2.4 gHz of 35 mHz?

Ook is er hier binnen een straal van 10 KM geen modelbouwclub,
dus van hun zenders zal ik geen last hebben.

Belangrijker is dat andere modelvliegers geen last van jou hebben!
35Mhz moet je gewoon niet gebruiken als je niet bij een vliegclub met frequentiebewaking vliegt.

Dit soort vliegers is de reden dat ik heel snel van 35mhz af wil.

Dit soort vliegers is de reden dat ik heel snel van 35mhz af wil.
Ik spreek je vanavond wel ;-) (Haha :D).

Hoor net dat je Max Bec 2 + draadje binnen is, maar heb hem nog niet bij me wordt dus woensdag of je moet hem zelf oppikken.

Grt,
Berto.

Er is op dit moment veel gebruikt 35 mHz spul te koop voor weinig geld.
Misschien is dat een optie.
En inderdaad wordt er, zoals gewoonlijk, weer heel veel onzin verteld.
We vliegen al 15 jaar electro, op 35 mHz.
Zelden storing en als er storing is dan is het altijd terug te leiden naar een regelaar of zo.
Het is nooit de ontvanger die niet OK is.
Waarom mensen nu vaak storing hebben met electro?
Dat komt door die goedkope troep, regelaars zonder filtering, goedkope wegwerpservootjes en dat alles op de goedkoopste ontvanger geknoopt.. ja, das vragen om moeilijkheden.
We vliegen 2 tot 5 kilowatt, zonder storing, hooguit 20cm afstand tussen ontvanger en regelaar.. geen probleem, en gewoon PPM.

PCM en 2,4 Ghz maskeren storingen, het lijkt weg te zijn maar je lost het probleem niet op, je verbergt het alleen.
En 2,4 ghz heeft een ander probleem, de stroomvoorziening, die moet goed zijn anders kost het je gegarandeerd een model.

Het heeft allemaal zijn voor en nadelen, ik heb meer rare dingen gezien met 2,4 ghz dan dat ik met 35 mhz gezien heb..

Ik zou zelf nog steeds iemand 35 mhz aanraden, dat hebben we meer dan 25 jaar gebruikt, heeft het altijd goed gedaan en zoals ik al zei, het aanbod gebruikt spul is enorm.

GJ

En 2,4 ghz heeft een ander probleem, de stroomvoorziening, die moet goed zijn anders kost het je gegarandeerd een model.

heej, ik heb zelf een robbe blue arrow (kleine verzie) ook op 2.4 en n naar maate t einde van de baterij begint ie erg moeilijk te vliegen en uit balance te raken , oftewel moet ik spoedig landen
is dat wat je bedoelt ?

Ik zou zelf nog steeds iemand 35 mhz aanraden, dat hebben we meer dan 25 jaar gebruikt, heeft het altijd goed gedaan en zoals ik al zei, het aanbod gebruikt spul is enorm.
Jij hebt zeker nog nooit gehad dat een clubgenoot per ongeluk zijn zender aanzette terwijl jij op dat kanaal aan het vliegen was... dat kwam vroeger toch met enige regelmaat voor. Met 2.4 is het helemaal geen issue meeer.

Over welk merk heb je het? Met Spektrum is de verbinding binnen een seconde hersteld als de spanning terug is. Met Corona ook. Als de spanning niet terugkomt had je met 35 mHz ook een probleem gehad...

Bart, nee, ik heb nog nooit gehad dat een clubgenoot zijn zender aanzette op mijn kanaal.
We hebben een frequentiebord, zoals elke club.

En weet je hoe lang 1 seconde is?
Dat is bij onze modellen 60 meter.
35 MC is minder gevoelig voor dipjes en een lege accu merk je aan dat de servo's trager worden.

GJ

Wij hebben ook een frequentiebord, net als iedere club. En toch ging het af en toe fout. Ik denk dat het bij iedere club wel eens fout ging.
Bij ons nu niet meer, wat 75% vliegt 2.4 Ghz.
Lege accu? Ik weet wel dat toen ik net 2,4 vloog, ik kon merken dat mijn modellen (zwevers) sneller reageerden. Sommigen zeggen dat het onmogelijk is dat je het verschil merkt, maar ik weet van meerderen dat ze dat vonden.
Als ik jouw argumenten zo lees, denk ik: Heeft die dan geen aparte zenderaccu? Of hoeveel uren duurt een vlucht bij jou?

