2,4 Ghz zenders in Nederland NIET of WEL TOEGESTAAN !!!????

• Topicstarter Topicstarter Ha-eM Helifun
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk, dat het in het bestek van dit draadje niet erg nuttig is om het verder over grijze import te hebben. Uiteraard is daarover ook een interessante discussie te voeren, waaraan ik graag zou deelnemen, maar dit dan m.i. graag in een ander draadje.

Ik wil zelf in dit draadje over grijze import toch nog wel even kwijt, dat het natuurlijk de eindgebruiker is, die te allen tijde verantwoordelijk is voor zijn apparatuur. Deze is dan ook de enige, die een rechtszaak aan zijn broek kan krijgen als het bij het gebruik ervan ernstig mis gaat. Via de winkelier kan deze de verantwoordelijkheid dan wel bij de importeur deponeren, maar dan moet toch eerst de winkelier aansprakelijk worden gesteld. Ook bij garantie en produktaansprakelijkheid loopt het traject in principe via de winkelier.

hier nog een draadje van flyinggiants
waar info in staat over de modules van spectrum voor futaba, hitec en JR zenders!

ook staan er een aantal foto's in de bovenstaande link!

3w_flyer zei:
Hey jongens,

ik volg dit een beetje omdat het me ook interesseert. Maar waarom een nieuwe zender kopen als je losse modules voor ons aller eigenste zenders kunnen kopen ?

http://www.xtremepowersystems.net:80/xtremelink.php

of is dit nog iets anders ?

Peter

ik ben blij dat eindelijk iemand ook opmerkt dat er nog andere systemen op komst zijn. Waarom een nieuwe zender kopen ??? gewoon even geduld hebben en we kunnen gewoon met onze eigen zenders blijven vliegen.

Bovenstaande had ik al op pagina 4 van dit draadje gepost maar niemand reageerde erop.

@3w_flyer

die modules van xtremepowersystems zijn ook mooi, maar die mensen daar hebben maanden geleden al gemeld dat ze het bijna uit gingen brengen, en nu zijn ze nog steeds bezig.

die modules van xtremepowersystems zijn ook mooi, maar die mensen daar hebben maanden geleden al gemeld dat ze het bijna uit gingen brengen, en nu zijn nog steeds bezig.

Spektrum brengt ze nu wel uit... en reken maar dat Futaba zelf wel zal volgen, NO_WAY dat ze al die klandizie verloren laten gaan!

Op RR werd ook al gesuggereerd dat Xtremepowersystems deze alleen maar is gaan "promoten" om de "rechten" hiervan te kunnen verkopen aan 1 van de grote jongens.. zoals Futaba en dan flink te cashen zonder zelf alle bijkomende problemen te hebben.

Cheers,

Richard

ja inderdaad, dat heb ik ook gelezen!

naja, ik hoop voor de zomer toch wel zon systeem te hebben aangeschaft :wink:

naja, ik hoop voor de zomer toch wel zon systeem te hebben aangeschaft

Waarom zo snel? Ik ben al 3x uit de lucht geknalt door storing, er nog geen euro minder van geworden... maar ik heb ook niet zoveel haast, eerst maar eens zien dat het echt perfect werkt. Kijken of Futaba niet met een upgrade komt... en wachten tot iemand het netjes importeert in Nederland (stel je voor dat ik zo'n module in mn 14MZ plug en hij begint acuut te roken :wink: , OEPS, fabricagefoutje...)

Cheers,

Richard

Raptor Rulezzz zei:
Op RR werd ook al gesuggereerd dat Xtremepowersystems deze alleen maar is gaan "promoten" om de "rechten" hiervan te kunnen verkopen aan 1 van de grote jongens.. zoals Futaba en dan flink te cashen zonder zelf alle bijkomende problemen te hebben.
Futaba levert zelf ook 2,4GHz apparatuur (zowel hobby als insdustrieël) dus die zit daar niet direct op te wachten ....

waarom zo snel, nou omdat een zwever bij ons op de club hetzelfde kanaal als mij heeft :wink:
en natuurlijk het gemak, nooit meer op of om kijken of ik wel de enige ben op mijn kanaal, gewoon vliegen waneer er ruimte is.
ook op meetings en dergelijken.

ervaring met spektrum zelf heb ik wel al, ik gebruiken namelijk een dx-3 spektrum voor mijn auto's en ben er zeer tevreden over!

als ik het goed heb gelezen op runryder komt futaba zelf begin april (op een beurs?) uit met modules voor onder andere de 9c/9z.

Ik zou die dx7 wel eens getest willen zien......

Mischien kan de de importeur een test zender/ontvanger combinatie ter beschikking
stellen aan Modelbouw Aktueel.

De techniek is nog erg "vers", ben erg voorzichtig met m'n modellen.

Als zo'n zender goed uit de verf komt, lijkt het me wel wat.

Johan

ik zie net op de site van xtremepowersystems dat ze een vergelijking op de site hebben staan met hun systeem en het systeem van spektrum.

ook staat er bij dat de modules beschikbaar zijn vanaf de show in Toledo (die begint 13 april), waarschijnlijk worden de spektrum modules van Futaba zelf dan ook bekend gemaakt als het gerucht klopt?!

br@m zei:
....In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren is het zo dat een CE markering betekent dat het apparaat in de hele EU zowel verkocht als gebruikt mag worden tenzij een lidstaat daartegen bezwaar maakt (kijk de wet er maar op na - heb ik ook gedaan).....j.

