2.4 Ghz: Nieuwsbrief van ACT

@Ernst

Inderdaad kun je je vraagtekens zetten bij de nauwkeurigheid van PCM.
Analoog heeft in principe een eindeloze resolutie en is dus nauwkeuriger dan digitaal, daar heb je gelijk in.

Tav de rest: natuurlijk doet de processor ook mee in de totale snelheid. Maar bij een gegeven zender (met gegeven processor) is die zender op PPM altijd sneller is dan op PCM. In de metingen die ik totnutoe gezien heb was dat altijd het geval.

@hezik
Tav het merken van verschillen in latency.

Het kan niet ter discussie staan of mensen in staat zijn dergelijke tijden waar te nemen. Het is gewoon een feit dat dat kan. De stelling van Corrien was dat dat niet kan en daar reageerde ik op.

Of het als hinderlijk wordt ervaren is een andere kwestie. Het is inderdaad zo dat je aan die vertraging went zodat je er je niet meer voortdurend van bewust bent. Je hersens corrigeren ahw voor de vertraging.

Maar dat betekent tevens dat als je van een 'trage' zender overstapt naar een 'snelle', je het verschil wél kunt merken, althans in het begin. Daarna wennen je hersens weer aan de nieuwe situatie.

Ik blijf er dus bij dat het fysiek (en psychisch) mogelijk is dat mensen verschil merken als ze van een zender met een lange latency overstappen naar een zender met een korte latency, zéker als dat verschil orde grootte enkele tientallen mS is. Is namelijk net het verschil tussen wel of niet het potlood vangen :-)

Je mist een beetje mijn punt, Br@m. Ik kan technisch niet onderbouwen dat mensen het niet zouden merken, dat beweer ik ook niet.

Wat ik bedoel is dat het ook zo is dat mensen zien of 'voelen' wat ze willen zien of voelen. In de audiowereld is dat bv. een heel bekend fenomeen, wat ook wel 'psychoaccoustiek' genoemd wordt. Men schaft dure interlinks aan van 100 euro (interlink = snoer tussen bv. cd-speler en versterker) en 'hoort ineens veel meer hoge tonen'. Die mensen zijn dan echt 100% ervan overtuigt dat ze iets anders horen, het is niet liegen, ze denken echt dat ze het horen. Dan ga je blind testen met een 5 euro kabeltje van redelijke kwaliteit van de gamma, en kunnen ze niet benoemen welke kabel wat is, omdat ze geen verschil horen.

Volgens mij is hier een beetje hetzelfde aan de hand. In heli's, soit, en bij vliegtuigen geloof ik ook best dat er een minimaal aantal mensen is dat het verschil daadwerkelijk merkt, maar ik heb sterk het vermoeden dat het bij de overgrote meerderheid meer wishfull thinking is. Men is enthousiast over de 2.4Ghz, heeft net geinvesteerd, is blij met de nieuwe aanschaf, dus wil positieve dingen zien.

Bedenk je ook dat de signaaloverdracht van zender naar ontvanger maar 1 klein stapje in het grote geheel is. Het is nog maar de vraag in hoeverre het bij veel vliegtuigen uberhaupt ook daadwerkelijk zo is dat er iets sneller beweegt. Kijk, als je gewoon een servo op tafel zet en gaat zitten sturen, kan ik mij voorstellen dat het verschil te zien is. Maar je kijkt als je vliegt niet naar de servo's, maar naar de bewegingen van het toestel. Het zou mij heel erg verbazen als een bewegingsverschil in tijd wat zo marginaal is, aan een vliegtuig te merken is. Misschien bij een hypernerveus gemeen extraatje wel ofzo..

Heb jij het op jouw Nexxus gemerkt dat je naar 2.4Ghz overstapte?

Laatst bewerkt door een moderator:
Men is enthousiast over de 2.4Ghz, heeft net geinvesteerd, is blij met de nieuwe aanschaf, dus wil positieve dingen zien.