Wij hebben ook een frequentiebord, net als iedere club. En toch ging het af en toe fout. Ik denk dat het bij iedere club wel eens fout ging.
Bij ons nu niet meer, wat 75% vliegt 2.4 Ghz.
Lege accu? Ik weet wel dat toen ik net 2,4 vloog, ik kon merken dat mijn modellen (zwevers) sneller reageerden. Sommigen zeggen dat het onmogelijk is dat je het verschil merkt, maar ik weet van meerderen dat ze dat vonden.
Als ik jouw argumenten zo lees, denk ik: Heeft die dan geen aparte zenderaccu? Of hoeveel uren duurt een vlucht bij jou?

Als het fout gaat dan zou ik toch maar eens met z'n allen om de tafel gaan zitten.
Het is bij ons echt nog nooit fout gegaan.

Technisch gezien is het onmogelijk dat met dezelfde servo's en alleen de verandering naar 2,4 ghz de servo's sneller reageren, dat zit tussen de oren.

Ik snap helemaal niks van de laatste zin, of ik geen aparte zenderaccu heb?
En hoeveel uren een vlucht duurt.
Nou, geen uren, ik verveel me al na 10 minuten zweven.
Als ik vlieg dan vlieg ik een paar minuten en dat een paar keer per dag.

GJ

Als het fout gaat dan zou ik toch maar eens met z'n allen om de tafel gaan zitten.
Zoals ik al schreef: het gaat nu niet meer fout.

Technisch gezien is het onmogelijk dat met dezelfde servo's en alleen de verandering naar 2,4 ghz de servo's sneller reageren, dat zit tussen de oren.
Kan best, ik heb goeie oren... :cool:
Ik wist helemaal niet dat (puur theoretisch) 2,4 sneller was, maar ik had wél het gevoel dat de respons sneller kwam. Zal wel niet kunnen, maar ik ben niet de enige.

Ik snap helemaal niks van de laatste zin, of ik geen aparte zenderaccu heb?
En hoeveel uren een vlucht duurt.
Nou... als een vlucht maar een paar minuten duurt dan begrijp ik al niet dat je het hebt over de risico's van een leegrakende accu. En als je daar toch last van zou hebben, dan zou dat met een aparte zenderaccu toch opgelost moeten zijn. (edit: ik bedoelde hier ontvangeraccu; typefoutje)
Ongeveer hetzelfde soort argumentatie als jij mij voorhoudt met dat frequentiebord, maar dan omgekeeerd... :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Ach, als jij denkt dat het sneller is dan krijg je van mij gelijk.
En je weet best dat ik bedoel dat we nooit problemen hebben gehad met 35 mhz aanschakelen op dezelfde frequentie.

Maar je snapt mijn accuverhaal niet helemaal.
Ik heb het niet over de zenderaccu maar over de ontvangeraccu.
Aan de ontvangstkant zitten problemen met 2.4 ghz.
Daar krijg je dipjes.
En ja, ook als je accu vol zit, als je servo's de accu onderuit trekken omdat de accu de stroom niet kan leveren.

Pak maar eens een paar eneloopjes, hang daar 4 digitale servos op en ga het belasten, je spanning dipt tot onder de 4 volt.

GJ

Sorry, ik had daar zenderaccu getypt, maar ik bedoelde ontvangeraccu. (Ik heb het zo verbeterd dat jouw reactie ook begrijpelijk blijft).
Mijn Spektrum DSM2 ontvangers werken tot 3,5 V. Ik heb geen idee wat het minimum is voor een gemiddelde 35Mhz ontvanger.

Ach, als jij denkt dat het sneller is dan krijg je van mij gelijk.
En je weet best dat ik bedoel dat we nooit problemen hebben gehad met 35 mhz aanschakelen op dezelfde frequentie.
Jaja, en je hebt nu niet even een selectief geheugen om maar je argument vol te kunnen blijven houden? Mensen maken fouten, niet iedereen is zo gedisciplineerd zoals jij je voordoet, en als je die discipline aan anderen op gaat leggen hou je niet veel vrienden over.

