10 meter tender scratchbuilt 1:10

Hay

Vriend van modelbouwforum.nl
Hallo Modelbouwforumliefhebbers.
Mijn naam is Hay Winters uit Muiden. Ik bouw al scheepsmodellen sinds mijn jeugd, vooral zeilboten.
De reden voor dit draadje is dat ik een snelle motorboot, type tender laat bouwen naar een eigen schetsontwerp. Ik heb een goede bouwer gevonden, en heb met hem en twee professionele ontwerpers de plannen verder uitgewerkt. de heren hebben hier een fraai setje tekeningen van gemaakt en voor dat de bouw van de echte 1:1 tender begint, wil ik hem op schaal 1:10 bouwen. Radiografisch bestuurd wel te verstaan. Ik zal de bouw hier zo goed mogelijk verslaan, en alle commentaar en met name tips en suggesties zijn welkom.
Eerst maar eens een plaatje van het ontwerp.
Oeps, ik zie dat ik Robert daarvoor eerst een PB moet sturen.
nou ja, hopelijk op korte termijn met foto's. Ik ga in ieder geval dit weekend stevig aan de slag. de tekeningen zijn op de juiste maat geprint bij de copyshop en het hout ligt al klaar. ik wil bouwen in hout/epoxy/glasvezel.
Het leuke van dit model is voor mij met name dat ik de details van de ergonomie van de inrichting hopelijk beter kan afstemmen; zithoogtes, zichtlijnen, positie van stuurwiel, dashboard etc etc. Ik heb hiervoor ook al een pop op schaal 1:10 gekocht. dat geeft m.i. wel een goede indruk van hoe het gaat worden.
dus : hopelijk morgen verder met plaatjes!

plaatjes

even een paar plaatjes van wat het ongeveer moet worden en de setup.
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
ga ik meteen doen.

Mooi. Als "vriend van het forum" mag je maximaal 750 foto's plaatsen. Ik vermoed dat je daar nog wel even mee vooruit kunt. Als het vol loopt kan Robert "ontheffing" verlenen, maar dan uitsluitend voor "bouwverslagen" forums, zoals dit. Dat moet je dan via een PB aan hem aanvragen.

Succes ermee, ik ben best wel nieuwsgierig!!!!

Groet,

Ad

EDIT
Heb ze al gezien, ziet er mooi uit!!! Ik zou hier zeker een verslag bijhouden. Als je specifieke problemen/vragen hebt kan je daarnaast ook nog wel een apart draadje in het speedboten forum openen. Maar de "rode draad" van het bouwverslag zou ik in dit forum houden.

Laatst bewerkt:
Hay,

Ben geen liefhebber van snelle schepen maar ik vind dit er wel heel mooi uitzien,heel modern en toch ook wel een klassieke lijn,echt een mooi ontwerp!

Ga dit zeker volgen,veel succes!!

gr Herman

Nou, een van de vragen voor het 'speedbotenforum' zou zijn of ik motor en regelaar moet gaan koelen. ze zeggen van niet, maar alles wat ik er hier over lees komt eigenlijk altijd op koelen neer.
Is gelukkig nog niet meteen het belangrijkste. heeft nog tijd.
Ook het indraaien van de motor is iets wat ik heb gelezen. gelukkig; volop mensen met ervaring op het forum!!

@ Herm,
dank je. Ik heb er ook lang over zitten schetsen. Beetje klassiek, maar toch met moderne strakke lijnen. ben benieuwd hoe die 'scoops', de inhammen achterin, er uit gaan zien. dat vind ik zelf wel een leuke gadget.
Ik denk (hoop) dat je aan de hand van het model een beter beeld gaat krijgen hoe het orgineel er uit gaat zien, dan van tekeningen, hoe mooi 3d ze ook zijn.
Ik heb inmiddels de bouwplank gemaakt en ben nu met de spanten bezig. ga nu ff wat spullen halen.

die beugel achterop vinden we eigenlijk niet zo mooi. die zit er omdat hier de cabrioletkap tegenaan klapt. die wil ik namelijk niet op de voorruit hebben liggen. dat is dan weer zo'n dik pakket.
dus als iemand daar nog een goed idee voor heeft.....

Laatst bewerkt:
Zo'n mooi modern ontwerp, en dan een zo'n conventionele aandrijving er in :confused:
Volgens mij uitgerekend een bootje voor een brushless aandrijving, zeker incombinatie met Lipo's?

@ Adam,
Ben het wel met je eens, maar die aandrijfunit zat in een setje waar die motor bij zat. beetje jammer om hem dan niet te gebruiken. Als het helemaal niet bevalt, bouw ik hem wel om. Dit model bouw ik eigenlijk toch meer voor de 'show' dan voor het varen. Anders was ik ook wel voor een echte surface-prop gegaan.

