10x beter dan LiPo

Ja, of met je sterkere electrovliegtuig lichter zijn dan met je glow of benzineversie. Dat had ik nog niet durven hopen (al komen we nu al redelijk in de buurt).

Ziet er goed uit. Hopen dat het snel wat wordt. Al ben ik ook al blij met de hedendaagse lipo aangezien ik ben begonnen in het borsteltijdperk met 110/250mah nicd als het echt licht moest zijn.

Hopen dat deze cellen ook wat meer laadstroom mogen hebben. Dat vind ik nog het grootste nadeel van lipo's je bent toch weer 5 kwartier bezig met laden over het algemeen.

10x beter dan de huidige LiPo gaat nog niet lukken met deze technologie: ze hebben slechts de Anode weten te verbeteren! De Kathode moet dan ook nog mee!

"... lightening the anode alone would, according to the team, lead to "several" times better energy density..."

'several times' is zeer waarschijnlijk meer in de orde grootte van 3-4 keer dan 10x voor het totale systeem!

Ja, of met je sterkere electrovliegtuig lichter zijn dan met je glow of benzineversie. Dat had ik nog niet durven hopen (al komen we nu al redelijk in de buurt).

Dat is al lang het geval:rolleyes:

Sterker lichter EN langer vliegen nog niet, maar dat komt snel genoeg verwacht ik.

Dat is al lang het geval:rolleyes:

Helaas nog niet. Nog steeds is er een factor 2 verschil en daar daarin zit op dit moment bar weinig muziek. Het lijkt alsof er weinig ontwikkeling op dit moment zit in de energie-dichtheid van LiPo's. De belastbaarheid neemt wel steeds meer toe.
Als voorbeeld:
Een F3A electro-setup waar je 6-8 minuten YS performance mee kan vliegen weegt +/- 2 kg.
Een YS-170 inclusief 600cc weegt nog steeds minder en geeft je voor een kleine 15min dat vermogen.
Neemt niet weg dat dit voldoende is en om de bijkomende andere redenen voor mij nu de al lang de voorkeur heeft als aandijving.

6-8minuuten is lang... en er zijn al f3a mensen in de wereld die wel een lichte electro setup erin hebben.
Volgens mij vliegen jullie ook eerder met 450W-500W/kg dan met 350W. en je doet er niet lichtere servo's in omdat je de precisie nodig hebt, dat helpt het nogal eens over grens.

Maar idd bij f3a wil het nog niet helemaal, maar wil je mijn verhaal echt omzeep helpen moet je proberen een f5b kist sneller te laten gaan dan de nitro variant, lukt je echt niet...

Dit zijn natuurlijk de uitzonderingen, de gemiddelde trainer-zwever-schaalkist-3dkist is momenteel lichter te krijgen op electro.

6-8minuuten is lang... en er zijn al f3a mensen in de wereld die wel een lichte electro setup erin hebben.
Volgens mij vliegen jullie ook eerder met 450W-500W/kg dan met 350W. en je doet er niet lichtere servo's in omdat je de precisie nodig hebt, dat helpt het nogal eens over grens.

Maar idd bij f3a wil het nog niet helemaal, maar wil je mijn verhaal echt omzeep helpen moet je proberen een f5b kist sneller te laten gaan dan de nitro variant, lukt je echt niet...

Dit zijn natuurlijk de uitzonderingen, de gemiddelde trainer-zwever-schaalkist-3dkist is momenteel lichter te krijgen op electro.

Piekstroom bij mijn Hacker C50 = +/- 80A bij 36V. Is dus tegen de 600W per kg ingangsvermogen.
Wat mij betreft zitten we nog op de volgende jump in technologie te wachten. Een halvering in het gewicht van de accu zou werkelijk de brandstofmotor verslaan.
Bij snelle modellen kan ik mij voorstellen dat electro dan erg goed gaat. Jouw laatste opmerking klopt in mijn beleving niet. De gemiddelde schaalkist of trainer is met een Saito viertakt naar mijn mening lichter dan electrische aandrijving. Wel is het zo dat een electrische aandrijving zoveel bijkomende voordelen biedt, dat het mij verbaast dat er nog steeds zoveel brandstof gevlogen wordt.