Daar krijg je dipjes.
En ja, ook als je accu vol zit, als je servo's de accu onderuit trekken omdat de accu de stroom niet kan leveren.

Pak maar eens een paar eneloopjes, hang daar 4 digitale servos op en ga het belasten, je spanning dipt tot onder de 4 volt.
En dat heeft met 2.4 te maken?? Volgens mij helemaal niets. Zoals je zelf al zegt gebruik je/men in jou voorbeeld accus die de gevraagde stroom niet kunnen leveren. Dan moet je een ontvanger accu systeem gebruiken dat de gevraagde stroom wel kan leveren. Dat heeft niets met 'digitaal' of 2.4GHz te maken, dat is gewoon onachtzaam je systeem samenstellen.
Op een een of andere manier blijven brandstof vliegers op NiMH steken, terwijl de electrovliegers al jaren door hebben hoe je met LiPo veel leukere resultaten kan krijgen. Netjes laden en een spanningsregelaar zou toch geen probleem moeten zijn voor een gedisciplineerd iemand?

JiB, helemaal mee eens!

Ik vind het verbazingwekkend dat er nog steeds discussies over 2.4 GHz bestaan, dat heeft zich toch nu wel eens bewezen? Dan zou ik persoonlijk wél voor Futaba of Spektrum kiezen, omdat vooral deze twee systemen zich inmiddels goed hebben bewezen. Zo zou ik 2.4 GHz van Graupner niet gebruiken, daarbij heb ik teveel ellende meegemaakt.

Mijn nederige mening; 35 MHz is goed, maar vergt meer inschakeldiscipline van álle vliegers en is daarmee al in theorie onveiliger dan 2.4 GHz. Ook bij 2.4 GHz moet je je gezond verstand gebruiken en kun je niet zomaar iets doen, dus in die zin ook niet de heilige graal. Hét grote voordeel van 2.4 GHz t.o.v. 35 MHz; geen onderlinge interferentie, maar ook geen ellende meer met elektromotoren en ESC's die nogal veel EM-brut uitbraken. Alleen al daarvoor, de beste keuze! :mrgreen:

~Jolmer

En dat heeft met 2.4 te maken?? Volgens mij helemaal niets.

Jawel. Geen enkele 35 mHz ontvanger schakelt uit als de spanning dipt, 2,4 doet dat wel. Niet dat ik daarmee wil suggereren dat je dus geen 2,4 moet gebruiken trouwens, ik zie de voordelen echt wel. Maar er zitten wel wat addertjes onder het gras.

Jawel. Geen enkele 35 mHz ontvanger schakelt uit als de spanning dipt, 2,4 doet dat wel. Niet dat ik daarmee wil suggereren dat je dus geen 2,4 moet gebruiken trouwens, ik zie de voordelen echt wel. Maar er zitten wel wat addertjes onder het gras.
Hangt ook van het type 2.4 GHz af; Spektrum is wel gevoelig voor "Brown Outs", Futaba véél minder!

~Jolmer

Correctie: Spektrum was tot 2007 wat gevoeliger voor brown-outs, daarna hebben ze een verbetering aangebracht waardoor er geen verschil meer is met 35MHz systemen. Oude ontvangers kon je kostenloos laten updaten.

Correctie: Spektrum was tot 2007 wat gevoeliger voor brown-outs, daarna hebben ze een verbetering aangebracht waardoor er geen verschil meer is met 35MHz systemen. Oude ontvangers kon je kostenloos laten updaten.
Ik heb begin vorig jaar (2009) de overstap gemaakt naar Spektrum, i.v.m. het beginnen met (turbine~) jetvliegen. Ik ben toen gewaarschuwd om voor een goed stroomvoorzieningssysteem te kiezen, omdat Spektrum hier gevoeliger voor is dan Futaba.