Vandaag toch wel een eind gekomen, alhoewel er altijd weer tegenvallers zijn.
vandaag de spanten op 3,5 mm triplex gelijmd en uitgezaagd
full
full

daarna de huidplaten op 0,6 en 0,8 mm triplex en uitgesneden met stanleymes
full

Het origineel zal in Aluminium gebouwd worden. de huidplaten worden dan 'afgewikkeld' dwz dat je de rompvorm eigenlijk al krijgt door de huidplaten in het midden aan elkaar te tapen en ze daarna open te vouwen. Zo gezegd zo gedaan.
full

full

Toen kwam ik er dus achter dat de passing van dit geheel op de spanten niet helemaal klopte. de huid ging 'wokkelen' als ik hem er overheen legde en overal goed aandrukte. Het leek wel alsof de achterste spanten enkele mm te laag zaten (op z'n kop op de bouwplank, dus eigenlijk te hoog).
Ik ga de achterste 4 spanten er nu los inlijmen. de vorm van de huidplaten met alleen de voorste 5 spanten er in is namelijk goed, en gezien de manier waarop het ontwerp bedoeld is, zijn de huidplaten bepalend. Nou ja, ik ga het gewoon zo doen en morgen zien we wel weer verder. als de platen van de 'topsides' er morgen goed op passen was het goed. anders heb ik een groot probleem.

@Hay gaaf ontwerp, ga je hem ook 1:1 commercieel bouwen? waar? ehm welke omgeving kom je weg?

btw wat aandrijving betreft. bijna alle tenders die ik ken gebruiken conventionele onderwaterschroef. surface drive is mooi, maar alleen efficient op hoge snelheid. en over het algemeen hoef je met een tender geen mega snelheden te varen.

alternatief wat ik voor een tender ook heel mooi zou vinden is jet drive.

zo te zien is je 1:10 iets van 80-90 cm? dus 1:1 model een meter of 9?

Laatst bewerkt:
Hallo Hay,

Mooi model!! ben persoonlijk een groot fan van dit soort boten, ga dit draadje ook met grote bewondering volgen
Suc6!!

gr
Koos

Bedankt Koos, altijd leuk te horen dat iemand je ontwerp mooi vindt. Het schetsontwerp is van mijzelf; de verdere uitwerking doen we met 4 man; de bouwer, twee echte scheepsarchitecten en ikzelf.
@Kuperus,
Hij wordt 10,2 meter, waarvan 9 meter romp en een dikke meter zwemplatform om de aandrijving te beschermen.
Ik laat hem in Aluminium bouwen. De bouwer zal dit model ook aan zijn modellenreeks toevoegen, dus hij is daarna ook commercieel verkrijgbaar.
Her wordt echt een snelle tender; de steef(top)snelheid is 40 knopen. een dikke 70 km/h. De aandrijving wordt waarschijnlijk vrij onconventioneel; een SARO-drive. dat is een soort mix tussen surface, jet, z-drive en vast. Erg interessant concept, maar nog niet veel toegepast in de jachtbouw. daar zal de prijs ook zeker wel een rol in spelen.
Ik woon in Muiden, en na jaren met sloepjes op de vecht te hebben gevaren, wil ik mijn vaargebied vergroten. Ik wilde de gezelligheid van een sloep, en de snelheid van een speedboot. Ook geen onderhoud en geen dekzeilen. instappen en varen. Als je meer actieradius hebt, is het ook wel eens leuk om een lang weekend weg te gaan (waddenzee; Friesland) dus er zit een tweepersoons bed in. verder alles relatief sober. beetje 'Less is more' idee. Hij wordt wel strak, met verzonken cleats en luiken etc.
Ben zelf ook ontzettend benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien. Dit model is daar hopelijk een goede test voor. vandaar ook de lekker ruime schaal.

