1e 5 Tot 6 meter schaalzwever

Is dat de Diamant die op het forum stond. Lijkt me een heel goede vlieger. Mijn Flamingo doet het ook super, ik heb hem electro en land nooit omdat het moet. :-)

Als je wat zoekt zijn er best veel versies van een Ventus. Allemaal tussen de 4.5 en 5.2 meter. En 1 hele grote van 6 meter.

Ik zag bij Paritech dat de Ventus daar van 4.7 meter ( we letten even niet op de prijs ) een RG15 profiel heeft en toch goede thermiek eigenschappen. Ik ken dit profiel eigenlijk alleen van kleine snelle zwevers. Hoe denken jullie hierover?
:-)

Kan het kloppen dat de romp van de Topmodel Ventus niet helemaal schaal is? Las dit op een Duits forum.

Eens een paar op een rijtje:
Model Verkoper Spanwijdte Gewicht Oppervlak Belasting Profiel Romp/vleugels Prijs
Ventus 2ax Thommys 500 11500 105 110 HQ 3.0 Glas/glas 1890
Ventus 2c Thommys 400 / 485 7000 HQW 2.5 Glas/glas 2000
Ventus 2c Thommys 450 5500 64 86 HQ 3.0 Glas/glas 990
Ventus 2c Wildflug 500 / 600 13500 132 102 HQ 2.5 Glas/glas 1749
Ventus 2c Paritech 470 6000 76 79 RG15 Glas/glas 1350
Ventus 2c Michael Möller 514 6500 86 78 HQ 2.5 Glas/hout 1055
Ventus 2cx Topmodel 450 4900 77 65 HQ 3.0 Glas/hout 785

Laatst bewerkt:
Hallo Eelco,
Een interessant draadje met een goede vraagstelling!
Ik ga hem volgen..
Extra interessant voor mij omdat ik een gelijke vraagstelling had toen ik vorig jaar mijn eerste grote zwever kocht.
Ik ben uitgekomen op de Pilatus B4 4,60 meter van Topp Rippin.
Mijn wensen..:
- een grote schaalkist.
- een redelijke prijs.
- een "beginners" model goed voor thermiek, slepen en toch enige dynamiek.
Mijn overwegingen voor de Pilatus:
- een zeer karakteristiek model. (= ik vindt de Pilatus gewoon een gave kist)
- kosten; rond 500 euro wat ik zeer redelijk vindt voor het gebodene.
- kisten van 5 tot 6 meter zijn snel een factor 2 duurder.
- als je de kosten rekent voor de afwerking en apparatuur dan schat ik dat je nog een keer een factor 3 moet rekenen voor het totaal. (Voor de Pilatus 1500 euro totaal!) Dit bedrag gaat snel omhoog bij nog grotere kisten.
- misschien de belangrijkste overweging; als beginner in het "big glider" gebeuren is het wellicht verstandig om niet al te groot en zwaar te beginnen. De Pilatus gaat zo,n 9 a 10 kilo wegen. Om een model met dit gewicht op een klein veld te landen heb je al enige ervaring nodig. Een kist van 5 tot 6 meter gaat snel naar de 15 kilo. De landingen worden dan alleen maar kritischer. (voor een beginner)
Ik kan je de Pilatus nog niet adviseren want hij heeft nog niet gevlogen..maar misschien heb je wat aan mijn overwegingen voor deze keuze.
groet ger
Zie elders in dit forum: pilatus-b4-460-cm-van-rippin

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is duidelijk dat een groot model niet gratis is. Een duurder model betekent dan alleen dat het wat langer duurt voordat hij af zal zijn. ;-)

De hamvraag - die al een paar keer gesteld is - is uiteindelijk toch je budget. Ik zit ook vaak te kwijlen bij de Duitse SuperOrchideen genre ASH/ASG/Discus, maar ja, die Euros ... Doe er dan nog eens KlapTriebWerk met accus bij a rato van 1000-1500€, een batterij servos, dubbele stroomvoorziening, ...

Vol GFK/CFK fabrikanten:
EMS-Modell Manufaktur
Paritech
http://www.rc-flight-academy.de/index.htmlhttp://www.airworld.online.de/Index.htmindex

Als het iets minder mag/moet (styro/abachi vleugels):
Topmodel
Robbe
http://www.krause-modellbautechnik.de
http://www.rosenthal-flugmodelle.com/

Laatst bewerkt:
Het RG15 profiel is gebruikt in F3B en F5B.
Snelheid en thermiek zijn dan beide belangrijk.
Elk profiel heeft zijn voor en nadelen, het zal altijd een compromis zijn.
Je moet geen RG15 op een ouderwetse schaalzwever zetten maar op een prestatiezwever als een ASW kan het geen kwaad.
Als je hem maar laat lopen.
De snelheid uit een RG14 of RG15 trekken is dodelijk, dan krijg je een vliegende baksteen.

Of de Topmodel op 100% schaal is weet ik niet, het zal wel niet.
Ik denk dat maar heel weinig modellen echt 100% schaal zijn.
Vraag is of je dat wilt.
Zo ja, dan zal je je portemonnee flink moeten trekken.
Vraag is dan ook of het model dan nog wel leker vliegt, de lucht is ook niet op schaal....

