Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Mugello, 19 nov 2019.

  1. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Willum, Christiaan en allen,

    Bedankt voor de tips en hulp. Heel bruikbaar en leerzaam allemaal!!
    Intussen heb ik buiten de kerstdagen om nog flink wat zitten plamuren en schuren. Saai, maar wel nodig. Ook contact gehad met Ramoser. Inderdaad een aardige kerel. Hij zal me nog laten weten wat de berekening voor de prop gaat opleveren. Ik denk dat het een 28" gaat worden (zit het dichtst bij schaal diam. van 75 cm.) met de 32i propnaaf.
    Hij gaf me ook de tip om eens naar Kontronik drives te kijken:
    https://www.kontronik.com/produkte/...ugzeugeksg-getriebeksg/rueckspantmontage.html
    Mooi spul en ziet er degelijk uit en ook zwaar (1500gr, zonder motor neem ik aan). Interessant om te zien welke overbrenging gebruikt wordt. Maar eerlijk gezegd is dit een beetje boven budget (1200euro).
    Even nog gedacht aan een direct drive met b.v. deze motor (tip van een collega, die eigen droes bouwt):
    http://uav-en.tmotor.com/html/uav/html/2019/u_0121/206.html
    Deze motor, U13IIkv130, trekt toch een (2-blad) 32x11 en levert daarbij 24kg trekkracht bij 4600 toeren. Weet niet of dit makkelijk met een vierblad te vergelijken is. Om de gewenste snelheid te halen zal de spoed wel wat groter moeten dan 11". Dus dan zal deze motor het waarschijnlijk toch zwaar krijgen. Want volgens dit: https://www.mh-aerotools.de/airfoils/propuls2.htm mag je voor een 2 blad prop van 32" omgerekend een 4-blad inzetten van 26,9" bij gelijkblijvende spoed. maar bij 4000 rpm met 11" spoed is de vliegsnelheid denk ik veel te laag (origineel vloog mijn Spitfire toen met 22x10" bij 7000-8000rpm). Moet ik nog eens even uitzoeken hoe dat zit.
    Terug naar de vertragingen denk ik. Ben nog even aan het overwegen tot zelfbouw, gewoon omdat het leuk en leerzaam is. Maar kwam deze ook nog tegen:
    http://www.flitework.at/page38.html
    Dat is zeer aantrekkelijk, zeker omdat de motor er ook al op zit. Kan alleen niet zeggen of dit überhaupt gaat passen. Heb contact opgenomen voor een maatschets, wacht op antwoord....
    Overigens, zou ik bij eigenbouw graag een motor van Axi willen inzetten, die hebben tegenwoordig al Jeti-compatible temperatuur- en rpm-sensor ingebouwd. Erg praktisch: https://www.modelmotors.cz/product/detail/512/ Deze levert toch maar mooi 4200W (5.6pk), vergelijkbaar met een ZG62.

    Wordt vervolgd. (ga nu weer verder met schuren....)

    Groeten Roel en allen alvast "unne gooje roetsj" (prettig jaarwisseling:beer:)
     
    Bart83 en ramses vinden dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Zelfklevend aluminium

    Was vanmorgen bij de ijzerboer.
    Hij had nog een flinke rol alufolie staan.
    Helaas een kant papier. Dit samen was behoorlijk dik.
    Voor het idee,
    het aluminium waar verpakkings- schaaltjes van gemaakt/geperst worden.

    Heb aansluitend een proef gemaakt met alu-huishoudfolie en dubbelzijdige foto-plakfolie.
    Had mijn plakpers even niet binnen handbereik, dat scheelt weer even luchtbellen.
    Heb de geproduceerde folie op een appelmoespot geplakt.
    Alufolie kan dus,
    als het maar niet te zeer vervormd moet worden.
    spuitlijm in plaats van dubbelzijdige foto-plakfolie kan natuurlijk ook.

    Maar,
    dat plakwerk van Christiaan ziet er strak uit. Mooi toch.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Vliegsnelheid via deze site: https://warpdriveprops.com/propspd2.html
    Als ik dan voor een 22x10" en 7500RPM invul geeft dat bij 75% efficiency een snelheid van 53 MPH. Om dan dezelfde snelheid te halen met een varioprop bij b.v. 3500 RPM moet ie toch op zijn minst een pitch hebben van 21,5". De Varioprop is instelbaar van 6" tot 35", zou moeten lukken dus.
     