Fout fout fout !!

Want op de 2,4GHz apparatuur staat achter het CE merkje een nummer en een uitroepteken in een cirkel (het z.g.n. "allert-sign")
Zendapparatuur moet behalve aan de geldende CE normen ook aan de R&TTE richtlijn voldoen (zie: http://www.rtte.org/)
De uitleg en de "risico's" staan ook op een speciale website van het "Agentschap Telecom" http://www.ce-alert.nl/

en voor mensen die "snel"willen lezen:
  • De R&TTE richtlijn

Elk EU land had voor het op de markt brengen van met name zenders eigen keuringseisen en veelal een verplichte keuring bij een erkend laboratorium. Vanaf het jaar 2000 zijn die landelijke eisen en keuringsverplichting vervallen. Dat betekent onder andere dat iedereen zendapparatuur mag verkopen en dat ook iedereen die apparatuur in huis mag hebben. Het is echter niet zo dat zendapparatuur dan ook overal gebruikt mag worden. Op radio-apparatuur waarvan het gebruik binnen de EU niet is vrijgesteld of geharmoniseerd, staat naast de CE markering tevens het Alert teken: een cirkel met daarin een uitroepteken.

Van de "Agentschap Telecom" website
  • Apparatuur kopen in een Nederlandse winkel

Wanneer u apparatuur koopt bij een Nederlandse detaillist, mag u er vanuit gaan dat de apparatuur voldoet aan de richtlijnen: R&TTE, EMC en LVD. Vraag echter aan de winkelier of de apparatuur voorzien is van een CE markering en kijk zelf ook nog even. Mocht het apparaat of de verpakking voorzien zijn van het CE teken en ook een (!) Alert teken, vraag dan welke beperkingen er zijn met betrekking tot gebruik van de apparatuur.
Dus de leverancier/winkelier moet de beperkingen kennen .... !!!
En volgens deze opmerking hoeft de apparatuur zelf niet van en een CE markekering voorzien te zijn, en is het voldoende als dit op de verpakking staat .... !!!! dus de verpakking goed bewaren :lol:

Geweldig...

Nu 1 link met een negatieve dan wel met enigzins negatieve kritiek van
wat dan ook op deze sites.

Het probleem is.....

Ze zijn ALTIJD enthousiast.....

Johan

Dirk zei:
br@m zei:
....In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren is het zo dat een CE markering betekent dat het apparaat in de hele EU zowel verkocht als gebruikt mag worden tenzij een lidstaat daartegen bezwaar maakt (kijk de wet er maar op na - heb ik ook gedaan).....j.

Fout fout fout !!

Sorry Dirk, niet fout, hoogstens onvolledig. Je aanvulling over de alert is terecht. Maar het CE teken betekent wat ik schreef. De alert betekent dat er in één of meer lidstaten 'beperkingen' gelden ten aanzien van het gebruik van een apparaat. Als er een alert op staat KAN het zijn dat in Nederland beperkingen gelden. In dat geval mag je het apparaat in NL niet gebruiken. Maar de leverancier moet jou daar bij aankoop over informeren.

Spektrum doet dat keurig door in de handleiding te zetten welke landen in Europa geen probleem met de DX7 hebben. Nederland staat daar bij. Met andere woorden je hebt gelijk dat de alert in het algemeen ook relevant is.

Maar in dit geval is de alert in Nederland niet van toepassing en je mag het ding dus in NL gebruiken. De ingescande brief van agentschap telecom uit een eerdere posting zegt dat ook letterlijk.

100 pagina's met gebruikerservaringen en allemaal enthousiast?
Indien iets niet goed funktioneerd of vragen opleverd wordt dat op RCGroups echt wel gemeld net als op dit forum...

Futaba levert zelf ook 2,4GHz apparatuur (zowel hobby als insdustrieël) dus die zit daar niet direct op te wachten ....

Onder licentie van Nomadio heb ik me laten wijsmaken... waar of niet, ik denk dat ze voorlopig zwaar achter de feiten aanlopen. Of ze vinden het wel fijn dat iemand "hun oude prut" opwaardeert naar nieuwe hoogtes.

Ik zal binnenkort ook eens mijn mening geven over die DX-7 nadat ik hem heb gezien, ik hoorde net dat Remco er eentje krijgt voor zichzelf om mee te vliegen... dus ik ben benieuwd!

Cheers,

Richard

Als je je bevindingen gaat posten geef dan even een seintje in dit draadje of pm even
ik wil wel eens gebruikers ervaringen lezen in het nederlands.

Niet dat ik geen engels kan, maar die lui vinden alles "great"....

:D :D :D :D

Johan

Raptor Rulezzz zei:

Onder licentie van Nomadio heb ik me laten wijsmaken... waar of niet, ik denk dat ze voorlopig zwaar achter de feiten aanlopen. Of ze vinden het wel fijn dat iemand "hun oude prut" opwaardeert naar nieuwe hoogtes.

Zie hier de aankondiging van Futaba http://2.4Gigahertz.com .....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back