GJ

Ja, ik zie het ook wel...... De Topmodel Ventus lijkt een heel verstandige keus. Daarom vind ik het ook super om hem even te zien. Ik heb thuis op de vloer het maatverschil tussen 4,5 en 5,2 eens uitgetekend en dan is 70 cm verschil niet echt iets om moeilijk over te doen.

En inderdaad, de schaaloptie staat niet voor niets als laatste in mijn rijtje wensen. De vliegeigenschappen moeten voorop staan, dat ben ik dus ook met je eens. Ik ken mezelf, als het niet lekker vliegt, dan neem ik er snel weer afscheid van.

Even iets anders, op de Robbe-site, staat bij de fiberline een 5 meter asw met de toevoeging B-Ware, iemand een idee waar dat op wijst?

O ja en mijn budget, dat laat ik voor wat het is. Eerst maar eens zien wat ik graag wil, dan zie ik wel wanneer ik het kan betalen ;-)

B-ware betekent, 2e keus, klein defect, beschadigd.

Als de Ventus af is mag je er wel een keer mee vliegen, dan weet je helemaal wat het is.
Ik vlieg Mode 1, gas rechts.

GJ

Hoi Eelco,

inderdaad was dat de Diamant die op forum stond. Was gelukkig nog een mooie marge voor ondehandelen. Verder wel compleet, mooie Graupner DES servo's, een Emcotec mini en ook nog een 14 kanaals Futaba 2.4 ontvanger. Al met al een mooie set en hopelijk vliegt dat ook zo.
De ventus van Topmodel laatst ook bij iemand gezien en zag er mooi uit moet ik zeggen.
Ook erg mooi en goed schaal hier te vinden Scalemodellbau - Erich Schatz
Alleen de prijs wat hoger....

Groeten Peter.

De wachttijden bij Erich Schatz zijn ook erg lang.
eind 2014 is er wordt er pas weer wat afgeleverd als je nu besteld.
En de prijzen, vanaf 3000 euro.

Ik zag dat Airworld ook nog wel te betalen is.
Ik denk dat de modellen ook ergens in Tjechie ingekocht worden want voor dat bedrag kan het nooit in Duitsland geproduceerd worden.

GJ

Ik zat nog even te kijken, maar als ik de post van Arno888 serieus neem moet ik voor Nederlandse omstandigheden, geen hellingen en alleen thermiek, geen RG15 met 11% kiezen. Dus geen Paritech.

Maar de 5 meter ASG29 van de Robbe Fiberline lijkt toch ook wel heel bijzonder ( we kijken nog steeds niet naar de prijs), want als ik die bijvoorbeeld vergelijk met de 5.2 meter Ventus van Moller, dan komt die gebouwd niet echt goedkoper uit, terwijl de ASG glas/glas is en helemaal uitgebouwd. Ook lijkt de ASG het goede gewicht en profiel te hebben. Bovendien ben heb ik het idee dat ze bij Robbe goeddoordachte systemen gebruiken.

Ik hoor graag meningen :-)

Laatst bewerkt:
Ik zat nog even te kijken, maar als ik de post van Arno888 serieus neem .

Nu wordt het gevaarlijk :rolleyes::rolleyes:

Ook lijkt de ASG het goede gewicht en profiel te hebben. Bovendien ben heb ik het idee dat ze bij Robbe goeddoordachte systemen gebruiken.

Ik hoor graag meningen :-)

De "Anleitung" bekijkend vind ik 7,5 Kg voor 5 meter Spw te veel voor een pure thermiekkist en dit zeker met het HQ 2,5.
Deze combi lijkt me meer geschikt om flink te gassen aan de helling.
Over gewichten kun je lang discussieren maar persoonlijk zou ik niet veel hoger willen gaan als 6, max 6,5 kg.
Wil ik "gassen" kan ik er ballast bij doen. Met dank aan mijnheer Newton is het ont-ballasten nog altijd niet uitgevonden :cool:

Berrie en ik zijn heel lang bezig geweest met het zelf ontwerpen van een grote zwever (de Adamas). Weliswaar geen schaalkist, maar een aantal conclusies kun je denk ik wel als richtlijn meenemen:
  • Voor goed thermieken is een lage vleugelbelasting van levensbelang. 45 gr/dm2 is zelfs voor onze (behoorlijk gewichtsgeoptimaliseerde) bouwwijze onrealistisch. 55 gr/dm2 zal het wel worden. Een koopkist zal die waarden waarschijnlijk ook niet halen, maar probeer dan onder die 75 gr/dm2 te blijven
  • Hoe lager de vleugelbelasting, des te minder welving is er nodig om toch goed te kunnen thermieken. Wij zitten op 2,3% welving. Ik zou als het kan niet boven de 2,5%, hooooguit 3% uitkomen.
  • Een goede glijhoek bij lage vleugelbelastingen haal je uit minder welving, dunne profielen (niet 15% aan de wortel, maar 12% of 13%), evt. gecombineerd ontwelving middels flaps omhoog zetten.
  • Nog een kanttekening mbt. HQ-profielen: ontwelven werkt oha. goed, weerstand en lift nemen af, snelheid en glijhoek worden beter. Maar verwelving (flaps een paar mm naar beneden) verbetert de boel meestal nauwelijks. Dus richt je keuze voor een HQ-profiel m.n. op de thermiek-situatie, Cruise en speed kun je dan mbv. ontwelven optimaliseren. HQ's hebben wel hogere Re-getallen nodig om echt goed te presteren (80 gr/dm2 en meer)
Dirk.