Ik ga nu met mijn trainer (graupner taxi) van brandstof naar electro en naar mijn berekeningen word die daar zelfs iets lichter van. De motor en een tank brandstof wegen iets zwaarder dan de electro motor en lipo. Het scheelt niet heel erg veel maar wel een beetje ;)

Of er dan erg veel verschil zit in prestaties weet ik niet, dat is moeilijk na te meten voor mij.

Dat is denk ik het hele probleem; welk vermogen electromotor vergelijk je met brandstof. Mijn Funtana X50 wordt met electro ongeveer even zwaar als met brandstof, ik heb dan wel een iets kortere vliegtijd maar (denk ik) meer vermogen. Dat laatste baseer ik vooral op de grootte van de props en de toerentallen waarmee de motoren deze rond zouden slingeren. De electromotor die ik gekozen heb draait ongeveer dezelfde toerentallen als de ASP die ik erop wilde, maar wel met een 16x10 i.p.v. met een 14x6 (even uit mijn hoofd). Ik denk dat de electroset-up het wel verliest van een superlichte 2-takt, zoals de J'EN .057, maar die zuipt ook weer peut, en zal niet veel langer vliegen op een redelijke tank dan ik op electro.

't is lastig te vergelijken...

Hmmm, 70A, 6S, 2.5kg AUW. 620W/kg (als de accu het voltage weet vol te houden...)

Voor mijn trainer ga ik met 200W/kg jouw berekening eens volgen, dus 340W voor 1700 gram trainer, en dus 114 gram 'beschikbaar' voor de motor.

Wat ik er nu in heb is een Osmax 25F ABC motor, specs weet ik niet maar volgens de OSmax timeline komt die uit 1982. Als ik het goed is is het dus een 4cc motortje.

Ik ben hier een leek in hoor dus het kan zijn dat ik hier de fout in ga. Het OSmax motortje is dus een .25 glow engine en deze electro motor is gelijk aan een .30/35 glow engine. Nu weet ik dat je daar niet naar moet kijken maar andere specs om de beide motors te vergelijken heb ik niet en ken ik niet.

De OSmax motor weeg 250gram en die electro motor weegt 160gram. Een electro motor van 250gram zou voor mijn taxi (AUW 1500-2000gr) iets te veel van het goede zijn. De lipo en de brandstof tank zullen elkaar wel opheffen. De lipo die ik erbij in gedachte heb weegt tussen de 300-500 gram en dat weeg een half liter brandstof + tankje ook wel denk ik.

Je brandstoftankje zal een stuk lichter zijn (250cc maal 0.8kg/l= 200 gram), maar je vergeet ook je ESC te rekenen voor de electro set-up, misschien ga je BEC gebruiken, scheelt een ontvangeraccu, je gasservo en linkage gaat er weer af. Je moet echt een compleet plaatje vergelijken!

Ik zit naar deze te kijken met 3S LiPo voor mijn 1700grams Telemaster:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 42-40B 900kv Brushless Outrunner Eq: 3520 AXi $29.78
Weegt 125 gram en is volgens mij ruim voldoende voor zo'n trainer. Op mijne zat een .25 tweetakt ASP-tje, da's inderdaad 4cc.

600W/kg :turn-l: prettig hoor.

Lijkt superveel, maar valt toch soms tegen. Als je naar het F-programma hier door Derk gevlogen kijkt zie je in figuur 1 een loop met ge-integreerde rol. Verderop ook een gedrukte met een punts rol.
Hier is veel vermogen nodig, zeker als je niet zo mooi compact kan vliegen als Derk en je ook een windkracht 4-5 recht er tegenin hebt, hou dan die loop maar mooi rond.

http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/F-09-info-k.wmv

Back