Toch maar even de vrijboord gangen uitgesneden en er tegen aan gehouden. die pasten wel goed. Daarom besloten dat ik de spanten op de bouwplaat laat staan en de bodem er opnieuw in lijm.. vanwege de sterke kromming is dit ook het lastigste stuk, dus doe ik nu de twee platen los van elkaar.
in het verslag van Lex, over de VanDutch 40, krijgt hij de voorste sectie ook niet uit plaat er in gevouwen. Nou kan dat ook wel komen omdat die bodem waarschijnlijk niet 'afwikkelbaar' ontworpen is (het origineel wordt in composiet gebouwd in een mal, en niet in alu), maar het geeft wel aan dat die krommingen voorin lastig in een model te maken zijn.
Zo gezegd zo gedaan. het past nu allemaal veel beter. Wel lastig bouwen, met die sprayrail in de chines (overgang van vlak naar boord) Daar zit een lastig knikje. Zal ook wel lastig worden met het plakken van het glasvezeldoek.
Ik zet de spanten nu eerst met epoxy goed vast van binnen uit, want ik heb ze nu gelijmd met UHU hard, maar dat vind ik toch maar matig.
straks weer wat plaatjes, want dan zit de rompvorm er grof in!!!
nog even een 'opwarmertje' plaatje met de cabrioletkap er op
full

op deze tekening is het vrijboord nog iets hoger dan in de uiteindelijke versie, maar toch een redelijk beeld van hoe het er zo uit zal zien

Ik ga voor 1 motor en dus ook 1 aandrijving. is lang over nagedacht, maar uiteindelijk wint de eenvoud.
Ik heb de bouwer beloofd nog even geen details te geven. Hij wil dit project binnenkort "lanceren". zo gauw dat gebeurt is zet ik de bouwer en de ontwerpers wel even in het draadje.
Net de sprayrails gemonteerd. zometeen ga ik keren en eerst de binnenkant doen. dat doe ik normaal andersom, maar in dit geval wil ik eerst de spanten er wat steviger in hebben zitten en wat meer sterkte van de rompplaten voor ik aan de buitenkant verder ga. ik ga de spanten met een epoxy filet naadje vastzetten en leg overal alvast een matje van 160 g. in.

De stand van zaken nu;
vlak en boorden gemonteerd, ook het lastige randje van de sprayrail. hier komt straks nog wel wat schuur en plamuurwerk bij kijken!!
full
full

Eerst maar eens aan de epoxy

Hallo Hay,

Jij bewandelt precies de omgekeerde weg als ik; ik ben bezig met een tekening van een model, dat ik, als ik tevreden ben, eventueel in 1:1 wil (laten) bouwen.
Gezien de kosten zal dat laatste wel een wensdroom blijven, maar toch...

Als je in plaats van UHU Hart gewone witte houtlijm had gebruikt, dan hoefde je nu niet met epoxy en glasweefsel in de weer, ik had je lijmkeuze ook niet gelezen, anders had ik er wel wat van gezegd, maar ja, da's praat achteraf...

De Z-drive is geen grote belasting voor de 820 motor, voornamelijk omdat de kegeltandwielen in de drive geen grote belasting toelaten zonder vroegtijdig de geest te geven.
Als je de koelsleuven aan de voorzijde van de motor, die nu worden afgedekt door de koppelingsklok naar de drive, open maakt, dan denk ik, dat je met alleen borstelkoeling, in combinatie met de luchtomwalsing door de interne fan van de motor een heel eind komt.

Mocht de boel toch te warm worden, dan zou je er nog een mantelkoeling aan kunnen toevoegen.

De 700 Neodym op de foto heeft beide:

full

Ik heb een tutorial over het maken van zo'n volmantelkoeling op m'n harde schijf staan, als je die wilt hebben, dan moet je me even een mailadres per PB sturen.

De in- en uitlaat voor de waterkoeling zou je op deze manier in het vlak vlak voor de spiegel kunnen uitvoeren; door de uitlaat schuin naar achteren te plaatsen ontstaat er zuiging, waardoor de flow ook bij lagere snelheden in stand blijft.

full

De schuin naar voren wijzende inlaat zou je van een minieme scoop kunnen voorzien.
De buizen in de romp zo laag mogelijk houden, zeker geen grote opvoerhoogte over schotten e.d. creëren.

full

Eerlijk gezegd, denk ik dat de prestaties op 5S je zullen tegenvallen; de 820 motoren werden in wedstrijdboten gevaren op 20 - 24 cellen NiMH (24 - 28,8V) en haalden dan met een oppervlakteaandrijving en een Ø 48 - 52 mm schroef 70-80 km/h.
Vanwege de beperkingen in formaat schroef door de Z-drive (lees even in de gebruiksaanwijzing hoe 'groot' je mag gaan in een onderwaterprop situatie), zul je het toch in de toeren moeten zoeken om de boot überhaupt in plané te kunnen krijgen.

Zoals de meeste fabrikanten is Graupner aan de voorzichtige kant, maar tests van (hoofdzakelijk Duitse) vaarders hebben aangetoond dat de Z-drive vooral voor het mooie is, voor een snel varend model is een starre as met een separaat roer een betere keuze.

Groeten, Jan.

Back