17 en 23s HV regelaars

ron van sommeren

Forum veteraan
Zie
www.fightercatracing.com
Discuzzie
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1449934

sFC%20150%20ESC%20003.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb ze inmiddels gemaild voor wat informatie.
Als ik antwoord heb over afmetingen, gewicht en prijs zet ik het hier wel neer.

GJ

Net een mailtje gekregen uit de USA.
""
Yes our new controller is 17s (75v max) and 120 - 170 max amps continuous depending on temperature. (25 - 50c)
It will handle a 12 pole outrunner upwards of 50,000 RPM, 8khz pwm. Pulse drain 330 amps burst.
""

Ik heb er meteen 1 besteld, incl usb kabel.
Als optie kan je de waterkoeling laten vervallen en er een koelblok op laten zetten, wat ik ook laat doen.
Er zitten goed verkrijgbare FET's in, dus als er wat doorbrand is het wel te vervangen.
Er zit een 100 Volt versie aan te komen, die komt rond de 300 dollar, deze 150A is incl verzenden en usb kabel 200 dollar.

Wel een waarschuwing.. je zit in gevaarlijk gebied met deze spanningen, hoge gelijkspanning en goede accu's kan een aardige klap geven, ik werk er elke dag mee.
50 Volt kan in het ergste geval dodelijk zijn, dus uitkijken!

GJ

300.000 toeren bij een 2-magneetpool motor dus. Zeg ook tegen ze dat ze de koelpasta niet zo dik aanbrengen GertJan, het hoeft alleen maar poriën te vullen. Meer pasta geeft slechtere warmte-afvoer, overmaat aan pasta wegschrapen.

Wat doe jij beroepshalve dat jij dagelijks met zulke spanningen bezig bent?

Ik heb gezegd dat ik de regelaar kaal wil.
Dus het blok zonder koelpasta, geen krimpkous om de regelaar.
Dat doet ie voor me.
Ik zat al te denken aan een extra plaat met 24 fets te maken en die parallel te zetten, kijken of dat gaat.
Ik heb maar 7500 watt nodig maar dan wel een paar minuten lang.

Wat ik voor werk doe, ik zit in de noodstroom, UPS-en.
Die schakelen in als de netspanning wegvalt en voeden het gebouw of de installatie dan tijdelijk uit accu's, gevolgd door een inverter die de gelijkspanning in wisselspanning omzet.
De spanningen waar ik mee werk varieren van 40 Volt gelijkspanning tot 650 Volt gelijkspanning, vermogens van 1500 watt tot >100 KVa (landingsbaan Schiphol).
Ik heb nog nooit een klap gehad maar heb wel eens gezien wat er gebeurd als er een ongeisoleerde steeksleutel tussen 2 polen valt waar 64 stuks 6 Volt 100Ah accu's in serie stonden.... de steeksleutel was gewoon weg, opgelost in een hoop rook.
Voordeel voor de vliegclub was dat de accu's toen allemaal vervangen moesten worden, dus er staat nu 1000 Ah aan 12 volt op de ACK.

GJ

Laatst bewerkt:
Ze hebben ook een 23s/100V, 200A versie.
FighterCat Speed Controls

Je zou kunnen overwegen om alle FETs tegelijk te vlakken, mocht dat nodig zijn, zodat de koelplaat overal goed aanligt.

FETs parallel zetten moet je mee oppassen, het FET aansturings-circuit moet genoeg gate-stroom kunnen sourcen/sincen om de FETs snel te laten schakelen. Als de FETs niet snel kunnen schakelen, worden ze warmer/heter. Misschien moet driver-circuit wat aangepast worden.

Ik ben benieuwd hoe 70 of 100V gelijkspanning voelt. Al paar keer tik van netspanning gehad, als 2-jarige al, spijker o.i.d. in stopcontact. Donderde, gelukkig, meteen van stoel af.

Laatst bewerkt:
De 23S is nog niet leverbaar.
Op verzoek gaat hij ook nog wat anders proberen, een echte high power regelaar voor 500A piek.
Ik kreeg net een berichtje dat de regelaar op de US Post is.
Als ie er is zal ik wel het een en ander laten zien.

GJ

Haha, het zal wel hard remmen....
Handig bij de doellanding.

Nee, maar je kan de achteruit uitzetten.

GJ

Of je laat hem meteen uit de US komen.
Dat ging heel soepeltjes, had hem binnen 5 dagen in huis.
En hij past hem nog naar je wensen aan ook.

Hoe ie werkt?
Geen idee, ik zit al maanden op de motor te wachten, Scorpion heeft een probleempje met de neodym magneten.
Er is me nu toegezegd dat ie er binnen 2 weken is.
En dan gaan we 7 kilowatt continu vliegen.

GJ

Dat heeft met het amperage van doen... 220v overleef je wel. 110v is om die reden in de USA gekozen...
Meeste stoppen gaan maar tot 10 ampere. Prettig is het niet.

AC/DC? Wordt je alleen maar doof van... of duizelig...

GJVO... De site lijkt afgesloten... heb je plaatjes van den schone regelaar?

Laatst bewerkt:
Ik werk regelmatig met gelijkspanningen van 400 volt en meer, uit accu's.
Ja, dat is dodelijk.
Gevaarlijker dan wisselspanning.
Een tik van 120V gelijkspanning kietelt en je hebt een plekje op je arm.
Als ie via je hart gaat heb je wel een probleem, daarom, 1 hand op de rug, met de andere hand werken.
Ik ben niet zo bang voor 80V en zo, je moet het niet even tegen je tong houden om te kijken of de accu nog vol is ;-)

Dan de regelaar.
Hij kan 17S aan en meer dan 250A continu.
Komt neer op 15 kilowatt.
Hij heeft me ongeveer 125 Euro gekost, inclusief verzenden.

Het geheel komt in een pylonracertje van 2 meter met Scorpion motor.
Het wachten is op de motor.
Ik ga hem op 17S vliegen.

De foto's:
Ter referentie ligt er een Jeti 8 kanaals ontvanger naast.

Met koelplaat:
fightercat2.jpg

Zonder koelplaat:
fightercat.jpg

GJ

Back