2.20m Pitts Python, zelfbouw

Hoi,

Ik kreeg weer enorm de bouwkriebels en heb een tijdje lopen denken wat ik zou gaan doen. Het liefst wil ik zelf bouwen, dat vindt ik gewoon leuk. Daarnaast had ik al vaker het idee om zelf eens iets te ontwerpen. Na dan maar 2 vliegen in één klap.

Een tijdje lopen twijvelen over het type kist. Door mijn affiniteit met schaal en kunstvlucht kom je al heel gauw op de reeks extra, edge, yak, sukhoi etc. Ergens wilde ik ook eens een dubbeldekker proberen. Nou dat dan ook maar gelijk meegenomen. Dus dan wordt het Ulimate, Eagle of Pitts. Het grote nadeel is echter dat de meeste een korte romp hebben iets wat slecht combineerd met kunstvlucht.

Na lang wikken en wegen leef uiteindelijk de pitts Python over. Dit is een afleiding van de Pitts Model 12, namelijk de Model 12 S Voor de officiele site van de bouwers van de kitt en de factory build Model 12 S: Pitts Model 12

Mijn voorbeeld is de Pitts Python van Jacob Holländer geweest. Zie ..:: SCANDINAVIAN AIRSHOW II ::..

Hier een plaatje van het origineel:

Pitts Python origineel.jpg

Hier een afbeelding van het ontwerp in det 3D CAD/CAM pakket TopSolid. Dit is nog niet de definitieve. Uiteraard zal ook gedurende de bouw nog het een en ander gestalte krijgen.

Pitts Python design.jpg

Ik heb geen idee hoe snel de bouw gaat... Ik ben een rustige bouwer en er komen een paar voor mij geheel nieuwe stappen in dit project.. Kan alle kanten op.

Na eerst maar eens even over het ontwerp. Basisidee:

:arrow: Geschikt voor F3A-X als het project slaagt teminste en de kist goed genoeg vliegt.
:arrow: Afneembare vleugels, 4x en stabilo i.v.m.transprtgemak.
:arrow: Boxermotor geschikt.. Wil ik graag eens proberen. Kleinste boxer is 56CC van 3W maar liever een 80 of 100CC van ZDZ of DA bijvoorbeeld.
:arrow: Geprofileerd stabilo en kielvlak. Puur omdat ik er van overtuigd ben dat daar het toestel stabiler\rustiger van wordt o.a. om de breedteas (hoog\laag)

Uiteindelijk heb ik gezocht naar een schaal, met 35% kwam ik rond de 2.20m spanwijdte en romplengte, dat vond ik mooi, daarmee ben ik gaan tekenen zoals hierboven te zien is. Gezien ook de Pitts Python van Que Qui's ga ik uit van een 100CC boxer. Het streefgewicht is minder dan 12 Kg... Ik ben benieuwd.

Instelhoeken 0 graden. Profieldikte hoofdvleugels 13%, stabilo 10% (als ik me niet vergis) Hierbij heb ik veel gespiekt bij o.a. de Ulimate van Delro en Weiershauser.

Alle spanten van het ontwerp heb ik CNC gefreesd. De freesbanen heb ik zelf gemaakt, de Machine moest ik even lenen.

Ik zal nog even een keer en foto schieten van de stapel spanten.

Ik ben benieuwe of het meer word dan een dappere poging, ik ga eigelijk uit van wel.

Laatst bewerkt:
Hee Mark,

succes met het bouwen van dit wel heel ambitieuze project, ziet er voor zover al heel goed uit.

Succes met de voortgang.

Grt,
Berto.

zal ik ook zeker volgen, is al wat meer dan mijn bouwprojectje! in het te koop draadje staat er eentje 2meter span 9kilo met een mvvs58. die dat ik bouw is de lichtste 6kilo en zwaarste 9 kilo... maar die is ook pak kleiner!
oh even vragen, wat is de diameter van die romp,,

succes

Laatst bewerkt:
Met 3KG als gewicht???? Nee dat lijkt me niet... Tegenover de DA100 met 2400 gram is dat te veel, ook al leverd hij meer vermogen, die heb ik niet nodig.

