12 volt naar 6 en 3 volt

Ik ben op zoek naar een schemaatje waardoor ik een printplaatje verkrijg met een uitgang van 6 volt en een uitgang van 3 volt.
Accu heeft als uitgang 12 volt.
Wel een schemaatje met de nodige uitleg daar ik een complete leek ben op dit gebied.

Pendelaar

Hallo,

Je kan gemakkelijk een 78XX " opvoeren " en wel door het volgende schemaatje.

78XX.jpg

Door de diode wordt de uitgang van de 78xx één diode stap hoger en met deze uitgang stuur je een vermogens transistor ( bv 2N3055 ) aan, waardoor de spanning weer één diode stap lager uitkomt. Zo moet de 78XX niet het volle vermogen leveren, transistor wel koelen.

Gr.
Hans

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

Heb even het schema bekeken van reactie 1 en het begint me al te dagen....
Alleen ik zie in het overzicht aan de rechterzijde wel 12 volt staan maar aan de linkerzijde geen 3 en 6 volt.
Reactie nummer 3 is voor mij als totale leek helaas niet te volgen. Ook zie ik in reactie 3 geen afbeelding staan.

Heb even het schema bekeken van reactie 1 en het begint me al te dagen....
Alleen ik zie in het overzicht aan de rechterzijde wel 12 volt staan maar aan de linkerzijde geen 3 en 6 volt.
Reactie nummer 3 is voor mij als totale leek helaas niet te volgen. Ook zie ik in reactie 3 geen afbeelding staan.

Er zal wel iets met je instellingen zijn, want ik zie hem wel de afbeelding.
Opm; als je 3V met 2A nodig heb, gebruik je 6Watt, maar er gaat 12V x 2A = 24 Watt in, dus dit is een behoorlijk slecht rendement. Een 78XX is ook niet bedoeld voor grote stromen.
Een betere oplossing is een DC-DC convertor

Hans

Laatst bewerkt:
Nee hoor.. ik zie een plaatje van Photobucket dat het plaatje verwijderd of verplaatst is. Het ligt dus niet aan zijn instellingen, die afbeelding doet het gewoon niet.

Jij hebt 'm zelf waarschijnlijk nog in de cache van je browser staan..

Nee hoor.. ik zie een plaatje van Photobucket dat het plaatje verwijderd of verplaatst is. Het ligt dus niet aan zijn instellingen, die afbeelding doet het gewoon niet.

Jij hebt 'm zelf waarschijnlijk nog in de cache van je browser staan..

Klopt, ik dacht als hij op het forum staat, deze verwijderd kon worden bij photobucket.
Als het goed is, is hij zichtbaar.

Foutje, bedankt :oops:

Hans

tabel links is de spanning die je moet hebben, in jou geval 3, 6, 12 volt.
de rechter tabel is de spanning die je minimaal erin moet stoppen in jou geval is dat 12 volt.
dus die rechter tabel is voor jou niet belangrijk.

gr Hans

Snap ik het nou niet ??

Aan de rechterzijde staan toch de voltages die je trafo levert, in mijn geval is dat toch de accu die 12 volt is.
Aan de linkerzijde staan toch de voltages die ik wil bereiken, in mijn geval is dat 3 volt en 6 volt.

Wat ik bedoel: ik zie dan in het schema aan de rechterzijde 12 volt staan maar in de linkerzijde op de hoogte van 12 volt geen 3 en 6 volt staan.
Ik zie wel hoe je van 9 naar 6 volt kunt gaan maar niet van 12 naar 6 volt.

Pendelaar

Edit: of moet ik zo lezen: dat een regelaar 7806 altijd een uitgangsspanning geeft van 6 volt ongeacht ik welke spanning aan de voorzijde er in stop, bijvoorbeeld 12 of 15 volt. In mijn geval 12 volt.
Dus wil ik een uitgangsspanning hebben van 6 volt dan moet ik de 7806 hebben ?

Laatst bewerkt:
Hallo,

Juist, als je 6V uitgangsspanning wilt hebben, heb je een 7806 nodig, let wel dat de ingangsspanning altijd 3V hoger moet zijn, anders werkt de 7806 niet goed.
Hoe groot is de stroom die je gaat gebruiken?

Hans

Snap ik het nou niet ??

Aan de rechterzijde staan toch de voltages die je trafo levert, in mijn geval is dat toch de accu die 12 volt is.
Aan de linkerzijde staan toch de voltages die ik wil bereiken, in mijn geval is dat 3 volt en 6 volt.