Inderdaad, en bijkomend puntje; anders wordt het ook lastig uitleggen thuis; "Ja, ik heb net 1000 euro aan een 2.4Ghz set uitgegeven, maar ik merk helemaal geen verbetering t.o.v. mijn 35Mhz set", dat schiet ook niet op natuurlijk:D

@hezik:

Ik heb alleen maar willen benadrukken dat het mógelijk is dat mensen een tijdverschil van enkele tientallen mS waarnemen, want dat werd naar mijn smaak íets te makkelijk ontkend.

Verder ben ik het geheel met je eens dat het placebo effect bestaat. Maar daar verder iets verstandigs over zeggen kan alleen na een gecontroleerd experiment met controle groepen.

Individuele ervaringen of meningen zijn daarvoor onvoldoende onderbouwing, want subjectief.

Individuele ervaringen of meningen zijn daarvoor onvoldoende onderbouwing, want subjectief.

Mag ik daaruit opmaken dat jouw individuele subjectieve ervaring danwel mening is dat jij het niet merkt? ;)

Naar mijn smaak wordt er iets te gemakkelijk een ander verhaal gemaakt van iets, dat ik schreef...

V.w.b. de vraag van Arno888: in de tabellen staan geen meetgegevens van zenders met het ACT 2,4 GHz module aan boord. De MX22 is vergelijkbaar met de JR9303 en die scoort in ppm-mode helemaal niet gek.

Naar mijn smaak wordt er iets te gemakkelijk een ander verhaal gemaakt van iets, dat ik schreef...

V.w.b. de vraag van Arno888: in de tabellen staan geen meetgegevens van zenders met het ACT 2,4 GHz module aan boord. De MX22 is vergelijkbaar met de JR9303 en die scoort in ppm-mode helemaal niet gek.

Hi Jan,

dat had ik inderdaad gezien, maar nou moet ik ook zeggen (en nou val ik in herhaling) dat ik de snelheid in mijn geval niet het belangrijkste vind.

Alle ervaringsberichten van de diverse systemen lezend blijkt dat ACT bovengemiddeld goed scoord waar het gaat om betrouwbaarheid en signaaloverdracht, sterker nog; ik heb nog niet één systeemtechnische klacht gezien over ACT !!

En of dat nou via PPM of PCM gaat vind ik in deze oninterressant.

Arno

tav de discussie of ppm nu wel of niet digitaal is, vrij on-topic is die niet, ik zal er over ophouden verder. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat veel bronnen PPM als digitaal bestempelen. Ik vind dat onjuist, maar als ik daarin de enige zou blijken te zijn, koop ik daar niet veel voor. Het is in elk geval volgens de definitie van 'digitaal' niet digitaal te noemen. @NPS: PPM staat voor pulse position modulation ;)

Voor de rest hoop ik een keer dat iemand de uitdaging aangaat om het door hem/haar gemerkte snelheidsverschil in een blinde test te bevestigen danwel te ontkrachten. Met bv. een FF10 en modules is dat vrij goed en snel te regelen..

Laatst bewerkt door een moderator:
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat veel bronnen PPM als digitaal bestempelen. Ik vind dat onjuist, maar als ik daarin de enige zou blijken te zijn, koop ik daar niet veel voor.

Je bent iig niet de enige :-)

De gewoonte om PPM met het predikaat 'digitaal' aan te duiden stamt uit de tijd dat computers nog geen gemeengoed waren en nu terugkijkend is dit meer marketingwaarheid dan technische waarheid.

PPM is een niet-continu (onderbroken) analoog signaal. Het niet continue karakter heeft het gemeen met digitale signalen (het is in feite een signaal dat bestaat uit gesamplede en vervolgens gemultiplexte analoge signalen) maar vergeleken met de digitale signalen van CD, DVD en computer is PPM eerder analoog te noemen wat mij betreft.

Maar goed dit is een woordenstrijd waar ik na deze posting niet op door ga.

Tav je andere vraag: zoals je weet heb ik een FF9, die kan natuurlijk met een Assan module nooit sneller worden dan op 35MHz. De framerate van het PPM signaal bepaalt namelijk de transmissiesnelheid, of dat nou via de FM module gaat of via de Assan module.

Dus nee ik merk geen verschil maar dat kan er ook niet zijn.

