2 accu's direct op ontvanger mogelijk?

• Topicstarter Topicstarter utilman
  • Startdatum Startdatum
Ik ben driftig aan het zoeken naar een zeer uitgebreid artikel hierover, het probleem is dat ik niet meer precies weet waar het staat, maar heb dus even geduld nog :P

Grt.

Ok, ik ben benieuwd 8O

Ondertussen heb ik even snel gemeten, de weerstand is bij mij 0,4 ohm als ik een stukje snoer en een schakelaar en een ontvanger pak. Laat ik eens uitgaan van een spanningsverschil van 0,1 volt:
I=U/R=0,1/0,4=0,25 A
Is toch al 250 mA. En dat is dan met optimistische waarden... Ik moet eerlijk zeggen dat ik verwacht had dat het iets meer zou zijn...

Stefan

Alexzzz zei:
MikeV4 zei:
bij een te lage spanning in een accu gaat de andere accu er voor bij leveren (ahw gaat die de andere laden).Tenzij je er een schakeling in inbouwt die een van de accu's selecteert.

Dat klopt, maar dat duurt zo ontzettend lang dat je de rest van de dag nog kunt vliegen ermee :wink: (beter van niet, maar het kán wel)

Ik zal het artikel even proberen opzoeken....

Grt.

Is inderdaad onjuist. De spanningsverschillen tussen twee pakketten van gelijk aantal cellen zijn hiervoor niet groot genoeg. Ik ben het ook niet eens met Corrien dat de accus van exact gelijk type (capaciteit) moeten zijn. Het lijkt me wel dat het aantal cellen in beide packs gelijk moet zijn.

De link naar het artikel staat in mijn eerdere post :D http://www.rcbatteryclinic.com

Doen jullie hier een wedstrijdje sneltypen of zo? Dit tempo hou ik in ieder geval met twee typvingers niet bij. Tegen de tijd, dat mijn bericht er staat zijn we al een pagina verder :cry: .....

br@m zei:
Ik ben het ook niet eens met Corrien dat de accus van exact gelijk type (capaciteit) moeten zijn.
Zo lang als je de accu met de laagste capaciteit maar niet helemaal leegvliegt is dit inderdaad geen voorwaarde.

Je gaat natuurlijk geen weerstanden opnemen in je accuvoorziening. Het streven is altijd naar een zo laag mogelijke inwendige weerstand van het voedingscircuit.

Als beide accu's niet dezelfde ladingstoestand hebben, zal er (kortstondig) een vereffeningsstroom lopen. Om deze reden de accu's altijd gelijktijdig laden en ook weer gelijktijdig gebruiken. Overigens moet men zich over deze vereffeningstromen niet al te grote zorgen maken. Dit blijft altijd binnen de perken.

Alexzzz, je zoekt naar de site 'battery clinic'? Zeer aan te bevelen om deze site eens te bezoeken... (oeps, heeft Br@m al meerdere keren naar verwezen...).

Corrien zei:
Doen jullie hier een wedstrijdje sneltypen of zo? Dit tempo hou ik in ieder geval met twee typvingers niet bij. Tegen de tijd, dat mijn bericht er staat zijn we al een pagina verder :cry: .....

br@m zei:
Ik ben het ook niet eens met Corrien dat de accus van exact gelijk type (capaciteit) moeten zijn.
Zo lang als je de accu met de laagste capaciteit maar niet helemaal leegvliegt is dit inderdaad geen voorwaarde.

OK daar heb je natuurlijk gelijk.

Verder hebben we in dit draadje wel met ultrasnelheid de complete discussie boven water. Dat duurt vaak wel wat langer :D

Linkje naar de battry clinic staat er ook al.

Corrien zei:

Haha, nou Jan, troost je maar met de gedachte dat jij weer vééééél beter bent met electronica dan mij :oops: :lol:

Corrien zei:
Alexzzz, je zoekt naar de site 'battery clinic'? Zeer aan te bevelen om deze site eens te bezoeken... (oeps, heeft Br@m al meerdere keren naar verwezen...).

Ja, die had ik ook al gezien, maar volgens mij stond dat andere artikeltje op Flying Giants, ik ga hem nog vinden :P

Het zit in ieder geval zo in de funtana; (ff voor de duidelijkheid)

parallelbatt.jpg

Grt.