Dat is interessant.

Een vleugelbelasting van minder dan 75gr/dm2 kom ik bij de grote zwevers eigenlijk alleen tegen bij de Ventus van Topmodel ( die komt ook steeds weer naar voren :-) ) de rest zit er allemaal boven en dan zit er nog geen aandrijving in.

Je redenatie volgend moet er bij een model met een vleugelbelasting van meer dan 80 gr/ dm2 dus vooral gelet worden op een goed profiel voor de thermiek. Snelheid en glijhoek worden dan beïnvloed door de welving af te laten nemen. De welfkleppen gaan dan alleen naar beneden voor de landing, maar nooit tijdens de vlucht, klopt dit?

Dus voor een model met meer dan 80 gr/dm2 zoek ik een HQ 2.5/13 als hoogste waarden?

Zo even snel voldoen dan de volgende modellen
Discus en Ventus 4,5 meter van Topmodel
ASW28-18 en ASG29 5 meter van Robbe Fiberline ( en Thommys )
Ventus 5.20 van Möller
...

Laatst bewerkt:
Nou dan maar eens een top 3 maken, moeten jullie maar op schieten:
Op 1 4,5 meter Ventus van Topmodel
Op 2 5 meter ASW 28-18 van Thommys / Robbe / Lenger (HF modell)
Op 3 6 meter ASH 26 van Schüler ( als hij in de auto past ;-) )

Laatst bewerkt:
Nou dan maar eens een top 3 maken, moeten jullie maar op schieten:
Op 1 4,5 meter Ventus van Topmodel
Op 2 5 meter ASW 28-18 van Thommys / Robbe / Lenger (HF modell)
Op 3 6 meter ASH 26 van Schüler ( als hij in de auto past ;-) )

Als de zwever van schuler nig dezelde is van 10 jaar geleden moet er wel 1.5 mm voor onder het stabilo.
Anders is de instelhoek niet goed.
De mijne was namelijk ook van schuler hij vloog wel geweldig.
Vandaag de 6 meter ash van mijn broer weer achter mijn piper gehad.
Het blijft een mooi model.
Maar 3 meter in de auto is een heel eind.;)

verstuurd met mijn mobiel

Ik heb het nooit zo gehad met die moderne ASW's , ASH's, etc. Dat heeft ook te maken dat iedereen wel zo'n ding (groter of kleiner) lijkt te hebben.
Maar nu ik bij Schüler op de site kijk zie ik daar ook een mooie DG-505 Elan staan. Dát is nog eens een prachtkist. Die zie je weinig, en als je hem licht houdt ook nog eens héél veelzijdig.

Maar goed dit is mijn smaak, niet jouw lijstje.

Gr. Dirk

Is hij mooi of is hij mooi? hehe.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, wat dan nu in mijn gedachten zweeft....

- 4,5 meter Ventus van Topmodel
- 5 meter ASW 28-18 van Thommys / Robbe / Lenger (HF modell)
- 6 meter ASG29 van Tangent
- 5.2 meter Ventus van Möller (blijft ook maar in mijn hoofd hangen, weet niet waarom)
- 6 meter Ventus van Thommys / Robbe / Lenger (HF modell)
- 4,5 meter ASH31 MI van Tangent
- 6 meter ASH26 van Schüler
- 6,29 meter DG505 (is inderdaad erg mooi)

De ASW 15 B EMA van Schadl lijkt ook erg interessant, moet ik naar kijken.

De EMS en Hmodel Arcus gaan het niet worden.
De L-213 ook niet, dit is niet mijn smaak. ;-)

Ben wel bang dat dd Schüler modellen net een maatje te groot zijn voor mijn auto. Zal nog eens goed meten.

Hoe denken jullie over de HF-Modell modellen?
:D

Oja, Bertus..... waar kijken we naar? De ASH26?
;-)

O ja, wel een besluit genomen. Er komt een motor in de neus. Geen klapmechanisme in de rug of een opzetpylon, maar een klapprop aan de neus. De reden hiervan is dat er blijkbaar toch wel veel lood in de neus moet, ik las dit op de fora over de Topmodel en HF-Modell Ventus, en dat vind ik zonde en vervang ik liever met een motor. Een medeclublid vertelde dat zijn 5 meter Baudis ASW22 niet zwaarder is geworden door het uitruilen van het lood in de neus voor een aandrijving. Dus.... Eerste besluit genomen.

Laatst bewerkt:
Back