2.20m Pitts Python, zelfbouw

Mark,

Even een vraag over het CNC frees gedeelte. Een probleem wat ik daarmee heb is dat je nooit scherpe 90 graden hoeken hebt omdat je frees rond is. (als je dit met laser snijdt krijg je wel scherpe hoeken) Het gevolg hiervan is dat niet altijd alles mooi in elkaar past. Los jij dit op door bij de bouw dit wat af te schuren zodat het past of probeer je daar bij de tekening zoveel mogelijk rekening te houden. Doe je het 3D tekenen voor je beroep of heb je je dit allemaal zelf aangeleerd, wat het is een mooi stukje tekenwerk.

Mvg,

ik ben ook iets nieuw aant ontwerpen. 2m20kist. ik heb ook van die uitsparingen en ben ook wel benieuwd hoe jij dit oplost... ik vijl het hoekje meestal uit( freesdiameter 3mm)
wel omslachtig werkje maar alles met de hand snijden ook:p

Bij veel frees programmen kan je de offset instellen zodat je niet hoeft te vijlen .

De frees gaat dan de halfe diameter verder en terug voor hij de andere kant op gaat .

Het prinzip is hetzelfde als bij een snijplotter . :D

Mvg Johan

Bij veel frees programmen kan je de offset instellen zodat je niet hoeft te vijlen .

De frees gaat dan de halfe diameter verder en terug voor hij de andere kant op gaat .

Het prinzip is hetzelfde als bij een snijplotter . :D

Mvg Johan

Even een voorbeeld om het te verduidelijken wat ik bedoel en wat ik denk dat Plotterweld bedoeld.
Blok 1 een tekening zoals het gefreesd moet worden.
Blok 2 zoals het dan gefreesd word met een 3 mm frees.
Blok 3 volgens mij bedoeld plotterweld het op deze manier. this een optie maar bij kleinere afmeting niet de mooiste denk ik.

frees1.jpg

Mvg,

op onze cnc zou dit mss wel mogelijk zijn maar meer tijdrovend dan eens met de vijl passeren denk ik:p
is idd wel een goede optie

Of bedoeld Johan radiuscompensatie? Dit betekend dat je de geometriecoordinaten kunt programmeren, de frees moet echter naast die geometrie staan, dus moet de machne dan de frees de halve diameter opschuiven (in de goede richting). Allemaal leuk en aardig maar daar krijg je geen scherpe hoeken van, de frees blijft rond :)

Nou optie 3 is dus niets.... Dat wil zeggen niet voor dunne houte spanten e.d., metaal is een ander hoofdstuk. Het is zeker niets als je met een 3mm frees een uitspaing van 6mm breed voor een ligger freest.. Dan heb je geen aanlegvlak en ook veel minder contactvlak voor de lijm.

@Alexzzz Lijm ertussen vloeien, minder lijmoppervlak zul je bedoelen... Nee, in geen geval sterker.

Ik heb een 3mm frees gebruikt en de vijl gepakt. Dan heb je een strakke passing en overal nette aansluiting en contactvlakken. Al met al nog veel sneller als met de hand zagen. Daarnaast kan ik met de hand dit niet zo netjes nadoen. Er zijn mensen die dat wel kunnen, ik zou er het geduld niet voor hebben.. Ach lang leve de techniek.

Groetjes

mark

Laatst bewerkt:
Ik heb een 3mm frees gebruikt en de vijl gepakt. Dan heb je een strakke passing en overal nette aansluiting en contactvlakken.

Wat je ook kunt doen: even een schuurpapiertje langs de ligger halen. Heb je meteen een mooi lijmoppervlak, zonder hoek (=spanningspunt).

Ik vind een 3mm freesje wel vrij groot trouwens. Stuur maar een PM als je eens een kleiner freesje wilt proberen.

Arthur

even wat anders

waar licht het zwaartepunt bij een pitts s12

want ik heb er ook 1 maar weet niet waar hetzwaarte punt licht

gr erik

@Mark,

Doe je het 3D tekenen voor je werk of heb je je dat allemaal zelf aangeleerd.
Hoe kom je aan het profiel heb je die nagetekend of kun je dat ergens downloaden.

Mvg,

:arrow:Zwaartepunt
Het zwaartepunt kun je uitrekenen. Ik heb op internet een excel programmatje gevonden waarmee ik het gedaan heb. Het heet CG_MAC_CALC.XLS

Je kunt niet stellen dat het voor een pitts S12 daar of daar ligt, het ligt aan het exacte ontwerp van de vleugels zoals de pijlstelling e.d. Dus je zult jouw Pitts moeten invoeren en dan heb je een benadering van het theoretische zwaartepunt

:arrow:Profiel
Het profiel komt uit profili, daarmee kun je je NACA profiel genereren en als coordinaten uitgeven. De software die ik gebruik is in staat uit een coordinatentabel een spline te genereren.. en dan tadaaaa, je vleugelprofiel.

:arrow:Tekenwerk
Ik heb 4 jaar bij een organisatie gewerkt die dit CAD\CAM pakket (TopSolid genaamd) verkocht. Ik was technisch consultant. Dus ik gaf trainingen, deed installaties en helpdesk, schreef postprocessoren voor de aansturing van de machines enz... Nu gebruik ik de licentie van mijn huidige werkgever om dit hobbywerk in eigen tijd te doen.

Het profiel komt uit profili, daarmee kun je je NACA profiel genereren en als coordinaten uitgeven. De software die ik gebruik is in staat uit een coordinatentabel een spline te genereren.. en dan tadaaaa, je vleugelprofiel.

Ik zelf gebruik SW en als ik dan een spline teken in een figuur en ik wil dan dit figuur met lazycam een offset geven dan herkent lazycam die spine niet. Hoe doe jij dit dan Mark.

Mvg,

Ik heb die problemen niet.

TopSolid'CAM is een volledig geintegreerd CAM gedeelte bij TopSolid'CAD. Alles wat je wilt tekend en of freesd TopSolid. Ik hoef geen offsets te geven met TopSolid'CAM. k maak de freesbanen rechtstreeks op de geometrie van de solids die ik getekend heb. De software weet dan automatisch de of hij links of rechts van de geometrie moet en aan de hand van het gekozen gereedschap weet hij ook de benodigde offset. Daar hoef ik me als programeur helemaal niet druk om te maken..

Dus sorry, ik weet geen oplossing met de pakketten die jij noemt. Maareeehh Kan SW dan geen offset berekenen van die spline zodat je die kunt gebruiken???

Ahhhum... Gebruik toch echte software ;)

Groetjes en succes

Mark

Back