1e 5 Tot 6 meter schaalzwever

Nou die Duitsers. Allemaal prima, maar laat ik dan toch maar een budgetopmerking maken. Als het kale model 3000 Euro kost koop ik toch die Henseleit TDR maar ;-)

Ik zat nog even te kijken, maar als ik de post van Arno888 serieus neem moet ik voor Nederlandse omstandigheden, geen hellingen en alleen thermiek, geen RG15 met 11% kiezen. Dus geen Paritech.
:-)

Maar de 5 meter ASG29 van de Robbe Fiberline lijkt toch ook wel heel bijzonder ( we kijken nog steeds niet naar de prijs), want als ik die bijvoorbeeld vergelijk met de 5.2 meter Ventus van Moller, dan komt die gebouwd niet echt goedkoper uit, terwijl de ASG glas/glas is en helemaal uitgebouwd. Ook lijkt de ASG het goede gewicht en profiel te hebben. Bovendien ben heb ik het idee dat ze bij Robbe goeddoordachte systemen gebruiken.

Ik hoor graag meningen :-)

De ASG wordt niet door Robbe zelf gebouwd maar door een andere fabrikant.
Volgens mij HF
De Paritech heb ik regelmatig zien vliegen en die gaat ook in de thermiek prima.
Superkist en sterk gebouwd.
Iets wat in de theorie minder goed zou werken doet het in de praktijk soms heel goed.
Ik zou mij niet al te gek laten maken met profielkeuze.
Er zijn niet zo veel piloten die de verschillen kunnen benutten.
Arno daargelaten, maar goed die krijgt mijn eettafel nog in een bel omhoog.

Laatst bewerkt door een moderator:
Chocofly is bijna klaar met hun nieuwe 6m kist, de Diana 2:

1380038_615736128477661_1574529640_n.png

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik kom zolangsamerhand wel bij een keuze.
Het wordt een Ventus van rond de 5 meter. Ik vind hem gewoon mooi, weet niet waarom :-)
Ik denk dat 6 meter wat te ongemakkelijk in het vervoer wordt.
Wat nog lastig is, is dat met uitzondering van de Topmodell Ventus, de kosten voor een glas/hout zwever bij het vliegklaar maken toch wel redelijk naar de niveaus van de glas/glas zwevers gaan. Keuzes, keuzes.

Topmodel,
HF
Paritech
Vagenknecht
Möller

In ieder geval vandaag de eerste diepte investering gedaan en een nieuw TEK-setje voor mijn Skymelody van Uwe Schultz besteld . ;-)

HF-Model kan je schrappen.
Dat bestaat niet meer.
Mijnheer Faltus is overleden.
Ik heb wel contact met de firma die de mallen overgenomen heeft en ze zijn druk aan het produceren.

Op het moment zijn er 3 voll gfk modellen op korte termijn te leveren:
ASG 29 5 meter 1780 Euro
Ventus 2ax 5 meter 1790 Euro
Ventus 3cx 6 meter 1990 Euro

GJ

Oja, Bertus..... waar kijken we naar? De ASH26?
;-)

Het is de ash 26 van fleckstein
Die is veel meer gedetailleerd dan die ik had van schuler.

Ik vind ook dat je met een schaalkist niet voor de presentaties moet gaan.
Dat valt altijd tegen.
Een schaalkist is om op schaal te vliegen.
Een thermiek kist is voor thermiek te vliegen.
Kisten die alles kunnen zijn er niet.

verstuurd met mijn mobiel

Beste GJVO,

Weet jij of dat dan dezelfde zijn die Robbe ook aanbiedt?
Heb je ook meer informatie over de drie modellen.
Kunnen we misschien deze week over hebben als ik de Topmodel kom bekijken.

Ik vind ook dat je met een schaalkist niet voor de presentaties moet gaan.
Dat valt altijd tegen.
Een schaalkist is om op schaal te vliegen.
Een thermiek kist is voor thermiek te vliegen.
Kisten die alles kunnen zijn er niet.

FF de juiste woordkeuze vinden:rolleyes:
ik ben het niet helemaal met je eens, of is het nou, ik ben het helemaal niet, met je eens .................

Bertus, er vliegen tegenwoordig schaalkisten rond die het menig specifiek zweefmodel, zelfs F3J kisten errug moeilijk kunnen maken. De ontwikkeling heeft niet stil gestaan; je ontkomt alleen niet aan het feit dat deze schaalkisten, veelal vol GFK, een aardige duit kosten.

Nu kunnen we wel blijven zeggen dat dit soort spul aso duur is maar je moet niet vergeten dat er minder van dit soort toestellen geproduceerd worden als Samsung Galaxy 3's wat wel de belangrijkste reden is.

En verder denk ik dat de zelfbouwers onder ons verdomd goed weten dat wanneer jezelf bouwt de kosten die je maakt, ook beduidend meer zijn als de kosten van een pakje chips!!
Alleen strijk je bij zelfbouw de kosten over een beduidend langere periode uit.

Als voorbeeldje een 6 meter ASH van Schüler. Daar vraagt die mijnheer 1700 euro voor. Een rompje voor een dergelijke kist is wel ergens te vinden voor een 300 euro schat ik zo. Dan een wiel erin, en wat verdere afwerking en ik zit al snel op het dubbele. Het materiaal voor de voll gfk vleugels plus het stab en verdere zaken zal ook ergens rond de 300 Euro liggen en dan zit ik toch al rap op 1000 Euro.(puur materiaalkosten)
En nou heb ik nog niets gezegd over de "randvoorwaarden", waarmee ik die mijnheer zijn werkplaats en mallen bedoel :confused:
1700 Euro is dan echt niet teveel in dit geval !
Het punt is alleen dat een ieder voor zichzelf moet beslissen of hij dat besteden wil !