Heb nog niet scherp wat er nou precies gebeurd als er 1 accu pack defect raakt. Krijgt de ontvanger dan wel stroom? Her gaat het tenslotte om ;)

utilman zei:
Heb nog niet scherp wat er nou precies gebeurd als er 1 accu pack defect raakt. Krijgt de ontvanger dan wel stroom? Her gaat het tenslotte om ;)

Ja hoor, die krijgt stroom. In het betreffende artikel staat dat het zo'n 24 uur duurt voordat de kapotte de goede accu heeft leeggetrokken. (als ik 'm nu eens zou vinden :mad: :evil: )

Grt.

stefan_riemens zei:
Idd. Ik zou echter wel iets verzinnen dat niet de ene akku de andere op gaat laden. Twee parallel geschakelde accu's leven niet lang. Op het moment dat één van de accu's een lagere spanning heeft dan de andere, zeg accu 1 heeft een lagere spanning dan accu 2, dan gaat er een stroom lopen van accu 2 naar accu 1. Dit kunnen grote stromen zijn en daardoor neemt de spanning van accu 2 weer af en gaat er een stroom lopen van 1 naar 2 enz...

Stefan
Helaas voor jouw maar dit verhaal hoort tot de sprookjes Stefan.
Wanneer je twee goed geladen accu's hebt kan je die zonder gevaar parallel zetten. In de "grote" wereld wordt dit ontzettend vaak gedaan. Twee accu parallel in een vrachtwagen of een stevige landbouwtrekker bijvoorbeeld. Tientallen cellen in serie en parallel in noodstroominstallaties voor bijvoorbeeld ziekenhuizen of lift installaties in grote gebouwen (wel wat ouderwets maar nog steeds in gebruik). De accu's in een onderzeeër. Honderden cellen in serie en parallel. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En wat dacht je van de LiPo's die wij gebruiken? Een 3S2P is toch echt een accu van drie cellen in serie en twee van die serieschakelingen PARALLEL, dus 6 cellen in totaal.
Het spanningsverschil tussen twee goed geladen accu's is gering. Zo gering dat er absoluut geen grote stromen kunnen gaan lopen. Je moet natuurlijk geen volle en een lege accu parallel gaan zetten. Zelfs dan vallen de stromen nog mee en zal je de accu's niet direct beschadigen!
Wanneer je twee accu's parallel zet is het simpelweg ONMOGELIJK dat de spanning van de ene lager zal worden omdat hij verder wordt ontladen dan de andere. De accu waar de meeste energie in zit kan en zal de meeste stroom leveren. Wanneer de hoeveelheid energie van beide accu's gelijk is zullen beide accu's evenveel stroom leveren. De stroom zal zich dus vanzelf over de twee accu's verdelen waardoor de spanning volledig gelijk blijft.

utilman zei:
Als er een accu defekt raakt is dit als regel een onderbreking. De andere accu gaat dan gewoon door. Dat er tijdens gebruik in een accu kortsluiting ontstaat is onwaarschijnlijk. Dit heb ik tenminste nog nooit gehoord of gezien. Waar men wel vaak op wijst, is dat er bij NiCd-accu's een sluiting in een cel kan ontstaan. Dit klopt, maar zo'n sluiting ontstaat niet tijdens gebruik, maar bij (langdurig) stilliggen. Zoiets bemerk je natuurlijk al voordat je gaat vliegen.

Met de uitleg van Ernst en Corrien hoef ik dat artikeltje niet eens meer te vinden, duidelijker kan het haast niet :lol: 8)

Grt.

Jij zoekt maar gewoon verder :evil: ! Je hebt ons nu nieuwsgierig gemaakt, dus nu willen we dat artikel ook zien!

@corrien (en anderen met kennis electronica, geen mensen die zoveel mogelijk duur spul in een toestel willen ;-))

hoe sta je tegenover een bv. een Powerbox Basic (dus spanning verlagen en beide accu's leegtrekken gelijktijdig) of het systeem van 2 ontvanger accu's in éénzelfde ontvanger pluggen zonder enige tussenschakeling?
Maw. vind je het beter om een stuk electronica in een vliegtuig bij te plaatsen zoals een powerbox of emcotech die enkel accu's doen en geen servostroomvoorziening of vind je het veiliger gewoon 2 accu's en switchen parallel te plaatsen?

diablotinxlpilot zei:
Maw. vind je het beter om een stuk electronica in een vliegtuig bij te plaatsen zoals een powerbox of emcotech die enkel accu's doen en geen servostroomvoorziening of vind je het veiliger gewoon 2 accu's en switchen parallel te plaatsen?