  4. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Goed bezig Willum. Las op de site van Flite-Metal dat hun materiaal tot 25% gerekt kan worden. dus erg zacht aluminium met lage vloeigrens. dus kwestie van juiste materiaal vinden....
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2019
  5. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    tjarko vindt dit leuk.
  6. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
  7. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Je moet kiezen voor een zilver of chroom wrap folie.
    Deze folie zijn rekbaar en voorzien van luchtkanaaltjes om alle lucht te verwijderen .
    Laatst nog gebruikt om een holle schotel te beplakken.
    Zal eens kijken of ik nog een stuk over heb.

    Ton;
     
  8. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Heb eens gebeld met aluminiumfolie.nl. zeer behulpzaam! Ze sturen me nog een datasheet van het materiaal. Het bleek dat modelbouwers geen onbekenden bij hen zijn. Is al vaker geleverd.
    Intussen klaar met uren van schuren en plamuren.
    20200103_105554.jpg
    20200103_105602.jpg
    Ik wacht nog even met inbouwen van het stabilo en zijroer, totdat ik weet welke motor en vertraging er in komt. Zo kan ik de romp nog makkelijk hanteren.
    Van Ramoser en Flitework nog geen reacties ontvangen. Even geduld nog.
    Ga nu verder met de vleugel.

    Groeten Roel
     
    juwi, MicropropSport, ramses en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Na een paar uur stofzuigen en het hobbyhok schoonmaken, de vleugeldelen eens op de bouwtafel gelegd. Deze is gesneden uit 13 verschillende styropor delen om de juiste elliptische en bolle vorm van de originele vleugel te krijgen. De tippen zijn van epoxy. De vleugel op de foto is nog van ergens eind jaren 70 en lag nog "op voorraad" bij mijn vader. Destijds heb ik samen met Walter Tonnecker een complete vleugel gesneden, deel voor deel. Heeft zeker een hele dag en avond geduurd. Dat het zolang duurde kwam natuurlijk ook doordat na elk stuk door Walter even een sigaret gedraaid moest worden met een flesje bier erbij:bier:. Verder erg veel werk met passen en meten en de sjablonen op de juiste positie zetten om ook de juiste tip verdraaiing te krijgen. De V-stelling komt uit het middenstuk.

    20200104_123407.jpg

    Ik zou het middenstuk nog van de oude spit kunnen gebruiken, vooral omdat alle bevestigingsgaten voor de romp er op de juiste plaats in zitten. Maar dan moet ik wel heel wat knutselwerk doen om ook de landingsgestel-platen er weer goed tussen te krijgen. Erg veel spijt dat ik destijds de oude vleugel rücksichtslos in stukken heb gezaagd.....

    20200104_123443.jpg

    Misschien kan ik ook nog wat tijd sparen en de vleugeluiteinden van de gecrashte spit van Walter gebruiken. Scheelt werk aan de rolroeren. (maar klopt niet helemaal, want de mkIX had metalen rolroeren en geen stof bespannen roeren).

    20200104_123535.jpg

    Maar eens goed bekijken ......

    Groeten
    Roel
     
    juwi, MicropropSport, ramses en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Romp zit er weer als nieuw uit.
    Ik krijg een deja vu gevoel bij het bekijken van de fotos.
    Het is alweer 42 jaar geleden dat aan de bouw van het prototype ben begonnen.
    Jouw Spitfire word weer helemaal als nieuw en ik kan niet wachten om hem weer in de lucht te zien.

    Ton
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  11. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Ton,

    Ik ook niet :kwijl:.
    De mallen liggen nog allemaal bij pa. dus als je zin hebt,.... :D
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  12. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Toch maar besloten om een nieuw middenstuk te maken. er zijn teveel stukken uit het origineel en ook de "bekisting" voor het landingsgestel is te ver afgezaagd en stuk. Gelijk ook de kans om een beetje gewicht te sparen op de grove houtdelen. Om de hoeken waaronder het landingsgestel gemonteerd is goed te kunnen maken heb ik toch even grof de positie in Fusion geschetst. Ook kan ik dan gelijk een tekening maken om de platen te frezen.
    Zo moet het ongeveer kloppen:

