2 accu's direct op ontvanger mogelijk?

• Topicstarter Topicstarter utilman
  • Startdatum Startdatum
U

utilman

Guest
is het mogelijk om 2 ontvangers direct in de ontvanger te steken als dubbel stroom oplossing?
dus beide in een aparte aansluiting op de ontvanger!
of moet ik een aparte accu-kaart er tussen proppen die ook het voltage kan verminderen?
en wat zijn de voor en nadelen van beide oplossingen...?

wel mogelijk

voordeel van dubbel accu packet: met accuweige of powerbox o.i.d.

-veilig (als er 1 accu plots kapot mocht gaan)

Nadeer:
-het is zwaarder.
-je hebt meer bedrading/electronica in je model
-je moet altijd een accu exra laden.

ga voor je zelf na of je een dubbele accu nodig hebt, zo ja, kun je en accuweiche inbouwen, of een powebox aanschaffen
powerbox heeft ook nog het voordeel dat je meerdere servo uitgangen op een kanaal hebt zitten.

Grt. Wesley

dank je voor je snelle antwoord!

vraag het voor een clublid van me. we wisten niet zeker of je met 2 accu's direct
op de ontvanger nu 4,8V of 9,6V op de ontvanger zou hebben staan.

met een accuweiche heb je dus automatisch een spaningsregelaar er tussen zitten zodat
je ook bijv. 2S lipo's kan gebruiken?

heb toch een keer gezien dat iemand 2 stroomdraden in de ontvanger stak (K7 en 8)
hoe zou dat gekunt hebben?

alvast bedankt voor de reactie..

Geen enkel probleem, neem wel 2 exact dezelfde pakketten, zo heb ik het in mijn Funtana ook zitten. Ik las laatst een artikel over dit onderwerp, het schijnt een fabel te zijn dat als er 1 pakket stuk gaat, de andere pakket dit kapotte pakket snel gaat opladen. Het kan soms meer dan 24 uur duren voordat het goede pakket is leeggetrokken. Ik ben echter wel meer voor een "echte" oplossing, bijvoorbeeld een Powerbox 12, of andersoortige weiche. Het systeem werkt echter wel goed, ook in de praktijk.

Grt.

uhm, 2 stroomdraden op de ontvanger?
het zou kunnen ik heb het nog nooit gezien, op een normale ontvanger zal het niet gaan.
wat wel zou kunnen is dat de 2 stekkers voor de stoom/spaning op een powerbox o.i.d waren aangesloten, en dan krijgt de ontvanger stroom via de sevo aansluitingen.

grt.

De beginpost is wat onduidelijk, maar ik zal in ieder geval uitleggen wat ik bedoel; ik heb 2 accu's (4.8V 1200mah), beiden hebben een eigen (heavy-duty) schakelaar. Deze komen beiden in de ontvanger, uiteraard op een eigen plekje, op de "B" en een vrij kanaal. Wanneer ik ga vliegen moet ik dus 2 schakelaars aanzetten.

Grt.

wesley puma zei:
nee, dat is niet mogelijk, je heb dan een te hoge spanning, je moet er sowiso een spaningsregelaar tussen zetten.

Wat een onzin zeg.

Twee accupakketten parallel aansluiten levert helemaal geen hogere spanning op.

Twee ontvangeraccu's van 4 of 5 NiCad's parallel aansluiten (eventueel via twee schakelaars) op twee verschillende uitgangen van de ontvanger kan prima en is zo'n beetje de goedkoopste oplossing voor redundante voeding van de ontvanger.

Als je met Lipo's gaat werken heb je wel een regelaar nodig vanwege de hogere spanning van een 2s LiPo pakket.

Edit: Alexzzz was iets sneller met de 'OK' button.

Zie bijvoorbeeld hier voor wat uitgebreider uitleg.

Is de korte samenvatting dat je dus WEL 2 accu's op de ontvanger kan zetten zonder weiche er tussen, maar dat het een nettere manier is om een powerbox of ander weiche er tussen te zetten?!

verekt ja klopt je hebt gelijk
niet goed doordacht, ik meende wel dat je de spaning dan bij elkaar op moest tellen
soory

wesley puma zei:
niet goed doordacht, ik meende wel dat je de spaning dan bij elkaar op moest tellen

Dat is alleen bij seriele schakeling, dit is parallel....

Grt.

Door 2 gelijke accu's constant in parallel te plaatsen wordt je spanning niet verhoogt maar blijft op 4,8V. (bij 4cel) Wel is de stroom verdubbelt (als beide dezelfde stroom kunnen leveren). Enigste probleem is dat je hiermee niks geen extra veiligheid er uit zal halen: in geval van kortsluiting verlies je alsnog beide accu's (en door de mogelijkheid om nog meer stroom te kunnen leveren, brandt er nog meer en sneller de brdrading door) bij een te lage spanning in een accu gaat de andere accu er voor bij leveren (ahw gaat die de andere laden).Tenzij je er een schakeling in inbouwt die een van de accu's selecteert.