Paul, nu krijgen we voor de miljoenste keer weer de discussie over het al dan niet nodig zijn van zo'n apparaatje. De voorstanders roepen dan dat het nodig is omdat de stromen te hoog zijn om direct door de ontvanger te laten lopen (waarvan ik er 1 ben), de tegenstanders (die bijna nooit iets groter dan 2 meter gevlogen hebben) zeggen dan vervolgens dat dat niet nodig is en voor je het weet zijn er weer 10 pagina's vol geschreven.

Maar goed; misschien kunnen de "electronia-experts" nu hun zienswijze kenbaar maken....

Grt.

laten we dan wat praktijkervaring neerschrijven.

Ik doe het al jaren 2 x 5cellen paketten rechtstreeks in de ontvanger.

Nu met de power expander van smartfly ga ik nog steeds met 2 5cellen paketten rechtstreeks naar de servo's enkel de ontvanger krijg een afgeregelde 5 volt.

Nooit heb ik diodes gebruikt.

Ook gewoon volladen en meteen vliegen, dus met de volle spanning van de accu's.

Nooit problemen mee gehad.

Mijn volgende kisten gaan echter een power box krijgen omdat ik ook overschakel naar lipo's.

Mijn ervaring dus met 2 paketten tegelijk zonder diodes of power box : GEEN PROBLEEM.

3w_flyer zei:
Nu met de power expander van smartfly ga ik nog steeds met 2 5cellen paketten rechtstreeks naar de servo's enkel de ontvanger krijg een afgeregelde 5 volt.

Nooit heb ik diodes gebruikt.

Ook gewoon volladen en meteen vliegen, dus met de volle spanning van de accu's.

Klopt, dit gaat bij mij ook al lange tijd zonder problemen. Zelfs met JR servo's die eigenlijk niet op die hoge spanning mogen werken.

Grt.

Tja, diablotinxlpilot, jij stelt eigenlijk een b-vraag :wink: en van Ron mag ik eigenlijk niet meer meeschrijven ( :oops: geen elektronica-achtergrond, ook al is het sinds meer dan 22 jaar mijn beroep :oops:) .

Je moet eerst precies weten wat de specs zijn van het tussengeschakelde apparaat om er een oordeel over te kunnen geven. Als ik het goed begrepen heb, is zo'n Powerbox Basic niets anders dan een dubbele (Schottky-)diode met een Voltmetercircuitje er aan vastgeplakt om aan te geven hoe laag de spanning van de afzonderlijke accu's is geweest. Zoiets vind ik eigenlijk niks, want dit soort Accuweiche houdt alleen de twee accuspanningen uit elkaar en - ook al is het Voltmetercircuitje een leuke gimmick - zo'n systeem voegt in principe geen veiligheid toe. Integendeel, want de totale weerstand van het voedingscircuit wordt hoger. In zo'n geval vind ik twee accu's rechtstreeks op de ontvanger een betere oplossing.
Als je echter naar meer geavanceerde systemen kijkt, waarbij servo's rechtstreeks uit de accu worden gevoed (en niet via de stekerlijst van de ontvanger) en/of waarbij er ook wordt gestabiliseerd wordt het een ander verhaal. Echter ook hierbij: een oordeel is pas te geven als je precies weet welke specificaties zo'n systeem heeft.

@alexzzz

lees goed voor je reageert...Ik doel expliciet op de kleine versies welke tussen de accu's en ontvanger komen, en waar helemaal geen servo in de buurt komt.

Voor de rest mag je er in mijn ogen zeker van zijn dat een standaard servo vroeg of laat stuk gaat op 5 cellen packs die snel geladen worden en niet afgeblokt worden naar lager voltage. Ik heb dit zelf al 2 keer meegemaakt, eerste keer toeval (?), 2de keer wist ik vrij het zeker.

Back