Ik heb die wijze raad maar opgevolgd, geen idee of dit nu nog van toepassing is... Better safe than sorry? :mrgreen:

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk altijd verstandig om voor een goede stroomvoorziening te zorgen, zeker met jetmodellen. Na de update van eind 2007 zijn Spektrum ontvangers niet meer gevoelig voor "brown-outs". Ze herstellen na een spanningsdip direkt de verbinding vergelijkbaar met oude 35MHz systemen. Futaba Fasst doet er iets langer over.

Op de Spektrum site vind je alle info hierover.

Aha, OK.

Nou mooi, dan is dat dus ook geen issue meer, dus redenen te over om voor 2.4 GHz te kiezen! :D

~Jolmer

Kan best, ik heb goeie oren... :cool:
Ik wist helemaal niet dat (puur theoretisch) 2,4 sneller was, maar ik had wél het gevoel dat de respons sneller kwam. Zal wel niet kunnen, maar ik ben niet de enige.
Bart heeft wel gelijk. Het werkt sneller. Alleen ligt dat inderdaad niet aan de servo's, die blijven even snel. Maar het ligt aan de herhalingsfrequentie van de puls-treintjes. Bij 2.4 GHz gebeurt dat al gauw 100x per seconde, bij 35 MHz 20x per seconde.
Als jij dus op een moment iets stuurt (up ...), komt dat commando veel sneller bij de ontvanger en bij de servo terecht. De bewegingssnelheid van de servo blijft dezelfde. De servo begint alleen eerder met bewegen.

Maar je snapt mijn accuverhaal niet helemaal.
Ik heb het niet over de zenderaccu maar over de ontvangeraccu.
Daar krijg je dipjes.

In 2.4 GHz ontvangers zit een microprocessor die gevoeliger is voor onderspanning. Ze zijn immers ooit ontworpen voor onze draadloze routers en modems ... Ze gaan daarbij uit van een constante energie-aanvoer via het net. Weliswaar verlaagde spanning via een trafo, maar ze zijn niet ontworpen voor de dalende spanningscurve van een accu-stroomvoorziening waarbij bij hoge belasting de spanning nog even dieper daalt.
Beneden een bepalde grens doet de microprocessor het gewoon helemaal niet meer. Dus niet zoals bij een analoog systeem die het bij te lage spanning slecht(er) doet (maar nog wel een beetje).
En komt de spanning terug op een goed niveau dan moet die processor opnieuw opstarten. Ook daarbij geldt: ze zijn ontworpen voor routers en modems e.d. En daar maakt het niet uit of ze er 1, 2 of 3 sec over doen om paraat te zijn :confused:. In de praktijk blijken er merken te zijn die tot 2,5 s nodig hebben na zo'n processor-reset.
De meeste 2.4 GHz ontvangers geven er bij 3,5 V de brui aan. En bij een slechte, al wat lege ontvangeraccu, met veel servo's kan het dan inderdaad voorkomen dat die spanning een paar tienden van een seconde onder dat niveau zakt. Tja, en eenmaal op de grond naast alle brokstukken blijkt de ontvanger dan gewoon nog (weer!!) te werken.

Ik heb geen idee wat het minimum is voor een gemiddelde 35Mhz ontvanger.
In de F3K vlogen ze vaak met maar 3 NiCad of NiMh cellen. 3,7 V vol. De meeste kleine 35 MHz ontvangers gaven er bij 2,8 V de brui aan, maar dan bewogen de servo's ook al alsof ze met de hand aangedreven werden. Zooo slooooom ... Dan wist je dat je accu leeg raakte.

Maar, met een 2,4 GHz ontvanger weet je dat ook ... als je kist op hol slaat ...:twisted:

Dirk.

Zo zou ik 2.4 GHz van Graupner niet gebruiken, daarbij heb ik teveel ellende meegemaakt.
"2,4 GHz van Graupner" heet tegenwoordig Weatronic. En ik durf de stelling aan dat er misschien wel even goede merken bestaan, maar geen betere.

Enne ... mijn upgrade van MPX 4000 middels Weatronic is goedkoper dan met MPX. Ook de ontvangers zijn 10% goedkoper.

Dirk.

Laatst bewerkt:
Back