Idd. Ik zou echter wel iets verzinnen dat niet de ene akku de andere op gaat laden. Twee parallel geschakelde accu's leven niet lang. Op het moment dat één van de accu's een lagere spanning heeft dan de andere, zeg accu 1 heeft een lagere spanning dan accu 2, dan gaat er een stroom lopen van accu 2 naar accu 1. Dit kunnen grote stromen zijn en daardoor neemt de spanning van accu 2 weer af en gaat er een stroom lopen van 1 naar 2 enz...

Stefan

MikeV4 zei:
bij een te lage spanning in een accu gaat de andere accu er voor bij leveren (ahw gaat die de andere laden).Tenzij je er een schakeling in inbouwt die een van de accu's selecteert.

Dat klopt, maar dat duurt zo ontzettend lang dat je de rest van de dag nog kunt vliegen ermee :wink: (beter van niet, maar het kán wel)

Ik zal het artikel even proberen opzoeken....

Grt.

Als je twee 4,8 Volt accu's op de ontvanger aansluit heb je nog steeds 4,8 Volt. Ze staan daarbij namelijk parallel. De capaciteiten mag je wel bij elkaar optellen (vooropgesteld, dat het twee dezelfde accu's zijn). Als je naar de accu's kijkt is dit eigenlijk minder goed, maar het is voor de stabiele werking van de ontvanger een betere oplossing dan een simpele accuweiche. Zo'n accuweiche is overigens geen spanningsregelaar en mag daarvoor dan ook niet worden gebruikt. In de meest eenvoudige vorm bestaat zo'n weiche uit twee dioden.

Bij de accu's is het voorwaarde, dat je twee identieke exemplaren neemt, die dus ook dezelfde leeftijd hebben. Daarnaast moet je ze ook altijd volkomen op dezelfde manier gebruiken en opladen. Vervolgens moet je ze nooit helemaal leegvliegen, maar dat doe je normaal gesproken met één accupakket uiteraard ook niet.

MikeV4 zei:
Enigste probleem is dat je hiermee niks geen extra veiligheid er uit zal halen: in geval van kortsluiting verlies je alsnog beide accu's (en door de mogelijkheid om nog meer stroom te kunnen leveren, brandt er nog meer en sneller de brdrading door) bij een te lage spanning in een accu gaat de andere accu er voor bij leveren (ahw gaat die de andere laden).Tenzij je er een schakeling in inbouwt die een van de accu's selecteert.

Dat is te kort door de bocht.

Veel problemen met de stroomvoorziening in modellen komen door:
- Defect in de schakelaar
- Inzakken van de spanning van het accupakket door te hoge stromen (met name bij penlight accu's)

Voor deze problemen is de dubbele stroom voorziening een prima maatregel.

Bij kortsluiting helpt een weiche ook niet.

Een weiche is verder een ding wat zelf óók weer stuk kan gaan. Dus de afweging is altijd extra veiligheid door meer electronica enerzijds, of houd ik het simpel en gebruik ik die electronica niet, waardoor er weinig stuk kan gaan. Twee accu's aansluiten zonder electronica is een prima compromis.

Alexzzz zei:
MikeV4 zei:
bij een te lage spanning in een accu gaat de andere accu er voor bij leveren (ahw gaat die de andere laden).Tenzij je er een schakeling in inbouwt die een van de accu's selecteert.

Dat klopt, maar dat duurt zo ontzettend lang dat je de rest van de dag nog kunt vliegen ermee :wink: (beter van niet, maar het kán wel)

Ik zal het artikel even proberen opzoeken....

Grt.

Dit duurt lang omdat de andere accu niet genoeg capaciteit heeft om zomaar de andere batterij te laden, maar in geval van kortsluiting in het andere pakket dan gaat het rap vooruit en haal je het einde van de dag niet.

Alex, even wat simpele natuurkunde:
R=U/I. R=weerstand U=spanning I=stroom
I=U/R Dit betekent dus dat bij een kleine weerstand (en die is klein, als je ze direct aan elkaar hangt) gaat er dus een grote stroom lopen. Uiteraard helpt een groter spanningsverschil ook, maar twee accu's die direct aan elkaar hangen raken snel leeg... En hoe kleiner de weerstand hoe groter de stroom. Als je er nou een weerstand tussen zet kan ik het me weer voorstellen, dan vergroot je de weerstand, is de stroom dus sowieso klein en dan zullen de accu's zich dus met elkaar uitlevelen...

Stefan

Back