FF de juiste woordkeuze vinden:rolleyes:
ik ben het niet helemaal met je eens, of is het nou, ik ben het helemaal niet, met je eens .................

Bertus, er vliegen tegenwoordig schaalkisten rond die het menig specifiek zweefmodel, zelfs F3J kisten errug moeilijk kunnen maken. De ontwikkeling heeft niet stil gestaan; je ontkomt alleen niet aan het feit dat deze schaalkisten, veelal vol GFK, een aardige duit kosten.

Nu kunnen we wel blijven zeggen dat dit soort spul aso duur is maar je moet niet vergeten dat er minder van dit soort toestellen geproduceerd worden als Samsung Galaxy 3's wat wel de belangrijkste reden is.

En verder denk ik dat de zelfbouwers onder ons verdomd goed weten dat wanneer jezelf bouwt de kosten die je maakt, ook beduidend meer zijn als de kosten van een pakje chips!!
Alleen strijk je bij zelfbouw de kosten over een beduidend langere periode uit.

Als voorbeeldje een 6 meter ASH van Schüler. Daar vraagt die mijnheer 1700 euro voor. Een rompje voor een dergelijke kist is wel ergens te vinden voor een 300 euro schat ik zo. Dan een wiel erin, en wat verdere afwerking en ik zit al snel op het dubbele. Het materiaal voor de voll gfk vleugels plus het stab en verdere zaken zal ook ergens rond de 300 Euro liggen en dan zit ik toch al rap op 1000 Euro.(puur materiaalkosten)
En nou heb ik nog niets gezegd over de "randvoorwaarden", waarmee ik die mijnheer zijn werkplaats en mallen bedoel :confused:
1700 Euro is dan echt niet teveel in dit geval !
Het punt is alleen dat een ieder voor zichzelf moet beslissen of hij dat besteden wil !

Hey Arno.
Ik heb het er toch niet over dat een mooie gfk kist te duur is?
Mijn persoonlijke ervaring is juist als je het op langer termijn bekijkt hij juist goedkoper is dan het piepschuim gebeuren.
Waarom?
Omdat ik met goedkoper spul veel gekker doe en dan stukken vlieg.
De zwever van mijn broer is al ruim 10 jaar oud en er zit nog geen krasje op.
We maken menig vluchtje langer als twee uur.
Maar om te zeggen dat hij zich met een thermiek zwever kan meten moet ik toch nee zeggen.
Ik vind beide klasse heel mooi en zou ze graag allebei willen hebben.
Maar er zit wat zweef prestaties een flink gat tussen die twee zover ik het kan beoordelen.

Zoals ik al eerder zei; ECHT NIET !!

Dan laat ik me graag verrassen want dat is echt nieuw voor me.
Al begrijp ik er geen fluit van hoe dat kan.
Als ik alleen al naar het verschil in romp vorm kijk.
Ik zal eens naar de uitslagen van de f5j westrijden moeten kijken om te zien hoeveel schaalkisten op de eerste plek geëindigd zijn.
Het is een interessante ontwikkeling.

Zo, nu jullie ook weer op één lijn zitten ;-) vraag ik mij af na hoeveel dagen wachten op een reactie op een e-mail ik een fabrikant kan afschrijven.

Hangar Modelbouw in Kampen die voor mij de schade aan de Robbe Fiberline ASW28-18 (B-Ware) navroeg en Robbe die binnen een dag een opsomming met foto's stuurde verdienen een dikke 10. Uwe Schultz met zijn Skymelody..... ook een dikke 10. Allemaal binnen een dag. Freudenthaler die binnen een dag een offerte voor een witte klapprop gaf ook een 10. Super allemaal.

Maar hoeveel dagen moet ik redelijk zijn en wachten op een reactie van een andere leverancier, bouwer van het vliegtuig zelf. Wanneer mag ik zeggen, ik heb er geen vertrouwen in?

Eelco,

ik heb vandaag ook geprobeerd om Magda te bereiken bij Topmodel maar de telefoon wordt niet opgenomen en mail niet beantwoord.
Raar, want normaal reageert ze binnen een paar uur.
Misschien ziek of zo?
Ik probeer het morgen nog een paar keer.

Wat betreft de modellen van Robbe, geen idee waar ze gebouwd worden.
Het zou een oude voorraad kunnen zijn van HFmodell.

Mocht je zelf willen bouwen dan zou je hier eens kunnen kijken.
Enorm goedkope modellen en de kwaliteit schijnt redelijk te zijn.
Maar niet doorvertellen he...
Cuccolo Aeromodelli

Ik zit zelf te denken aan de Blanik of de Fox.

En ik ben nog een voll gfk Duo Discus 533 cm van EMS op het spoor, gebruikt maar schijnt goed te zijn, moet ongeveer 1000 euro kosten.
Woensdag hoor ik meer, hij staat alleen 1200 km hier vandaan, dus dat wordt weer een weekendje rijden als het wat is.

GJ

Quote:
Maar hoeveel dagen moet ik redelijk zijn en wachten op een reactie van een andere leverancier, bouwer van het vliegtuig zelf. Wanneer mag ik zeggen, ik heb er geen vertrouwen in?

Heb even contact gehad met Airworld.de over een ASW 15 en daar ook netjes antwoord van gehad. En ja, Hangar te Kampen is een zeker een erg plezierige winkel (en altijd koffie).

Groeten Peter.

En wordt het een Airworld ASW15?

Ik vroeg me nog af hoe jullie de stroom (A ) regelen in het model. Bij 10 tot 12 servo's, mag je dan uitgaan van 5A continu? 8? 10? Gebruiken jullie altijd 2 akku's?

Back