2 accu's direct op ontvanger mogelijk?

  • Topicstarter Topicstarter utilman
  • Startdatum Startdatum
diablotinxlpilot zei:
@alexzzz

lees goed voor je reageert...

Ik heb gelezen waar jij op doelt Paul, maar ik weet ook wat dan de volgende reacties kunnen gaan zijn, vandaar.....

Grt.
 
Dat geeft toch niks? Met het tempo van dit draadje hebben we die discussie dan ook in een kwartiertje doorgewerkt :lol: ! Jij zou trouwens nog naar een artikel zoeken....
 
Corrien zei:
Jij zou trouwens nog naar een artikel zoeken....

:oops: Ben de hele avond bezig geweest gisteren, maar zit ik te twijfelen of het niet op RCU stond...... :roll:

Maar ik ben vastberaden om het te vinden, de vraag is alleen op welke termijn :lol:

Grt.
 
Bedankt corrien, dit heeft me toch wel een en ander verduidelijkt. Mijn vorige reactie stond er al nog voordat ik je antwoord had kunnen lezen. Toch niet zo handig, een forum dat sneller antwoord dan een doorsnee adsl lijntje :-)
 
Alexzzz zei:
Paul, nu krijgen we voor de miljoenste keer weer de discussie over het al dan niet nodig zijn van zo'n apparaatje. De voorstanders roepen dan dat het nodig is omdat de stromen te hoog zijn om direct door de ontvanger te laten lopen (waarvan ik er 1 ben), de tegenstanders (die bijna nooit iets groter dan 2 meter gevlogen hebben) zeggen dan vervolgens dat dat niet nodig is en voor je het weet zijn er weer 10 pagina's vol geschreven.

Als je de discussie niet wilt voeren, Alexzzz, moet je hem ook niet gaan voeren en niet stiekum toch je puntje proberen door te drukken.

De stromen 'door de ontvanger' hebben met de discussie wel of geen powerbox helemaal NIETS te maken, ook zonder powerbox kun je servo's voeden zonder dat dit 'door' de ontvanger gaat. Dat is, bruut gezegd, gewoon een kwestie van alle plusjes aan elkaar en alle minnetjes aan elkaar.

Dan wat meer op deze vraag afgestemd, zoals Corrien al aangeeft hangt het er vanaf over welk systeem je het hebt, wat de specificaties ervan zijn.

Stel de situatie met 2 accu's op 1 ontvanger en stel het ondenkbare gebeurd; 1 van de 2 accu's gaat kapot. In dat geval zal de ontvanger gewoon gevoed blijven worden uit de 2e accu, als we even een kortsluiting in de 1e accu uitsluiten. Echter, dit kan wel een belasting vormen, immers de defecte accu zit nog wel aangesloten en wat het effect daarvan is, hangt oa. van het defect af. In 99,99% van de bedenkbare gevallen zal je prima kunnen doorvliegen en landen.

Daarvoor hoef je dus geen powerbox etc te nemen. Toch zitten er wel voordelen aan (dat heb ik ook nooit ontkend, Alexzzz, de discussie ging over of een powerbox noodzakelijk was of niet). Voordeel is bijvoorbeeld dat de meeste van die systemen je zullen waarschuwen als er iets mis is met een van beide accu's. Die waarschuwing krijg je niet als je de accus gewoon op de ontvanger aangesloten hebt. Voordeel twee zou kunnen zijn (dat hangt dus van het gekozen systeem af) dat de defecte accu buitenspel gezet wordt, zodat hij niet nog zaken kan gaan verstoren.

Er zijn wel andere redenen te bedenken om toch voor een powerbox achtig iets te kiezen. Daarbij is het dus niet noodzakelijk, maar kan het wel handig zijn. Lipo's zijn al genoemd, een 2s1p pakket levert 7,4 volt nominaal en dat vinden niet alle ontvangers/servo's even gaaf, daar moet dus iets tussen wat het een beetje eetbaarder maakt voor deze apparatuur. Een andere reden kunnen andere functionaliteiten zijn, zoals bv. de mogelijkheid om meerdere servo's op 1 kanaal te zetten en ze toch gescheiden te kunnen trimmen.

