2 4S 5000mAh lipo's tegelijkertijd laden op 1 lader

De vraag is eigenlijk hetzelfde als dit topic: 2-3s-lipos-gelijktijdig-op-%E9%E9n-lader maar omdat ik die niet wil gaan kapen, stel ik hier mijn eigen vraag.

Ik gebruik alleen 4S lipos van 5000 mAh.

Ik heb een Robbe Power Peak C8 EQ-Bid 230V/12V (180W)
Hier zit een balanceerboardje bij.

Nu heb ik 2 opties:
1. Ik kan beide lipos 2C gaan laden (dit kan volgens de fabrikant)
2. Ik kan beide lipos tegelijkertijd 1C gaan laden

In het hierboven genoemde topic las ik dat er parallel boards zijn om 2 dezelfde lipos te laden. De 2 lipos zijn gematched staat op de verpakking.

Sluit je deze aan op de het balanceer board van de lader of rechtstreeks op de Robbe lader en dan op het parallel board sluit je voor beide lipos een balanceer board aan?

Dus: lader - parallel board - 2x balanceer board - op elk balanceer boardje een lipo?

Het is misschien een beginnersvraag, maar ik vraag liever wat teveel dan dat ik wat aanklooi en vervolgens er weer een huizenblok weggevaagd is :)

Zijkant van de lader:

robbe-power-peak-c8-eq-bid-230v12v-180w-lader-8124.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Zet ze liefst Parallel. Dat kan via een boardje of gewoon via een zelf gemaakte en gesoleerde kabel.. (main leads, en balancer leads)

4s lipo met 180watt laadvermogen=
180:14,8=~12 ampere. 2 accus van 5000mah = 10.000mah = 1c =10amp.
dus je zou ze ongeveer op 1,2c kunnen laden..

Nog iets sneller als 1C laden dus, altijd meegenomen.
Hoe voltrekt zich dit met een auto accu? Trekt die ook ook 2 parallel aangesloten lipos op 1.2C laden? Eventueel met draaiende motor?

Met 180 watt vermogen laden is de stroom uit de accu 180 : 12 = 15 ampère. Dan is er met rendementsverlies nog geen rekening gehouden.

Een gewone autoaccu zal dit niet lang volhouden. Misschien 1 x laden. Autoaccu's zijn gemaakt om gedurende korte tijd een hoge stroom (starten) te leveren.

Of een draaiende automotor een optie is betwijfel ik. Dan moet je de motor een uur laten draaien om de Li-Po's te laden.

Bovendien, als je beide Li-Po's apart laadt, dan is laden met 2C mogelijk. De totale laadtijd zal dan ongeveer gelijk zijn aan het laden met twee Li-Po's parallel. Er zijn dan geen kunstgrepen als een parallel laadkabel nodig en het is in mijn ogen véél veiliger!

Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week eens een 5000mAh lipo opgeladen aan de accu van de auto met 1C, dat ging goed. Heb een vrij zware accu in de auto zitten, weet alleen zo even niet hoeveel ampere deze heeft.

Het 2C laden van de Tunigy moet kunnen volgens de fabrikant, maar het is misschien minder goed voor de lipo? Vandaar dat de parallel optie kwam. Anders is het een half uur vliegen (15 min per lipo), 1 uur laden (1 lipo met 1C), 15 min vliegen en dan telkens 45 minuten wachten voor ik weer kan vliegen.

dit seizoen, laden vanaf de auto accu...
in dit seizoen komen alle zwakke accu's vrij vlot naar voren..
daarnaast is het ook nog een verschil of je diesel of benzine hebt
Diesel heeft vaak een veel zwaarder electrisch systeem, ook een zwaardere accu.

Dus let op als iemand zegt dat het bij hem 2 keer laden goed gaat..
Als hij een diesel heeft, en jij een klein benzine autotje gaat jouw auto 2 keer laden dus niet trekken

Dit seizoen is misschien wel een beetje slecht, ik heb een diesel en er zit door alle elektronica een behoorlijk zware (dure) accu in.

Ik heb een 1600 diesel en na 3 lipo's laden van 4S 5000 had de autobatterij nog 11v over maar dit was in ieder geval niet meer genoeg om de auto te starten.
Heb dan een wandeling van 2 km moeten maken om bij een kennis een mobiele starterbatterij te gaan halen omdan vervolgens 2 km terug te wandelen.
Laden doe ik nu voortaan met draaiende motor.