Alleen 'native' 2.4GHz zenders, dus met een volledig digitale signaalverwerking zonder conversie naar PPM ertussen kunnen sneller zijn.

Laatst bewerkt:
Bestaan er 'native' zenders dan?

Ik heb inmiddels een FF10 eigenaar bereid gevonden tot een blinde test.. een eigenaar die eerst zelf ook niet zo geloofde dat het sneller was, maar na aanschaf hiervan overtuigd is.. nu is 1 persoon natuurlijk geen test, maar stel dat hij het 100% juist weet te zeggen continu, dan is dat wel een sterke indicatie..

Spekkie DX 6(i) en 7 zouden native kunnen zijn?
Maar die verwerken op de trainer poort toch weer ppm signalen

Bestaan er 'native' zenders dan?

Kweenie. Maar zo ze er nog niet zijn dan gaan ze er vast ooit komen.

Het (digitale) signaal uit de processor van de zender eerst omzetten naar PPM en dat dan weer omzetten naar een (digitaal) signaal dat via 2.4GHz verzonden kan worden lijkt mij een stap die ertussenuit kan.

ACT Uno

ACT komt met een nieuw zendmoduul, de ACT Uno

S12 Uno TX-Modul 2,4GHz

compatibel met het dure S3D, maar zónder de diversity.

ACT zegt erbij dat de voordelen van diversity hier niet gelden, maar geeft verder geen beperking tav de reikwijdte op.

Inderdaad, dat denk ik ook. ACT heeft ingezien dat diversity in het zendmoduul weliswaar in theorie meer betrouwbaarheid biedt maar zonder zender diversity is het in de praktijk betrouwbaar genoeg. De andere merken hebben dat inmiddels bewezen.

Wat zijn eigenlijk nog de USP's van ACT? (Unique Selling Points)

Ik denk dat je niet goed gelezen hebt. Ik zeg zelf dus ook al dat er veel bronnen zijn die vinden dat het digitaal is. Maar dat is het dus niet.

Ik zal het nog 1 keer uitleggen. Er is sprake van 2 signaalniveau's die je zou kunnen opvatten als '1' en '0'. Dat is waar. Wat dat betreft is er wel degelijk een parallel met digitale techniek.

Het gaat echter om de overdracht van gegevens. En dat gebeurt bij PPM niet met 1 en 0, maar met milliseconden in de rationele getalsverzameling, oftewel een oneindige hoeveelheid mogelijke waardes. Daarmee is PPM dus NIET digitaal, immers digitaal wordt gekenmerkt door een eindig aantal mogelijke discrete toestanden.

Het idee dat het digitaal zou zijn, stamt nog uit de tijd dat 'digitaal' eigenlijk nog maar amper bestond, en is naar de huidige maatstaven echt gewoon domweg incorrect.

Wat de vandale zegt:
di·gi·taal bn, bw in cijfers, cijfer-; werkend op basis vh binaire stelsel: ~ vastgelegde databestanden; -tale klok met cijfers, niet met wijzers (tegenst analoog)

PPM werkt dus NIET op basis van het binaire stelsel, maar gewoon op basis van een decimaal stelsel, immers, bv. 1500ms is een decimale waarde en geen binaire en daarmee dus niet digitaal.

Wel grappig is dat PPM zoals het Wikipedia artikel het beschrijft ten onrechte in verband gebracht wordt met RC apparatuur.

De vorm die in de proportionele RC apparatuur wordt toegepast vind je in Wikipedia onder het kopje PWM - Pulse Width Modulation.

Het is niet de positie (position) van de puls die de servo uitslag bepaalt maar de lengte (width).

Nog een quote van Wikipedia over PCM:

"The word pulse in the term Pulse-Code Modulation refers to the "pulses" to be found in the transmission line. This perhaps is a natural consequence of this technique having evolved alongside two analog methods, pulse width modulation and pulse position modulation, in which the information to be encoded is in fact represented by discrete signal pulses of varying width or position, respectively. "

Hier worden dus PPM en PWM ten opzichte van PCM als analoog getypeerd.

Back