    Schermafbeelding 2020-01-08 om 20.21.18.png

    De tekeningen op de achtergrond komen uit een heeeeel goed boek. De originele vleugel is iets dunner dan die van ons model. Die ga ik niet meer aanpassen. Heeft zich bewezen en er zijn nooit klachten over geweest ;)

    In ingevouwen toestand:

    Schermafbeelding 2020-01-08 om 20.21.35.png

    Schermafbeelding 2020-01-08 om 20.22.15.png


    en van opzij:

    Schermafbeelding 2020-01-08 om 20.22.50.png

    Het wiel staat een tikkie te ver naar voren, maar dat kan alleen maar beter zijn :D

    En wat andere aanzichten:

    Schermafbeelding 2020-01-08 om 20.24.36.png Schermafbeelding 2020-01-08 om 20.24.53.png


    Ik moet de houtdelen nog op maat maken wat hoogte betreft. Daarvoor heb ik het vleugelprofiel van het model nog even nodig. (inscannen). Komt later.

    Groeten
    Roel
     
    juwi, ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  13. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Had ik vroeger dat boek ook maar gehad.
    De frees alvast klaarzetten ?

    Ton
     
  14. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    "Had ik vroeger dat boek ook maar gehad.
    De frees alvast klaarzetten ?

    Ton"

    Een heel mooi maatje deze Spit, dus indien e.e.a. serieus wordt overwogen ben ik zeker geïntresseerd om er ook 1 te bouwen.

    Sent from my SM-G970F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  15. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Rene,

    Laat maar weten. valt allicht wat te regelen.
     
  16. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Maandag had ik dan eindelijk de zelfklevende aluminiumfolie (rol 50 cm x 50m, 100um dik) besteld bij https://www.aluminiumfolie.nl/, samen met een paar decoratiefolie vellen van 150um dik. Gisteren de rol aluminiumfolie binnen gekregen, maar die gaat weer terug. De kwaliteit is misschien prima voor woningbouw, maar niet voor modelbouw! De rol zit vol met vouwen en krassen:

    20200122_204356.jpg

    Dus helaas goedkoop is duurkoop. Maar ik mag de folie gelukkig gratis terug sturen. Ik heb weer met ze gebeld en het blijkt dat ze de zelfklevend folie zelf maken. Naar mijn idee zouden ze deze moeten opwikkelen met de lijmkant naar binnen i.p.v. naar buiten, want dan rekt de aluminiumlaag (anders stuikt ie) en krijg je geen vouwen. Helaas is dit het beste wat ze kunnen leveren werd gezegd. Dus op zoek naar alternatief.

    Wat wel goed werkt is de dikker decoratiefolie (Zonder lijmlaag). Die is heel mooi te plooien over details. Even een testje gedaan:

    20200122_205344.jpg

    Dit moet te lijmen zijn. dus zoals ik had gedacht is dit material goed te gebruiken voor de moeilijkere stukken.

    Misschien kan ik een rol 50um folie bestellen en deze met lijm inspuiten…. eens even rondvragen….

    Groeten
    Roel
     
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Gelukkig kan je de rol terug sturen , dan toch maar flitemetal proberen ;)



    Mvg,

    Bart
     
  18. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
  19. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Ben wat te gehaast geweest met mijn oordeel. Toch een klein stukje van de rol genomen en eens op een proefstuk (stukje van de oude vleugel dat ik bewaard had) geplakt.

    20200124_175559.jpg

    20200125_114657.jpg

    Ik dacht nl. dat het materiaal rekbaar genoeg moet zijn om glad te strijken. en zo te zien (eerste pogingen) ook best wel aardig gelukt. Uiteraard is het oppervlak van de vleugel ook niet helemaal strak, maar toch. Het oppervlak heb ik met een scotch schuurpad wat geschuurd om het doffer/ouder te maken.

    Ook op de romp eens geprobeerd:

    20200125_121030.jpg
    20200125_122444.jpg
    20200125_123439.jpg

    Ik denk dat het wel ok is. Moet nog wat oefenen, maar daar is genoeg materiaal voor beschikbaar... 25m2...

    groeten
    Roel
     
    juwi, femmo, Bart83 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ziet er al goed uit.
    Klinknagels kun je ook maken door aan de achterkant van de plaat met hulp van ronde stift deukjes te maken.
    Daarna aan de voorzijde met een buisje dat goed passend over de deukjes past een klein ringetje persen.

    Ton
     
    Bart83 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina