11 meter zwever

11 meter? Foto!

........... mij valt alleen de spanwijdte van 11 meter op... Ben erg nieuwsgierig naar meer details van dat model.

Jacob Bos

ja,.. foto,... of is het die nimbus4 op de vorige pagina

zo een nimbus4 heeft bij ons in nijverdal wel eens gevlogen met een shambeck/banaan KTW
forum lid "nimbus" heeft of had dit model,het een en ander was onder de 24kilo. vooral een looping op 10 meter hoogte is indrukwekkend vleugels staan dan helemaal rond.
daar is beeld van, wat ik nog even zal op zoeken

hier mijn iets kleinere zwever, een asw.
asw-28-schaal-1op2

IMG-20120725-WA0003.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Adrie,

Die Turnigy 380kv motor is wat te klein, die gaat het benodigde vermogen niet redden bij de constant volgasbelasting tijdens het klimmen, daarnaast draait hij teveel toeren, waardoor er een relatief klein propje op moet wat niet lekker gaat werken op een grote kist.

Op zich gelden nog steeds de standaard richtlijnen:
100W/kg voor rustig stijgen
200W/kg voor vlot stijgen
400W+/kg voor vertikaal stijgen.

Als ik je verhaal zo lees wil je redelijk vlotjes kunnen stijgen, wat bij 25kg gewicht neerkomt op minimaal 3kw.

Dat kun je bijvoorbeeld bereiken met de volgende combinaties:
Lehner 1950-11, vertraging 6.7:1, 10S 4000mAh en een 20x13 prop.
dat levert 3kw, 12kg statische trekkracht en een 'pitch speed' van 135kmh.

Neu 1521/1.5Y, vertraging 6.7:1, 12S 3000mAh en een 20x13 prop.
levert 3.2kw, 12.8kg trekkracht statisch, en een pitch speed van 138kmh.
(een stukje pitchspeed is nodig om op vliegsnelheid nog genoeg trekkracht over te houden).

Wat is je bedoeling, een motor in de neus of op een intrekbare pylon?
In de neus kun je al het gewicht daar concentreren, een deel van het aanwezige lood kan eruit en de gewichtstoename is minimaal.
Wil je een aandrijving op een intrekbare pylon dan is de Shambeck oplossing erg mooi natuurlijk, ook omdat die met alle electronica komt om de prop mooi dicht te laten klappen.

Groet,
Gerben

Adrie heeft de initiële post geplaatst, en is zich toe rot geschrokken van alle reacties? :confused: :rolleyes:
Dat is nl. zijn enige bijdrage tot nu toe .... :(

Dirk.

Ik denk niet dat Adrie nog antwoord, al zijn draadjes begint hij, verzamelt de info en reageert daarna niet meer:confused:

Wel een leuk draadje zo met al die minimalistische modelletjes;)

Terence

Ik zou gewoon de berge opzoeken om te starten en vliegen, dus geen motor nodig.
Terschelling is toch te klein om met deze spanwijdte te vliegen. :smile:

Johannes

wat een shit om te lanceren :D

geef mij maar dingen onder de 4m... die kan je nog alleen hanteren op de helling ;)

al is het wel erg knap!

6 meter

Ik vind 6 meter al heeeel groot!!
Dit is mijn 100% zelf gebouwde 6 meter electro kist Kaulquappe-S met een vette Plettenberg op 20 cellen. ( NiCad) Gewicht 14 kg.
Vlieg goed maat wordt wel met de elastiek geholpen van de grond te komen!
Eerst de massieve romp gemaakt, daarna de epoxy romp, vleugels snijden, remkleppen uit alu. maken enz. enz, enz.........

groet,
Piet G.

2004-10-09-Pict02.jpg

Ik denk niet dat Adrie nog antwoord, al zijn draadjes begint hij, verzamelt de info en reageert daarna niet meer:confused:

Het krijgt wel een heel hoog broodje aap gehalte zo.
Het zou mij niet verbazen wanneer de topicstarter een grote duim heeft ;)
Ik wil eerst die foto's wel eens zien

Ik vind 6 meter al heeeel groot!!
Dit is mijn 100% zelf gebouwde 6 meter electro kist Kaulquappe-S met een vette Plettenberg op 20 cellen. ( NiCad) Gewicht 14 kg.

Heb jij deze kist ooit jaaaren geleden, toen nog in aanbouw, ten toon gesteld op een modelbouw meeting in het oude aviodrome op Schiphol?
Toen waren romp en vleugels ruwbouw klaar. Ik heb er met grote bewondering naar staan kijken!

Patrick

Ach dan ook maar effe 1 : 1 erbij omdat die zo leuk is.
Jomt door al die leuke andere filmpjes.

Ps zijn wel lekkere prijzen die indraaiprops.

Han. Andere Han nog :bday:

Hallo Patrick
Dat klopt!! Dat was in 2001.
Zie bijgaande foto die ik toen heb gemaakt.
Je staat er toevallig toch niet op hé?
Groet,
Piet G.
Aviodome0001.jpg

Heb jij deze kist ooit jaaaren geleden, toen nog in aanbouw, ten toon gesteld op een modelbouw meeting in het oude aviodrome op Schiphol?
Toen waren romp en vleugels ruwbouw klaar. Ik heb er met grote bewondering naar staan kijken!

Patrick

ik vroeg me af hoe het verhaal nu verder verlopen is? iemand er nog iets van gehoord?

Wel grappig dat iedereen hier denk dat een schaal zwever zwaarder wordt als je een electro motor in de neus maakt.

Ik heb decennia geleden ook wel eens iemand in een fullscale Asw20 een rol zien draaien ( hoewel deze daar echt niet voor toegelaten is:p) maar tegengesteld buigende vleugels is echt een bizar gezicht.
Max

Tegengesteld buigen is bij langere en daardoor flexibele vleugels door tegengestelde luchtdruk wel verklaarbaar en gebruikelijk.

Ik heb wel eens foto's gezien waarbij zelfs een lichte tordering te zien is. Het blijft indrukwekkend om te zien als de snelheid maar hoog genoeg is hoe makkelijk en gedurfd de bochten laag boven de grond gedraaid worden. Prachtig!

Back