2.4 ghz 200mw is dit legaal

Gevoeligheid en optimalisatie met antennes speelt een grote rol, met 10mW kan je ver komen:
Radiometrix - Radio Modules - RF Modules - Wireless Modules | Student & Amateur Radio Projects

en

Ok, dan snor ik die informatie wel ergens op

Pak dan maar gewoon een 500mW zender, want met een richtantenne ben je dus OOK in overtreding!!

Het gaat in bijna alle gevallen om het ERP of EiRP vermogen. Met andere woorden (simpel gesteld) het effectief uitgestaald vermogen. Er wordt dus niet gekeken naar het elektrisch vermogen van de eindtrap in de zender, maar naar het vermogen dat uit de antenne komt. (weer simpel gesteld). Als je een richtantenne gaat gebruiken gaat dit vermogen als een dolle omhoog. En dat is dus NIET toegestaan want je mag maar 10mW uitstralen. Elke 3Db is een verdubbeling van het uitgestaalde vermogen Een 3Db antenne is kinderspeelgoed! 30Db schoteltjes zijn op deze frequenties zeer goed te doen! stel dat je daar 10mW instopt. Dan straal je dus 1000x dat vermogen uit. dat is dus 10 Watt aan uitgestaald vermogen!

Dat mensen deze regels niet kunnen begrijpen, omdat ze geen electrotechnische achtergrond hebben, wil niet zeggen dat deze regels niet gelden. Dit is hetzelfde als wanneer je wordt aangehouden op de snelweg met 200km/h en je tegen de politieagent zegt "ik kan niet lezen, dus ik weet niet welk getal op mijn snelheidsmeter 120 is."

Zie bijvoorbeeld dit:
http://www.agentschaptelecom.nl/bin...ochure+vergunningsvrije+radiotoepassingen.pdf

Misschien komt het omdat ik zendamateur ben geweest en/of met dure modellen vlieg, maar ik heb dus echt een hekel aan mensen die bedoeld of onbedoeld storing veroorzaken met illegale apparatuur. Doe dat nou alsjeblieft niet.

Nogmaals, deze regels zijn er ALLEEN om storing te voorkomen. En laten wij als modelvliegers nou juist zoveel belang hebben bij een storingsvrije verbinding. En ja, zelfs 2.4ghz modelvlieg systemen zijn gevoelig voor storing.

En ja, ik snap dat je graag een video-verbinding wilt opzetten. Maar ik wil ook graag 200 rijden op de snelweg!

Misschien komt het omdat ik zendamateur ben geweest en/of met dure modellen vlieg, maar ik heb dus echt een hekel aan mensen die bedoeld of onbedoeld storing veroorzaken met illegale apparatuur. Doe dat nou alsjeblieft niet.

Ik doe nog helemaal niks. Ik laat me informeren :mrgreen:

Nee hoor ;) Ik wil de techniek eerst goed begrijpen. Dus voorlopig is het zover nog niet..

Ik doe nog helemaal niks. Ik laat me informeren :mrgreen:

:(

Blijf alsjeblieft VER uit de buurt van modelvliegvelden met die zooi. Ik ben juist van 35mhz overgestapt naar 2.4ghz omdat er op een gegeven moment allerlei mafkezen met ouwe zenders van marktplaats op 35mhz bootjes, autotjes en andere meuk gingen bedienen en ik daardoor bijna een keer een kist verloren heb waar ik 9 maanden aan gebouwd heb en duizenden euro's in heb gestoken. De rillingen lopen me nog over de rug! Als ik toen die persoon had betrapt had ik de (uitgeschoven!) 35mhz antenne rectaal bij hem ingebracht!

Nou gaan ze steeds meer op 2.4ghz lopen kloten met goedkope, illegale videozut uit hong-kong.

:bad-words:

Nou gaan ze steeds meer op 2.4ghz lopen kloten met goedkope, illegale videozut uit hong-kong.

:bad-words:

Ik geloof dat ik niet duidelijk was. Ik laat me informeren is niet hetzelfde als met illegale zut overal de boel verstieren :confused:

volgens mij klopt het niet wat je zegt fraggy...

allereerst worden die grote richtantennes van bijvoorbeeld 20db alleen op de ontvanger gebruikt, niet op de zender. zendvermogen word dus niet meer!

verder heb ik altijd begrepen dat bij het gebruik van richtantenne's op de zender, het totaal uitgestraalde vermogen gelijk blijft(zender blijft immers 10 mw) alleen het afstraal patroon is anders. bij een omni antenne word die 10 mw helemaal rondom gestraald, terwijl een richting antenne het bijvoorbeeld in een straal van 30 graden afstraald;)

... Als je een richtantenne gaat gebruiken gaat dit vermogen als een dolle omhoog. En dat is dus NIET toegestaan want je mag maar 10mW uitstralen. ...
Dat is wel erg kort door de bocht. Je bedoelde vermogensdichtheid, in een bepaalde richting en over een beperkt oppervlak (Watt/m² of Watt/sr) neem ik aan, en niet totaal uitgestraald vermogen? Anders moeten we rap het Nobelprijs commitee bellen ;)

Waarom praat je over alleen de zendkant? Aan de ontvangerkant kan je wel legaal veel verbeteren met betere antennes wat met videolinks ook veel gedaan wordt.

