1ste watervliegmeeting 2008, wie, waar, wanneer???

vandaag toevallig ook even de big lift test gevlogen om te kijken of alles het nog deed zoals het zou moeten.
nu de drijvers er weer onder en we kunnen weer...........
 
- begin bericht -

Raymon is weer bezig met de drijvers voor de Husky :thumbsup:

- einde bricht -


uit betrouwbare bron ;-)
 
Inderdaat, morgen laatste ondedeel indeken, Roerservo zit er al in
Helemaal verzonken. ik zal morgen even foto`s onlinge gooien.
ik zoek nog een donateur voor 2 y kabels en 2 verleng kabels.
 
17547ffe87e9b6a0.jpg


17547ffe95411319.jpg


17547ffe9535d9dd.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Raymon,
de drijvers moeten véél verder uit elkaar, zo zal hij kantelen bij wat zijwind of een scheve landing.
Een breder landingsgestel kopen of de drijvers aan elkaar verbinden met stangen en dáár de pootjes op laten rusten......veel werk dat laatste.
 
Raymon.
Wat vergeten wordt is dat als de wielen er onder zitten, het landingsgestel voldoende is omdat de grond HARD is en een goede tegendruk levert (alhoewel de Piper op de grond al niet bepaald een makkelijke kist is, een beetje scheef landen en je maakt al een groundloop oid.
Drijvers daarentegen kun je dieper in het water drukken als er véél druk op één drijver komt, de vleugel komt vervolgens omhoog, de wind slaat eronder en hij ligt om.
Voor een voorbeeldje kijk naar 1977 MAULE M5-235C For Sale At Controller.com
Let ook op het vlakje onder de staart, kom ik zo op terug.

De drijver die je eronder hebt zijn verder zeker niet te klein qua drijfvermogen, maar aerodynamisch zijn het krengen(zoals alle drijvers), de vóórkant van de drijvers steken erg ver uit vóór de topas, dwz de kist wordt onstabiel om mee te vliegen. Sowieso is de Piper al een ongelukkig vliegtuig, qua richtingsstabiliteit.

Ik zou een extra vinnetje aan de achterkant van de staart maken, onder het kielvlak/richtingsroer.
Image:DeHavilland Single Otter Harbour Air.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia
Image:C-FUKN-Northway-Aviation-DHC-3-Otter-2.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia


Een andere methode is om extra vlakjes op het stabilo te zetten.
1967 DEHAVILLAND DHC-2 For Sale At Controller.com

Verder je aileron/rudder mixer op 100% zetten.

De drijvers wél aan elkaar koppelen met tussenstangen, zonder dat breken ze vroeg of laat weg, op het volgende plaatje, een weinig flatteuze foto, kun je de tussenstangen goed zien en ook heb je een idee van de afstand er tussen.
waterkist11.jpg


Ik heb gemerkt dat zónder tussenstang de drijvers ook kunnen gaan slingeren/rammelen/flutteren in de lucht.
Je moet het zó zien: de drijvers samen, moeten een soort stabiel "platformpje" vormen waarop de kist gemonteerd is. Géén afzonderlijke dingen zijn zoals wielen.
 
ik had het er met berto over en zij dat het wel zou gaan,
Klopt, het zal wel gaan.

Maar ik gaf ook aan dat ze voor het mooie wat breder zouden moeten.

Hoe groot is de afstand (hart/hart) van de drijvers nu?


Ter vergelijk hier mijn de sig-floats-voor-mijn-super-decathlon-bosmodelair en die staan ook niet erg breed.
float48.jpg

Met redelijk wat wind op de zijkant gaat de kist al redelijk hangen wat echt tegengestuurd moet worden m et een fraktie snelheid en vol rol erin.
Liefst had ik ze iets breder gehad maar als je eraan gewend ben is het welk goed zo.

Wel ga ik ze voor de TC Piper Cub van Onno (welke hopenlijk volgend jaar mee komt) een fraktie breder uit elkaar zetten.

Wat betreft die tussen verbindingen moet je die wel gaan toepassen zoals Richard zegt.
Zelfs mijn drijvers hebben af en toe last van trillingen ondanks de tussenvebindingen.

Ook zonder deze zullen je drijvers bij een iets te harde landing er gegarandeerd onder uit breken.
(ach levert wel leuke videobeelden op ;-) )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hou altijdt zo'n 25 a 30% van de vleugelspanwijdte aan om aan de breedte van de drijver setup te komen.
Als de kist een spanwijdte van zeg maar 2,1mtr heeft dan is de maximale breedte van de drijversetup 70cm.



Mvgr hans
 
De dwarsverbindingen kunnen het best iets onder de bovenkant van de float aangebracht worden zodat de stang het wegklappen/slingeren van de drijver tegengaat. Alléén aan de bovenkant is niet stevig genoeg.

