2.4 gHz of 35 mHz?

"2,4 GHz van Graupner" heet tegenwoordig Weatronic. En ik durf de stelling aan dat er misschien wel even goede merken bestaan, maar geen betere.
Ik ken alleen het iFS-systeem, welke Graupner destijds gelanceerd heeft. Ik heb zeker 4 voorvallen van "bijna crashes" gezien, door wazige storingen.

Wat ik over Weatronic heb gehoord, is dat dat inderdaad goed is. Ik heb daar verder geen directe gebruikerservaring mee. Met Graupner iFS dus wel, vandaar mijn nederige feedback... ;)

~Jolmer

Tja, en eenmaal op de grond naast alle brokstukken blijkt de ontvanger dan gewoon nog (weer!!) te werken.
Bij Spektrum kan je dan zien of spanning of signaal onderbroken is geweest, dan knippert het ledje op de RX.
Niet dat je er wat aan hebt op dat ogenblik...

In 2.4 GHz ontvangers zit een microprocessor die gevoeliger is voor onderspanning. Ze zijn immers ooit ontworpen voor onze draadloze routers en modems ... Ze gaan daarbij uit van een constante energie-aanvoer via het net. Weliswaar verlaagde spanning via een trafo, maar ze zijn niet ontworpen voor de dalende spanningscurve van een accu-stroomvoorziening waarbij bij hoge belasting de spanning nog even dieper daalt.
Beneden een bepalde grens doet de microprocessor het gewoon helemaal niet meer. Dus niet zoals bij een analoog systeem die het bij te lage spanning slecht(er) doet (maar nog wel een beetje).
En komt de spanning terug op een goed niveau dan moet die processor opnieuw opstarten. Ook daarbij geldt: ze zijn ontworpen voor routers en modems e.d. En daar maakt het niet uit of ze er 1, 2 of 3 sec over doen om paraat te zijn . In de praktijk blijken er merken te zijn die tot 2,5 s nodig hebben na zo'n processor-reset.
Je lult uit je nek wat betreft ontworpen voor routers en modems ed. Je kan best de toepassing omschrijven waar de verschillende microcontroller families het eerst in gebruikt werden gebruikt(toetsenborden, diskdrives) maar modems en controllers zitten daar niet bij, die toepassingen zijn vele malen intensiever. Daar heb je dus meestal ARM varianten in zitten tegenwoordig.
Wat betreft de tijd die het kost om te resetten: dat is een software probleem. Een conservatieve schatting van het geheugen op een uC is zeg 4 KiloBytes, en de klokfrequentie is voor het gemak 1MHz. Dat betekent dat je na een reset binnen een seconde 250 keer door het hele geheugen gelopen kan zijn. Met andere woorden, als je meer dan een paar milliseconden (dat zijn duizenden instructies!) er over doet om op te starten, heb je gewoon een software bug te pakken. Nu horen bugs wel inherent bij 'digitaal', maar andersom gaat die vlieger niet op: er is geen wet die voorschrijft dat je precies die bug zult hebben als je iets met een uC maakt. Een hoop controllers hebben brownout detectie in de hardware zitten, dus 'er niet voor gemaakt' is flauwekul.

Daarbij komt nog dat 35MHz (of andere oude banden) ontvangers die tegenwoordig te koop zijn ook allemaal voorzien zijn van microcontrollers. Dus daar gelden precies dezelfde nadelen voor dan wat je in 2.4GHz ziet. Ook met 35MHz FSK kan je nog een hoop aan het signaal oppoetsen met een microcontroller namelijk. Je kan je dus wel proberen te verzetten tegen de 'digitale revolutie' maar in feite is die al lang voorbij, je hebt het zelf alleen niet door (zoek voor de grap maar eens op hoeveel uC's er in bv je auto zitten).

En qua reactie-tijd met 2.4 GHz: zolang er insteek modules voor jouw systeem zijn die in oude 35MHz zenders passen/pasten, is de kans heel groot dat jouw systeem gewoon met 50Hz werkt. Vroeger klaagde niemand over zo'n update frequentie, omdat het ver onder de menselijke reactie-tijd ligt. Zeker de oudere heren hier hoeven er niet op te rekenen dat hun reactietijd sneller dan 1/50 seconde is. Dat 'verschil' zit dus inderdaad gewoon tussen de oren.