Ik heb bv. zelf een Emcotec BIC gekocht, wat een systeem is zoals jij omschrijft. Geen aparte servo-voeder, maar een apparaatje wat je tussen je accu's en de ontvanger zet. Die heb ik niet uit veiligheidsoverwegingen gekocht, want daar geloof ik dus niet in (powerbox is NIET veiliger dan een eigen systeem) maar meer vanwege een aantal 'gimmicks' die er op zitten. Zo geeft het apparaat van beide accu's de spanning aan, geeft het aan hoeveel er verbruikt is (in mAh), geeft het aan hoe lang het toestel in totaal aan gestaan heeft en kun je er de maximale, gemiddelde, minimale en actuele stroom op aflezen. In mijn geval hangen er 2 lipo's aan en dan heeft dat apparaat het bijkomende voordeel dat hij ook reguleert. Het totaal weegt ongeveer hetzelfde als een 'normale' setup gebaseerd op 1 NiCD of NiMH pakket en een losse schakelaar.
 
Corrien zei:
Tja, diablotinxlpilot, jij stelt eigenlijk een b-vraag :wink: en van Ron mag ik eigenlijk niet meer meeschrijven ( :oops: geen elektronica-achtergrond, ook al is het sinds meer dan 22 jaar mijn beroep :oops:) .
Geen paniek, jou reken ik zeer zeker tot de elektronica mensen hier :)
 
We zijn al weer een paar jaartjes verder en er zijn dus 2 batt voedingen op een ontvanger.

De HEPF Voltario T60 met telemetrie voor Jeti, Multiplex, Graupner en Futaba is een leuke variant met touch aan/uit schakelaar.
https://hepf.com/HEPF-Voltario-T60-mit-JR-Steckersystem
Zowel met een BEC als accu te gebruiken waarbij de backup-accu (Li-XX) weer opgeladen wordt (wel ongebalanceerd).

Ook hacker heeft een vergelijkbare:
https://www.hoelleinshop.com/Sender...rticle&ProdNr=H22985459&t=182&c=39978&p=39978

De Jeti MaxBec2 kennen we natuurlijk wel.
https://aerobertics.be/nl_be/jeti059

Zijn er nog meer alternatieven?
 
Laatst bewerkt:
Frsky heeft ontvangers (bijv. De sr10) waar 2 accu's op kunnen. Ik weet niet of andere merken dit hebben?
 
tijd terug werd ik hier op gewezen:
https://www.frsky-rc.com/product/rb-20/
al heb ik er geen persoonlijke ervaring mee..

zelf heb ik tot nu toe een powerbox sensor in gebruik.
2 ingangen voor accu's, je kan ze ook los van elkaar aan/uit zetten.
in mijn geval zit er geen bec tussen, HV op de ontvanger.

ander toestel heeft een grote powerbox verdeler.
voordeel van die grote: die kapt zelf foute servo's af, waardoor ze de rest niet kunnen beinvloeden.
 
tijd terug werd ik hier op gewezen:
https://www.frsky-rc.com/product/rb-20/
al heb ik er geen persoonlijke ervaring mee..

zelf heb ik tot nu toe een powerbox sensor in gebruik.
2 ingangen voor accu's, je kan ze ook los van elkaar aan/uit zetten.
in mijn geval zit er geen bec tussen, HV op de ontvanger.

ander toestel heeft een grote powerbox verdeler.
voordeel van die grote: die kapt zelf foute servo's af, waardoor ze de rest niet kunnen beinvloeden.
@Student
Welke type powerbox is / zijn dat?
 
de sensor is deze:
https://aerobertics.be/en_be/pb6321
en dan de 7,4 volt versie.

ik vermoed dat dit de nieuwe is:
https://www.powerbox-systems.com/produkte/powerbox-systeme/powerbox-sensor-v3.html

2 accu's erop.
7,4 volt eruit.
met de 3 knoppen kun je per accu inschakelen. en aan de lampjes zie je hoe vol e.e.a. zit.
lekker simpel.
geen losse schakelaars verder. geen veercontacten.
zit op een 1,80 m benzinekist met een set zware servo's
stroom gaat verder "gewoon" via de ontvanger (wel met 2 stekkers erin)


2e is volgens mij deze..
paar jaar terug.. en er zijn best wat types..
https://www.powerbox-systems.com/produkte/powerbox-systeme/powerbox-professional.html

als aan/uit switch zit er een schakelaar in die lijkt op de sensor.. maar het niet is ;-)
Hier was mijn uitdaging, dubbeldekker, zware servo's (7 stuks) en nog 2 lichtere..
een fysieke schakelaar werkt meestal met een veercontact.
daar ga ik niet een potentiële 10 ampere aan ophangen.
is ook een grote kist.. en wilde wel eens meemaken wat het doet.

dus, 2 ontvangers aan deze unit.
ontvangers zijn beide live, de powerbox kiest wanneer 1 van beide raar gaat doen.
ding gooit ook servo's eruit als ze raar doen.
en op het scherm kun je een beetje meekijken wat er verbruikt is qua stroom.
 
  • Like
Reactions: jve
Back
Top