Diameter romp, uit mijn hoofd tussen de 320 en de 330mm

Grz

Mark

Laatst bewerkt:
Hehe ok, dat kan een afweging zijn:D

Mocht je voor de DA gaan; eerst even controleren of ie goed in elkaar is gezet; mijn carb gedeelte (met de reeds) zat compleet verkeerd in elkaar en is kapot gegaan toen, en ik heb nu al 5 mensen gehoord die de bouten van de cilinders moesten aandraaien omdat ze lekkage hadden....

Ik ben benieuwd naar de bouwfoto's!

Grt.

Nou de bouwfoto's dus:

Uiteraard dient vermeld te worden dat de constructie afgekeken is bij mijn extra. De materialen en de bouwwijze.

:arrow: De spanten uit het 3D model heb ik genest en gefreesd. Een deel van het resultaat ziet er zo uit

Pitts Python\freeswerk.jpg

Dit is al het 3mm triplex spul. ik heb ook enkele delen uit 4mm multiplex gefreesd. Dit zijn o.a. de wingstruds (???? wat een woord), de snijmallen voor de vleugel en enkele andere cruciale delen.

:arrow: Begonnen met de romp. Het beginstuk haakt zo in elkaar. even uitlijnen op de bouwplank en klaar. Dan de overige spanten op de juiste plek en uitlijnen. Liggers erlangs en in een avond heb je dan dit resultaat

Pitts Python\rompspanten en liggers.jpg

:arrow: Aangezien ik het balsa nog niet binnen heb verder met de vleugels. Eerst de mallen gemaakt en geexpirimenteerd met het snijden van roofmate. Daarna samen met mijn vrouw de boel gesneden. Na een poging of twee hadden we een bruikbaar resultaat. Hier de liggers in geplaatst en o.a. de shearwebs, dan ziet het er zo uit:

Pitts Python\visgraad boven en onder.jpg

Links de bovenvleugel en rechts de ondervleugel. Tevens de verstevigingen voor de vleugelbuis geplaatst.

Pitts Python\detail verstevigingen in vleugel.jpg

Nou ook daar uitgewerkt, geen balsa......

:arrow: DING DONG, ah gelukkig de vleugelbuizen, dan kunnen we hulzen maken. Bakpapier en glasvezel en gaan met die banaan.

Pitts Python\vleugelbuizen en hulzen.jpg

Nou dat was het werk tot nu toe. Begint al mooi vorm te krijgen. Het is erg gaaf om te zien hoe je idee vanuit de computer ook echt op de bouwplaat verschijnt.

Grz

Mark

Zo Mark,

je bent lekker bezig :thumbsup:

We blijven dit project op de voet volgen :yes:

Grt,
Berto.

Mooi vakwerk weer!

Die stapel gefreesde onderdelen is mooi om te zien!
Zo zie je een 3d ontwerp op een computerscherm en voor je het weet heb je een stapel gefreesde onderdelen.

En de hulzen liggen ook al te drogen. Schiet al lekker op. Ik moet nog oppassen dat je me niet inhaalt, straks vliegt de pitts eerder dan mijn yak.

idd ziet er dik in orde uit!
morgen laatste examen, de rc en uitlaat voor de mijne zijn ook binnen( enkel nog koppelstukkie voor de uitlaat en dan de tunnel beginnen bouwen....

ik heb mijn spanten al lichter gemaakt dan het originele plan, maar die van jou zien er nog een stuk lichter uit!! mooi werk!

Erg mooi toestel.. Succes met de bouw..

Ik blijf nog altijd, desperated, zoekende naar een Pitts Special, schaal 1/3.. Ooit zal ie er komen.. :)

zou ik je mogen vragen waar je die vleugelbuizen haalt? welk materiaal en diameter hebben ze? en bestaan ze ook al met hulzen?? keep the pics coming

Back