2 lipo paketten parallel

Ik wil 2 lipo paketten parallel aansluiten.
Kan dit zomaar?

Ik ga ze eerst ontladen en vervolgens weer laden.
Sluit ze dan parallel aan om meer vlieg minuten te krijgen.

gr,
Martijn

Alleen als het exact dezelfde pakketten zijn doen (merk, capaciteit,C-waarde)
Dan bij voorkeur beide pakketten op eentiende Volt nauwkeurig gelijk opladen voor het parrallel schakelen.
Laatste is alleen absoluut noodzakelijk bij het in serie zetten....

En als de lader eerst op voltage laad, en dan afbouwd met stroom? Dan zijn ze toch uiteindelijk altijd gelijk kwa volt, omdat de lader dat op etzelfde moment afkapt, toch?

Ik had toevallig dezelfde vraag. :P

In de grote heli's vliegen ze veel met xPxS dus daar staan ook cellen parallel.

Maar inderdaad zorg dat je wel de zelfde accu's parallel zet. Niet een pakket van bijvoorbeeld 2000 en een pakket van 1600.

gr Remco

En hoe kun je zulke packs et beste laden? Na gebruik weer loskoppelen, of nadat je ze eenmaal gematcht hebt ook gewoon zo laden?

Met parallel schakelen is het idd voldoende om ze allemaal apart gewoon vol te laden.
En als het dan als pakket gebruikt is kun je het ook gewoon als pakket in elkaar laten zitten en opladen.

Ik zou ze zelf het liefst allemaal tegelijk laden, dat geeft volgens mij de kleinste kans op onbelans

Edit: te laat :oops:

Bedankt mensen!

Ik ga 2 paketten van 7.4 2200 mAh 10c (max 15-20c) 110 gram parallel zetten.
een minuut of 40 vliegen zal dan wel lukken met een 480 motor.
Wel ga ik extra luchtgaten maken voor m'n regelaar en ontvanger.
die zullen dat denk ik best wel nodig hebben :lol:

gr,
Martijn

Ik heb eens zitten lezen, ik zag dat je de eerste keer de voltage van alle cellen precies gelijk moet zien te krijgen, daarna mag je ze n aantal keer laden en ontladen aan 1 stuk, maar je moet ze van tijd tot tijd even controleren en zonodig weer opnieuw "balanceren".

Waar ga je eigenlijk mee vliegen, Milcoi? 40 minuten lekker hangen is wel leuk. :P

@ Freakazoid : Het wordt de Easy-Star. Ik heb meteen gekozen voor een 480 motor om net even dat extra te krijgen wat hij volgens de meeste met een normale 400 mist.

Voor het parallel schakelen van LiPo's geldt hetzelfde als voor alle andere accu's. Zorg ervoor dat alle accu's (of cellen) dezelfe laadtoestand hebben, meestal 100% geladen. Zet daarna de zaak parallel en laad de hele zaak op dezelfde manier als je het ook ontlaad. Zet je dus enkele cellen parallel om zo een "grotere" accu te krijgen, laad ze dan ook parallel op! Alleen zo blijven de parallel geschakelde cellen het beste in balans.
Het zal je misschien gek in de oren klinken maar als je een aantal cellen wilt balanceren kan je ze het beste parallel schakelen en dan als één cel laden. Je hebt dan geen balancers nodig!

@Ernst Grundmann : bedankt voor de tip. Beide zullen dus eerst 100% geladen moeten worden alvorens je ze parallel kunt aansluiten. Daarna gewoon samen ontladen en laden.

Juist!
Pas wel op dat je NOOIT een lege en een volle accu parallel zet! Dat kan fout gaan! Vandaar eerst 100% laden (ontladen mag ook maar laden is preciezer) en daarna parallel zetten en parallel houden.

Misschien een rare vraag, maar dan blijft je lipo-afslag toch nog wel op 2 cellen (7.4v staan)? en niet instellen als 4 cellen?

Bij serie schakelen wordt de spanning het dubbele maar blijft de capaciteit gelijk.
Bij parallel schakelen blijft de spanning hetzelfde maar de capaciteit wordt het dubbele.
Als de spanning gelijk blijft hoe denk je dat dan het afslagput ingesteld moet worden? :roll:

Weer juist!
Als het goed is duurt het laden 2 keer zo lang want de capaciteit is het dubbele. Je kunt dat natuurlijk wel weer verkorten door de maximum laadstroom te verhogen. In principe mag je die dus ook verdubbelen.

Mooi!

Ik maak dan nu van 2 x 7.4v 2200 mAh 10c (15-20c max)
een nieuwe 7.4v 4400 mAh 10c (15-20c max) accu.

Lipo afslag gewoon op 2 cellen instellen.
Laadstroom verhogen (max 4 a)

Vliegtijd met een 480 motor rond de 45 minuten.

Back