1e 5 Tot 6 meter schaalzwever

Ik vraag me af wat nu een goed vliegende grote schaalzwever zou zijn, 5 tot 6 meter. Wensen in volgorde van belangrijkheid zouden zijn:
Niet te veel bouwwerk
Geschikt voor veelvuldig gebruik ( geen zondagsvlieger )
Goed in de thermiek
Vriendelijk vlieggedrag
Makkelijk te handhaven tijdens het slepen
Later nog een electro klapaandrijving in te bouwen
Mooi schaal uiterlijk

Waar moet ik op letten bij het uitzoeken van zo'n model. Het zou mijn eerste echt grote worden.

Alvast bedankt.
( ja ik ben al eens bij Biggs geweest en ga zeker nog eens)
:-)

O ja, ik zie vleugelbelastingen van 70 tot wel 110 gram per dm2 bij deze grote zwevers. Dat lijkt best veel. Wat is daar eigenlijk de wijsheid achter?

Voor de goede orde: we (ik) ga(an) er vanuit dat je een kunststof model zoekt (DG, ASW, dat werk).

Ik zou eens rustig een uurtje met iemand van BIGGS gaan praten. :yes:

Maar wie weet krijg je hier wel bruikbaar advies op je vraag.

Lastige vraag, hoor. :-?

jan.

O ja, ik zie vleugelbelastingen van 70 tot wel 110 gram per dm2 bij deze grote zwevers. Dat lijkt best veel. Wat is daar eigenlijk de wijsheid achter?
Hoe groter het vliegtuig, hoe groter de vleugelbelasting. Dat is een regel waar je bijna niet aan ontkomt. Een 5-meter zwever is niet te bouwen met een vleugelbelasting van 30 g/dm2.

Ondanks de toename van de vleugelbelasting zie je toch wel dat de vliegtuigen bij toenemende grootte steeds dichter bij de schaalsnelheid komen. Wat houdt dat in? Een 1:6 model vliegt veel sneller dan 1/6 van de snelheid van het origineel (schaalsnelheid), zeg 1/3 van de originele snelheid. Het model vliegt dus eigenlijk 2x te snel. Een 1:3 model vliegt ook sneller dan 1/3 van de snelheid van het origineel, maar die afwijking is veel kleiner, misschien nog maar 50%. De waardes zijn indicaties uit de dikke duim, het gaat om het idee.

Ik weet niet of je dat wel 'wijsheid' mag noemen. Fotor schrijft al, dat je er niet aan ontkomt dat een grote kist een hogere vleugelbelasting heeft.

Door die hogere vleugelbelasting vliegt hij harder, daardoor nemen de Reynolds-getallen toe. Die Re-getallen nemen ook al toe doordat een grotere kist nu eenmaal groter is :rolleyes: (meer mm's koorde): dubbelop dus.

Grotere Re-getallen leveren efficiënter werkende profielen/vleugel. Dat is een verre van lineair gebeuren. Zeker in de onderste Reynolds-regionen kunnen de verschillen enorm zijn (een halvering van de weerstand, 15% meer lift [Cl] ).

Wellicht dat dit het antwoord is op jouw vraag naar de achterliggende wijsheid.
Dirk.

Alles hangt en staat met het budget en wat je met het model wil doen.

Mijn Topmodel Ventus CX van 4,5 meter is ARF en heeft abachi vleugels.
Dat koop je voor 700 euro.
Ga je naar een vol gfk model dan zit je al snel over de 1000 euro.
Is dat model dan beter.. mwah, als je een klappertje maakt dan is GFK lastiger te repareren dan styro abachi.

Ik denk dat een goedkoper model bij de meeste mensen tussen de oren wat lekkerder vliegt.
Je hebt niet steeds het idee, oh jee, daar hangt een maandsalaris in de lucht.

Maar.. als je vaak met zwevers wil vliegen en de mogelijkheid hebt om je te laten slepen dan is misschien die extra investering in een goed gfk model wel de moeite waard.
Het profiel zal altijd nauwkeuriger zijn dan een abachi vleugel en vaak zijn daardoor de prestaties wat beter.

Maar.. lees op duitse fora, kijk naar bouwverslagen en dergelijke.
Er zijn GFK modellen die slechter zijn dan styro/abachi modellen.
Reken erop dat je minimaal 1200 euro kwijt bent aan een kaal gfk model.

Er staan nu trouwens een hoop gebruikte modellen te koop op RC-network, misschien ook een optie?

GJ

Nog één klein praktisch iets....
In dit formaat, een zwever dus met een maat tussen de 5 en 6 meter, zit er een gat in de markt...... Er zijn redelijk wat modellen verkrijgbaar tot ca. 4.8 meter (in alle prijsklassen) en daarna lijkt het weer verder te gaan vanaf 6 meter ............

Dank jullie wel. Ik zie natuurlijk ook die modellen in de shops en de tweede handsjes links en rechts. Heb ook wel een gevoel bij de prijzen enzo.

