1.95m Sukhoi SU26M afgeleid van Graupner Sukhoi

Ja, das iets sterker dan een ARF!!!
Met hoogte en richting roeren er bij zit ik nu op 904 gram.
Ik hoop ergens rond de 5,5kg uit te komen.
Maar het is mijn eerste 2 meter kist, dus ik heb geen idee of het gaat lukken.

Richel
 
Mooi werk zeg, dat je het geduld ervoor op kunt brengen... Sommigen van ons zijn modelvliegers, anderen echte modelbouwers. Benieuwd naar het eindresultaat!
 
Ha ha ik heb hem inderdaad verkocht maar heb hem wel gevlogen op de club,
heb inderdaad toen verkocht om de Rookie II te kunnen kopen en ja wat het resultaat levert dat het nu een dure hobby is geworden ;) maar ja.

Maar die romp van je ziet er super goed uit ben benieuwd hoe die je gaat bevallen :) als ie eenmaal vliegt

groetjes Johan
 
Daar zijn we weer met een update:-)

Ja Billy ik behoor tot de groep modelbouwers ;-).
Het vliegen is ook leuk natuurlijk maar het bouwen net zo leuk.
Het duurt wel wat langer, maar het zorg wel voor veel plezier.

Afgelopen week niet zo veel gedaan, goed weer dus vliegen en dan nog wat tuin onderhoud.

Afgelopen week het onderstel gemaakt.
Eerst wat geëxperimenteerd met het staart wiel beugel.
Wat er zo uit zag.
full


Toen dit goed gelukt was heb ik het onderstel gemaakt.
De mal heb ik uit piepschuim gemaakt.
Eerst de vorm van het landingsgestel uitgezaagd uit houd en hiermee de mal gesneden uit piepschuim.
full


full


Hierna heb ik bakpapier op de mal gelegd zodat de epoxy niet aan het schuim kan komen.
Hierboven op heb ik een strook dik plastic gelegd en deze ingevet met boenwas, zodat zijn niet hecht aan de epoxy.
full

Voor de laminering heb ik carbon/aramide 180gm gebruikt met ook nog enkele laagjes glas er tussen.
De totalen dikt was 3mm zonder epoxy.
Na het geheel laag voor laag goed te hebben in gesopt heb ik het geheel kussen de klemmen gezet.
full
.
full
.
Na een nachtje wachten was dit het resultaat.
full
.

De uiteindelijke dikt van het landingsgestel is 4mm geworden.
En nu maar hopen dat het stug genoeg is.
Ik heb de randen er al vanaf geschuurd, nu moet ik hem nog goed op maat maken.
Ik heb wel gemerkt dat het aramide zich niet zo goed lat schuren.
Eigenlijk had ik puur carbon willen gebruiken. maar op het moment dat ik deze wilde
bestellen bij Hobby King was deze op, dus heb ik deze maar besteld.
Maar op de schuurschijf bij mij vader lukt het wel;-)

groeten Richel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klopt Cas. Ik heb afgelopen weekend aan Richel gevraagd om dit draadje hierom te vervolgen.
Toestel vliegt kennelijk heel goed. Motor moet waarschijnlijk nog ingelopen worden en een stillere demper erop.
Maar vliegen doet ie, da's zeker!
Mooi gedaan Richel!!

Frank
 
Hij heeft gevlogen!!

Ja Frank dat klop ja :-)
Ik zal het draadje maar eens bij werken.
Je weet wel hoe dat gaat, niet zoveel tijd hebben, en toch bouwen dan schiet het verslag bijhouden er bij in.

Maar hij heeft zijn eerste vlucht gehad, en het vloog super :-).
en zo ziet hij er nu uit
full

Ik moet nog een demper en kap maken. en dan is hij helemaal klaar.

Ik heb tijdens het bouwen wel wat foto's gemaakt, dus ik zal de komende week het verslag bij werken.

Richel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vervolg

Het heeft toch nog wat langer geduurd maar de tijd is een beetje schaars.
Maar nu zitten we lekker te genieten van een mid weekje Zeeland dus wat meer tijd
We hadden het niet beter kunne plannen met het weer :-)

Ik zal verder gaan met het landings gestel.
Om de wielen te bevestigen heb ik messing buisjes gepakt van 5mm.
hier heb ik een buisje voor gedraaid wat er overheen passen en heb vast gesoldeerd.
full

Het korte gedeelte is net iets koster dan de dikte van het landings gestel.
full

Zodat als ik er een draad eind door heen steek het geheel goed vast wordt geklemd.

Het staart wiel ziet er zo uit.
full

hier heb ik een messing busjes in het koolstof gelijmd, waar door heen het veer staat doorheen zit van het wiel.
Boven op zit een busje wat met een schroefje op de as is geklemd.
hierboven op heb ik een draad gesoldeerd die weer aan het richtings roer zit zodat het wiel mee stuurt.

de cockpit kap is ook een hele klus geweest!
Eerst de mal ,dat viel wel me.
full

Wat lagen balsa op elkaar en dan snijden en schuren.
En na een tijdje ziet hij er dan zo uit.
full

Om er voor te zorgen dat de mal lang houdbaar is en niet gaat scheuren na lange tijd heb ik er een matje glas op gelegd. Om de mal goed glad te maken heb ik nog wat lagen spuitplamuur op gespoten.