De link die ik gaf geeft aan dat ze een standaard 1/4 golflengte antenne voor de zender hebben gebruikt (niet richtgevoelig) maar er is duidelijk zeer gevoelig apparatuur gebruikt om het te kunnen ontvangen.

Pak dan maar gewoon een 500mW zender, want met een richtantenne ben je dus OOK in overtreding!!

Het gaat in bijna alle gevallen om het ERP of EiRP vermogen. Met andere woorden (simpel gesteld) het effectief uitgestaald vermogen. Er wordt dus niet gekeken naar het elektrisch vermogen van de eindtrap in de zender, maar naar het vermogen dat uit de antenne komt. (weer simpel gesteld). Als je een richtantenne gaat gebruiken gaat dit vermogen als een dolle omhoog. En dat is dus NIET toegestaan want je mag maar 10mW uitstralen. Elke 3Db is een verdubbeling van het uitgestaalde vermogen Een 3Db antenne is kinderspeelgoed! 30Db schoteltjes zijn op deze frequenties zeer goed te doen! stel dat je daar 10mW instopt. Dan straal je dus 1000x dat vermogen uit. dat is dus 10 Watt aan uitgestaald vermogen!

Dat mensen deze regels niet kunnen begrijpen, omdat ze geen electrotechnische achtergrond hebben, wil niet zeggen dat deze regels niet gelden. Dit is hetzelfde als wanneer je wordt aangehouden op de snelweg met 200km/h en je tegen de politieagent zegt "ik kan niet lezen, dus ik weet niet welk getal op mijn snelheidsmeter 120 is."

Ik heb het over de zendkant.

Aan de ontvanger kant mag je inderdaad alles doen wat je wilt. Ook al zet je daar een schotel van 2mtr doorsnede op.

Ron en Vinny, ik dacht dat het zo in elkaar zat zoals beschreven. Misschien gebruik ik wat ongelukkige termen, maar volgens mij klopt mijn verhaal over het gebruik van dikke antennes op zenders wel. Als ik abuis ben laat ik me natuurlijk graag corrigeren! Maar volgens mij is het ERP als volgt gedefinieerd:

In radio telecommunications, effective radiated power or equivalent radiated power (ERP) is a standardized theoretical measurement of radio frequency (RF) energy using the SI unit watts, and is determined by subtracting system losses and adding system gains. ERP takes into consideration transmitter power output (TPO), transmission line attenuation (electrical resistance and RF radiation), RF connector insertion losses, and antenna directivity, but not height above average terrain (HAAT). ERP is typically applied to antenna systems.

En dus kun je met een betere antenne een veel hoger ERP halen en dat is niet toegestaan.

Zie ook dit voorbeeld.
For example, an FM radio station which advertises that it has 100,000 watts of power actually has 100,000 watts ERP, and probably not an actual 100,000-watt transmitter. The TPO of such a station typically may be 10,000 to 20,000 watts, with a gain factor of 5 to 10 (5× to 10×, or 7 to 10dB). In most antenna designs, gain is realized primarily by concentrating power toward the horizontal plane and suppressing it at upward and downward angles

Maar nogmaals, ik laat me graag corrigeren. Ik leer ook elke dag nog bij.

Ik heb het over de zendkant.

Aan de ontvanger kant mag je inderdaad alles doen wat je wilt. Ook al zet je daar een schotel van 2mtr doorsnede op.

En dus kun je met een betere antenne een veel hoger ERP halen en dat is niet toegestaan.

Maar nogmaals, ik laat me graag corrigeren. Ik leer ook elke dag nog bij.
Bij deze dan ;) Bij FPV is het de ontvangerantenne waar je de winst moet halen. De reden is heel simpel: als je een antenne hebt die het signaal "versterkt" wil dat zeggen dat de antenne de energie meer 1 richting op zal sturen en dus richtinggevoelig is. Die eigenschap kun je op een bewegend model(vliegtuig/boot/auto) niet gebruiken dus je gaat de ontvangerantenne richtinggevoelig maken. Deze kun je eventueel met electronica het model laten volgen.
Dus in het kort: de zenderantenne blijft een rondstraler waardoor het effectief uitgezonden vermogen ook niet groter word en dus wat dat betreft binnen de regels blijft.

Laatst bewerkt:
[mod]Ik geef maar 1 ding mee, als er wordt gestookt of andere offtopic opmerkingen worden gemaakt gaan deze personen zonder pardon een week op de bank zitten. Ik heb dergelijke opmerkingen al voorbij zien komen dus wees gewaarschuwd. Denk dus niet de leukste te zijn. Discussies zijn daarover dan ook niet mogelijk. Discusseren kan prima over het onderwerp maar zinloze verwijzingen naar de RCD of andere zaken wil ik niet meer zien.[/mod]

Back