Maar ik heb nog nooit zo'n groot model gehad en wil het in 1 keer goed doen ( als ik het doe), dus ben ik op zoek naar ervaring/tips. Wat vliegt nu niet kritisch, doet het erg goed in thermiek in het vlakke Nederlandse land, is stevig genoeg om veel te gebruiken, etc... De vragen uit mijn eerste post.

Ik ben geen beginnend modelvlieger, maar wat zou nou een goede instapper zijn als je aan de grote zwevers denkt. En dan liefst wel wat schaal, ik wordt niet warm van F3J achtige modellen (sorry :-) )

En qua vleugelbelasting, dus geen zorgen maken. 80 tot 100 gram per dm2 is wel acceptabel?

ff heel simpel dan :) alles uit de ASH, ASW, Arcus Nimbus en Ventus reeks vliegt goed en makkelijk ;) Let wel een beetje op het gewicht.

zo simpel is het inderdaad; het enige moeilijke is veelal het prijskaartje :rolleyes:

maar nou ff weer serieus :)
Iets waar op te letten is, is het profiel wat gebruikt wordt. En daarbij vooral letten op de welving van het profiel.
Veelal zitten in de toestellen die ik noemde HQ profielen maar dit verhaal geld, grofweg, voor alle profielen.
Een profielwelving van 3% bij een dikte van 12-13 tot 15 % geeft een lekker relaxed vliegende thermiekkist.
Tegenwoordig gaat mijn voorkeur uit naar profielen met iets minder welving. Geen 3 maar iets tussen de 2 en 2 1/2 %.
Daarmee valt ietsjes vlotter te vliegen maar door gebruik te maken van flaps kun je nog altijd lekker thermieken.
Pas daarom op voor aanbiedingen van kisten met nog dunnere en minder gewelfde profielen. Dat spul kom je regelmatig tegen in Duitsland en is gemaaktm om te raggen langs hellingen. Thermieken daarmee, is over het algemeen genomen iets minder relaxed met dat spul .

hier een leuk voorbeeldje van wat in jouw richting komt , vermoed ik zo http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/110689-Discus-2a-Topmodell-wer-hat-Erfahrungen

Op de flytobiggs.com site staat een Rosenthal DG600 te koop, maar de DG-rij noem je niet als makkelijk te vliegen. Is dat bewust?

Eelco, als je mijn Topmodel Ventus eens wil zien dan moet je maar even een PBtje sturen.
Hij is nog niet gebouwd, dus eigenlijk gewoon zoals je hem koopt.
Ik heb de deluxe versie met gebouwd dashboard.
Topmodel CZ - Ventus 2cx De-luxe
Je kan dan zien wat je krijgt voor rond de 700 euro.

Voor een voll gfk model leg je minimaal het dubbele neer, of je zou eens bij Staufenbiel moeten kijken, daar hebben ze modellen van Royal Model, die zijn voll gfk rond de 700 euro.
Ik heb de ASW gehad, niet slecht maar alle waar naar zijn geld.

GJ

Dus deze, behalve dat hij wat kleiner is ;-) heeft met zijn HQ3/14-2.5/12 profiel precies het goede profiel en met ongeveer 70 gram/dm2 ook de goede vleugel belasting. Hmm...

Erg aardig om eens te mogen kijken. Dank je wel, hou ik zeker in gedachte. :-)

Ik zal ze morgen voor de zekerheid eens bellen maar in ieder geval zit het intrekbare landinggestel er al ingebouwd, deurtjes zijn uitgefreesd, staartwiel is gemonteerd en de sleephaak gemonteerd.
Ook is de cockpit en het raam al op maat en gemonteerd.
Bij mij is het dashboard al voorzien van metertjes en pilotenpop Jan is onderweg.
Dus het komt dan neer op de servo's inbouwen (de 9 pins stekkerverbinding tussen vleugel en romp is ook al gemonteerd) zwaartepunt bepalen en dan zou hij de lucht in kunnen.
De maiden wordt (hoop ik) op de electrosleep meeting.

Oh ja, hou er rekening mee dat er een enorme partij servo's in moet, kostenplaatje dat niet te verwaarlozen is.
En.. je zender/ontvanger moet wel een kanaal of 8 zijn.
Ailerons, welfkleppen, airbrakes, hoogte, richting, retract, sleephaak.

(Nog even toegevoegd)

Ik vond nog een draadje op RCgroups over de modellen.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1275686

GJ

Mijn vliegmaat heeft de luxe versie van de discus. Landingsgestel is al ingebouwd evenals de cockpitcap. Alleen besturing erin. De discus is licht in gewicht en is meer bedoeld voor niet al te veel wind. Het vliegt bijna als een F3J/F5J kist.

De ventus heeft ook nog flaps. Dan zit je al aan 12 servo's als ik me niet vergis.

Wat ook erg doordacht is als je een harde landing maakt breekt 1 of 2 van de epoxy plaatjes waarmee het landingsgestel mee vastgeschroeft zit. Plaatje (s) vervangen en het zit weer. In ieder geval beter dat alles eruit breekt.

Back