16 kwadraat

• Topicstarter Topicstarter 16kwadraat
  • Startdatum Startdatum
@ Stevie. Sorry dat was ook nog een vraag. De latjes zijn 5 bij 3 mm.

MvG

Update

Weer een kleine update. Ik heb het dek op maat geschuurd en een waterkering geplaatst. Dek kan nu in de mahonie kleur gebeitst worden.

DSCF4066.jpg

DSCF4070.jpg

MvG

Netjes, netjes! Hoe ga je het met de kuip regelen? Laat je die gewoon open?

Ik heb vrijdag tekeningen binnen gekregen en ben direct met intekenen op pc begonnen. Vind ik toch makkelijker met de schaal enzo... Kielbalk en spanten zijn klaar om uit geprint te worden. Ik zal binnenkort ook wel foto's plaatsen.

Stefan

Hallo allemaal, ik ben hier nieuw

Onlangs een romp van een 1:5 16m2 via marktplaats gekocht.
Incl. mast en giek.
Heeft iemand digitale tekeningen van de zeilen?
Idem van roer en kiel?

Ben inmiddels begonnen met het restaureren van de romp...helemaal kaal halen, wat klein herstel werk en dan opnieuw lakken met parketlak.
Binnen zijde is erg slecht geverfd, zal ook helemaal kaal moeten.
Dan zal ik zeilen moeten maken en een nieuwe kiel en roer.
Daarna kastplankjes, flonders, etc. maken.
Ik heb ook al een jeugdboot optimist schaal 1:5 gebouwd, RC bestuurd.
Mijn BM wil ik ook van een RC besturing voorzien, heeft iemand nog tips op dat vlak?

@ EJZ

Ik heb geen tekeningen digitaal, dus hier kan ik je niet aan helpen.
De besturing in mijn 16 kwadraat heb ik nagemaakt van mijn Micro Magic. Maar mijn boot is 1:10. In die van jouw heb je meer ruimte om die anders weg te werken. Dus ik denk dat ik je hier ook niet echt mee kan helpen.
Er zijn hier op het forum ook wel mensen die 1:5 bouwen misschien dat die je kunnen helpen.

MvG

Een nieuwe up-date

Het dek is ondertussen voorzien van een waterkering, een nagelbank en nog wat andere dingen. Daarna een laagje beits en wat lagen lak en het rompje is zo goed als klaar.

DSCF4093.jpg

Het was mooi weer dus maar wat foto's buiten gemaakt.

DSCF4104.jpg

De boot heeft ook thuishaven

DSCF4114.jpg

DSCF4115.jpg

Kon het niet laten de mast er even los op te zetten.

MvG

diepe buiging! hartstikke mooi, ben erg benieuwd hoe het eind resultaat eruitziet. Wil je misschien ook nog een foto van de nagelbank erop zetten, ben benieuwd namelijk hoe die eruit ziet.
Douwey

Als eerste bedankt voor alle lovende woorden.

@Douwey.
U vraagt wij plaatsen.

DSCF4118.jpg

DSCF4119.jpg

MvG

netjes netjes,

ik ben druk met me valk, spanten lijmen en alles uitzagen.

Hoe hou jij je binnenkant droog want ik zie daar een gaatje voor fokkeschoot? iets met rubber daar achter?

Stefan

@ Stevie.

Op pagina 2 van dit verslag staat een foto van de romp zonder dek, hier zie je een buisje lopen. Daar doorheen gaat de schoot. Als er al water doorheen komt, komt het in de kuip terecht. Hier kan ik dan bij om het droog te maken. Verder staat de romp aan de binnen kant ook in de lak, dus dat gaat wel goed.

MvG

Wat een onwijs mooie boot!
Inderdaad zo super mooi gedetailleerd dat hij net echt lijkt!
Ben ook benieuwd hoe hij zeilt. Succes nog even met de laatste loodjes!

Kan niet wachten op een foto van het model in het water. Wat een prachtig model geheel uit hout!

Hoe heb je de lak zo strak gekregen, zonder stof en strepen erin?

Kleine up-date

Een kleine up-date. De mast, giek, gaffel en fokkeboom zijn klaar om geplaatst te worden. Ik vond het nog een heel werk om de mast te verjongen en een klauw voor de gaffel te maken en dan heb ik het nog niet over het lummelbeslag. Maar al met al ben ik niet ontevreden.

DSCF4123.jpg

MvG

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi 16Kwadraat,
wat houdt het verjongen van de mast in? En moet de giek niet ook een klauw hebben? of ga je dat anders oplossen?
Groeten
Douwey

wat houdt het verjongen van de mast in?

Verjongen van een mast wil zeggen dat de mast naar boven toe smaller wordt.

Dus de diameter van de mast onderaan tot ongeveer iets voorbij halfweg blijft hetzelfde, daarna het laatste stuk naar de top toe, wordt deze geleidelijk aan smaller.

Verjongen van een mast wil zeggen dat de mast naar boven toe smaller wordt.

Dus de diameter van de mast onderaan tot ongeveer iets voorbij halfweg blijft hetzelfde, daarna het laatste stuk naar de top toe, wordt deze geleidelijk aan smaller.
Ah dan heb ik dat pas gedaan zonder te weten wat ik deed:). Bedankt voor je uitlleg

@ Douwey. Over het verjongen hoef ik niks meer uit te leggen. De giek wordt doormiddel van een lummelbeslag aan de mast bevestigd. Ik vond dit mooier.

MvG

Back