13.5 en lipo-ervaringen

Ok maar snap nu niet welke kant ik op zou moeten gaan mnet de 13.5 van lrp en de SPX maar ik ga morgen lekker testen.


Hoi Stephan,

ik rijd met de 13.5 van LRP en de SPX icm. Lipo. Ik heb mijn vertanding nu rond de 4.7 staan voor real 80. Ik ben begonnen rond de 4 en langzaam weer omhoog gegaan.
Op het rechte eind heb ik niet veel meer snelheid dan de rest met 10.5 en 5 cellen maar in de tussenstukken ben ik gewoon sneller weg door het koppel onder in.

Op mijn 10.5 met TC spec en 5 cellen reed ik het hele jaar rond de 4.1 en met de 10.5 met SPX en 5 cellen rijd ik ook rond de 4.7. (in dat laatste geval rijd ik toch wel snellere rondetijden dan met de lipo)

Als ik hier lees dat mensen hem al een stuk onder de 4 vertanden is dat zeker de moeite waard om eens te proberen. Ben alleen bang dat de SPX de motor dan niet op toeren krijgt.

Ik hoor hoor graag wat jouw bevindingen zijn!

De GM heb ik er nu pas een paar keer in gehad, blijkt dat ik daar nog wel even wat aan moet instellen. Wel het gevoel dat ik met dezelfde overbrenging en accu meer topspeed heb.

Groeten
 
Over welke 120 regelaar van GM hebben we het hier?

De GM Genius 120R of de GM Genius 120? Ik denk de laatste?
 
Oke dat is duidelijk.

Zijn er ook die met de GM Genius 90 rijden en daar ervaringen mee hebben met een 13,5 en Lipo of 10,5 op 5 cellen? Deze is qua functie gelijk aan de 120 volgens mij alleen kan wat minder snelle motoren aan en is behoorlijk goedkoper. Maar voor de Stock lijkt me de 90 ook genoeg? Of zit er echt behoorlijk verschil tussen de 2? en ben je beter af met een 120?
 
Pasqual,ik heb de 90 en is inderdaad bijna gelijk maar er zit geen aan/uit schakelaar aan(is wel via de pc/laptop in te stellen dat het setup knopje
als aan/uit schakelaar functioneert) wat ik persoonlijk heel vervelend vind...
En er zit ook geen ïnterface kabel bij.....:roll:
 
Pasqual,ik heb de 90 en is inderdaad bijna gelijk maar er zit geen aan/uit schakelaar aan(is wel via de pc/laptop in te stellen dat het setup knopje
als aan/uit schakelaar functioneert) wat ik persoonlijk heel vervelend vind...
En er zit ook geen ïnterface kabel bij.....:roll:

Maar zit er ook snelheidsverschil in......qua fetts enzo??

groet,

Eric
 
Vandaag nog even gereden met de 13.5 en lipo combi.

Eerst een accu met de LRP regelaar, welke ik toch wel erg lekker vind rijden.
Ook de data logger er ingehad tijdens deze rit.

Daarna een volledig ingestelde GM 120 op deze zelfde motor gezet en nog even gereden.
De Gm lijkt op het rechte eind een stukje harder te lopen op dezelfde vertanding, echter heb ik het gevoel minder controle te hebben met de regelaar. Het gevoel dat hij soms blijft hangen bij gas loslaten.

vertanding is nog steeds 4.7

Uitkomst bij mijn data logger is een maximaal amperage van 46,92 Amp. Echter is dit een piekbelasting bij vol optrekken. Hieruit blijkt wel dat de lipo van 4000mAh maar een belasting van net boven de 11,5 C voor zijn kiezen krijgt.
In deze rit komt de spanning op zijn laagst op 6,92 Volt. (accu is niet leeg gereden/ ongeveer half leeg).
Als maximaal wattage komt de combi dan op 331 Watt.

Volgende keer een andere accu op dezelfde combi zetten..
 
Hoi Stephan,

ik rijd met de 13.5 van LRP en de SPX icm. Lipo. Ik heb mijn vertanding nu rond de 4.7 staan voor real 80. Ik ben begonnen rond de 4 en langzaam weer omhoog gegaan.
Op het rechte eind heb ik niet veel meer snelheid dan de rest met 10.5 en 5 cellen maar in de tussenstukken ben ik gewoon sneller weg door het koppel onder in.

Op mijn 10.5 met TC spec en 5 cellen reed ik het hele jaar rond de 4.1 en met de 10.5 met SPX en 5 cellen rijd ik ook rond de 4.7. (in dat laatste geval rijd ik toch wel snellere rondetijden dan met de lipo)

Als ik hier lees dat mensen hem al een stuk onder de 4 vertanden is dat zeker de moeite waard om eens te proberen. Ben alleen bang dat de SPX de motor dan niet op toeren krijgt.

Ik hoor hoor graag wat jouw bevindingen zijn!

De GM heb ik er nu pas een paar keer in gehad, blijkt dat ik daar nog wel even wat aan moet instellen. Wel het gevoel dat ik met dezelfde overbrenging en accu meer topspeed heb.

Groeten
Nou mannen hier komtie dan.

Vannavond echt van alles geprobeerd, van 4.17 tot 5.1 en van alles er tussen tot snelheid werd iets hoger (71 km) bij een verplaatsing van 4.9 maar in het binnenste gedeelte van de MAch leverde in veel in dus toen waar iets zwaarder. Ben nu blijven steken op 78/29 (4.57) en dat ging er goed tot snelheid was 71.7 en ook in het binnendeel bleef ik goed op snelheid. Denk dus dat dit het voor de LRP wel ok is. Van de week krijg ik mijn GM binnen en over een week op wat de niwue Orion V2 en ook die ga ik uitvoerig proberen.

Tot later dus.
 
Nou mannen hier komtie dan.

Vannavond echt van alles geprobeerd, van 4.17 tot 5.1 en van alles er tussen tot snelheid werd iets hoger (71 km) bij een verplaatsing van 4.9 maar in het binnenste gedeelte van de MAch leverde in veel in dus toen waar iets zwaarder. Ben nu blijven steken op 78/29 (4.57) en dat ging er goed tot snelheid was 71.7 en ook in het binnendeel bleef ik goed op snelheid. Denk dus dat dit het voor de LRP wel ok is. Van de week krijg ik mijn GM binnen en over een week op wat de niwue Orion V2 en ook die ga ik uitvoerig proberen.

Tot later dus.

Stephan,

Ik vind het wel heel apart dat je met een lichter vertande motor een hogere top haalt en mindere prestaties in de bochten; is dit niet andersom?? Welke regelaar reed je overigens met de LRP?

groet,

Eric
 
Stephan,

Ik vind het wel heel apart dat je met een lichter vertande motor een hogere top haalt en mindere prestaties in de bochten; is dit niet andersom?? Welke regelaar reed je overigens met de LRP?

groet,

Eric

De topsnelheid is beter te bereiken door de extra toeren die er regelaar genereerd.
Echter levert dit bij mij in de tussenstukken wel een voordeel op door de lichtere vertanding en het koppel dat je hiermee kan krijgen.

Wel heb ik het gevoel dat een TC-spec bruter op het gas gaat, hij komt er meer in een keer in tov. de langzaam optoerende SPX.
 
De Gm lijkt op het rechte eind een stukje harder te lopen op dezelfde vertanding, echter heb ik het gevoel minder controle te hebben met de regelaar. Het gevoel dat hij soms blijft hangen bij gas loslaten.

Ik denk dat dat je initial brake is die anders is ingesteld dan bij de SPX. IK heb je regelaar ingesteld zoals hij bij mij is. je kan zelf nog een beetje spelen met die brake waarden, als je de initial brake verhoogt zul je zien dat je later van je gas kan en hij dus meer 'automatisch' in de ankers gaat. Kwestie van waar je aan gewend bent. Nadeel vind ik alleen dat hij bij bocht in dus ook remt ipv goed blijft rollen.
 
die initial brake uit zetten en zelf remmen.
dan rold de auto wel door de bocht.
 
De topsnelheid is beter te bereiken door de extra toeren die er regelaar genereerd.
Echter levert dit bij mij in de tussenstukken wel een voordeel op door de lichtere vertanding en het koppel dat je hiermee kan krijgen.

Wel heb ik het gevoel dat een TC-spec bruter op het gas gaat, hij komt er meer in een keer in tov. de langzaam optoerende SPX.

Ja de SPX voelt rustiger aan.
Persoonlijk vind ik dat wat fijner rijden op een kleine baan.
Vind mijn auto nu wat te fel. maar dat is de acceleratie wat terug zetten.
 
Maar hoe zit het nu dan met de GM90 en de GM120? Ik heb namelijk tijdens het indoorseizoen gehoord dat de versies die NU te koop zijn qua specs gelijk zijn. Wat mij verteld werd was het volgende:

Het enige verschil nu nog tussen de GM90 en de GM120 is het doosje, wat kabels die de 120 wel heeft en de 90 niet, de motor/accu draden en de stickers op de ESC. GM kwam erachter dat de FET's van de GM90 even duur waren als die van de GM120 en daarom heeft GM in de GM90 dezelfde FET's geplaatst als in de GM120. Beide regelaars zouden dan dus 120A aankunnen. Bij de GM90 zou de sensorkabel en de USB kabel ontbreken die de GM120 wel heeft. Verder zijn de GM90 en de GM120 dus qua specs identiek!

Dit is wat ik te horen kreeg over beide regelaars tijdens het indoor seizoen op de binnenbaan MACH. Scheen ook van GM zelf af te komen.

Iemand die hier iets over weet? Heb al gezocht naar iets van een contactadres van GM maar niks gevonden...

Joost.
 
De GM90 is de voorganger.
Daar word nu de zelfde software op gezet als de GM120.

Lichter vertanden top is hoger en je rijd langsamer.
Gaat het te hard?
 
Back
Top