2.4Ghz Fasst module in T14MZ.

jongens toch, al vloog je met deze;
33154142-graupner-d14-handleiding.jpg

Kon je nog wereldkampioen worden hoor :-)
Who cares welke zender je hebt, in dit topic gaat het "ik wil het beste hebben"-gehalte er wel neeeeet iets over...

@Bryan; je kan maar met 1 zender tegelijk vliegen hoor, ik zal dus zeker evenveel plezier hebben :-)

Je kunt inderdaad maar met één zender tegelijk vliegen, maar met de mijne kun je mooi wel twee modellen tegelijkertijd in de lucht houden :mrgreen:! Ideaal voor huckepack vliegen en nog bar gezellig en lekker warm ook. Zij de onderste kruisknuppels en ik de buitenste twee :D.

Enne, voordat iemand gaat zeggen, dat ik niet zo met mijn eigen bijna 20 jaar oude knutseltje moet pronken (:cool:): dit is pas de 5e keer, dat ik 'm hier op het forum post, dus het valt best wel mee...

47347a2164a2a138.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie een aantal T14Mz zenders hier. Ik weet niet of jullie alleen met schaalmodellen heel rustig rondjes vliegen, maar bij redelijk heftig 3D vliegen zijn de potmeters zo versleten. Binnen de garantie periode moesten ze alle 4 vervangen worden. Het gekke is dat de DX7 potmeters nog steeds goed werken, ondanks dat deze ook veel op de sim gebruikt wordt.
Ik bedoel een 100 Euro zender tegen een 1700 Euro zender dat is toch wel kras...

Bert; op de ene zender staat ruim 600 uur, en ik vlieg bepaald niet rustig rondjes met schaalmodellen:mrgreen:

Met versleten potmeters heb je toch last van trillingen e.d. als je stuurt? (tot nu toe niks van gemerkt)

Ik hoorde dit probleem ook al van enkele mensen, maar die hebben er tegenwoordig ook geen last meer van, maar er zouden bij de nieuwere zenders (en bij updates) andere pot meters gebruikt worden ... (corrien weet daar waarschijnlijk meer over...)

Met de 12FG heb ik al wel wat gevlogen en nog geen problemen.

Wat vinden we hiervan?

DSC014181.JPG

(moet nodig mijn emcotec afstoffen zie ik nu, hahaha)

Antennes ook zo ver mogelijk van geleidend materiaal af (min 3cm) zoals carbon en metaal en elektrische leidingen, lijkt er op dat jij geprobeerd hebt om het zo dicht mogelijk........
Terwijl je alle ruimte hebt om.........:confused:

Hmz ok, het zit zo mooi he.........

Zou even snel niet weten waar ik de antennes dan aan vast moet maken. De emcotec staat op rubbertjes en kan trillen. Zou ik de antennes bijv aan de rompzijkant vastmaken, dan scheuren de antennes weer af door de trillingen:rolleyes:

Iemand nog tips?

De feitelijke antennes kunnen ook vrij resoneren, met risico op draadbreuk. Als je buisjes gebruikt kan je deze beter wat langer maken zodat het hele dunne uiteinde in het buisje zit.

Voor de ontvangst is de aanwezigheid van het buisje geen bezwaar. Iets meer vrijhouden van geleidende delen is ook aan te bevelen. Je hebt inderdaad alle ruimte.

Ok, dus beter de antennes los van de emcotec.

1.Hoe ver er vanaf?
2.Mag de ontvanger zelf er wel op blijven zitten?
3.Iemand een idee hoe ik het dan concreet moet oplossen?

Tnx:)

Is er een spant in de buurt waar je ontvanger tegenaan kunt monteren? Eén antenne kan dan tegen de spant worden gemonteerd en de andere tegen de zijkant.

1. Zo ver mogelijk.
2. ? Wat zit er op de Emcotec direkt onder de ontvanger? Of heeft de Emcotec een metalen behuizing?
3. Limonade-rietjes en dan elke draad onder een hoek van 45 graden omhoog. Als de antennetje afbreken is dat tot nu toe altijd op de plaats, waar ze de coax verlaten, dus stop ze er helemaal in, zoals hierboven al wordt geadviseerd.

Is er een spant in de buurt waar je ontvanger tegenaan kunt monteren? Eén antenne kan dan tegen de spant worden gemonteerd en de andere tegen de zijkant.

Ja, maar dan komt het probleem; de emcotec staat op rubbers en dan trillen weer de kabels van de emcotec die de ontvanger in gaan.

2. ? Wat zit er op de Emcotec direkt onder de ontvanger? Of heeft de Emcotec een metalen behuizing?

Nou, de emcotec zelf is plastic, als ik aan beide kanten een magneet erbij houd, dan gebeurt er niks. De onderplaat van de emcotec is aluminium.

3. Limonade-rietjes en dan elke draad onder een hoek van 45 graden omhoog. Als de antennetje afbreken is dat tot nu toe altijd op de plaats, waar ze de coax verlaten, dus stop ze er helemaal in, zoals hierboven al wordt geadviseerd.

Ja, maar dan steken ze in de lucht, maar ik moet ze toch ondersteunen ergens aan?

Ik zie een aantal T14Mz zenders hier. Ik weet niet of jullie alleen met schaalmodellen heel rustig rondjes vliegen, maar bij redelijk heftig 3D vliegen zijn de potmeters zo versleten. Binnen de garantie periode moesten ze alle 4 vervangen worden. Het gekke is dat de DX7 potmeters nog steeds goed werken, ondanks dat deze ook veel op de sim gebruikt wordt.
Ik bedoel een 100 Euro zender tegen een 1700 Euro zender dat is toch wel kras...

Zo zie je maar...Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn om goed te functioneren :smile:

Uiteraard is het de bedoeling de rietjes ergens aan te bevestigen.

Servosnoertjes verdragen wel wat trillingen, dus ik zou de ontvanger ook van de Emcotec af halen. Zo'n aluminium koelprofiel wat er (zo te zien) aan zit schermt het zendersignaal af. Met deze korte antennekabeltjes is het lastig om ze zó te monteren, dat er altijd ééntje de zender direkt ziet.

Back