit te halen die vervolgens op 4s moet kunnen gaan en op 8s extreem idioot :D).

    ik ben iemand die vooraf een hoop overweegt en info verzameld en dan pas begint, zoals ik al aangaf zal de bouw beginnen zodra ik een hoop van de materialen bij elkaar heb, dit zal tegen het einde van de zomerperiode zijn.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2020
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  12. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    500€ voor de ESC alleen al, idd.
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  13. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    696
    Locatie:
    Lent
    Dit is mijn oude 1/8 hydroplane:


    TPpower 5650 met rond de 900kv op 10s2p, Etti HV 220A regelaar. Ging rond de 110 km/u
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  14. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    Die loopt wel erg mooi! Als aan een draadje ('tethered' zoals de Engelsen zeggen). Ze plakt niet op het water en de prop-spray verraadt dat as en prop precies goed zijn afgesteld. Stel, je zou een kostenplaatje moeten maken van alles behalve de romp, waar zou je dan ongeveer op uitkomen (ballpark estimate)? (denk aan: motor, LiPo. ESC, UBEC, connectoren, nooduit, bedrading, hardware incl. turnfin, siliconen-slangen, etc., etc.)
     
  15. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    233
    Deze meneer bouwd ook mooie hydroplane's.
    Staan misschien wat handige dingen tussen.
    Hij bouwd wel bijna alleen benzine en nitro.
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    655
    Locatie:
    st Willebrord
    Thnx voor de link Tamiya1970
    Hier heb ik iets aan :thumbsup:
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    655
    Locatie:
    st Willebrord
    Hey Lexo, kijk.... eindelijk iemand die ervaring heeft en weet waar hij over spreekt.
    heb jij een voorstel qua componenten voor een 8S setup voor mijn bootje?
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  18. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, de anderen die hebben gereageerd in dit topic weten niet waarover ze spreken. Je hebt ‘t vervolgens over je bootje.... Ik kom uit op zo’n 110cm romplengte, en jij?
     
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    655
    Locatie:
    st Willebrord
    je zit in de buurt, Bootje word 42 inch lang, dat is 106.68 cm ;)
    op zich een mooi formaat en wat minder lomp dan het zeilbootrompje van 1,42 mtr lang die ik eerder gemaakt heb
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.244
    Locatie:
    Zwolle region
    Qua motorisering, wil je een motor die eenmaal ingebouwd praktisch onderhoudsvrij is of ene waarvan je met een beetje pech mss 'ns de kogellagers moet vervangen? Er zit nogal wat kwaliteitsverschil en prijsverschil in motoren. High end: Neu, Lehner (Tenshock?). Lehners worden ook nog wel 'ns tweedehands aangeboden op rc-raceboats.de (soms met een boot erom heen). Bij Lehner is de service ook grandioos... je stuurt een tweedehands Lehner op en krijgt hem (als) nieuw terug. Er zijn ook prima motoren die lager in prijs zijn, denk aan Leopard, TP. Van de Leopard die ik zelf gebruik, heb ik de kogellagers moeten vervangen... een vervelend, tijdrovend klusje (òf het aan Leopard ligt, laat ik even in het midden). De Lehner die ik al jaren gebruik in verschillende speedboten doet dit zonder een krimp te geven...
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2020
    Tamiya1970 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina