12V 4A genoeg voor 12 volt lader??

  • Topicstarter Topicstarter Mathijs
  • Startdatum Startdatum
M

Mathijs

Guest
Ik heb hier een 12 volt accu staan van 4A, en nu is mijn vraag: Kan ik deze gebruiken voor een 12 volt lader??
Het gaat om de volgende lader:
GW-MC2002
GW-MC2002-L01.jpg

Of moet je voor zo'n lader altijd een auto, of boot accu gebruiken?
Alvast bedankt,

mathijs
 
dat kán wel... alleen kan je daar niet te grote pakketten (snel) mee laden, omdat deze accu snel leeg is.
 
Uhm... wat is een groot pakket??
Bijv. 8 cellen van 1100Ma?
En ff een klein vraagje tussendoor, kan je die loodaccu ook gewoon met een robbe lader 5r laden?

mathijs
 
mathijs zei:
Uhm... wat is een groot pakket??
een aandrijf accu is al snel te groot, en dus eigenlijk niet geschikt. 1 keer laden kan misschien net.

mathijs zei:
En ff een klein vraagje tussendoor, kan je die loodaccu ook gewoon met een robbe lader 5r laden?
gebruik de zoekfunctie eens... dit kan NIET!
lood accu's moeten met constante spanning geladen worden, niet met constante stroom :roll:
 
volgens robbe kun je met een lader 5r ook kleinere loodaccu,s laden
 
zou het niet doen...

ik vermoed dat als de accu vol zou zijn (en dat gaat sneler bij een kleine ;) ) dat de robbe lader de spanning dan zó hoog maakt, zodat er toch nog de ingestelde stroom zal lopen.... lijkt me niet goed voor je loodaccu :roll:
 
Ook al meegemaakt van een clubgenoot:
Een te kleine 12V lood accu voor de lader.

Je hebt dan niet alleen last dat de accu snel leeg is, maar er is vooral een probleem met de stroom die de accu moet kunnen leveren. 5A voor een 4Ah accu is heel erg veel. Voor een 30Ah accu is 5A niet veel, dus de accu blijft veel beter op spanning.

De lader heeft moeite om de ingestelde stroom te halen. Ook de deltapiek herkenning kan daardoor niet goed werken.
Groot risico dat de NiCad dan wordt overladen.

Klinkt wel een beetje tegenstrijdig dat je een accu kan overladen doordat je voedingsaccu zwak is, maar je praat over behoorlijke hoge stroom.

Voor het laden van een klein parkflyer accuutje zal het wel kunnen.
 
Ik vermoed dat deze lader geen acht NiCd cellen kan laden. Een volle cel heeft 1.5V, acht cellen 12V. Echter, omdat de acculader zelf ook wat spanning 'vreet', zal hij de benodigde twaalf volt aan de uitgang nooit halen. Behalve wanneer de lader de spanning inwendig optransformeert. Harold?
 
Wat een ophef over loodaccu op een 5r lader. Ik laad al jaren loodaccus op zo'n simpele lader en er is er nog nooit een kapot gegaan.
Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat dit een probleem is.

Het lijkt erop dat er altijd wel iemand een probleem verhaal op kan hangen. Gewoon je 12 V loodaccu laden op een 5r met 500mA kan helemaal geen kwaad zolang je de laadtijd in de gaten houd. Dus geen dagen aan de lader laten hangen.

Laten we de zaken even simpel houden die ook simpel zijn.
 
AvdS zei:
Wat een ophef over loodaccu op een 5r lader. Ik laad al jaren loodaccus op zo'n simpele lader en er is er nog nooit een kapot gegaan.
Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat dit een probleem is.

Het lijkt erop dat er altijd wel iemand een probleem verhaal op kan hangen. Gewoon je 12 V loodaccu laden op een 5r met 500mA kan helemaal geen kwaad zolang je de laadtijd in de gaten houd. Dus geen dagen aan de lader laten hangen.

Laten we de zaken even simpel houden die ook simpel zijn.

Een echte loodaccu lader is een constant voltage lader. Wanneer je hiermee je loodaccu laadt komt de accuspanning steeds dichter bij die "volspanning". Het spanningsverschil wordt dus kleiner en de stroom ook totdat de loodaccu vol is en de stroom nul is.
Een NiCd lader is een constante stroom lader. De Robbe 5R dus ook. Als je hier een loodaccu aanhangt zal de lader (in jouw geval) 500 mA erin proberen te pompen ongeacht de accuspanning. Ook dus als de accu al vol is.

Groeten,

Paul
 
AvdS zei:
Wat een ophef over loodaccu op een 5r lader...
Nee, slechts twee regels zakelijke, techische informatie van Gerard.