Het diep trekken was iets lastiger. de plaat kunststof die ik nodig had was 50cm lang.
De oven is helaas niet zo diep dus had ik het idee om de klep 45 graden open te zetten.
en de opening af te dichten met karton.
Dit werkte best goed, de kunststof werd goed warm (over op 160).
Ik had het raamwerk echter te slap gemaakt waardoor het de veel door boog en ik hem dus niet op de vacuüm bak kreeg geduwd.
Dus weer op warmen en nog eens proberen.
bij de derde poging raakte ik de boden van de oven met de kusstof.
Gevolg,bodem vol met kunststof:-(
Heeft even geduurd om dit er uit te krijgen.

Na dat ik het raamwerk verstevigd had ging het probleem loos
Ik heb er helaas geen foto's van.

Hierna heb ik hem op de cockpit kap gelijmd.
Rand wat opgeruwd en hem met 2 componenten lijm vast gezet.
full

Het eind resultaat.
full



wordt vervolgd
Richel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het diep trekken was iets lastiger. de plaat kunststof die ik nodig had was 50cm lang.
De oven is helaas niet zo diep dus had ik het idee om de klep 45 graden open te zetten.
en de opening af te dichten met karton.
Dit werkte best goed, de kunststof werd goed warm (over op 160).
Ik had het raamwerk echter te slap gemaakt waardoor het de veel door boog en ik hem dus niet op de vacuüm bak kreeg geduwd.
Dus weer op warmen en nog eens proberen.
bij de derde poging raakte ik de boden van de oven met de kusstof.
Gevolg,bodem vol met kunststof:-(
Heeft even geduurd om dit er uit te krijgen.
Het eind resultaat.
full


Richel

kun je deze manier ook gebruiken om een motorkap van een extra te maken?
om ik en een clublid hebben allertwee een extra maar de motor kap houd het niet zo goed en is al vol epoxtie en plakbank
zo ja , van welk materiaal maak je dan zo'n kap en waar haal je dat en hoe moet dat dieptrekken precies?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Materiaal is Vivak (schrijf ik dat goed zo?)
Heb je geen oven? Geen probleem. In Waalwijk is een winkel (mag ik wel reclame maken?) die een dieptrekservice hebben.
Je brengt je mal mee en 10 minuutjes later heb je en cockpitkap. Kosten vallen reuze mee. Succes!
Frank
 
Hoi n.veldhuis

Het is inderdaad vivak.
Je zult eerst een mal moeten maken, een manier is om de bestaande motor kap volt te gieten met gips en het afgietsel mooi glad af te werken. deze kun je dan gebruiken om je kap op diep te trekken.
Als je een stevige kap wilt hebben dan kun je hier ook glasweefsel met epoxy op zetten, maar dan is hij meestal maar een keer te gebruiken.
 
Afwerking romp

De romp heb ik afgewerkt met 25 gr. glasweefsel.
Deze heb ik er opgezet met G4, is een PU lak.
Hier een foto van het richting roer
full

Vervolgens de romp met spuitplamuur glad afwerken
full

En gespoten met gewonnen spuitbussen.
Het eind resultaat had ik al laten zien.

De motor (DLE30) heb ik ondersteboven onder een hoek van 45 graden opgehangen, zodat ik met de uitlaat midden in de romp uitkom
full

Het motor spant heb ik demontabel gemaakt omdat ik anders de demper er nooit in krijg.
boven op de afstand bussen van de motor heb ik een plaat geschroefd waar op ik loot en de ontsteking kan bevestigen

Richel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mid-air collision:-(

Vandaag ging het dus goed mis.
Er fladderde een lesser rond in de lucht die plotseling voor mijn kist kwam.
Ik een flinke deuk in de voorlijst en het rolroer los en hij total loss.
Ik heb hem nog redelijk goed op de grond kunnen krijgen.
Was wat lastig vliegen met een los rolroer!
Tijdens de landing brak het landingsgestel af, zat vast met breekbouten.
Het ander kistje was rijp voor de afvalbak.
zo ziet de vleugel er uit.
full

full

De liggers zijn nog heel, dus dat krijgen we wel weer gemaakt.

Richel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Cas
De scharnieren zaten goed vast gelijmd, maar als het een kist achter blijft haken gaat als kapot dan help borgen ook niet meer.
 
Afgelopen weekend begonnen met de reparatie.
Aan de boven zijden was de beplanking op veel plaatsen los.
Parallel aan de ligger liep ook nog een lange scheur, deze was makkelijk te lijmen.
Ik heb de beplanking aan de bovenzijde er tot de wortel maar afgehaald.
full
.
De folie was redelijk goed los te krijgen zonder dat hij stuk ging, als alles weer gerepareerd is kan ik hem weer terug zetten.
Aan de onderzijden was de schaden iets minder.
full

De 5 ribben die stuk waren heb ik tegen de oude stukjes, die nog goed waren, aan gelijmd.
full

Hierna de beplankingen er weer op en de neus lijst er tegen aan.
full
.
Na wat schuur werk ziet hij er weer goed uit :-)
full
.
Langs het rolroer zat ook nog een deuk en was de rip gescheurd
hier heb ik wat balsa tegen de rip geplakt.
De deuk in de beplanking heb ik er uit gewerkt door aan de binnen zijden er wat balsa tegen aan te plakken.
Morgen wat rode folie halen om hem af te werken, dan kan hij komend weekend weer de lucht in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top