Ja, Berto, die van jouw Citabria staan ook écht te dicht bij elkaar!
 
Okee,

Nu heb ik de drijvers van men vaders cessna even na gemeten, maar als ik daar 25cm van de spw neem kom ik op 45cm uit.
Maar die ziten 34cm uit elkaar.
Dat is de orginele uit de bouwdoos.
 
Richard zei:
Ja, Berto, die van jouw Citabria staan ook écht te dicht bij elkaar!
Kan best zo zijn maar ze doen het er prima mee op de S. Decathlon :yes: en ga het dan ook bij deze kist zeker niet veranderen :nooo:

Werkt al 2 watervliegmeetings zonder problemen dus vindt het best zo ;-)
 
Nog 1 nachie slapen en dan nog een weekie en dan..........................

WATERVLIEGEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :banana: :banana: :banana:


Het weer gaat ook de betere kant op dus ik verwacht dat het helemaal goed gaat komen :yes:


De deelnemers zijn nog als volgt (als er veranderingen zijn horen wij het graag ;-) ).
00 routebeschrijving + onderstaande lijst in Excel: http://www.bosmodelair.nl/Zevenhuizerplas2008.xls
01 Big Lift - st23 cc - Pieter - kanaal 66
02 Wilga - elektro - Pieter -kanaal 66
03 Minimag - elektro - Jeroen - kanaal 61 of 2.4 ghz
04 Calmato - elektro - Jeroen - kanaal 61 of 2.4 ghz
05 Super Decathlon 1:4 - MVVS 35 - BosModelAir/Berto - kanaal 62 / 64
06 Baywatcher - Moki 10cc - BosModelAir/Onno - 35MHz Synt.
07 Calmato Sport - GX40 - BosModelAir/Wesley - kanaal 66
08 Calmato - Saito FS65 - BosModelAir - kanaal 62 / 64
09 Avia - elektro - Ton v M - kan 80 of 2.4 ghz
10 Wave - elektro - Ton v M - kan 80 of 2.4 ghz
11 Nieuport - elektro - Ton v M - kan 80 of 2.4 ghz
12 Seamaster Brandstof Raymon - 2.4gh
13 cessna 177 Brandstof Sjaak - kanaal 66
14 Minimag - elektro - Kanaal 66
15 Taxi III - Edwin - Kanaal 62
16 Cessna Bird dog - elektro - Alex Söntgerath - Kanaal 68
17 Burda piper - elektro - Hans - kanaal 73 & 74
18 Nieuport - elektro - Hans - kanaal 73 & 74 (misschien)
19 Pup - elektro - Hans - kanaal 73 & 74
20 Acromaster - elektro - Niek - kanaal 65 & 73 of 2.4 ghz
21 Fourstar 120 ZG20 Plotterwelt - kanaal 78
22 Big Lift - 23 cc - erick van de loo - kanaal 57
23 Minimag - elektro - erick van de Loo - kanaal 57
24 PBY 5A Catalina - 2x Saito 91- en nog wat ? - Ronald - Kanaal 62
25 ARC Beaver exp. - Rene - kanaal 61
26 Partenavia - jan - kanaal 73
27 Westerly - 7,5 cc. - Sam Laute - kanaal 63
28 Calmato - 7,5 cc. - Dirk Tielemans - 34.980 Mhz
29 Burda Piper - Nico Haasnoot - kanaal 76
30 Catalina - elektro - Quinn - kanaal 71
31 Beaver - OS 91 15cc - Richard Branderhorst - kan 64
32 Agwagon op floats - Saito 12cc - Richard Branderhorst - kan 74
33 3D Spirit - OS 55 AX - Raymon Fraters - 2.4 ghz
34 Husky - MVVS 35 - Raymon Fraters
 
Het gaat zeker de goede kant op met het weer.
Hoop a.s zondag even een paar vluchtjes te maken met de voorspelling van windkracht 4(moet te doen zijn).
Lijkt me een goede graadmeter maar hoop wel dat de temperatuur een beetje aangenaam is.
Vergeet je trouwens de servo's niet Berto!!!!!!!!!
Volgende week ook alles voorbereiden voor de meeting zoals eeen plaatje maken voor het vlieggebied ,bordjes maken voor loslopend wild(mensen die hun honden daar willen uitlaten)enz ,enz.

Mvgr Hans
 
Vergeet je trouwens de servo's niet Berto!!!!!!!!!
Nu denk ik er nog elke dag aan, zeker als ik aan het bouwen ben dan staan ze recht voor mijn neus :-)

Maar tegen het einde van volgende week??? mhhh, dan moet ik er echt om gaan denken.

Als ik het niet vergeet gooi ik ze morgen of overmorgen alvast in de BosModelAir kar, dan moet je er zaterdag maar even om vragen.
Want als ik kan vliegen vergeet ik al het andere om me heen ;-)
 
Back
Top