Maar om het samen te vatten: 2.4GHz RC systemen zijn vele malen beter dan systemen op 35MHz. Als je last van brownouts krijgt is je elektrisch systeem niet op orde.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een 2,4 zender /. ontvanger maar deze vinden mekaar niet meer zowel op zender als ontvanger knipperen bijde leds hij komt uit een heli van e/sky hij is nog
geenhalf jaar oud weet iemand hier raad op
groet d degroot
0356025303 soest

Ik gebruik 2,4GHz FrSky en ben daar zeer tevreden over:
Heeft CE keur en met maar 70mW kilometers bereik, heeft hopping systeem zoals futaba en start op binnen 0,2 seconde.
Spektrum hoor ik steeds meer slechte dingen over.

35MHz is stenen tijdperk, kans dat iemand anders per ongeluk je kist neerhaalt of andersom.

Laatst bewerkt:
Snap niet goed dat er discussie over is.

35Mhz werkt goed maar als je op hetzelfde kanaal zit als een ander dan stoor je elkaar met een mogelijke crash als gevolg.

Op een club heb je een frequentie bord dus dam je die kans van mede vliegers in.

Beste persoon gaat wild vliegen in de wei.
Je lijkt alleen maar het signaal kan kilometers ver gaan.
Dan is 2.4Ghz gewoon slimmer.

Kans op storing bij een ander of bij jou door een ander is weg.
Waarom dan toch een risico nemen met 35Mhz?

Heb je op 2.4Ghz minder kans op storing van jezelf en voor anderen: JA

2.4ghz probleem met stroom voorziening?
Weet niet waar dit over gaat maar ik kan met mijn zender 3 dagen vliegen zonder laden en een hele dag met een ontvangerspack voor mijn ontvanger.
Hoor er bij niemand wat over....

Gewoon 2.4Ghz.

Ikzelf ben ook begonnen op 35MHz. gewoon omdat ik 2de hands iets wilde hebben en ik dit heel goedkoop op de kop kon tikken. Samen met een synth ontvanger (ontvanger waar geen kristal in hoeft omdat hij dat zelf regelt) werkt dit perfect. En wij hebben op de club een frequentiebord waardoor we niet op dezelfde kanalen vliegen.

Verder vind ik het wel handig dat iedereen 2,4GHz gaat vliegen, zo wordt de kans nog kleiner dat ik gestoord wordt :P

tegenwoordig zijn de 2,4GHz zenders niet zo duur meer icm een ontvanger. Een zender koop je vaak voor lange tijd, en als ik nu een nieuwe zou halen zou dat zeker weten 2,4GHz worden. Dat is niet de toekomst, dat is het heden.

Ik heb dus zeer goede ervaringen met 35MHz maar ik zou gewoon lekker 2,4GHz nemen. even investeren (ik geloof dat een futaba 6kanaals iets van 150euro kost) maar dan heb je iets waarmee je jaren plezier hebt.

Succes ermee!

^^Frank^^

Bedankt voor de reactie;)!
Laatste bericht in dit draadje is al weer een tijdje geleden,
maar ik gebruik al 2.4 gHz. Ik gebruikte eerst de standaard ontvangerset die bij het vliegtuig kwam. Maar nadat het signaal een paar keer weggevallen was, zonder crashes overigens, heb ik toch maar de stap genomen en de Spektrum DX6i gekocht. Tot nog toe doet hij het perfect en ik ben er zeer tevreden mee. Bereik is meer dan genoeg, en dat geeft zekerheid! En nu weet ik zeker dat ik andere modelvliegers, niet dat die in de buurt zijn, niet zal storen. Aangezien ik nu nog bij mij achter op een stukje gras vlieg. Binnenkort ga ik bij een modelvliegclub. Ook dan zal 2.4gHz wel eens een voordel kunnen zijn.

Groeten Marc

ik vlieg gewoon op de 35 mhz, en alles elektro:yes: en heb werkelijk nooit problemen ik kan met de 35mhz nog jaren vooruit, maar je moet gewoon kopen wat jij wil:yes: ik zal eerlijk toegeven als ik nu weer zou moetten beginnen met de hobby ik wel gelijk op de 2,4 ghz zou gaan:wink: maar ik heb intussen zo,n 10 kisten en wel 15 ondvangers dus nu omschakelen word n dure grap en 35mhz bevalt mij nog perfekt dus de komende jaren vlieg ik nog gewoon 35mhz:yes::wink:

Back