AvdS zei:
... Ik laad al jaren loodaccus op zo'n simpele lader en er is er nog nooit een kapot gegaan.
Loodaccu's. Meervoud. Blijkbaar hebben ze bij jou toch niet het eeuwige leven ;)

AvdS zei:
... Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat dit een probleem is ...
Even naar de sites van loodaccu fabrikanten gaan en opzoeken hoe ze geladen moeten worden. Is al vaker hier over geschreven.

AvdS zei:
... Het lijkt erop dat er altijd wel iemand een probleem verhaal op kan hangen ...
Ik zou niet blij zijn met een reactie zoals die van jou als het over een post van mij ging. :? Men probeert hier elkaar te helpen en advies te geven. Discussie is prima, moet zelfs, maar dan wel graag met een positieve grondhouding. Wat is je vakgebied, oftewel, ken je het verschil tussen een stroom- en een spanningsbron? Daar gaat het hier in feite om.
 
Nou Ron toevallig ben ik electrotechnisch ingenieur en weet wat spanning en stroom is. :wink:

Het punt dat ik wilde maken zonder iemand persoonlijk te raken is dat het erop lijkt dat we alles erg ingewikkeld proberen te maken. :oops:

Ja jullie hebben gelijk dat de loodaccus bij voorkeur laadt op de door de fabrikant voorgeschreven wijze. Echter laden met een relatief lage stroom gedurende een realistische duur is voor veel gebruikers van loodaccus een acceptabele werkwijze.

Bij mij is nog nooit een loodaccu overleden door deze werkwijze. Ondanks dat dit niet volgens de officiele voorschriften is. Als het aankomt op officiele voorschriften zijn we kennelijk zowieso niet zo flauw. Kijk maar naar het veelal ver buiten spec. laden en ontladen van LIPO, NC en NiMH accus wat ook op dit forum wordt gepreekt.
Dan mag ineens alles maar een Loodaccu op een 5r lader is uit den boze 8O

Dus elkaar helpen met advies is goed maar er moet ruimte zijn voor de praktische oplossing :wink:
 
AvdS zei:
Als het aankomt op officiele voorschriften zijn we kennelijk zowieso niet zo flauw. Kijk maar naar het veelal ver buiten spec. laden en ontladen van LIPO, NC en NiMH accus wat ook op dit forum wordt gepreekt.
het laden gebeurd op dezelfde manier als de fabrikant voorschrijft, alleen de snelheid waarmee is hoger.

AvdS zei:
Dan mag ineens alles maar een Loodaccu op een 5r lader is uit den boze 8O
ja, want dat is op een andere manier
 
ron van sommeren zei:
Ik vermoed dat deze lader geen acht NiCd cellen kan laden. Een volle cel heeft 1.5V, acht cellen 12V. Echter, omdat de acculader zelf ook wat spanning 'vreet', zal hij de benodigde twaalf volt aan de uitgang nooit halen. Behalve wanneer de lader de spanning inwendig optransformeert. Harold?

Ik lees hier dat de lader tot 12 cellen kan
http://www.e-flight.co.uk/gws-mc2002-battery-charger.asp
Moet dus wel een omvormer ("spanningverhoger") inzitten

Over 8 cellen:
Ik heb een ultramat 5 die 8 cellen kan laden, maar dat alleen bij voldoende ingangsspanning, dus op een voeding.
Ladertje "vrret" heel weinig, maar toch kom je op een 12V accu niet verder dan 7 cellen
Graupner geeft het aan als "4 - 7(8) cellen"
(http://www.modellismo2000.it/php/prodotto.php?art_code=189)
 
Oké, ik weet genoeg, ik moet een auto accu o.i.d. aanschaffen.
Klopt het dat je beter een boot- of caravan accu kan gebruiken?

@harold,
Ron bedoelt dat de (lood)accu niet geschikt is.

mathijs
 
Grotere accu inderdaad.
Het beste is om een oud vrouwtje in de sloot te duwen en de accu van haar scootmobiel in te pikken. Dat zijn de beste accu's, maar ook heel duur als je ze moet kopen.

Goedkope auto accu gaat echter ook best.
Een (geteste) accu van de sloop is het goedkoopst.

Ron moet het zelf maar even zeggen, maar volgens mij ging het over de spanning benodigd om 8 cellen te laden.
 
Dus op naar de autosloop en voor rond de 10 euro heb je een goede gebruikte autoaccu. Dit is tenminste de plek waar ik regelmatig na 1 of 2 seizoenen een nieuwe gebruikte accu ga halen.
 
:evil: Oude vrouwtjes in de sloot duwen en de accu uit hun sccotmobielen pikken? :evil:
Is dat jullie manier om de vergrijzing tegen te gaan zodat de bezuinigingen van het kabinet minder groot kunnen worden? :roll: :wink: :?:
 
Back
Top