Wat ik bedoel: ik zie dan in het schema aan de rechterzijde 12 volt staan maar in de linkerzijde op de hoogte van 12 volt geen 3 en 6 volt staan.
Ik zie wel hoe je van 9 naar 6 volt kunt gaan maar niet van 12 naar 6 volt.

Pendelaar

Edit: of moet ik zo lezen: dat een regelaar 7806 altijd een uitgangsspanning geeft van 6 volt ongeacht ik welke spanning aan de voorzijde er in stop, bijvoorbeeld 12 of 15 volt. In mijn geval 12 volt.
Dus wil ik een uitgangsspanning hebben van 6 volt dan moet ik de 7806 hebben ?

Hoi

Je had het over het overzicht, en daar staat rechts je trafo spanning dat is bij jou de accu.

als je links van het schema kijkt kan je de 4 hetzelfde lijkende dingen (diodes) en de trafo weglaten. en daar ipv de accu zetten met de + aan de bovenkant aangesloten.

gr hans

Dacht even een bestelling te plaatsen bij Conrad omdat ik toch e.e.a. moet bestellen.
Echter bij de condensatoren zie ik als leek de bomen niet meer door het condensatorenland.
Kwam volgens mij niet verder als bestelnummer 172913-89 voor regelaar 7806 en 471186-8a voor de condensator C1 in het schema 2200 uf/34v al heb ik ook zo mijn twijfel bij het laatste bestelnummer.
Dus dat schiet niet echt op.

Pendelaar

Beste Hans,

Dat is nog eens een mooi aanbod, dat scheel mij echt een werk.
Waar een forum al niet goed voor is.
Onder het mom van: geef ze 1 vinger dan pakken ze hele hand.......
Wil je dan ook eens kijken naar juist materiaal, printplaatje, om het e.e.a. in te steken en te solderen.

Nogmaals mijn dank.

Pendelaar

Als ik nog mag vragen, wat voor accu ga je er op aansluiten? En waarvoor gaat het gebruikt worden?

2 redenen waarom ik dit vraag:

1) als de '12v' uit een lipo komt, zou je ook afzonderlijke cellen kunnen pakken via de balanceraansluiting en een diode. Scheelt je electronica en printjes etc

2) als je er bv. ledjes mee gaat aansturen, maakt het niet veel uit, maar ga je er een stroomtrekkend iets op aansluiten, kun je met een 780x in de problemen komen.

Bedenk je sowieso dat je met een 780x altijd vermogen dissipeert naar warmte. Dat wil zeggen, stel je trekt 0.5A bij 6v, dan vervalt er dus 6v bij 0.5A, wat 3Watt is. Die 3Watt wordt als warmte afgegeven.

Haaa Pendelaar...

ik zie in bijna iedere post van mensen die je willen helpen de vraag:
"HOEVEEL STROOM wil de je trekken op die spanningen"

Dat is echt HEEL BELANGRIJK om te voorkomen dat je niet iets bouwt dat te weinig stroom kan leveren of teveel poespas heeft om teveel stroom te leveren.

De schema's die hier staan zijn op zich prima voor lagere stromen tot een ampere of twee maar dan moet je ook zeker kijken naar de koeling van de 78XX en de transistor. 2 Ampere met een spanningsval van 6 volt betekend dat er 12 Watt in warmte wordt omgezet. Zonder koelelement gaat je tranistortje een paar seconde mee en dan zie je een mooi rookwolkje verschijnen. Mm even een concrete waarde eraan te geven..een TO-3 behuizing heeft een warmte overdracht van 39 C/W (kostte wat zoekwerk maar toch) van Junction naar omgevingstemperatuur zonder koelelement. Als je dus 12 Watt wilt wegstoken wordt je transistor bij 20 graden omgevings temperatuur 39x12+20= 488C.. wees maar niet bang dat hij echt zo heet wordt want de transistor is "al" overleden bij 200C.. ..

Dus daarom nog even met grote letters, uitroeptekens en andere visuele hulpmiddelen de vraag:
" Hoeveel stroom ga je trekken!!!!!!!"

Maarten

Laatst bewerkt:
Hoi

Ik wacht nog even met uitzoeken tot ik de vraag in GROTE LETTERS BEANTWOORD ZIE.

En als je dat niet weet wat ga je er op aansluiten?????

Groeten Hans

Ik ben bezig met een binnenvaartschip uit lang vervlogen tijden en hierin moet nog wat verlichting. Vroeger deden ze veel bij weinig licht.
Ik heb hier nog een kleine voorraad van diverse lampjes in diverse spanningen en vanaf 20 mA.
Heb geconstateerd dat ik de juiste lichtopbrengst heb bij 3 en 6 volt.

Pendelaar

Back