Pas wel op dat bij parallel laden ook je voltages van beide accu's gelijk moeten zijn. Ook de cellen moeten gelijk zijn

Anders kunnen er hele hoge stromen gaan lopen tussen de accu's door oa je balanceer kabels

Als je niet met twee parallel geschakelde accu's rijd, vliegt, vaart etc. Dan is parallel laden af te raden.

Je laadtijd blijft namelijk even lang.

Of je laadtijd even lang blijft hangt puur van het vermogen van je lader af....

Ik kan met een parallelboardje mijn 5s 5000mAh packs sneller laden dan per stuk...
Aangezien mn Fusion Emperor 712 tot 20A/500W per kanaal kan gaan en er maar weinig accu's zijn die er echt beter op worden met 4C...

Ik kan dus 4 packs aan het boardje hangen en dan nog steeds met 1C laden , laad jij maar eens 4x een 5s 5000mAh pack op maar 1 laadkanaal in een uurtje zonder boardje en zonder dat de accu's er onder lijden ;)

Parallel kan prima , zolang je maar geen volle packs koppelt met lege packs....
Heb al jaarreennn een parallelboardje in gebruik voor alles van 2 t/m 6s , zolang voltage en capaciteit gelijk zijn en je geen lege packs koppelt aan volle is er niks aan de hand......

In principe laadt je de lipos als ze nieuw zijn eerst gewoon los van elkaar op en als je er een keer mee gevlogen hebt en ze zijn allebei voor 80% leeg dan kan je gewoon parallel laden neem ik aan.

Begrijp je drang naar parallel laden niet echt. Heb al eerder gezegd dat met jou lader (door vermogengebrek) het laden van twee accu's parallel ongeveer net zo lang duurt als twee maal één cel apart laden.

Wat denk je met parallel laden de bereiken?

en ze zijn allebei voor 80% leeg dan kan je gewoon parallel laden neem ik aan.
Het enigste voordeel is dat je ze in 1 keer beiden op laadt en met het juiste boardje ook balanceert zonder er verder aan te komen.
Ruim 1C laden is dan het maximum van de lader met bij behorende dubbele laad tijd.
Per stuk laden heeft het voordeel dat je een half uur eerder weer kan vliegen als je maar 1 lipo in je vliegtuig nodig hebt.;)

In principe laadt je de lipos als ze nieuw zijn eerst gewoon los van elkaar op en als je er een keer mee gevlogen hebt en ze zijn allebei voor 80% leeg dan kan je gewoon parallel laden neem ik aan.
Als je met twee paralel tegelijk vliegt wel.
Niet als je maar met 1 accu tegelijk vliegt. Dan is paralel laden zeer af te raden omdat je dan altijd spanning verschil krijgt tussen de twee accu's

Ik snap het niet.
Psycho gaf het volgende aan:
4s lipo met 180watt laadvermogen=
180:14,8=~12 ampere. 2 accus van 5000mah = 10.000mah = 1c =10amp.
dus je zou ze ongeveer op 1,2c kunnen laden..

Dat betekent dat als je ze parallel laadt je in ongeveer 1 uur beide 5000mAh lipos vol hebt. Dat heb ik nu met 1 lipo ook. Dan is het voordeel met mijn lader toch dat je in dezelfde tijd nu 1 lipo extra kunt laden?

Je Li-Po's mogen toch met 2C worden geladen? Dan laadt je één accu in een half uur en twee accu's in één uur. Bovendien kan je al beginnen met laden als één accu leeg is en je met de tweede accu gaat vliegen.

Tip

Ga alleen parallel laden als je weet waar je mee bezig bent!

Er kunnen echt lelijke ongelukken gebeuren als je maar wat doet.

Gewoon enkel laden is het veiligst en in jou geval even snel

Ik snap het niet.

Dat betekent dat als je ze parallel laadt je in ongeveer 1 uur beide 5000mAh lipos vol hebt. Dat heb ik nu met 1 lipo ook. Dan is het voordeel met mijn lader toch dat je in dezelfde tijd nu 1 lipo extra kunt laden?
Nee met 1 lipo tegelijk kan je na een half uur weer vliegen als je met 10A(dus 2C) laadt.
Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen.;)

Back